Universiteit Utrecht beschikt over stroomnetwerk van de toekomst | De Utrechtse Internet Courant Universiteit Utrecht beschikt over stroomnetwerk van de toekomst | De Utrechtse Internet Courant

Universiteit Utrecht beschikt over stroomnetwerk van de toekomst

Universiteit Utrecht beschikt over stroomnetwerk van de toekomst
Foto: Archief DUIC
Het Science Park van de Universiteit Utrecht (UU) heeft sinds deze week een vernieuwd stroomnetwerk. Elektrische auto’s kunnen aan het netwerk worden gekoppeld en bijspringen op momenten dat er veel energie wordt gebruikt.

Het Science Park van de Universiteit Utrecht (UU) heeft sinds deze week een vernieuwd stroomnetwerk. Elektrische auto’s kunnen aan het netwerk worden gekoppeld en bijspringen op momenten dat er veel energie wordt gebruikt.

Naar eigen zeggen is het Science Park de eerste campus in de wereld waar dit bidirectioneel laden van elektrische auto’s mogelijk is. Bij deze manier van opladen gebruiken de auto’s niet alleen stroom, maar geven het op piekmomenten ook terug aan het netwerk. Volgens de UU kan dit een van de meest belangrijke stroomnetwerken van de toekomst worden.

Data

Op de campus op het Utrecht Science Park staan 32 laadpunten die worden gecombineerd met 8.000 zonnepanelen. Medewerkers van de UU kunnen gebruik maken van de elektrische auto’s die aan de palen gekoppeld zijn. Ondertussen wordt er data verzameld die door onderzoekers van onder andere de UU en de Hogeschool Utrecht wordt gebruikt.

“Het doel is om te ontdekken, door wetenschappelijk onderzoek en het gebruik van de auto’s, hoeveel energie een auto precies verbruikt en hoeveel het weer terug kan geven”, zegt Wilfried van Sark, hoogleraar zonne-energie van de Universiteit Utrecht.

In maart van dit jaar was koning Willem-Alexander bij de lancering van een vergelijkbaar systeem in de Utrechtse wijk Lombok.

Gekoppelde berichten

13 Reacties

Reageren
  1. Hetty

    Er werd in de vorige eeuw gesproken van de auto als melkkoe, vanwege de wegenbelasting en andere kosten. In deze eeuw kan de auto de rol als melkkoe letterlijk gaan vervullen, zei het, dat er geen melk uit komt, maar stroom. Wie had dat kunnen denken. De techniek staat voor (bijna) niets.

  2. Harry

    O ja dat l#lverhaal van een poosje terug. Ach de noodzakelijke aanpassingen aan het Nederlandse stroomnetwerk veroorzaakt al meer CO2 dan we tot 2050 kunnen reduceren. De klimaatwensdenkertjes blijven maar volharden. Wanneer gaan ze nou eens de hele keten technisch en financieel eens wetenschappelijk berekenen?

    Vandaag stond er een mooi artikel op de voorpagina van de Telegraaf; een ex-zonnecel/windmolen medewerker van Obama. De man had het licht gezien na eens goed te rekenen. Blijken 10 kerncentrales genoeg om onze welvaart op niveau te houden ipv het hele land en de gehele zee vol te donderen met cellen en molens en ons welvaartsniveau terug te duwen naar de middeleeuwen.

    Met wensdenken kom je niet verder dan……..denken aan verloren wensen.

  3. Kadoendra

    @Hetty

    Ik weet niet of jij een auto hebt die op benzine rijd, als dit zo is dan kan jij weten dat Shell en andere grote olie maatschappijen ook geen liefdadigheidsorganisaties zijn.

    Het bovenstaande verhaal maakt duidelijk dat de eigenaar van een elektrische auto ook de rol kan vervullen als stroomproducent en dit bied dus de mogelijkheid voor de elektrische autobezitter om geld te verdienen terwijl hij op dat moment geen gebruik maakt van zijn auto als vervoersmiddel.
    Dus die stilstaande elektrische auto is plotsklaps een kleine elektriciteit centrale.

  4. Kadoendra

    @Harry

    Het bouwen van een kerncentrale is niet slechts iets wat alleen maar zeer veel jaren aan tijd in beslag neemt, het bouwen van een kerncentrale kost ook enorm veel geld.
    En als de levensduur erop zit voor zo’n kerncentrale kost het ook heel veel tijd en ook heel veel geld om de sluiting tot een goed einde te brengen.
    B.v bij de kerncentrale van Dodewaard zijn ze een kleine 10 jaar flink bezig geweest om het voor elkaar te krijgen dat ze hem uiteindelijk in + – 2040 veilig af kunnen breken.
    Dus een kerncentrale kost ook enorm veel geld als die al heel lang geen cent meer oplevert.
    De zeer grote kostenposten voor veiligheid zie je dus alleen maar bij Kernenergie.

  5. Scherpschutter

    @Kadoendra 16:18

    U bewijst weer eens veel te licht te zijn voor de discussie. Er staat helemaal nergens in dit artikel (voor de 10e keer: leest u nou toch eens zorgvuldiger!) dat de elektrische auto de rol van stroomproducent kan vervullen…Really, mevrouw?! Een elektrische auto als stroomopwekker?! LOL….De rol van de elektrische auto in dit stroomnetwerk is die van opslagbuffer, mevrouw.

    Een absoluut non-idee uiteraard, want de eigenaar van een elektrische auto wil vanzelfsprekend financieel gecompenseerd worden voor het verbruiken van een kostbare schaarse acculaadcyclus….en deze kosten betalen is bij de huidige energieprijzen natuurlijk volslagen onrendabel voor de netwerkbeheerder.

    Gewoon weer het zoveelste non-idee waarmee niets wordt opgelost behalve belastinggeld…He-le-maal iemand gaat natuurlijk zijn elektrische auto met peperdure accupack natuurlijk ‘gratis’ beschikbaar stellen voor stroomopslag en andersom zijn de kosten voor het compenseren van de verloren gegane opslagcapaciteit ook niet op te brengen voor de beheerder van het stroomnetwerk.

    In plaats van dat ze bij de UU nu eens wat nuttigs gaan onderzoeken en produceren (zoals nieuwe generatie accu’s ontwikkelen die vele malen langer meegaan en goedkoper zijn), wordt hier gewoon weer geld in het water gegooid voor niets.

  6. Kadoendra

    Slaapschutter,

    “Bij deze manier van opladen gebruiken de auto’s niet alleen stroom, maar GEVEN het op piekmomenten ook TERUG aan het netwerk.”

    Het staat er dus duidelijk in het artikel dat de opgeladen elektrische auto ook elektra kan gaan geven aan het net!

    Of denk u nu werkelijk dat ik het niet door heb dat een niet opgeladen elektrische auto ook elektra kan leveren aan het net?!

  7. wollie

    in veel gevallen kan langzaam ontladen de levensduur van de accu zelfs verlengen… het is geen ultralight smartphonebatterij he, die zijn na twee jaar inderdaad zo krokant als een koekie.

    overigens gaat het hier om auto’s van de uu zelf, daar kunnen ze mee doen wat hen goeddunkt.

  8. Koel Hoofd

    @scherpschutter Utrecht zit vol groene sukkels die daar wel gaan intrappen want ze trappen overal in met labeltje groen/duurzaam/eco/bio is. Anders worden ze wel verleidt door Renault, zie dit artikel https://www.duic.nl/algemeen/koning-opent-duurzaam-mobiliteitssysteem-bij-het-muntgebouw-utrecht/

  9. Kadoendra

    @Koel Hoofd

    Heel veel beleggers in de wereld die met de oplaadbare lithium accu techniek bezig zijn kijken op dit moment naar een zeer groot lithium project in Canada.
    De mijn bouwen en de lithiumhydroxide fabriek bouwen kosten zeer veel geld.
    Er lopen nu gesprekken met een investeerder voor een bedrag van 600 miljoen Canadese dollar.
    Denkt u nu werkelijk dat er beursbeleggers zijn die meer oog hebben voor onrendabele kolenmijn aandelen?

  10. Scherpschutter

    @Koel Hoofd 4:40

    Ik zou deze mensen persoonlijk niet als sukkels neerzetten. Het is helaas vele malen ernstiger. Hele bevolkingsgroepen zijn simpelweg totaal het vermogen tot zelfstandig logisch en consequent denken kwijt. En of dat nou door een gebrek aan werkelijk onderwijs komt of door jaren van schadelijke overheidspropaganda is me nog niet helemaal duidelijk (denk beide), maar duidelijk is dat het dumbing down van deze bevolking schokkende vormen begint aan te nemen.

    We zijn langzaam weer aan het afzakken naar een samenleving waarin rede en wetenschap niet langer centraal staan, maar waar geloof, bijgeloof en het supernatuurlijke de communis opinio bepalen. We zijn aan het de-evolueren en ook de-industrialiseren. De vele moderne geloofsoffers zullen uiteraard echter geen enkel soelaas bieden, zoals ze dit in de Middeleeuwen ook niet deden, maar slechts enorme schade aanrichten.

    Het gaat helemaal de verkeerde kant op in dit land, welk dossier je er ook bijpakt….’We’ zijn filosofisch totaal failliet en dat vertaalt naar een met de dag krankzinniger wordende praktijk.

  11. Koel Hoofd

    @ Scherpschutter Progressie lijdt uiteindelijk dus toch weer tot regressie.
    Naast de optie van middelmatig onderwijs en proganda is er nog een optie voor het dumbing down effect: smartphones vol met apps die het denken voor mens doen…
    Je ziet dat ook in het verkeer, als er niet een app is die mensen verteld wat ze moeten doen wordt auto rijden toch wel erg lastig?
    Onze overheid vaart ook blind op modellen zonder zich af te vragen of die modellen wel kloppen. Immers, elk model geeft altijd een antwoord, maar welk antwoord is toch echt afhankelijk van de data die je er in stopt.

    @ kadoendra Investeerders zijn geen techneuten, en verzuimen het structureel om jaarverslagen van kaft tot kaft te lezen. Ze kijken slechts naar welk rendement er op korte termijn wordt beloofd….

  12. Kadoendra

    @Koel Hoofd

    Voor de meeste exploratie aandelen op de Canadese beurs hoef je geen lange jaarverslagen te lezen.
    Het slechts bijhouden van de hoeveelheid gram of % per meter die uit de boringen komen geeft een zeer goed beeld van de waarde van het gebied.
    Verder moet je bijhouden of ze schuldenvrij blijven en of ze onder de radar blijven van de enkele zeer grote grondstofinvesteerjongens.

  13. cas

    @ Wollie,de levensduur kan je niet verlengen…. Vanaf minuut 1 loopt de levensduur en accu capaciteit terug.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).