The Guardian: ‘Merwede bevestigt Utrechtse reputatie als fietshoofdstad van Europa’ The Guardian: ‘Merwede bevestigt Utrechtse reputatie als fietshoofdstad van Europa’

The Guardian: ‘Merwede bevestigt Utrechtse reputatie als fietshoofdstad van Europa’

The Guardian: ‘Merwede bevestigt Utrechtse reputatie als fietshoofdstad van Europa’
Bron: marco.broekman en OKRA
De Engelse krant The Guardian heeft zondag een artikel gepubliceerd over de plannen voor de Merwedekanaalzone. Utrecht wordt in het stuk een vooruitstrevende stad genoemd met fietsers op de eerste plaats.

De Engelse krant The Guardian heeft zondag een artikel gepubliceerd over de plannen voor de Merwedekanaalzone. Utrecht wordt in het stuk een vooruitstrevende stad genoemd met fietsers op de eerste plaats.

De komst van de autovrije stadswijk zal de reputatie van Utrecht als Europese fietshoofdstad nog eens bevestigen, schrijft The Guardian. In het artikel wordt Utrecht neergezet als stad met ‘cyclist-first’. “De stad bouwde in 1885 het eerste fietspad van Nederland en vorig jaar werd er de grootste fietsenstalling van de wereld geopend.”

The Guardian noemt het project de eerste grootschalige autoluwe wijk van Nederland voor meer dan 12.000 mensen. “Dat maakt het tegelijk een van de grootste autoluwe wijken van de wereld.”

Ook wordt in het artikel geschreven dat er zo’n 300 deelauto’s komen die bewoners kunnen gebruiken en dat voor de bezorging van boodschappen en het ophalen van het afval kleine elektrische voertuigen ingezet gaan worden. Vooral de schaal van de autovrije stadswijk is bijzonder volgens het medium.

Lees hier het hele artikel op de website van The Guardian.

Gekoppelde berichten

11 Reacties

Reageren
  1. Hadjememaar

    The Guardian is echt wel een kwaliteitskrant met veel interesse in binnenstedelijke mobiliteit. Dat die kracht ons Utreg als fietshoofdstad van Europa bestempelt vervult me met enige trots.

  2. Koel Koofd

    @ Hadjemaar: De wethouder doet haar fietspropaganda werk goed als politieke spreekbuis voor de Fietsersbond.
    Maar… deze wijk bestaat alleen nog op papier en moet nog vele hordes nemen voordat er gebouwd kan worden.
    Dankzij corona komen mensen er nu achter dat met OV reizen gevaarlijk kan zijn. Ophokplicht was normaal alleen voor pluimvee en scholieren, nu ligt alles plat. Dat maakt diepe indruk op mensen.
    Sta niet raar te kijken als mensen nu toch liever een auto willen hebben, dan kunnen ze hoe dan ook altijd zich veilig verplaatsen. De automarkt maat het ze ook steeds makkelijker met lease abonnementen.
    Dan heeft die autoloze wijk een mega probleem om aan kopers te komen en bouwen de projectontwikkelaars er toch nog vele parkeerplaatsen in. Geld is belangrijker dan groen, gezondheid is belangrijker dan klimaat. Geld+ gezond =auto want dan kunnen ze veilig wonen in het groen

    The Guardian is een kwaliteitskrant, klopt. Maar dit is een artikel over een klein wijkje in een lullig klein buitenlands stadje wat alleen megalomaan groot is in de visie van de bestuurders..

  3. Don

    Ben ik benieuwd of ze in de ochtend spits op de fiets gezeten hebben op de drukste fietspaden van Nederland en wat hun oordeel dan zou zijn. En of ze in de naburige wijken de posters op de ramen hebben zien zitten en of dat meegenomen is in hun afweging.

  4. Leon

    @Don: Ja dat hebben ze en ze zijn laaiend enthousiast, al jaren. Stel je voor dat al die fietsers met de auto zouden gaan, zoals sommigen hier telkens zo vurig hopen – zie @Koel Hoofd. Lekker in je koekblik massaal ongelukken veroorzaken, fietsers omver rijden, van dat soort. Dan waren ze bij The Guardian een stuk minder enthousiast geweest over Utrecht dan ze normaal in hun berichtgeving zijn. En terecht.

  5. cas

    Dus ze winnen nu al jaren de prijs van beste fietsstad van Nederland al niet meer, en dan wel verwachten dat dit artikel juist is….

  6. Toine Goossens

    @Leon,

    Waarom plaatst u bij een, voor deze omstandigheden, reeele optie, direct een haatzaaiende reactie?

  7. Jos

    Waarom haten autoliefhebbers mensen die niet met de auto gaan toch zo erg, gelet op de reacties?

    Het is nog altijd een vrije keus van mensen om te reizen zoals je wil, indien dat mogelijk is. Als ergens geen auto’s kunnen, vanwege redenen, dan kan het niet. Je kan ook niet overal fietsen of lopen.

    Er zijn wijken gebouwd voor mensen met auto’s, heel Leidsche Rijn, en er worden wijken gebouwd voor mensen hoofdzakelijk zonder. Hoofdzakelijk, want er komen ook parkeerplekken en garages in Merwede, dus het is zelfs geen autoloze wijk. Wel een wijk waar je niet echt doorheen kan gaan crossen.

  8. Cico

    @Jos: omdat alles online een politiek spelletje in competitievorm is geworden. Inclusief de onzin epistels om discussies te ‘winnen’, zoals je hier geregeld kunt lezen. Centrale gedachtegang is ‘iets wat een ander bevoordeeld, levert een nadeel op voor mij’. Dit staat volstrekt los van de werkelijkheid.

  9. Luuk Upuuk

    @Jos, het is eerder andersom. Mensen die (uit principe) geen autorijden beschouwen automobilisten als de vijand nummer 1. Alleen hun levenswijze is de juiste. Je ziet zoiets ook bij veganisten en toevallig (nou ja toevallig?) zijn veganisten ook vaak autohaters. Herkenbaar aan het verwachten van tolerantie van andersdenkenden, maar zelf geen tolerantie naar anderen kunnen tonen.

  10. Jos

    @ Luuk Upuuk

    1) Het is geen wedstrijd

    2) Ik baseer mij gewoon wat ik hier lees.

    3) Ik ben zelf iemand die uit principe geen auto rijd en ik, noch mensen die ik ken die dat ook niet doen, heb ik ooit iets horen zeggen tegen een autorijder. Sterker nog, ik vind de auto een fantastische uitvinding, hij wordt alleen te veel en op te grote schaal gebruikt.

    Ook als ik met veganisten uit ga eten, dan heb ik zelden meegemaakt dat zij diëten van andere mensen bekritiseren. Het omgekeerde is vaak wel waar. Mensen die vlees eten, die dat nog eens extra moeten benadrukken. Lees de Facebookcomments maar eens als iemand aan geeft uit eigen overweging geen vlees te eten. Dan is het meestal: “nou, ik gooi nog een paar extra koeien op de BBQ, mmmmm, heerlijk”. Dat kom ik nu erg vaak tegen.

    4) Ik doelde op de commentaren op de Merwede. Wat is er erg aan, om potjandorie 1 wijk in de stad te bouwen die gebouw wordt voor mensen zonder auto-bezit? 1 wijk in een hele stad. De mensen die daar gaan wonen doen dat uit eigen keuze. Val de eigen keuze van de ander eens niet zo aan.

    Misschien ga je in een je reactie nogal veel af op aannames.

    Mensen die minder auto rijden en vinden dat er minder gereden moet worden zijn niet per sé tegen autogebruik. Sterker nog, ze gebruiken zelfs wel eens auto’s. Bij verhuizingen bijvoorbeeld. Hetzelfde dat mensen die vinden dat het totaal aantal vliegreizen teruggeschroefd moet worden en dat vliegen duurder moet worden, niet per sé tegen vliegen an zich zijn, maar wel op kleinere schaal.

    Ik eet zelden vlees en vind de industrie erachter verschrikkelijk. Ik geef geen commentaar op mijn moeder die vlees eet bijvoorbeeld. Ik snap hoe de wereld werkt. Toch zou het beter zijn voor iedereen als er veel minder veel geconsumeerd worden.

  11. M

    Als je niet van autoluwe wijken houdt: ga niet in een autoluwe wijk wonen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).