Stedin wil stroomgeneratoren gaan inzetten in Utrecht om overbelasting van het net te voorkomen Stedin wil stroomgeneratoren gaan inzetten in Utrecht om overbelasting van het net te voorkomen

Stedin wil stroomgeneratoren gaan inzetten in Utrecht om overbelasting van het net te voorkomen

Stedin wil stroomgeneratoren gaan inzetten in Utrecht om overbelasting van het net te voorkomen
Het is een noodoplossing, maar netbeheerders Stedin en TenneT denken het wel nodig te hebben: het plaatsen van stroomgeneratoren in Utrecht om overbelasting van het net te voorkomen. De twee beheerders doen daarom een oproep voor bedrijven om deze generatoren te leveren.

Het is een noodoplossing, maar netbeheerders Stedin en TenneT denken het wel nodig te hebben: het plaatsen van stroomgeneratoren in Utrecht om overbelasting van het net te voorkomen. De twee beheerders doen daarom een oproep voor bedrijven om deze generatoren te leveren.

Netcongestie is een term die de afgelopen jaren steeds vaker valt. Het betekent in het kort dat het stroomnetwerk vol is en dat zorgt in Utrecht ook nu al voor problemen. De grenzen van het elektriciteitsnetwerk komen in zicht doordat men steeds meer stroom gebruikt en opwekt.

Er zijn al tal van maatregelen besproken en aangekondigd. De nieuwste oproep van netbeheerders Stedin en TenneT gaat over de levering van stroomgeneratoren. Deze oplossing wordt als eerste in de provincie Utrecht ingezet omdat de druk op het stroomnet daar nijpend is. De generatoren worden tijdelijk en op doelgerichte plekken ingezet, daar waar het stroomnet overbelast is en niet op korte termijn kan worden verzwaard.

De tijdelijke stroomgeneratoren dienen als noodstroomvoorziening. Ze leveren op afroep, alleen wanneer het echt nodig is, stroom. Stedin is de eerste regionale netbeheerder die deze noodoplossing, samen met landelijk netbeheerder TenneT, gaat inzetten.

De extra stroomgeneratoren worden verdeeld over de provincie Utrecht neergezet en worden gebruikt totdat de netverzwaring gereed is, naar verwachting in 2029.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Warmold ten Zijthoff, regiodirecteur bij Stedin: “Om het risico op stroomstoringen te kunnen voorkomen, zijn dit soort tijdelijke noodstroomvoorzieningen noodzakelijk. Ze worden op strategische plekken in de provincie Utrecht neergezet en zijn een goede oplossing, nadat we alle andere alternatieven hebben gebruikt.”

Hoewel stroomgeneratoren niet de meest duurzame oplossing zijn, menen de netbeheerders dat hier de energietransitie in ieder geval wel doorgang kan vinden. “Met een beetje grijs helpen we de verduurzaming dus vooruit, voorkomen we dat het stroomnet volledig op slot gaat en kan de beweging naar een nieuw duurzaam energiesysteem doorgaan.”

De netbeheerders zijn een aanbesteding begonnen om bedrijven met stroomgeneratoren aan te trekken.

Gekoppelde berichten

43 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Hahaha, geweldig. Ronkende gigantische dieselgeneratoren om de linkse duurzame ‘vooruitgang’ mee te vieren…

  2. Toine Goossens

    Er staat niet bij wat de capaciteit van deze generatoren is. België pakt het anders aan. Daar zijn met een subsidieregeling veel thuisbatterijen geïnstalleerd. Die kunnen zonelektra opslaan als het net overbelast is en daarna weer afgeven. Het is een aantrekkelijke manier om netcongestie te verhelpen.

    In het 2e kwartaal is veel groene stroom verspild. Turbines en panelen schakelen af als het net het niet aankan. Dat probleem wordt elk jaar ernstiger. We smijten groene stroom weg.

    Als de salderingsregeling is afgeschaft wordt een thuisbatterij aantrekkelijker. Niet meer overdag terugleveren maar ‘s nachts als de prijs hoog is. Dat levert evenveel als salderen op.

  3. Guus

    Mooi plaats maar een flink aantal van die diesel generatoren.

  4. Johnny

    Als ik mijn maandelijkse Eneco rapport moet geloven, verbruik ik gemiddeld maar 30% stroom. Ga er maar vanuit dat deze overbelasting niet door mij komt; heb geeneens een e-voertuig speeltje.

  5. IIB

    Lekker doen, ik heb geen zin in stroomstoring!
    Want we worden helemaal dicht gebouwd met appartementen gebouwd op stroom !
    Afschuwelijk maar goed!

  6. JR

    @ Goossens

    Helemaal mee eens. Probleem is natuurlijk dat de aanschaf van een batterij momenteel nog niet rendeert. Een mooie subsidieregeling zou een fijne stap zijn op weg naar verdere verduurzaming.

  7. Rutger

    Dit laat nog eens zien dat bedrijven als Stedin de afgelopen jaren alleen maar hebben liggen snurken en niet geinvesteerd hebben in een beter net en opslag van stroom.

    Een bedrijf als Stedin had kunnen inschatten waar behoefte aan stroom toeneemt en waar meer groene stroom opgewekt wordt en dat zelf met grote batterijen gaan regulieren. Maar deze slag hebben ze volkomen gemist zodat klanten nu zelf met thuis batterijen dit maar moeten gaan oplossen. En zelf kiezen ze voor klassieke generatoren, armoe.

    https://nl.trustpilot.com/review/stedin.nl

  8. Fvw

    Waar zouden we toch zijn zonder gas en olie. Dit bewijst nog maar eens dat we nog niet zonder olie en gas kunnen.

  9. Rietje

    Knettergek deze wereld

  10. HenQie

    Huehehehe… alles om de linkse droommaatschappij maar te blijven pushen; electrisch koken, electrisch rijden, mileuzones, zonnepanelen en overal windmolens..

  11. Marcel

    November tm februari is zonnestroom met dure accu’s geen optie. Gasgeneratoren zullen het probleem deels oplossen als gelijktijdig bewoners niet kiezen voor een warmtepomp CV en ook geen elektrische auto. Verplichte nieuwbouw zal het probleem ook niet kleiner maken. Langer op het gas blijven en kiezen voor kernenergie is een moeilijke keuze voor de Linkse politiek.Inschattingsfout Tennet/Stedin en het vorige kabinet?

  12. Nina

    Pas per direct de energietransitie aan aan de netcapaciteit en geef voorrang aan nieuwe aansluitingen voor woningen en bedrijven ipv zonnepanelen en windmolens.

    Er is genoegzaam gewaarschuwd door de netbeheerders dat de ambities te hoog waren voor het net. Niemand zit te wachten op stroomuitval of diesel ronkende generatoren.

    Gas is duurzaam bevonden door de EU en aangezien de winters warmer worden, wordt er al een paar jaar veel minder gas verbruikt.

    Realiteitszin terug in het beleid graag.

  13. Van Puffelen

    Ja, dat is nou eenmaal niet de sterkste punt van Groen Links om te rekenen en na te denken, als je gas afsluit en helemaal weghaalt en alle auto’s, bedrijven en huishoudens alles op stroom moeten gaan doen en je pas het stroomnet er niet op aan, dan gaat het op een ogenblik helemaal mis.
    Waarom staan er nergens units waar overtollig stroom omgezet wordt in waterstofgas, dan hoef je de zonnepanelen ook niet uit te schakelen en kan iedereen in de winter dat gas gebruiken voor verwarmen. Maar als zo meteen iedereen een accu auto heb kan je er gif op in nemen dat het stroomnet er helemaal uitklap. Een gemiddelde accu auto gebruik als deze leeg is +/- 85 kw, ik weet niet hoe ze dat in de toekomst willen gaan regelen, maar ik weet dat dat nooit kan.

  14. woutvr

    Waarom gaan ze niet voor de duurzaamste oplossing? Weg met het bestuur van Stedin zeg. Wij moeten dit als bewoners van Utrecht niet pikken.

  15. woutvr

    …en dat geldt kennelijk ook voor TenneT

  16. Koel Hoofd

    Hilarisch, de ouwe vertrouwde dieselgeneratoren gaan de wereld weer redden.
    De alfadrammers van GLP/D66 worden al 10 jaar door bèta logica experts er voor gewaarschuwd dat wat ze nu allemaal willen, allemaal niet nu kan.

    Hoe vaak moet die groene zeepbel eigenlijk nog uiteenspatten voordat men de boodschap eindelijk eens duurzaam gaat begrijpen?

  17. Renco

    Wat een rare kortzichtige oplossing. Ze kunnen veel beter een accu’s neerzetten. Dan overdag het overschot gebruik maken om op te laden. Gedurende de piek momenten kun je vanuit je accu’s leveren.

  18. Toine Goossens

    @Rutger,

    Dat klopt niet. Netbeheerders ontwikkelen plannen die vervolgens door allerlei NIMBY’s worden betwist. Daardoor duurt het heel lang voordat iets gerealiseerd kan worden. Elke Nederlandse blaag gaat voor het eigenbelang. U en ik komen op de de 2e plaats.
    Dat stopt pas als we verbieden dat er misbruik wordt gemaakt van bezwaar en beroep.

  19. Realist

    Als alle stemmers op GL/PvdA, pvdd en D66 nu eens minder stroom gaan gebruiken zijn dieselgeneratoren niet nodig. Voor je idealen moet je tenslotte iets over hebben.

  20. Hans van Voonebosch

    In park Transwijk stond een aardig tijdje een generator te ronken om de tram te laten rijden, wegens een kabelbreuk elders. Feitelijk hadden we een dieseltram hier in Utrecht. Niets nieuws allemaal.

  21. Marcel2

    Misschien klinkt het vreemd, maar dit is wel een goede oplossing om de pieken op te vangen, en een goede gasgenerator, zoals ook in Engeland gebruikt worden, hebben het grote voordeel dat je binnen een hele korte tijd kan bijschakelen, en ook weer kan afschalen, terwijl een electriciteitscentrale dat niet kan, en thuisaccu’s heel mooi, maar daar heb je in de winter om je huis te verwarmen, of je auto op te laden helaas niets aan.

  22. W

    Op basis van alle reacties blijkt stroomverbruik iets te zijn wat alleen links Nederland doet. Weer wat geleerd vandaag.

  23. Lisa

    wat is er in hemelsnaam LINKS aan de stroomMARKT? Dat het een markt is met private winstgevende partijen (die niet goed geanticipeerd hebben op een al heel lang te verwachten sterk stijgende vraag naar stroom), maakt al dat het niet zo links is als sommige reaguurders andere willen doen laten geloven. Maar ja, het vloekt zo lekker om links voor van alles en nog wat te willen demoniseren, ook al is de stroommarkt een neoliberaal vehikel, waarbij de overheid alleen wat marginaal kleine duwtjes kan geven.

    Denken mensen trouwens echt dat het linkse mannetjes zijn die in Tesla’s en Volvo SUV’s/ Polestars rijden? Dan zijn ze echt niet goed snik. Dat zijn toch echt de kakkers hoor en dat zijn over het algemeen geen links denkende en stemmende mensen.

  24. Scherpschutter

    @Hans van Voonebosch

    Yep. En zometeen staan dus meerdere gigantische dieselaggregaten te loeien in de hele stad om een paar elektrische auto’s op te kunnen laden.

    Tesla’s die rijden op diesel, mede mogelijk gemaakt door GroenLinks. Leve de vooruitgang! LOL

  25. Koel Hoofd

    Hilarisch, de ouwe vertrouwde trouwe dieselgeneratoren moet de verduurzaamde bubbel gaan redden.
    Ze worden hier al 10 jaar door de deskundigen voor gewaarschuwd, dat wat die groene drammers nu allemaal willen, allemaal nu niet kan omdat het een kwestie van lange adem en strategische planning is.
    Enfin, de kosten zullen wel weer afgewenteld worden op de belastingbetalers.

  26. Peter Utreg

    Het wordt zo langzamerhand echt te lachwekkend – dat gehuil dat alles de schuld is van links. Aardbevingen en wegzakkende huizen in Groningen door gaswinning – schuld van links? Kletsnatte zomers en warme winters – schuld van links? Torenhoge gasprijzen na inval Poetin – schuld van links? Gemiddelde vvd’er profiteert inmiddels van gratis stroom uit zonnepanelen en een gesubsidieerde Tesla voor de deur.

  27. Toine Goossens

    Het beleid van wethouder van Hooijdonk faalt.

    Het lokaal bestuur heeft van de regering de bevoegdheid en verantwoordelijkheid gekregen on lokaal de transitie naar groene energie aan te jagen.

    Dat betekent dat je alle kansen, alle bedriegen, alle beperkingen en alle mogelijkheden die er zijn in kaart brengt. Vervolgens zet je alle oplossingen in de tijd op een rij.

    Met oplossingen die op korte termijn realiseerbaar zijn, begin je. Ook met oplossingen die op korte termijn noodzakelijk zijn, begin je.

    Dat gaat tegen de politieke wensen van Lot van Hooijdonk in. De stad ‘gasvrij’ gevolgd door de stad ‘aardgasvrij’ en alleen warmtenetten als lange oplossing. Die politieke keuzes breken Utrecht lelijk op.

    Om dergelijk complex beleid voor elkaar te krijgen is het nodig om alle betrokkenen, alle stakeholders bij elkaar te brengen en een strategie te kiezen waarbij alle belangen, zo veel als mogelijk, parallel lopen. Dat heeft Lot van Hooiijdonk nagelaten.

    De Raad heeft al verschillende keren een motie van wantrouwen tegen haar ingediend. GroenPvdA/D66 blijven haar echter de hand boven het hoofd houden. Zij is geheel en al ongeschikt om een dergelijk zware portefeuille tot een goed eind te brengen.

    Alle goede resultaten van Utrecht tot nu toe zijn het resultaat van de inzet van burgers, (installatie)bedrijven, woon corporaties e.d. De toegevoegde waarde van de gemeente is nihil.

  28. Rutger

    De discussie hier ontaard in een vreemd links/rechts verhaal terwijl @Toine dit echt een probleem is dat door het bedrijf Stedin wordt veroorzaakt. En check het bestuur, allemaal erg intelligente techneuten maar ze missen een bestuurslid voor marketing en sales en dat zegt alles: https://www.stedingroep.nl/corporate-governance/raad-van-bestuur

    En dan krijg je dat het net ineens de vraag en het aanbod niet meer aankan, een bedrijf dat totaal niet met klanten om kan gaan en onbetrouwbaar wordt:
    https://www.duic.nl/algemeen/aanleg-damsluisbrug-vertraagd-koningsweg-in-utrecht-eind-deze-maand-weer-open-voor-autos/

  29. Hoera

    Het heeft wat zieligs, die rechtse reaguurders, die steeds maar proberen hun gram te halen in een stad die links-progressief is. Maar goed, het overgrote deel van deze rechtsvullende paupers woont hier ook niet. Proest.

  30. Toine Goossens

    @Rutger,

    Alleen Lot van Hooijdonk is in Utrecht eindverantwoordelijke voor het energietransitiebeleid. Van het begin af aan heeft zij louter en alleen in politiek wenselijke oplossingen gedacht. Aandacht voor beperkingen, belemmeringen, zwaarder inzetten op isolatie is permanent genegeerd.
    Daar is zij steeds op deze pagina’s en met brieven aan de Raad op gewezen. Resultaat?, niente, nul, nihil.

    Lot van Hooijdonk is niet geïnteresseerd in gedragsbeïnvloeding van burgers. Zij speelt niet in op dat gedrag. Dat gedrag is sterk gerelateerd aan prijsprikkels; prijselasticiteit noemen economen dat. Dan moet je wel in ß termen kunnen denken. Dan moet je wel in termen van de systeemleer kunnen denken. Dan moet je kunnen denken in termen van opschaling van processen.
    Daar heeft de gemeente nul verstand van en zich ook niet in verdiept.

    Dat is de kern van het falen. Als een techneut haar portefeuille had gehad dan zou het beleid er totaal anders uit hebben gezien. Maar kom bij links eens aan een goede techneut.
    Die eenzijdigheid van de leden van GroenLinks heeft de partij zelf over zich afgeroepen. Dat benoemen heeft met het falen van GroenLinks te maken en niets met een vreemd links/rechts verhaal.

  31. Nina

    @ Rutger

    Dit is volledig de schuld van doordravend politiek beleid en niet luisteren naar de experts. In onze gemeente voert links het beleid en het gaat dus niet goed.

    “De problemen met netcongestie – een vol elektriciteitsnetwerk – worden steeds meer zichtbaar. Er wordt al jaren voor gewaarschuwd.”

    Bron: https://www.duic.nl/algemeen/laadpalen-in-utrecht-gaan-minder-hard-laden-maatregel-nodig-want-elektriciteitsnet-is-vol/

    Dan in dit bericht uit 2021 (….) Ondertussen gaat men nog 3 jaar door in onze gemeente met het uitrollen van nog meer belasting van het elektriciteitsnet. Het geeft aan dat men geen realistisch beleid voert dat is afgestemd met de bedrijven. Ongeschikt dus om beleid te maken, zoals Toine hier zegt.

    “D66, GroenLinks, VVD, PvdA en Partij voor de Dieren waren verrast door het bericht van beheerder TenneT. Ze vroegen daarom donderdagavond om opheldering bij wethouder Lot van Hooijdonk. Ook zij gaf aan dat het nieuws rauw op het dak kwam vallen. De Utrechtse netbeheerder Stedin had wel al aangegeven dat het net voller was dan gedacht, maar de urgentie die TenneT aan het onderwerp geeft is ook nieuwe informatie voor de gemeente.”

    Bron:
    https://www.duic.nl/algemeen/elektriciteitsnetwerk-utrecht-vol-tijdelijk-geen-ruimte-voor-nieuwe-wind-of-zonneparken/

  32. Nina

    @ Hoera
    Het links-progressieve beleid in Utrecht gaat inderdaad heel erg goed. Het wordt alleen een beetje duur betaald door ons inwoners vroeg of laat. Bijzonder dat je dat zelf niet inziet.

    Goede fietspaden vervangen door rode asfalt fietspaden, verkeersknooppunten tot drie keer toe wijzigen, ieder jaar 6 miljoen erbij wegens een structureel tekort voor de Bibliotheek, flink bezuinigen op zorg voor inwoners, vele subsidies voor mooie activiteiten die na jaren moeten worden geschrapt, een brug in een belangrijke verkeersader waar we niet meer overheen kunnen rijden; het zijn maar een paar voorbeelden. Lees het allemaal hier in de berichten op DUIC.

    Op weg naar meer dan 80 miljoen euro begrotingstekort. En ik vind het stug, want voor dit jaar is het tekort nog “slechts” 40 miljoen euro. Gemeenteraden zijn volgens de Gemeentewet expliciet gehouden om meerjarig een sluitende begroting te hebben, dus ook dat gaat in ons Utrecht goed fout.

    Ik vind dit helemaal niks om van te moeten proesten en dat ga je helaas zelf – als mijn mede-inwoner van Utrecht – uiteindelijk ook ondervinden.

  33. Hoera

    @Nina, je eerste zin in je verder buitengewoon klungelig Nederlands opgestelde betoogje, klopt als een bus. Het feit dat jij nog gewoon kan reageren op dit forum, betekent dat jij ook alle voordelen hebt genoten van alles wat deze stad te bieden heeft en meer. En die plaat die je constant afdraait, is zo afgezaagd, zo boomeriaans. Alsof jij alles wat je verdient (of waarschijnlijk hebt verdiend want je bent uiteraard met goedbetaald pensioen) uitgeeft aan de ‘armen’, je huis openstelt voor vluchtelingen, niet vliegt etc. Hypocrisie ten top.

  34. Pee

    Niet rechts de schuld geven van het falen van links want wie zwaait hier de scepter ? dat is links.

  35. Rutger

    Lees deze en met name de laatste alinea, dan weet je wie verantwoordelijk is voor het net. De keuze om van gas af te gaan en naar meer elektrisch (auto’s) is een politieke keuze (ook Parijs) en al jaren lang bekend, daar moet je als bedrijf (Stedin/TenneT) op anticiperen. Naar nu blijkt doen ze dat te laat (en ze vergeten ook nog eens de opslag met batterijen om vraag en aanbod in balans te brengen uit te werken): https://www.duic.nl/algemeen/gemeente-utrecht-bezorgd-over-grenzen-van-elektriciteitsnetwerk-die-in-zicht-komen-dit-kan-iedereen-in-de-stad-raken/

  36. Nina

    @ Rutger

    Niet in dispuut is wie verantwoordelijk is voor het elektriciteitsnet.

    Het gaat erom dat er niet geluisterd is naar de verantwoordelijke experts die zeiden dat het elektriciteitsnet de snelheid van de energietransitie niet aankon.

    De waarschuwingen zijn genegeerd door de beleidsmakers en nu zitten we door hen met een groot probleem.

  37. Nina

    @ Hoera
    Aannames in je reactie zijn nergens op gebaseerd. Je mening mag je hebben, hoor.

    Laten we eerst maar eens afwachten hoeveel onze gemeentelijke belastingen volgend jaar gaan stijgen…. Dit jaar was het alvast 15%.

  38. Hoera

    @Nina, prima als je probeert een punt te maken maar dan wel met de juiste cijfers. Dit jaar zijn de gemeentelijke belastingen met (gemiddeld) ca. 4% omhoog gegaan. Stemmingmakerij ben je goed in, maar als je de juiste cijfers niet paraat hebt, hou dan gewoon je mond.

  39. Nina

    @ Hoera
    Mijn aanslag is dit jaar 15% gestegen.
    Ik heb een eigen woning, dus mijn aanslag bestaat uit meer dan afvalstoffenheffing en rioolheffing.

  40. Hoera

    @Nina, ik heb ook een eigen woning, en bij mij is toch echt de aanslag met 4% gestegen. Dus of je kletst of je kan niet rekenen. En niet 2021 met 2023 vergelijken.

  41. Nina

    @ Hoera

    Het zal dan mijn hogere WOZ-waarde zijn.
    Het is de aanslag over 2024 ten opzichte van 2023.

  42. Nina

    @ Hoera

    De aanslag over 2023 ten opzichte van 2024 is 10% verhoging.

  43. Hoera

    @Nina, klopt misschien, laaggewaardeerde huizen zijn nu eindelijk rechtgetrokken. Die van mij zit in een hogere categorie, die ging veel minder omhoog.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).