Toch met de tram naar de Galgenwaard? Gemeente start proef om animo te peilen Toch met de tram naar de Galgenwaard? Gemeente start proef om animo te peilen

Toch met de tram naar de Galgenwaard? Gemeente start proef om animo te peilen

Toch met de tram naar de Galgenwaard? Gemeente start proef om animo te peilen
Archieffoto. Foto: Bas van Setten
De gemeente gaat samen met FC Utrecht en vervoerdersmaatschappij QBuzz kijken of trams van en naar de Galgenwaard op wedstrijddagen aanslaan bij voetbalsupporters. Op dit moment rijdt er namelijk geen openbaar vervoer naar het stadion. Mocht de proef bevallen, dan betekent het dat er in de toekomst structureel trams naar wedstrijden rijden. 

De gemeente gaat samen met FC Utrecht en vervoerdersmaatschappij QBuzz kijken of trams van en naar de Galgenwaard op wedstrijddagen aanslaan bij voetbalsupporters. Op dit moment rijdt er namelijk geen openbaar vervoer naar het stadion. Mocht de proef bevallen, dan betekent het dat er in de toekomst structureel trams naar wedstrijden rijden. 

Het is ietwat onhandig: een wedstrijd in een stadion maar een magere bereikbaarheid met het openbaar vervoer. Al langere tijd bestond de wens van FC Utrecht om supporters op meer manieren te vervoeren dan alleen hun zelf gefinancierde FC Utrecht express. Nu lijkt er gehoor te worden gegeven aan het verzoek; de gemeente gaat een pilot, oftewel proefversie, van trams naar een voetbalwedstrijd opzetten.

Evaluatiepunten

De pilot moet in het voorjaar van dit jaar tijdens de wedstrijd op 14 april plaatsvinden. De wedstrijd van FC Utrecht begint die dag om 14:30, en trams zouden moeten rijden vanaf 12:00 tot 18:00. Op die manier moeten er zo veel mogelijk supporters veilig, snel en duurzamer worden vervoerd. Wel moeten er dan een flink aantal supporters gebruik maken van de vervoersoptie. Van de bussen die FC Utrecht op dit moment zelf huren, maken namelijk ongeveer 1200 voetbalfans gebruik, maar dat is volgens de gemeente voor structureel gebruik van de trams te weinig. Mocht de proef willen slagen, zullen er dus meer mensen gebruik moeten maken van de trams. De trams stoppen ook op andere haltes, en overige reizigers kunnen ook gewoon gebruik maken van het vervoersmiddel.

Om de ritjes goed te laten verlopen, worden er tijdens de proef extra veiligheidsmedewerkers ingezet. Andere criteria waarop de proef wordt geëvalueerd zijn kosten, reizigerswaardering en hoe snel mensen weer naar huis kunnen gaan. Mocht de proef een succes zijn, kunnen de trams structureel worden ingezet tijdens het voetbalseizoen van 2024-2025.

 

13 Reacties

Reageren
  1. Steve

    Kunnen ze niet een speciale oudere tram ergens vandaan halen en dan rood wit laten spuiten en op de zijkant eventuele sponsors als reclame er op .
    En boven de ramen van links naar rechts, de FC Utrecht express er op spuiten / plakken.
    Er is dan eventueel niemand meer die deze tramstellen gaat vernielen.

  2. vak K

    Mooi, maar dat moet natuurlijk structureel zijn bij de duurste tramlijn van Europa!

    Een week duurt 7 dagen!

  3. Pim van Son

    wat leuk! Oude tijden herleven. De voormalige Utrechtse Gemeentetram reed in het grijze verleden ook al een speciale lijn naar het stadion op voetbaldagen. Toen op 1 oktober 1938 de laatste lijnen van het reguliere tramnet werden opgeheven, bleef deze stadionlijn zelfs nog enkele maanden doorrijden wegens gebrek aan autobussen.

  4. Frédéric

    Bizar natuurlijk, dat je een tram lijn aanlegt en deze NIET laat rijden 2 dagen van de week…!
    En hoe groen is de politiek als dan mensen perse met auto’s moeten komen..

  5. Herman

    @Steve, leuk idee, alleen zijn “oude” trams altijd trams met een hoge vloer. De “moderne” Uithoflijn heeft lage vloerperrons, beetje lastig in- en uitstappen.

    Reden die oude trams er nog maar, die waren stuks bedrijfszekerder dan de huidige moderne die vol met elektronica hangen, maar vaak defecten hebben en snel ontsporen.

  6. Koel Hoofd

    Zijn er nog oude trams die ingezet kunnen worden als supportersvehikel?
    Want dat peperdure lichtgewicht trammetje gaat die overactieve supporters niet overleven. Dat deden die oude hondskop treinen al ternauwernood en dat waren nog solide treinen waarbij toch al weinig kapot kon…

  7. Bill

    Een pilot van één wedstrijd?! Om te lachen natuurlijk, dit moet je meerdere wedstrijden doen om een daadwerkelijk onderzoek uit te kunnen voeren en wat gegevens te presenteren.

  8. HenQ

    Zo triest inderdaad het binnenstedelijke openbaar vervoer hier.. qua busdiensten is het al niet beter, het trage boemeltje 41 wat al de bewegingen naar Oost moet opvangen en veel efficiënter over de A12 zou kunnen rijden, scheelt 20 minuten reistijd. Niet zo gek dat de deelfiets het hier zo goed doet.

  9. Pol Vandegeugden

    Het zwembad, het ziekenhuis, landgoed Oostbroek, de botanische tuin, het wandelpad naar Amelisweerd langs de Kromme Rijn…. Zomaar wat plekken waar je in het weekend heen zou kunnen willen gaan waar deze tramlijn je vlakbij kan brengen.

  10. WIE

    Heb het altijd al frappant gevonden dat er een P+R is, die is aangesloten op het tramnetwerk, maar niet rijdt in het weekend. 🤔
    Dacht dat we zo’n wethouder met mobiliteit + energie en klimaat in haar portefeuille die superenthousiast haar werk doet.

  11. PietrO

    Hmmm, ik zie alweer trams voor me, die zonder interieur aankomen. Of ben ik nou te negatief?

  12. Utrechtvoorutrecht

    @Steve Was u degene die niet van Engelse namen hield? En nu stelt u “Football Club Utrecht Express” voor? Verder lijkt uit uw betoog dat de norm is dat de tram wordt gesloopt. Kansloos dit.

  13. Sanne

    Ik snap de inzet van de tram tijdens dit soort evenementen, maar wordt er ook met omwonenden van de tramlijn geevalueerd? Die hebben dan ook meer/vaker (geluids)overlast.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).