Station Vaartsche Rijn wordt 22 augustus in gebruik genomen | De Utrechtse Internet Courant Station Vaartsche Rijn wordt 22 augustus in gebruik genomen | De Utrechtse Internet Courant

Station Vaartsche Rijn wordt 22 augustus in gebruik genomen

Station Vaartsche Rijn wordt 22 augustus in gebruik genomen
Station Vaartsche Rijn. Archiefbeeld DUIC
Op maandag 22 augustus stoppen de eerste treinen op station Utrecht Vaartsche Rijn. Dat is vier maanden eerder dan eerder was gepland. De sporen zijn tijdens de grote werkzaamheden van afgelopen weekend aangesloten. 

Op maandag 22 augustus stoppen de eerste treinen op station Utrecht Vaartsche Rijn. Dat is vier maanden eerder dan eerder was gepland. De sporen zijn tijdens de grote werkzaamheden van afgelopen weekend aangesloten. 

Vanaf nu tot augustus vinden nog spoorwerkzaamheden plaats zodat station Utrecht Vaartsche Rijn daadwerkelijk in gebruik kan worden genomen. Het station is dan klaar voordat het nieuwe school- en studiejaar begint. Station Utrecht Vaartsche Rijn is het achtste station binnen de Utrechtse gemeentegrenzen.

Het station moet als nieuwe poort naar de binnenstad fungeren. “Dit nieuwe station is een aanwinst voor treinreizigers, voetgangers en fietsers”, vertelt wethouder Lot van Hooijdonk. “Vanaf medio 2018 komen daar ook nog tramreizigers bij. Dan rijd je vanaf dit station in acht minuten naar De Uithof met de Uithoflijn.”

Dienstregeling

Op station Utrecht Vaartsche Rijn stoppen straks de Sprinters richting Geldermalsen (4 x per uur) en de richting Driebergen (4 x per uur in de spits, daarbuiten 2 x). Richting Utrecht Centraal rijdt in de spits acht keer per uur een Sprinter. Deze treinen rijden door naar Woerden en Breukelen (buiten de spits twee keer per uur naar Breukelen).

Vertraging

Het station had eigenlijk al eind 2015 moeten openen, maar omwonenden waren het niet eens met het trillingsbeleid. De Raad van State gaf hen hierin gelijk waardoor het Tracébesluit ‘Sporen in Utrecht’ uit 2012 werd vernietigd. ProRail moest vervolgens een nieuwe planning maken die eigenlijk op eind 2016 mikte, maar nu dus vier maanden naar voren is geschoven.

Gekoppelde berichten

9 Reacties

Reageren
  1. Joost

    Dan is meteen duidelijk waarom de werkzaamheden dit weekend uitgelopen zijn…

  2. Jeroen de vries

    Nou de moreelsebrug nog. Hopelijk kan die ook sneller dan verwacht open?

  3. Dirk

    Complimenten voor prorail en de NS dat ze de in gebruikname naar voren hebben weten te halen.

  4. Katja

    Noodzaak station totaal niet bewezen. Wie moet er nou daar uitstappen ?

  5. waldorff

    Het is bizar dat een paar mensen (in eerder berichten ging het zelfs over 1 persoon) de opening van dit station zo lang tegen hebben kunnen houden. De oude spoorbrug over de Albatrosstraat gaf pas een pokkeherrie!-nu merk je amper dat er treinen rijden…
    En ik ga dit station zeker gebruiken-hoef ik niet meer altijd een rondje door de stad te lopen, maar kan ik via centrum-Lijnmarkt-Twijnstraat-Oosterkade lopen.

  6. Stef

    Op papier is de noodzaak wel bewezen (anders ga je geen stations bouwen), de praktijk zal leren hoe zinvol het echt is. Wie daar moeten uitstappen? Misschien wel de vele honderden studenten van het ROC, Grafisch Lyceum, X11 die nu nog met de bus gaan, maar die bus stopt daar binnenkort niet meer. Het echte gebruik begint in 2018, als de Uithoftram daar stopt. Dan kan iedereen die globaal tussen Geldermalsen, Amersfoort en Woerden woont, rechtstreeks met de trein naar VR en daar overstappen op de tram naar de Uithof. Die ontlopen daarmee CS, waar het al druk genoeg is. Ook alle studenten die aan de zuidwestzijde van Utrecht wonen, kunnen dan daar de tram naar de Uithof pakken, ipv op CS.
    Of het ook daadwerkelijk zo gebruikt gaat worden, de tijd zal het leren… ….

  7. Kuch

    @ Katja

    Gaan we weer in de zeikmodus?

    “Noodzaak station totaal niet bewezen. Wie moet er nou daar uitstappen ?”

    Wat dacht je van half Utrecht Oost + Hoograven/ Tolsteeg?

    Het idee is dat dit station als metrostation gebruikt wordt, logisch met 8 treinen per uur ruchting CS, dat is iedere 7,5 minuten een trein! Je kan dan vanaf CS de rest van het land in. Fietsje lekkerstallen bij station Vaartse Rijn ipv bij Centraal.

    Daarnaast zullen veel mensen uit de regio hier kunnen uitstappen voor het centrum, als men met een sprinter komt, denk aan Geldermalsen,Culemborg, Houten, Lunetten, Driebergen-Zeist, Maarn, Veenendaal, Ede-Wageningen.

    Ook de overstap op de tram is logisch vanuit hier. Vele studenten die nog thuis wonen, hetgeen steeds meer gebeurd en steeds vaker zal gaan gebeuren, kunnen zo makkelijk en snel naar de Uithof.

    Zodoende neemt ook de druk op CS wat af.

    De mensen die zeiken dat dit station te dicht bij Centraal ligt zouden hun huiswerk wat beter moeten doen. Vanaf het Ledig-Erf richting centraal lopen is toch nog altijd een minuut of 25 wandelen. Vanaf het station letterlijk toch nog altijd een wandeling van 15 minuten, in normale pas. Prima dit station!

  8. Bart Louwrier

    Wat kunnen we met zn allen lekker zeuren zeg.

  9. Sjon

    Prachtig voor onze Roc studenten want de bussen zijn per 1 juli een chaos om de Vondellaan te bereiken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).