‘Tijdelijke’ uitbreiding voetgangersgebied binnenstad vanaf vandaag permanent ‘Tijdelijke’ uitbreiding voetgangersgebied binnenstad vanaf vandaag permanent

‘Tijdelijke’ uitbreiding voetgangersgebied binnenstad vanaf vandaag permanent

‘Tijdelijke’ uitbreiding voetgangersgebied binnenstad vanaf vandaag permanent
Archieffoto
Het nieuwe uitgebreide voetgangersgebied in het centrum van Utrecht, dat tijdens de coronaperiode al tijdelijk was ingevoerd, is vandaag permanent ingevoerd. In november 2021 gaf de gemeente te kennen de uitbreiding in stand te willen houden.

Het nieuwe uitgebreide voetgangersgebied in het centrum van Utrecht, dat tijdens de coronaperiode al tijdelijk was ingevoerd, is vandaag permanent ingevoerd. In november 2021 gaf de gemeente te kennen de uitbreiding in stand te willen houden.

Onder meer de Servetstraat, Zadelstraat, Buurkerkhof, Hollandse Toren, Vlaamse Toren, Vredenburgkade en Rijnkade zijn aan het voetgangersgebied toegevoegd. Daarnaast is de tijd waarop er in het gebied gefietst mag worden uitgebreid: tussen 18.00 en 12.00 uur. Voorheen moesten fietsers na 10.00 uur al afstappen. Om de nieuwe veranderingen duidelijk te maken, zijn er nieuwe verkeersborden opgehangen.

Voor het permanent maken van het nieuwe voetgangersgebied waren volgens de gemeente ongeveer vijftig verkeersbesluiten nodig. Deze gaan onder andere over het toevoegen van nieuwe straten, het aanpassen van de venstertijden voor fietsers en het verplaatsen van gehandicaptenparkeerplaatsen naar de randen van het gebied.

Verf

Om de grenzen van het gebied duidelijk aan te geven wordt met verf een tijdelijke markering op het wegdek aangebracht. “We zijn ons ervan bewust dat de markering niet de uitstraling geeft die hoort bij de historische binnenstad. Het is echter tijdelijk”, schreef het college in een brief aan de raad.

Bij het invoeren van het permanente voetgangersgebied heeft de gemeente niet gewacht op het verstrijken van de bezwaartermijn van het oude gebied. “Dit is niet ongebruikelijk. Als een verkeersbesluit onverhoopt niet standhoudt, zoeken we vervolgens naar een oplossing. We verwachten niet dat dit grote impact zal hebben op het voetgangersgebied als geheel.”

Verkeersregelaars

De afgelopen weken zijn bewoners, ondernemers en bezoekers al geïnformeerd over de nieuwe situatie. Dit blijft de komende weken doorgaan, er staan onder meer verkeersregelaars aan de randen van het gebied. “De aanpassingen op straat en de communicatiecampagne moeten gezamenlijk duidelijkheid bieden voor bezoekers van de binnenstad en het gewenste gedrag ondersteunen”, schrijft de gemeente Utrecht

Alle straten die onder het nieuwe voetgangersgebied vallen zijn aangegeven in het geel

Bron: Gemeente Utrecht

25 Reacties

Reageren
  1. Paul

    Een goede zaak om het binnenstad winkel gebied te verruimen.
    Logisch is om bijvoorbeeld ook de Willems straat in wijk C , dus noordelijk centrum deel hier bij te betrekken.
    En straks natuur naar het westen ook de kanaal straat in Lombok.
    En zou beter uitlopers van het erg compacte winkel gebied te creëren.

  2. JdV

    Heel mooi. Next step: binnen de singels verboden te fietsen.

  3. Speak Upje

    En gewoon volgens de regels en procedures. Dat mag gezegd voor de reaguurders weer los gaan.

    Zint het ze niet, dan doorlopen ze maar de procedures zoals we die in onze democratie en rechtsstaat hebben afgesproken. Maat dat doen ze niet. Alleen maar klagen op sociale media.

  4. Fred

    Prima! Maak nog maar wat groter. Vieze auto’s moeten maar buiten de singel blijven, of liever nog verder weg

  5. Lombokkert autovrij

    Hulde Paul, de Kanaal- en Damstraat autovrij. Mijn hartsie springt dan open. My god wat een ellende brengen de motors, quats en amg’s hier.

  6. Koel Hoofd

    Dit zat al sinds de jaren negentig in de pijplijn toen de GL wethouder vd Steenhoven van Utrecht de fietsstad wilde maken.
    Iedereen op de fietst betekend immers voetgangers in de knel…

  7. JdV

    @FRed: Ja goede zaak dat er nu eindelijk geen auto’s meer in dikke rijen staan of rijden in dat gebied. Proest. Begrijpend lezen is ook een eigenschap die duidelijk niet aanwezig is merk ik.

  8. Hetty

    Het is wel te begrijpen, maar niet zo handig, als je slecht ter been bent en daardoor van vervoer met wielen gebruik moet maken. Mogen scootmobielen en fietsen met drie wielen wel in het voetgangersgebied rijden? Anders wordt de Utrechtse binnenstad voor gebruikers van deze wijze van vervoer onbereikbaar.

  9. jonas

    @Hetty Fietsen (met 2 of 3 wielen): met ontheffing wel
    https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/verkeer/fiets/fietsers-met-een-beperking-in-voetgangersgebied/
    Scootmobiel: sowieso wel
    https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/verkeer/brommer/bromvoertuigen-op-rijbaan/

  10. Uuutje

    @ Hetty

    Mensen die slecht ter been zijn kunnen al sinds mensenheugenis ontheffingen aanvragen bij de gemeente. Kap eens met het zoeken van problemen die er helemaal niet zijn.

  11. Speak Upje

    Heerlijk, autoluwe en autovrije steden. Steden die dit goed geregeld hebben zijn bakens van rust en je ontstresst er meteen.

  12. Uuutje

    Voor de fietsers. Letterlijk 2 a 3 minuten (of nog minder) anders fietsen. Vaak genoeg proefondervinderlijk gedaan.

  13. wijk c-er

    @ Paul, Wij in de Willemstraat (met 1 s!) zitten helemaal niet te wachten op een autovrije straat! Ook helemaal niet nodig want de straat is wat verkeer betreft rustig en ten tweede (mede daardoor) al voetgangersvriendelijk genoeg.
    Je hoort ons bewoners niet klagen! Daarnaast is het voornamelijk een woonstraat en maakt geen deel uit van het winkelgebied.
    De stad is trouwens ook geen openluchtmuseum dan wel een feestgebied al probeert de onberekenbare gemeente de zaak wel die kant op te duwen.

  14. TJA…

    Nu nog al die overal neergekwakte fietsen verwijderen en het wordt weer een mooi stadje 🙂

  15. Rutger

    @Fred tunnelvisie? auto’s mogen daar al lang niet meer komen, het gaat op bepaalde tijden van fietsgebied naar voetgangersgebied

  16. PeterH

    @ Speakupje: inderdaad, bijvoorbeeld Venetie is geweldig, helemaal autovrij. Paar jaar geleden was nog wel een item of daar fietsen een overtreding of een misdrijf was. Kan van Hooijdonk misschien een studiereisje aan wijden?
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  17. TJA…

    Wees gerust hoor, ik kom net uit de binnenstad waar nog volop wordt gefietst in het gebied waar dat niet meer mag. En controle? Ook als vanouds: niet gezien.

  18. Dre

    De hele stad wordt naar de klote geholpen, natuurlijk zijn er van die bijdehandjes die dit goed vinden hoop dat deze mensen waar zij wonen ook hun straat voetgangers gebied wordt als zij dan een koelkast of bankstel kopen en thuis willen hebben ga lekker ermee sjouwen. Klagen nu over de auto’s over een aantal jaren zijn er alleen maar elektrische hoezo co2 uitstoot. Fijn hé zo gemeenteraad met hun eigen idéén.

  19. Confusius

    @ PeterH

    Wat loop jij te bazelen man.

    En ik snap je grapje wel hoor, maak je maar geen zorgen, maar toch ga ik je grap verpesten>in Venetië hebben uiteraard maar weinig auto’s of fietsen kunnen rijden, ooit, maar toch….

    …ook daar hebben ze te maken met giga drukte, door bepaalde toeristische ondernemers ooit veroorzaakt en bepaalde te opportunistische stadsbesturen in het verleden.

    Deze toeristenstromen worden nu ook met harde hand gereguleerd (het moet wel), te laat wel, omdat alles uit de hand was gelopen. Je moet nu entree betalen als toerist in Venetië (nu nog een laag bedrag, gaat gewoon omhoog in de toekomst) en nieuwe toeristische ondernemingen moeten een kwaliteitstoets ondergaan en er moeten eerst bepaalde vergunningen verleend worden.

    Zaken niet reguleren leidt zo goed als altijd tot overlast en gedoe. Bepaalde mensen worden daar wel godsgruwelijk rijk van, maar voor de meerderheid van de mens is het overlast. Vandaar dat het niet verkeerd is als we weer teruggaan naar meer regulering. Een overheid moet juist goede zaken regelen en niet de verkeerde mensen of partijen in de samenleving voortrekken. De burger is het allerbelangrijkst, niet het bedrijfsleven.

  20. Confusius

    @ Dre

    Wat een gebazel. Jarenlang op meerdere plekken (4) in het centrum en voetgangersgebied gewoond.

    Nooit gedoe gehad met verhuizen Je houdt gewoon rekening met bepaalde tijdstippen en de paaltjes/ pollers gaan gewoon voor je omlaag en omhoog. Je wil ook niet verhuizen tussen shoppend publiek trouwens. Nou, wat een gedoe was dat. Het verhuizen was zelfs makkelijker, want geen ander verkeer dat je van de sokken afrijdt of gaat toeteren omdat je met parkeerknipperlichten aan geparkeerd staan. Het was eigenlijk een hemel vergeleken met alle verhuizingen daarna, buiten het voetgangersgebied.

  21. JdV

    Speakupje: fietsvrije binnensteden. Heerlijk. Maastricht bijvoorbeeld.

  22. Toine

    @jvd Maastricht heeft mini centrum…

  23. World Bike Capital.

    @Koel hoofd…zeker iets gemist vrees ik toch in de media…
    Utrecht is de toon aan gevende Fiets stad ter wereld volgens diverse rankings.
    Niet vreemd natuurlijk, we hadden het 1e officiële fiets pad ter wereld ( Maliebaan pad met gedenkteken ), de grootste fietsstalling ter wereld, drukste fietspaden van Nederland, 1e dynamische fiets parkeer systeem, en uiteraard straks de enige stad die 3 grootste Wieler Events heeft gehad. ( Tour de France, Giro italia, Vuelta 2022) etc….

  24. JdV

    @Toine: Binnen de singels in Utrecht is ook niet bepaald een gigacentrum hoor.

  25. Erik

    Voetgangers, fietsers, maar over het werkelijke probleem, dat je voor je sokken wordt gereden door scooters als je niet opzij springt hoor je niemand. Die mogen ook niet voor 12u en na 18u in het voetgangersgebied. Speciaal na 18u. Dan is er geen enkele handhaving. Overdag ook al nauwelijks. Als bewoner op de rand van het voetgangersgebied weet ik precies wat een lachertje die regelspielerij is. Veel bureauzitten en nauwelijks straatwijsheid doet de wereldvreemde politici in vreugde leven.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).