Transdev neemt stokje over van Qbuzz en gaat 10 jaar lang bus- en tramverkeer verzorgen in Utrecht Transdev neemt stokje over van Qbuzz en gaat 10 jaar lang bus- en tramverkeer verzorgen in Utrecht

Transdev neemt stokje over van Qbuzz en gaat 10 jaar lang bus- en tramverkeer verzorgen in Utrecht

Transdev neemt stokje over van Qbuzz en gaat 10 jaar lang bus- en tramverkeer verzorgen in Utrecht
Het bus- en tramverkeer in Utrecht en omliggende gemeentes gaat vanaf 2025 geregeld worden door Transdev. Dat heeft de provincie Utrecht besloten. Op dit moment verzorgt Qbuzz het openbaar vervoer. Het streekvervoer in de provincie blijft bij Keolis, dat nu nog rijdt onder de merknaam Syntus.

Het bus- en tramverkeer in Utrecht en omliggende gemeentes gaat vanaf 2025 geregeld worden door Transdev. Dat heeft de provincie Utrecht besloten. Op dit moment verzorgt Qbuzz het openbaar vervoer. Het streekvervoer in de provincie blijft bij Keolis, dat nu nog rijdt onder de merknaam Syntus.

De afgelopen tijd liep er een aanbesteding voor het openbaar vervoer in Utrecht vanaf 2025 tot en met 2035. Het is dus een grote opdracht voor het bedrijf dat uiteindelijk als beste uit de bus komt. Vijf vervoerders hadden zich gemeld bij de provincie Utrecht, die de aanbesteding regelde.

Er zijn twee opdrachten; Utrecht Binnen (bus en tram in de stad Utrecht en omgeving) en Utrecht Buiten (bus in het westelijk en oostelijk deel van de provincie, inclusief de stad Amersfoort). Voor de twee opdrachten zijn Transdev en Keolis geselecteerd. Al het personeel dat nu nog bij Qbuzz werkt gaat over naar Transdev. Keolis is al een van de huidige vervoerders, dus daar kan het personeel gewoon blijven.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Beide vervoerders gaan, zoals voorgeschreven door de provincie, rijden onder de merknaam U-OV. De reiziger ziet dus in de hele provincie dezelfde naam en uitstraling.

Vanaf nu tot december 2025 gaan de twee winnende vervoerders aan de slag om te zorgen dat zij het openbaar vervoer ook goed kunnen uitvoeren vanaf de start van de opdracht. Dit betekent onder meer dat er nieuwe bussen besteld gaan worden, en de vervoerders een samenwerkingsovereenkomst uitwerken om goed samen te kunnen werken onder de merknaam U-OV. Ook gaan de vervoerders aan de slag met het definitief maken van de nieuwe dienstregeling.

In Nederland voert Transdev (onder verschillende namen) bus- en treinvervoer uit in verschillende regio’s. Het Franse moederbedrijf Transdev is voor 66 procent eigendom van de Caisse des Dépôts Group (een investeringsbank van de Franse nationale overheid) en 34 procent van de Rethmann Group (een privaat Duits bedrijf dat o.a. in logistiek en vervoer actief is).

26 Reacties

Reageren
  1. Sonja

    Trek aub lijn 3 van Zuilen weer door naar de binnenstad, schouwburg en het Diakonessenziekenhuis, visa versa. Nu moet je altijd overstappen op het station en dit kost veel tijd.
    Het was namelijk een ideale verbinding.
    H.G, Sonja

  2. Moniek

    Een Frans moederbedrijf. Je houdt je hart vast!

  3. Fred

    Ik mag aannemen dat er eisen zijn gesteld qua dienstregeling waaraan niet mag worden getornd ?
    Dus alle bestaande lijnen blijven rijden met dezelfde frequentie, en ook het tijsstip van de eerste bus.

  4. Dirk

    Iedere keer wijzigen van vervoerder betekent iedere keer nieuwe bussen en personeelscontracten, kortom een hoop kosten. De passagiers en de belastingbetalers mogen dit betalen. Maar ik zie slechts een afnemende kwaliteit van het ov.

  5. piet

    Keolis Nederland is een Nederlandse vervoersmaatschappij met hoofdvestiging in Deventer en is sinds 2012 volledig eigendom van het Franse bedrijf Keolis (voorheen Cariane Multimodal International), waarin de SNCF en een Canadese institutionele beleggingsmaatschappij participeren.
    Ik heb maar 1 hart om vast te houden…..

  6. Scherpschutter

    @Moniek 11:09

    Nog erger. Een Frans staatsbedrijf…LOL

  7. Klaasjan

    @Piet
    Ik ben van mening dat nutsbedrijven weer genationaliseerd zouden moeten worden, in plaats van steeds weer tussen op winst beluste bedrijven te worden verkwanseld.

  8. mees kees

    Boeiende historie van fusies wél, toch weer niet, dochters en merknamen als Hermes, Breng Connexxion, Overal, Texelhopper en Witte kruis. Een ‘wereldspeler’ Zie hun eigen site en https://nl.wikipedia.org/wiki/Transdev
    Ik hoop vooral dat het voor de chauffeurs na de overname wat relaxter wordt, maar waarom deze gigant de aanbesteding heeft gewonnen, blijft bedrijfsgeheim, maar het zal er vast niet beter op worden voor werknemers en reizigers

  9. Henri Koopman

    Mijn bijdrage ligt bij de censor?

  10. LOESJE P.

    Het GVU werd Connexion, voorheen Centraal Nederland en West Nederland, Connexion werd onderdeel van Transdev, daarna werd het Qbuzz, dat weer onderdeel van AlItalia werd.
    Europa bepaalde privatiseringen en openbare aanbestedingen, waarom is mij nog steeds een raadsel trouwens.
    Nederlandse bus en carosseriebouwers, zoals DAF Hanje en den Oudsten, sloten dientengevolge ook hun deuren, aangezien de prijs belangrijker bleek dan de kwaliteit.
    In Nederland werden de OV bedrijven van de 4 grote steden hiervan vrijgesteld.
    Utrecht vond het jammer genoeg nodig, haar bijna 100 jaar oude vervoersbedrijf te
    verkopen.

    Wens mijn oud-collega’s veel sterkte toe!

  11. Joep Meloen

    We zijn al tijden in overleg met @UOV_info en @GemeenteUtrecht over het trillen en schudden veroorzaakt door de aller eerste accu bus op lijn 1 via route votulast. Op de Raads Informatie Bijeenkomst trillingshinder van 5-6 weken geleden werden bewoners niet aan het woord gelaten en wist de deskundige van t expertise bureau weinig of t behoorde niet tot de opdracht. Houd mijn hart vast als straks het hele bussen park geëlektrificeerd wordt.Aanpak gemeente is: “sensibiliseren klagers over trillingen, u ervaart het weer anders dan buren” Scheuren in huis komen ergens anders door, niet door n bus van 20 ton die 16 keer per uur langs raast! Aanpak gemeente is: “sensibiliseren klagers over trillingen, u ervaart het weer anders dan buren” Scheuren in huis komen ergens anders door, niet door n bus van 20 ton die 16 keer per uur langs raast!

  12. Uuu

    Moet je PvdA Groen Links stemmen, of SP.

    Die willen dat OV (openbaar vervoer) weer een taak/ dienst wordt in dienst van de burger, in plaats van een kapitalistisch idee om geld te verdienen.

    Zij willen ook van de steeds weer opnieuwe aanbestedingen af.

    Dit zijn de enige 2 partijen die tegen deze vorm van marktwerking in het OV zijn.

  13. Joep Melien

    Mijn bijdrage al weer bij de censor?

  14. Henri Koopman

    We zijn al tijden in overleg met @UOV_info en @GemeenteUtrecht over het trillen en schudden veroorzaakt door de aller eerste accu bus op lijn 1 via route votulast.
    Op de Raads Informatie Bijeenkomst trillingshinder van 5-6 weken geleden werden bewoners niet aan het woord gelaten en wist de deskundige van t expertise bureau weinig of t behoorde niet tot de opdracht. Houd mijn hart vast als straks het hele bussen park geëlektrificeerd wordt.
    Aanpak gemeente is: “sensibiliseren klagers over trillingen, u ervaart het weer anders dan buren” Scheuren in huis komen ergens anders door, niet door n bus van 20 ton die 16 keer per uur langs raast
    4de keer

  15. Henri.Koopman

    We zijn al tijden in overleg met @UOV_info en @GemeenteUtrecht over het trillen en schudden veroorzaakt door de aller eerste accu bus op lijn 1 via route votulast.

    Op de Raads Informatie Bijeenkomst trillingshinder van 5-6 weken geleden werden bewoners niet aan het woord gelaten en wist de deskundige van t expertise bureau weinig of t behoorde niet tot de opdracht. Houd mijn hart vast als straks het hele bussen park geëlektrificeerd wordt.

    Aanpak gemeente is: “sensibiliseren klagers over trillingen, u ervaart het weer anders dan buren” Scheuren in huis komen ergens anders door, niet door n bus van 20 ton die 16 keer per uur langs raast

  16. Frank

    Transdev, Arriva, Qbuzz, noem maar op, een ding missen we nog steeds, n.l goede lijnverbindingen anno 80er jaren, bijv: Utrecht-Arnhem via Zeist en Wageningen in 2 uur, tegenwoordig ben je een halve dag onderweg, mits het je lukt. En toen zaten de bussen ook vol. Wat is hier mis mee om deze oude lijnen weer nieuw leven in te blazen.

  17. Rene

    @Uuu, de gemeente heeft al de nodige moeite om haar eigen kerntaken (kosten efficient) uit te voeren. Iets met een tekort van 80mln. Dat lijkt me een tamelijk brevet van onkunde.

    Dat ze daarna met droge ogen ook nog durven voorstellen om zelf een energie/warmtebedrijf te starten, of een eigen OV bedrijf lijkt me niet bepaald getuigen van enige zelfkennis of zelfreflectie. Het is alsof je een kleptomaan de sleutels van je huis toevertrouwd.

  18. Johan

    Euh wat een commentaar allemaal.. Voor Qbuzz verzorgde Connexxion het stadsvervoer in Utrecht, Connexxion = Transdev. Dus in feite neemt Transdev het stokje weer terug over.

  19. Koel Hoofd

    Moeten we hier blij van worden?
    Die EU regels voor de internationale kapitalistische vrije markt zijn een onkostenpost waar een paard de hik van krijgt.
    Mja, iemand zal wel weer ergens ‘verduurzaming’ hebben geroepen.

    @Uuu
    De PVV krijgt de posten infrastructuur, OV en milieu. Koppies nog onbekend.
    De PVV is economisch links georienteerd en, kan goed door een sociaal deur met de SP die met Jimmy Dijk een nieuwe pitbull heeft.
    Daarnaast krijgen we een hele andere dynamiek in de 2e Kamer.
    Misschien even afwachten voordat je een partij promoot die aan de wieg van de neoliberale kapitalistische EU heeft gestaan en heel actief meewerkt met het grootbrengen van & meer macht geven aan dat gedrocht?

  20. Uuu

    @ Koel Hoofd

    De PVV is economisch gezien helemaal NIET links georïenteerd. Geert was en blijft een VVD’er in hart en nieren. Tegen zijn zin uit die partij gegooid, weet je nog. Hoe kun je ook verwachtten dat iemand die altijd de meest rechtse VVD koers heeft aangehangen ineens links gaat doen.

    Stop eens met het verspreiden van de flagrante leugen/ mythe dat de PVV links economisch beleid voert. Het zijn gewoon neoliberale wolven in schaaskleren.

    Alleen op verkiezingsvodjes doet men of men links is, de stempraktijk van de PVV wijst structureel anders uit.

    Ook het nieuwe regeerakkood kent een zeer rechts economische/ neoliberale basis, waarbij de rijken rijker gaan worden en de kosten daarvan bij de armen en de middenklasse komt te liggen. Ken je pappenheimers.

    Feit is: alleen PvdA Groen Links en de SP zijn tegen de aanbestdingen in het OV zoals die nu in een eigen Nederlandse wet (wel volgens Europees recht) zijn vastgelegd.

  21. JdV

    Schaf dat OV toch af. Is er vraag, dan gaan private partijen daar op inspringen. Gesubsidieerd lege bussen laten rijden is voorbij. En mooi ook. Op de fiets. Auto. Taxi. Genoeg alternatieven.

  22. Toetert

    @ JdV

    Misschien eerst eens leren hoe het OV in Nederland georganiseerd is. Het zijn private partijen die nu het OV regelen en ze krijgen geen subsidie, maar worden inhgehuurd.

    Het gaat 1000x slechter dan toen de overheid zelf de touwtjes in handen had en kostte toen ook minder.

  23. Koel Hoofd

    @Uuutje
    De namen van onze nieuwe groot akela’s zijn bekend
    https://nos.nl/artikel/2524348-het-nieuwe-kabinet-schoof-alle-namen-van-de-ministers-bekend. Kan nog spannend gaan worden.

    Interessante insteek van je: “Alleen op verkiezingsvodjes doet men of men links is” . Als je er toch vanuit gaat dat een verkiezingsprogramma een schijnheilig vodje is, waarom zou je dan de sommige standpunten zo serieus nemen om je er in te verslikken en er vervolgens in te blijven stikken? Timmermans is al uitgehoest en heeft het politieke machtlichtje ook weer gezien, hij zegt nu zelf dat biomassa geen duurzame energiebron is, nadat hij er miljarden voor heeft vrijgemaakt en de groenen in de EU door de kiezers zijn afgestraft. Dat is het goeie linkse verhaal, hoogst ongeloofwaardig.

  24. Chauffeur

    Gefeliciteerd, Utrecht! En ook de mensen die nu voor Transdev komen werken. Zij krijgen een goede nieuwe werkgever die al jaren op veel plekken in Nederland actief is en de passagiers zitten nieuwe, schone (uitstoot) bussen.

  25. Ridele

    U O V = U Onder Voorbehoud.

  26. Uuu

    @ Redactie

    Waarom mag Koel Hoofd hier PvdA Groen Links en Frans Timmermans blijven aanvallen op bewezen niet kloppende informatie, terwijl dit niets met het onderwerp van dit topic te maken heeft? (Nota bene).

    Dit is gewoon demonisaren en polariseren plus het erin gooien van Whataboutisms. En beproefde desinformatiemethode.

    Feit blijft: Samen met de SP is PvdA Groen Links zo’n beetje de enige die tegen steeds maar weer opnieuw aanbestedingen in het ov zijn.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).