De Twijnstraat in Utrecht is vanaf 4 april een aantal weken in delen dicht voor auto’s en fietsen. De gemeente gaat de Twijnstraat herstraten omdat de klinkers los liggen. De werkzaamheden moeten zorgen dat de stenen niet meer ‘klapperen’ als iemand eroverheen rijdt.
De gemeente gaat de ‘versteende’ laag onder de straatstenen vervangen door een ander soort zand. Daarna worden de stenen weer teruggelegd. De werkzaamheden beginnen op 4 april en duren ongeveer drie weken, tot en met 22 april. De werkzaamheden zijn opgedeeld in drie fases, wat betekent dat steeds een gedeelte van de straat afgesloten is.
Fase 1 duurt van 4 tot 8 april. Die dagen wordt er gewerkt tussen de Nicolaasstraat en de Vollersbrug. Als het veilig is, worden de hekken steeds een beetje opgeschoven waardoor een gedeelte van de straat weer open kan. Fase 2 begint op 11 april en duurt tot de 15e. Dan wordt gewerkt tussen de Nicolaasstraat en de Wijde Watersteeg. In fase 3 (18 tot 22 april) is het gedeelte tussen de Wijde Watersteeg en de Tolsteegbarrière aan de beurt.
Het totale werk duurt ongeveer drie weken. De aannemer werkt van maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 en 17.00 uur.
Bereikbaarheid
Er wordt gewerkt aan de rijbaan, wat betekent dat de stoepen gewoon voor iedereen te gebruiken zijn. Auto’s en fietsers worden omgeleid met behulp van borden. Fietsen op de stoep is niet toegestaan. “Wij letten extra hierop”, schrijft de gemeente in een wijkbericht. De gemeente vraagt mensen verder om tijdens de werkzaamheden geen fietsen op de stoep te parkeren omdat daar weinig ruimte is.
Auto’s mogen tijdens de werkzaamheden niet in de Twijnstraat geparkeerd worden, wat ook wordt aangegeven met borden. Auto’s die toch in de Twijnstraat staan, worden weggesleept op kosten van de eigenaar.
Afval kan gewoon op de ophaaldag buiten worden gezet, laat de gemeente verder weten. De aannemer zet het afval op een plek waar de inzamelwagen bij kan komen.
Overlast
Omwonenden kunnen overlast ervaren van de aan- en afvoer van materiaal door machines en het aantrillen van de klinkers. “We proberen de geluidsoverlast altijd zo min mogelijk te houden”, aldus de gemeente.
Na de werkzaamheden moet het zand een aantal weken op de straat blijven liggen, zodat het goed tussen de stenen kan komen. De gemeente raadt fietsers en automobilisten ‘enige voorzichtigheid’ aan bij het door de straat rijden.
In het wijkbericht (pdf) dat door de gemeente is verspreid staat een plattegrond met de precieze locaties van de werkzaamheden.
Wil jij DUIC steunen en een prachtig boek met de beste fotografie en verhalen van Utrecht in 2021 ontvangen? Voor 24,95 euro is DUIC in 2021 te bestellen en daarmee steun je direct onze journalistieke werkzaamheden.
37 Reacties
Reagerende huidige rammelende steentjes liggen er volgens mij nog niet zo lang?
Dit is echt bizar hoor. Goedkoop is duurkoop.
Mariaplaats heeft hetzelfde euvel. Oosterstraat ook.
Zelfs in de Lange Nieuwstraat beginnen ze al te klapperen.
En die straat is pas een jaar geleden opgeleverd.
#klapperstenengate
Dit is het zoveelste mislukte herbestratingsproject in onze stad.
De Mariaplaats heeft hetzelfde probleem.
Krijgt dit nou nooit eens consequenties?
Ik hoorde het ook, toen ik er overheen fietste. Zelf vond ik het een leuk en zelfs gezellig geluid, klok-klokke-klok. Het deed me aan de middeleeuwen denken. Waarschijnlijk deed het me denken aan het geluid van houten wielen op kasseien, of aan paardenhoeven op straat. Maar het kan me voorstellen, dat het constante geklokkel voor de aanwonenden niet zo prettig is.
Alweer?
Dit is trouwens al aan de hand vanaf de oplevering. De aannemer (steeds dezelfde toevallig) is gewoon niet in staat om de opdrachten van de gemeente naar behoren uit te voeren. Bij iedere klinkerstraat is het hetzelfde gezeik.
Er wordt veel te weinig zand en grind tussen de voegen gestopt na oplevering en straat worden veel te snel opengesteld na oplevering. Het zand en grind moet zich eerst tussen de voegen voegen en de boel moet goed aangestampt en geklonken worden.
Stratenmakers zijn niet meer wat ze ooit waren…
Zoveelste fiasco van Bouwend Nederland
Je merkt meteen dat GroenLinks en D66 zeteltjes in de raad zijn kwijtgeraakt: op de stoep geen fietsen. En ‘ze’ gaan er nog op controleren ook…
Het gaat de goede kant op.
@ Hetty.
Nee, dat is niet prettig voor de aanwonenden. We worden er horendol van. Voor leukigheid moet je in het theater zijn maar niet in de Twijnstraat.
Bovendien rammelen die stenen stuk, komen ze omhoog en wordt het daardoor nog gevaarlijk voor fietsers ook.
De gemeenteraad moet maar eens een paar stevige vragen aan de wethouder stellen hoe het nou kan dat bij al die herbestratingen die stenen loskomen.
@ liza
Het ligt niet aan de aannemer. Het ligt aan de opdrachtgever. Om te bezuinigen heeft de gemeente gekozen voor een grof grindbed als fundering in plaats van een fijnzandfundering. Met als gevolg dat de stenen zich niet zetten en het voegzand weglekt.
Dit wordt een hele dure grap want het probleem speelt overal in de binnenstad.
Het zal mijn boerenverstand wel zijn, maar het is toch gewoon -zoals Liza ook al schreef- een kwestie van veel te weinig / op sommige plekken zelfs helemaal geen zand tussen de voegen? Lijkt mij zinvoller en vele malen goedkoper om een paar kuub zand uit te strooien en dat goed (en niet met de franse slag) invegen. Desnoods na een paar weken nog eens herhalen. Zo heb ik zelf ook de klapperende stoep voor mijn woning (Mariaplaats) aangepakt.
Maar ja, de gemeente gooit mijn en uw belastinggeld liever gewoon rechtsreeks het ravijn in, het interesseert ze werkelijk helemaal niets om andermans zuurverdiende geld te verkwisten…
En de Doelenstraat, enz, enz? Dit is al vanaf het begin van dit “systeem”. Leggen we eerst de hele stad vol met dat hopeloze systeem en dan gaan we eens kijken of het wel functioneert. Goe gedaan gemeente/stratenmakerbedrijf. Voor de stratenmakers is het in ieder geval weer lekker veel werk.
@ Marcel W
Het gaat inderdaad je boerenverstand te boven.
Er is een funderingsprobleem.
Dat is niet op te lossen met constant zand invegen.
hoppa smijten met geld..
Ik pleit al jaren om het asfalt terug te laten komen. Buiten dat ik een mooie donkergrijze/zwarte eenheid vele malen mooier vind, en veel comfortabeler vindt fietsen/lopen en rijden is het minder gevoelig voor afval en heel makkelijk te repareren. De overgang in de jaren 90 terug naar stenen , zoals voor 1900 is een domme geweest. Het beste is alle bestrating op de oudegracht/bruggen/binnenstad weer weg te halen , verkopen (krijg je geld voor) en weer lekker te asfalteren. Heerlijk. echt fijn lopen is dat.
Jouw stelling klopt helemaal beste @ WV , klinkers moeten in ‘n zandbed geklopt worden , en niet in ‘n te harde kiezellaag , dat weet elke echte Stratenmaker , maar die zijn er haast niet meer , alles moet tegenwoordig machinaal gelegd worden , en dat kan wel , maar dan wel op de goede manier …….
Vergeet ook niet om minimaal 80% van de verkeersborden te verwijderen.
om te zien dat niet alles mislukt wat de gemeente doet, zou iedereen eens naar Vredenburg moeten kijken, vooral op de dagen als er geen markt is komt het kleurrijke mozaiek het best tot zijn recht! ga vroeg want t is al gauw druk met toeristen!
@ VW
Het ligt dan toch ook echt ook aan de aannemer. Die kan toch ook de gemeente wijzen op fouten in het ontwerp? Komt dat ontwerp echt van de gemeente of iemand die ingehuurd is?
Daarnaast kan je als aannemer ook zeggen dat je de opdracht niet doet, totdat er een goede fundering ligt. Het gooit namelijk je goede eer en naam als aannemer te grabbel zo.
Ik geloof niet dat Liza veel zicht heeft op hoe opdrachtgeverschap werkt.
Zoals het een goed complotdenker betaamt: de aannemer moet en zal schuldig zijn.
Moeten deze klussen niet — volgens Europese regels — verplicht worden aanbesteed en vervolgens aan de laagste inschrijver gegund? Trek zelf uw conclusies.
Het is de schuld van de opdrachtgever, de gemeente dus.
Want die aanbestedingen zijn nauwkeurig omschreven en daar tekenen de aannemers op in en die krijgen de opdracht niet tenzij aan alle voorwaarden en kleine lettertjes is voldaan, tot aan het gereedschap aan toe.
De gemeente wil gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang zitten want dan kan er meer geld naar linkse hobbies. Dat die infantiele houding alleen meer geld kost is kennelijk hogere wiskunde op dat stadskantoor.
@Lexus: Klopt helemaal. Maar de opdrachtgever bepaald de inhoud van hetgeen wordt aanbesteedt. Als je een aanbesteding opstelt voor een fietspad met een toplaag van gebroken glas schrijven aannemers zich er op in en wint de goedkoopste. Die levert op en de opdrachtgever verleent decharge. Als je er dan vervolgens als opdrachtgever achter komt dat gebroken glas toch wel erg veel lekke banden oplevert is dat niet de schuld van de aannemer maar van degene die het aanbestedingsbestek heeft geschreven. De opdrachtgever dus.
@Koel Hoofd: volgens mij gaat het vaak met die voorwaarden en kleine lettertjes fout. Want de beste bouwtechnici werken niet bij de overheid maar bij de aannemers. En daarna moet er noodgedwongen ‘meerwerk’ geleverd worden, waaraan die aannemers het meest verdienen en dat de samenleving dus het meeste kost. Wie het laatst lacht…
De kloof tussen overheid en daily life is gewoon te groot. Daar zit een ambtenaar zonder specifieke kennis die vervolgens beslissingen moet nemen. Het systeem klopt gewoon niet.
@JdV: over spelling durf ik niets meer te zeggen om niet voor een onaangenaam persoon door te gaan (zie het draadje over de bibliotheek). Wat die aanbesteding betreft heb ik zojuist Koel Hoofd al beantwoord.
hEt sYsteEm is kApoT!
@ JdV
‘Bepaald’ met een’t’, ‘aanbesteedt’ zonder ‘t’.
Valt niet mee hè, die regeltjes.
En overigens, een komma tussen ‘oplevert’ en ‘is’.
En de rammrlende Nicolaasstraat laten we gewoon rechts liggen of?
Overal wordt slecht gelegd. Is de opleiding voor stratemakers wegbezuinigd of zo ?
@liza
En hoeveel broden kan je kopen met “een goede naam”.
Zoals het altijd gaat: de overheid schrijft een brakke aanbesteding (onrealistische wensen, te klein budget, krappe tijdsplanning), vervolgens wordt er een brak product opgeleverd. Product moet worden gefixed voor een grote zak geld.
De ondernemer die het uitvoert, krijgt de schuld, de ondernemer in de buurt heeft gederfde inkomsten, de burger betaalt.
En de verantwoordelijke ambtenaar? Die krijgt promotie, wijst naar de ondernemers en zegt dat de burger niet klagen.
@Katja: het ambacht van stratenmaker is — gelukkig — voor een flink deel geautomatiseerd. En dat kan heel goed strak gelegd plaveisel opleveren, wanneer het maar op de juiste manier wordt uitgevoerd. Met andere woorden: vakmanschap blijft nodig. U legt wel de vinger op een zere plek: vakmanschap verdwijnt steeds meer. Jonge mensen worden liever consultant of marketeer dan stratenmaker. Het is minder zwaar werk — hoogstens af en toe wat blaren op de tong — en het levert vele malen meer op. Geef de jeugd eens ongelijk.
Waarom besteed men dit soort werkzaamheden uit aan mensen die niet capabel genoeg zijn om een doodgewone weg te bestraten zoals het hoort.
Zoek een bedrijf die wel weet waar het mee bezig is.
@ Pee, misschien eerst even reacties hierboven lezen. Hoef je geen overbodige vragen te stellen.
Losliggende stenen ook in de Oosterstraat, Maliesingel, Tolsteegsingel. Blijft gewoon broddelwerk wat de gemeente Utrecht laat uitvoeren, standaard tegenwoordig dat opgeleverd werk overmoet in Utrecht, zie ook Oudwijkerdwarsstraat, ik voorzie ook Burgemeester Reigerstraat.
@Ken uw taal: dank voor de correctie, te snel leverdttd soms vouten op 🙂
Nee, asfalt is niet ‘makkelijker te repareren’, wat n onzin. Dat is ook de reden waarom er zoveel klinkerwegen liggen in ons land: Het is goedkoop, makkelijk vervangbaar zonder zwaar materieel, zeer duurzaam en lokaal verkrijgbaar (rivierklei). Maar dan moet je wel de klinkerwegen goed leggen, klapperende straatstenen is echt niet iets nieuws.
@Cico: vandaag door diverse pittoreske dorpjes gefietst met leuke klassieke klinkertjes. Dat is dus een vorm van zelfkwelling en materiaal-mishandeling. Vergeleken met een heel goed onderhouden (duur) klinkerwegdek lijkt asfalt de betere optie.
Met vriendelijke groet,
PeterH