Tachtig procent minder fietsers op Vredenburg sinds coronamaatregelen Tachtig procent minder fietsers op Vredenburg sinds coronamaatregelen

Tachtig procent minder fietsers op Vredenburg sinds coronamaatregelen: bekijk hier alle cijfers

Tachtig procent minder fietsers op Vredenburg sinds coronamaatregelen: bekijk hier alle cijfers
Vredenburgknooppunt. Foto Robert Oosterbroek
De invoering van de coronamaatregelen heeft het Utrechtse straatbeeld sterk doen veranderen. Waar normaal tienduizenden fietsers gehaast over de fietspaden rijden zijn de straten nu leger dan ooit. Op het Vredenburg, een van de drukste fietspaden van Nederland, is een daling van 80 procent te zien. Dan hebben we over zo’n 150.000 fietsers per week minder. Ook op alle andere telpunten zijn er veel minder verkeersdeelnemers. 

De invoering van de coronamaatregelen heeft het Utrechtse straatbeeld sterk doen veranderen. Waar normaal tienduizenden fietsers gehaast over de fietspaden rijden zijn de straten nu leger dan ooit. Op het Vredenburg, een van de drukste fietspaden van Nederland, is een daling van 80 procent te zien. Dan hebben we over zo’n 150.000 fietsers per week minder. Ook op alle andere telpunten zijn er veel minder verkeersdeelnemers. 

De gemeente Utrecht houdt op verschillende plekken in de stad bij hoeveel rijwielen (fietsers en bromfietsers) langskomen, in twee richtingen. Zoals het straatbeeld al aantoont is het aantal fietsers, sinds het van kracht worden van de eerste maatregelen op 12 maart, sterk afgenomen. Nadat een nieuwe ronde van maatregelen inging, de avond van 15 maart, is de afname verder in gang gezet. Maar hoeveel fietsers zijn er nu eigenlijk minder?

Kaart

Op onderstaande kaart is te zien hoe hoog de afname is van het aantal ten opzichte van het gemiddeld aantal fietsers en bromfietsers in de weken daarvoor. Om dit te tonen hebben we gekeken hoeveel rijwielen er langskwamen gemiddeld per week in week 2 tot met week 10 van dit jaar. Daarna hebben we gekeken hoeveel fietsers en bromfietsers langskwamen in de daaropvolgende weken.

Op 12 maart, in week 11, gingen de eerste maatregelen in. Gelijk was er sprake van een daling. De cijfers, aangeleverd door de gemeente Utrecht, zijn bij benadering en zijn afgerond. Klik op de telpunten voor de cijfers. Onderaan dit bericht is ook nog een grafiek te vinden waarbij per locatie nog gedetailleerder gekeken kan worden.

Klik op de icoontjes voor de cijfers.

Wethouder Lot van Hooijdonk (mobiliteit) over de sterke afname: “Deze cijfers laten zien hoe bijzonder de huidige situatie is. Het toont ook aan dat veel Utrechters zich aan de richtlijnen houden om zoveel mogelijk thuis te blijven. De spits is volledig weggevallen. Mensen gaan alleen nog op pad als ze dat voor hun werk echt moeten, om naar een winkel te gaan of even een frisse neus te halen. Ik heb de stad nog nooit zo rustig gezien. Het is gek dat die rust nu een goed teken is, terwijl je natuurlijk het liefst veel mensen ziet fietsen en lopen. Ik denk dat ik niet de enige ben als ik uitkijk naar het moment dat de stad weer tot leven kan komen.”

Bovenstaande kaart laat goed zien met welk percentage het aantal fietsers is afgenomen. Onderstaande grafiek laat nog eens per locatie zien hoe die daling per dag eruitziet.

20 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Heerlijk. Eindelijk kun je als voetganger normaal door de stad lopen zonder dat je van je sokken gereden word door fietsterroristen.

  2. Lombokker

    Weet iemand hóe de gemeente cijfers verzamelt?

  3. Rethep

    Ik vind de rust in de stad ook een fijne kant hebben. Kan ik eindelijk eens al die mooie gebouwen/straten zien zonder allemaal toeristen of provincialen. Utrecht is de laatste jaren uit aan het groeien tot ‘Klein Amsterdam’ met al zijn terrassen en andere horeca: veel te druk. Zo’n ‘pauze’ voelt dan als een pas op de plaats. Ik hoop dat het nog even duurt voordat alle drukte weer terugkeert.

  4. Koel Hoofd

    Tja, de uithof is dicht, dat scheelt allen al een slordige 100.000 fietsers!

    @Lombokker dat gebeurd met slangtellingen. oftewel een draad met een kastje over de weg. Liggen er twee draden kort na elkaar, dan wordt ook de snelheid gemeten.

    Het is overal heerlijk rustig, het maakt de stad namelijk weer leefbaar. Het maakt ook de verkeershierarchie van een leefbare stad duidelijk: voetgangers hebben prioriteit boven die asociale fietsers. Weg met die fietsstraten, kom maar op met die klinkers en drempels.

  5. Katja

    ER wordt nu wel meer gefietst in het voetgangersgebied. Handhaving ?

  6. Leon

    @JdV: Nu nog de auto’s wegpoetsen en het wordt echt veilig he. Die veroorzaken immers alle (dodelijke) ongelukken.

  7. wollie

    @lombokker ik heb telslangen op de weg gezien op verschillende plekken…

  8. Gregor

    Ik zie eindelijk kans om mijn PR te verbreken door met mijn racefiets zo snel mogelijk van Leidsche Rijn naar de Uithof te komen. Ik ga zondagochtend een poging wagen!

  9. JdV

    @Leon: Ja, dat komt inderdaad vaak voor. Zeker omdat fietsers niet op of omkijken, zitten te appen, door rood rijden, geen richting aangeven, fietsen waar dat niet mag etc etc. Dus dat is zeker de schuld van de auto/bus/vrachtwagen uiteraard. Of van de bestrating. Als we nou gewoon alle wegen openbreken komen er ook geen fietsers meer om aangezien er dan niet meer gefietst kan worden. Is dat niet een mooie oplossing?

  10. Sjaak

    @ Katja

    Waarom zou je handhaven op fietsen in het voetgangersgebied. Er horen daar nu ook nauwelijks voetgangers te zijn als het goed is #blijfthuis.

    Dan is het verbod ineens niet meer relevant of noodzakelijk en handhaving dus ook niet meer. Tenzij je natuurlijk vind dat handhaving er alleen maar is om boetes te incasseren. Maar als er nauwelijks voetgangers zijn is het ook niet meer gevaarlijk om door het centrum te fietsen.

    Handhaving kan zich nu beter focussen op gedoe bij winkels, mensen die te weinig afstand houden en groepvorming (en mensen die ziek de deur uit gaan in kaart brengen).

  11. Verkeersmv

    Ach, de vaste reaguurders zijn weer eens aan het polariseren.

    Als het niet rechts tegen links is, dan is het milieu tegenover kapitaal, dan is het wel “mag ik mensen uitzuigen door huurprijzen op te drijven en er zelf massaal beter van te worden, terwijl die mensen gewoon mogen wonen in en nabij de plek waar ze werken”.

    Nu moet “DE fietser” die niet bestaat, want welke Nederlander fietst nu nooit, het weer eens ontgelden. Lekker de boel op de spits drijven. Alle mensen in een hok stoppen en iedereen in dat hok over een kam scheren. De fietser is natuurlijk ook standaard links, want vaak student en studenten verpesten Utrecht toch maar (in het hoofd van de reaguurder dan).

    Misschien zijn allemaal de volgende dingen waar.

    Zo’n 10-25% van de fietsers gedraagt zich aso. Ongeveer een zelfde percentage van de automobilisten gedraagt zich ook aso, maar dan met vele dodelijkere gevolgen over het algemeen. Misschien is wel gewoon 10-25% van alle mensen standaard aso. Zou me niks verbazen.

    Maar dan die 10-25% fietsers in Utrecht, Dat valt wanneer grote groepen bij elkaar komen; en dat gebeurd in een grotere stad als Utrecht, natuurlijk op.

    Er mag gehandhaafd worden op appen, muziek luisteren met oortjes op de fiets en door rood rijden. Dat gebeurd vervolgens niet.

    Daarnaast is het natuurlijk zo dat de verkeersinrichting op het stuk Smakkelaarsveld tot aan AH op de Burgemeester Reigerstraat niet ingericht is op de gebruikers en dat zijn hoofdzakelijk fietsers. Want met de fiets naar de Uithof gaan is het meest praktisch. De kruising bij de Bijenkorf is verschrikkelijk ingericht. Ik roep al 10 jaar dat het zinvol zou zijn om daar gedurende de spits, 3 uur per dag (1,5 uur in de ochtend, 1,5 uur in de namiddag) een verkeersregelaar neer te zetten. Datzelfde geldt voor de kruising bij de Stadsschouwburg en voor de kruising bij de Maliebaan en de kruising bij de AH op de Reiger. Daarna verdwijnen de problemen namelijk als sneeuw voor de zon, omdat de fietsers in de rustige omgeving van het Wilhelminapark en de buitenwijken (qua auto-, vrachtauto en busverkeer) komen die ook nog eens lieflijk, kalmerend en groen is. Ineens wordt er niet meer gejaagd en gesjeesd en gedragen “de fietsers” zich ineens een stuk normaler.

    De verkeersinrichting op het eerder genoemde stuk perst fietsers namelijk in een trechter en we weten allemaal hoe mensen zich gaan gedragen als ze zich ratten in een ton voelen. Denk bijvoorbeeld ook aan het veel te smalle fietspad aan beide kanten op de Nobelstraat, gelet op de aantallen fietsers die daar overheen moeten. Het vervelend hoge stoeprandje naast de gevaarlijk drukke busbaan, waar je door het fietsgedrag zomaar vanaf geduwd kan worden busbaan op. Daarnaast zijn kruisingen zeer onoverzichtelijk en staan verkeerslichten verkeerd opgesteld en afgesteld (denk aan de Maliebaan).

    Ook zijn een aantal straten qua inrichting voor het gevoel te smal gemaakt. Mijn eerdere voorbeeld de Nobelstraat. Eigenlijk leent dat stuk zich niet voor 2 richtingen busbaan. De busroute zou dus eigenlijk de ene kant op via de Voorstraat moeten lopen en de andere kant op door de Nobelstraat, maar de verkeersgeleerden hebben deze optie door de herinrichtingen gedwarsboomd. Nu is de Voosrtraat ook erg smal, maar met een intelligente inrichting was dit mogelijk geweest. Misschien zouden veel bussen die nu de busbaan pakken, gewoon via de singels om het centrum heen moeten rijden, dat verlicht de busdruk dwars door het centrum; maar ook daar is de inrichting niet echt busvriendelijk meer.

    De Reigerstraat is sowieso niet geschikt voor bussen en auto’s die 2 richtingen oprijden en er zouden daar ook geen parkeervakken moeten zijn. Als de weg 1-richtingsverkeer zou zijn, de parkeervakken weg zouden zijn , dan zou en de stoep veel breder worden )het is ook een belangrijke voetgangersroute) en je kan er een veilige fietsstraat van maken. Halvering verkeer en rustigere situatie. Overzichtelijker.

    Je zou dus vanuit de verkeerspsychologie er voor moeten zorgen dat mensen niet meer jagen en sjezen, verkeersregelaars inzetten in de spits, de gehele lange route voor minstens de helft van de route rustiger en overzichtelijker maken (bij iedere verkeersingreep gebeurd het tegenovergestelde> hier worden mensen nerveus van> je voelt het bijna als je even naast andere fietsers stil staat, de nervositeit, de verhoogde hartslag, de opgefolktheid). en handhaven op onwenselijk gedrag. Deze 4-trapsraket lost een hoop van de problemen op, naast het aanbieden van andere fietsroutes voor mensen met minder haast.

    De gemeente Utrecht neemt steeds halve maatregelen die de problemen soms verergeren in plaats van verbeteren.

  12. JdV

    @Sjaak: Conform jouw redenatie zijn flitscamera’s en snelheidscontroles op wegen ook overbodig. Ruimte zat want toch heel weinig verkeer op de weg. Dus daar stoppen we nu mee? Foutparkeren? Geen probleem, controle kan stoppen. En zo zijn er nog veel meer zaken die we nu los kunnen laten omdat het niet meer relevant is. Toch?

  13. Yoshua

    @Verkeersmv

    Ik ben links en fiets nooit.
    Je verhaal klopt niet.
    Fietsers horen gewoon niet thuis binnen de singels en op de Nachtegaalstraat.
    Ik heb daar last van en denk dat anderen dat ook ervaren.
    De gemeente zou de stad mooier maken door fietsers van CS naar de Uithof via het traject lijn 12 te laten fietsen.
    Mensen beseffen niet dat 100.000 fietser dagelijks een tsunami aan fijnstof verspreiden door onze mooie straten.
    Misschien moeten we fietsen en auto’s maar helemaal verbieden in de stad en mensen laten lopen, zo groot is onze stad ook weer niet.

  14. Hans Versnel

    Houden zo. Weinig luchtverontreiniging. Schone straten. Mooie beleving van rust. Weg met de stress.

  15. Sjaak

    @ JdV

    Appels en peren

    Een paar eenzame fietsers door een verlaten winkelstraat is heel iets anders dan een auto met hogere snelheid door een winkelstraat bijvoorbeeld. Zeker als je kijkt naar kans op ongelukken en hoe de gevolgen zijn van die ongelukken. En de ruimte die zo’n auto inneemt. Om al maar eens wat te noemen.

    Auto’s die te hard rijden op snelwegen blijven een gevaar voor zichzelf en anderen. Ook als die wegen nagenoeg leeg zijn. Er is een reden voor maximumsnelheden. Een aanrijding met 120 km per uur met een stilstaand object staat gelijk aan 3 verdiepingen omlaag vallen met een auto, qua klap.

    Foutparkeren? Ligt er aan wat de fout is? Als iemand de stoep, een ingang/uitgang, nooddeur of brandslang blokkeert dan nog steeds beboeten.

    Als er geen parkeerdruk is op bepaalde plekken, mag bepaald parkeren van mij wel even opgeheven worden ja, als het tenminste parkeervakken betreft. Parkeergarages hebben natuurlijk wel inkomsten nodig.

    Maar om antwoord te geven op je vraag. Ja, van mij hoeft er bij foutparkeren niet altijd beboet te worden, maar dat vind ik sowieso al. je moet altijd naar de situatie kijken.

  16. Bromsnor

    Bromsnor denkt dat thuiswerken een oplossing is voor veel verkeersproblemen, behalve het parkeerprobleem.

  17. Lombokker

    Dank voor antwoord op metingvraag! Telslangen, weer wat geleerd.

  18. Verkeersmv

    @ Yoshua

    We zijn het meer eens dan je denkt.

    Ik geef namelijk zelf aan de fietsroute zoals die nu is eigenlijk niet geschikt is voor deze grote aantallen fietsers.

    Ik vind je alternatief om de route van lijn 12 te volgen een hele goede, maar dan moet ook daar de fietsinfra heel erg fors verbeterd worden.

    En, zucht, mijn punt was nu net dat fietsers niet links of rechts zijn, maar mensen. Maar in de ogen van de gemiddelde reaguurder op DUIC worden ze als links weggezet. Volgens mij zou je dat tussen de regels door toch echt wel uit mijn inleiding hebben moeten halen.

  19. Cico

    Elke dag lijkt op een zondag van vóór het Koopzond tijdperk. Wandelen in de binnenstad is opeens weer een genot. Stilte, mensen die ontspannen zonder zooi te kopen. Het kan blijkbaar

  20. John

    En ik maar denken dat we een sneltram naar de uithof hebben gekregen.
    Overigens wel 100.000.000,00 te duur maar dat met toch kunnen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).