The Sting dimt gevelreclame na klachten over felheid | De Utrechtse Internet Courant The Sting dimt gevelreclame na klachten over felheid | De Utrechtse Internet Courant

The Sting dimt gevelreclame na klachten over felheid

The Sting dimt gevelreclame na klachten over felheid
De reclamegevel van The Sting op het Vredenburg. Foto: DUIC
De manager van kledingwinkelzaak The Sting laat weten dat ze de gevelreclame hebben gedimd na aandacht voor de felheid ervan. DUIC berichtte gisteren over een opvallende lichtshow in de binnenstad. Zelfs vanaf station Vaartsche Rijn was op donderdagavond te zien dat de lucht boven de binnenstad groen en rood kleurde.

De manager van kledingwinkelzaak The Sting laat weten dat ze de gevelreclame hebben gedimd na aandacht voor de felheid ervan. DUIC berichtte gisteren over een opvallende lichtshow in de binnenstad. Zelfs vanaf station Vaartsche Rijn was op donderdagavond te zien dat de lucht boven de binnenstad groen en rood kleurde.

Een zoektocht door de binnenstad leidde naar het Vredenburg, waar de gevelreclame van kledingwinkel The Sting bijzonder fel stond afgesteld. Al gauw lieten meer dan 600 mensen DUIC weten dat ze vinden dat dit soort gevelreclame niet gewenst is in de stad en ook de gemeente kreeg klachten binnen.

De gemeente Utrecht liet aan DUIC weten dat dit soort reclame gewoon mag. Zolang de beamers 50 centimeter achter de gevel staan, zitten er geen restricties aan reclame-uitingen en is er geen vergunning nodig. Alleen als reclame, of in dit geval verlichting, op de gevel zelf is bevestigd is er een vergunning nodig en gaat de Utrechtse welstandcommissie ernaar kijken. Wethouder Paulus Jansen liet wel op Twitter weten dat hij bezig is met deze maas in de wet te dichten.

The Sting laat nu weten dat ze na vragen van klanten besloten hebben om de lichten te dimmen.

Gekoppelde berichten

8 Reacties

Reageren
  1. R. Sterk

    Het bedrijf Sting doet haar naam eer aan. Vertaald betekent ‘sting’ steek of soort pijn en betekent ‘to sting’ in de war zitten, pijnlijk aandoen of een stekend gevoel geven. Ik ervaar zulke verlichte ramen als agressieve intimidatie en als zeer onaangenaam. Hopelijk wordt de ‘maas in de wet’ snel gedicht.

  2. Niels Bokhove

    Wonderlijk dat de mensen van The Sting zelf niet al vantevóren beseften dat dit over de grens gaat. Was het een kwestie van: kijken of er iemand gaat klagen – zo nee, dan laten we het zo?
    Zou ook mooi zijn als iemand van The Sting op dit forum zou reageren. Maar nee, dat zou, vrees ik, teveel van het goede zijn…

  3. rob van steensel

    Ik weet toch zeker dat deze discussie al eens heeft plaats gevonden maar EINDELIJK gaat het dan gebeuren de GROOTHEIDS WAANZIN gaat uit… nu cool cat nog.

  4. Dirk

    Typisch zo’n geval van het iemand die besloten heeft die grens op te zoeken ondanks dat het erg irritant is. Reclame op deze manier moet niet gedimd worden, maar hij hoort uit te staan.

    Ketens met deze attitude hebben we helemaal niet nodig in Utrecht: enkel bezig met hun boodschappen naar zo veel mogelijk mensen te zenden en helemaal niet bezig met hoe dit de omgeving beïnvloedt. De enige reden waarom de mensen langs die toko lopen is het mooie centrum en zij werken er vervolgens actief aan mee om dat centrum lelijker te maken.

  5. Michiel

    Helaas gaat het dus nog niet “uit”, ze gaan het alleen dimmen. Terwijl natuurlijk de geest van de wet duidelijk dit soort uitingen niet toestaat, maakt men gretig gebruik van mazen in de wet. “Het staat 50 cm achter het raam dus het mag gewoon!”. Dat de wethouder nu stappen gaat ondernemen on deze mazen in de wet te dichten is goed om te horen. Hoop wel dat dat een beetje vlot gebeurt en er niet weer jaren overheen gaan. De gemeente had hier ook wel wat pro-actiever mogen optreden. Dat dit niet de bedoeling kan zijn snappen ze zelf toch ook wel.

  6. Mark

    Dit asociale en respectloze gedrag van “The Sting” (heel veel mensen overdreven hinderen met felle flikkerende lichten: dan zijn we goed bezig hoor!!) is voor mij reden genoeg om met een hele grote boog om deze zaak heen te lopen voortaan. De bedrijfsleiding kan op een geloofwaardige manier laten zien dat ze geen lak hebben aan bewoners en bezoekers van Utrecht door deze lichtkermis voorgoed te verwijderen. Ook leuker voor de bewoners van de nieuwe apartementen aan het Vredenburgplein.boven HC straks. Bij overlast de zaak per direct sluiten, dat lukt de gemeente ook op andere plekken zoals horeca. Misschien niet op basis van gevelreclame-vergunningen maar het is evident dat dit soort brutale lichthinder waar een groot aantal mensen serieus last van heeft gewoon niet mag, punt.

  7. Catharina

    Wat betreft verlichting heeft de gemeente Utrecht dan ook geen goede smaak. De armzalige ‘feestverlichting’ in de straten van de binnenstad met de informatie in welk kwartier wij wonen getuigt ook niet van inzicht in wat een stad nodig heeft voor een warme, gezellige uitstraling.
    In een woord afschuwelijk!

  8. Jasper

    Lijkt mij dat dat extra licht de veiligheid savonds verhoogd. Ik zou graag meer licht reclame terug zien zoals we vroeger hadden. De grote neons die overal te zien waren op daken en gevels.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).