Utrecht biedt excuses aan voor rol van de stad tijdens slavernij: ‘Dit is een belangrijke stap’ Utrecht biedt excuses aan voor rol van de stad tijdens slavernij: ‘Dit is een belangrijke stap’

Utrecht biedt excuses aan voor rol van de stad tijdens slavernij: ‘Dit is een belangrijke stap’

Utrecht biedt excuses aan voor rol van de stad tijdens slavernij: ‘Dit is een belangrijke stap’
Foto's: Robert Oosterbroek
De Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma heeft woensdag in de Janskerk excuses aangeboden voor de rol van het stadsbestuur in het slavernijverleden. Ook kondigde ze aan dat het huidige bestuur wil zorgen voor meer bewustzijn over het slavernijverleden binnen de stad, en komt daarom met een speciale subsidieregeling. Ook komt de gemeente met een tegemoetkoming voor nazaten van de slavernij, waarmee zij makkelijker hun naam kunnen laten veranderen.

De Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma heeft woensdag in de Janskerk excuses aangeboden voor de rol van het stadsbestuur in het slavernijverleden. Ook kondigde ze aan dat het huidige bestuur wil zorgen voor meer bewustzijn over het slavernijverleden binnen de stad, en komt daarom met een speciale subsidieregeling. Ook komt de gemeente met een tegemoetkoming voor nazaten van de slavernij, waarmee zij makkelijker hun naam kunnen laten veranderen.

Vorig jaar presenteerde de gemeente een onderzoek waaruit bleek dat onder meer het stadsbestuur en Utrechtse instanties een rol hebben gespeeld in de slavernij. Woensdagochtend heeft burgemeester Dijksma excuses aangeboden voor deze rol. “Het maken van excuses voor het aandeel van Utrecht in het slavernijverleden is een belangrijke stap. Erkenning van dit akelige en pijnlijke hoofdstuk in onze geschiedenis maakt dat we lessen kunnen trekken voor de toekomst.”

De burgemeester gaat verder: “Daarnaast laten we nazaten van slachtoffers zien we dat wij onze geschiedenis niet vergeten, maar juist het gesprek aangaan over het slavernijverleden en de gevolgen hiervan.” Dijksma hoopt dat de excuses in Utrecht een voorbeeld kunnen zijn voor het kabinet. “Laat dit een voorbeeld zijn voor het kabinet om op landelijk niveau excuses te maken, want dit is breder dan Utrecht alleen.”

Tekst gaat verder onder afbeelding

Dialoog

Om meer bewustwording over het verleden te creëren wil het stadsbestuur de dialoog aangaan met de stad. Wethouder Diversiteit Linda Voortman zegt: “Er moet gesproken worden over, uiteraard, het slavernijverleden, maar het moet ook een breder gesprek zijn over inclusie. Hierbij wordt gedacht aan onderwerpen als het versterken van de kansengelijkheid, bestaanszekerheid en het tegengaan van de tweedeling in de stad. Daarbij is geen ruimte voor racisme, uitsluiting en polarisatie.”

Tekst gaat verder onder afbeelding

De gemeente wil het onderzoek van vorig jaar breed toegankelijk maken zodat alle Utrechters de kans krijgen zich erin te verdiepen. In overleg met belanghebbenden kijkt de gemeente hoe de kennis over het thema in de stad vergroot kan worden, in het bijzonder bij jongeren. Vanaf dit voorjaar komt hiervoor een subsidieregeling van 50.000 euro beschikbaar. De tegemoetkoming in de kosten voor de naamswijziging voor nazaten van tot slaafgemaakten komt van het stadsbestuur. Het Rijk is momenteel nog bezig met een juridisch onderzoek daarover.

Wil jij DUIC steunen en een prachtig boek met de beste fotografie en verhalen van Utrecht in 2021 ontvangen? Voor 24,95 euro is DUIC in 2021 te bestellen en daarmee steun je direct onze journalistieke werkzaamheden.

Gekoppelde berichten

53 Reacties

Reageren
  1. Zuilen030

    Goed dat er excuus wordt gemaakt, maar ga door met het behouden van “foute” straatnamen te benoemen met een bord waar informatie op komt te staan, net als nu bij de Malibaan gebeurt.
    Het verleden kun je niet ongedaan maken door het weg te stoppen, maar juist door het duidelijk, met inhoud te benoemen.

  2. Cohen

    Het zal nog spannend geweest zijn. Stel je voor dat je rol in het slavernijverleden toch volstrekt insignificant bleek. Dan kan je dus niet lekker wegkwijnen in de zelfgenoegzame zelfkastijding. Gelukkig mocht Utrecht net als de grote broer Amsterdam dit theater ook optuigen en zichzelf even in de spotlights plaatsen. Ik zou bijna feliciteren als het niet over de rug van zoveel daadwerkelijk leed ging.

  3. Peter

    Voor de duidelijkheid: de Maliebaan is absoluut geen foute naam, wat er gebeurd is is fout.

  4. Marcel

    Wat een gedoe. Nu excuus maken? Aan wie? De nabestaanden? Die zullen nu vast weer zich gaan verenigen in een belangen club voor schade vergoeding. Ben er echt wel klaar mee. De jongeren hebben zeker iets anders te doen en de ouderen halen hun schouders op. Ik zou zeggen: hou is op hiermee en ga kijken wat je in het nu beter kunt doen.

  5. Herman

    Gemeentepolitiek moet zich met gemeentepolitiek bezighouden. Dit is bij uitstek onderwerp voor landelijke politiek.

    Ga tijd nuttiger besteden, er is genoeg in de stad dat om aandacht schreeuwt.

  6. Jan

    Wat een fantastisch idee; schadevergoeding voor leed dat je niet heb meegemaakt betaald door iemand die het niet gedaan heeft.
    Ik eis schadevergoeding van de Italianen voor de Romeinse bezetting van ons land (Romani item domum)
    En ik eis ook schadevergoeding van de Spanjaarden voor de Spaanse bezetting en de 80 jarige oorlog.
    Plus schadevergoeding van de Fransen voor de bezetting door Napoleon.

  7. W.

    @Marcel: Waaruit blijkt dat nazaten van de slavernij massaal schadevergoedingen aanvragen? Laat staan dat ze die krijgen. En los daarvan zijn ze blijkbaar gegrond als een rechter die toekent en die deelt ze ook niet zomaar uit. Classic ‘hellend vlak’ dat steeds, ten onrechte, terugkeert in deze discussie.

    Volgens mij is dit juist een mooi moment om te kijken wat we in het nu beter kunnen doen, voor zover we dat nog niet deden – het kan vooralsnog altijd beter. Excuses zijn een mooi signaal, maar het gaat er ook om wat het stadsbestuur vervolgens concreet bijdraagt, bijvoorbeeld op het gebied van kansengelijkheid. Gezien de wettelijke taken die bij de gemeente liggen, onder meer op het gebied van het sociaal domein zijn er prima beleids- en uitvoeringsmogelijkheden om daar iets aan bij te dragen. Daarbij kunnen initatieven uit de stad zelf ook ondersteund worden door de gemeente, wat ze volgens mij ook beogen met de subsidieregeling.

  8. Lexus

    Wijlen Armando had het over “schuldig landschap”, een verkeerde term, want niet landschappen zijn schuldig maar mensen. In heel veel landschappen, verspreid over heel de wereld, kunnen we herinnerd worden aan menselijk wangedrag. Ik ben er geen voorstander van om daar overal bordjes bij te zetten. Dan kunnen we wel bezig blijven. Wel ben ik er een voorstander van dat door goed geschiedenisonderwijs vanaf de basisschool informatie wordt verschaft over ons verleden. En uiteraard dienen vervolgens ook de media die informatie op een verantwoorde manier te verschaffen. Helaas ontbreekt het daar in Nederland aan. De bestaande geschiedeniscanons zijn op hun best slechts schaamlapjes. Een nu lopende serie over de Nederlandse geschiedenis is tenenkrommend slecht en bevat bovendien veel onjuiste informatie en ongenunanceerde beweringen. Er is dus heel wat meer nodig om mensen te doordringen van hun eigen geschiedenis en de geschiedenis van anderen: goed onderzoek en goede presentatie. Want het is een juiste uitspraak dat wie het verleden niet kent, gedoemd is het te herhalen. Daar worden we dagelijks mee geconfronteerd.

  9. Douwe Elders

    Zijn de partijen die dit in hun verkiezingsprogramma hebben staan, nu blij omdat het al gedaan is, of ongelukkig omdat hun programmapunt achterhaald is?

  10. G. de Vries

    Allemaal politiek correcte sier maken voor de bühne. Ruim 159 jaar geleden werd de slavernij afgeschaft.
    Gaat de Gemeenteraad ook excuses maken aan de nazaten van de turfstekers die destijds in plaggenhutten woonden onder erbarmelijke omstandigheden? Aan de nazaten van ‘loonslaven’ en de fabriekskinderen?
    Nee? Is niet ‘woke’ genoeg….. .

  11. Pee

    Dus als ik fout ben dan moeten mijn nakomelingen daar over een paar honderd jaar hun excuses voor aanbieden en schadevergoeding betalen.
    Heeft akwasi ook al excuses gemaakt voor het aandeel in de slavenhandel door zijn familie?
    En dat de eerste slavenhandelaar zwart was .
    In het midden oosten leeft de slavenhandel nog steeds maar daar hoor je niemand over.
    Er is erkenning genoeg geweest en men moet dit nu laten rusten .
    Helemaal eens met @ Jan.

  12. Jantientwintig

    Weet iemand of er soms binnenkort verkiezingen zijn ?

  13. Ihsan

    Heel mooi dat dit eindelijk is erkend. Net als de bouw van het Joods monument, en de erkenning van het onrecht wat de Joodse Utrechters die terugkeerden na de oorlog is aangedaan, was dit voor mij een ontroerend moment. Jammer dat het zo lang heeft moeten duren, maar er is gelukkig een grondig onderzoek aan vooraf gegaan – met pijnlijke conclusies. Hoewel mijn directe familliegeschiedenis in de stad niet heel ver terug reikt, heb ook ik voorvaders die bij de VOC hebben gevaren. Ik vind het goed hoe de burgemeester het heeft verwoord. Wij hebben daar als huidige Utrechters geen schuld aan, maar wij kunnen wel helpen om zaken recht te zetten. Dat begint bij erkenning.

  14. Ihsan

    @ G. de Vries,
    Slavernij is toen officiëel afgeschaft, maar heeft nog tot in de vroege 20e eeuw bestaan in enkele overzeese Nederlandse bezittingen (zoals Sumbawa en Samosir). Er zijn nog mensen in leven die hebben gesproken met mensen die zelf slavernij hebben meegemaakt. Verder ben ik het helemaal met u eens dat er ook excuses zouden moeten worden gemaakt richting voor mensen die in de 19e eeuw als ‘landloper’ onder dwang naar een gesloten kolonie in Drenthe werden gedeporteerd.

  15. Nina

    Je kunt je afvragen wat de waarde is van deze excuses aangezien niemand van ons op deze wereldbol invloed heeft gehad op of heeft bijgedragen aan de slavernij. Excuses biedt je aan, als je schuld hebt.

    Verder vind ik het ongepast om namens iemand wie je daarover niet bevraagd hebt excuses aan te bieden ongeacht wat er gebeurd is. Dat klopt gewoon niet. Je kunt hooguit iemands gedrag excuseren.

  16. Ihsan

    Dit argument van “hoe lang is dit nu geleden?” is trouwens een slippery slope argument. Men wil helemaal niet honderden of duizenden jaren terug gaan in de tijd. Wat wordt gevraagd is de erkenning van het nog levende verleden. Als de Holocaust straks 159 jaar geleden is, is het dan ineens wel OK om dit niet meer te herdenken? Zodat het langzaam uit de volkspsyche en de geschidenisboeken verdwijt? Ik dacht dat wij als mensheid ambiëerden om (ten minste gestaag) stappen te blijven maken richting een meer humane, vreedzame samenleving. Daarvoor is een continue herevaluatie van zowel ons heden als verleden essentieel.

  17. Riiiko

    Zolang het geld wat ik aan (gemeente)belastingen betaal, er niet mee gemoeid is, doet dit me niet zo veel.

    Maar hoe vaak gaan we nog sorry zeggen en excuses maken?

    Moeten de toekomstige generaties weer sorry zeggen en excuses maken?

    Wanneer houdt dit “gezeik” op en is het “gebeurd is gebeurd, zand erover”?

  18. Berend

    Prima hoor, heel woke en nu weer verder.

  19. UTRECHTSE JANTJE

    Mooi dat alles nu wel gezegd is , dus voor de rest zand erover , en niet meer terug kijken , ik heb veel Indische mensen gekend en in mijn vriendenkring , maar ik heb ze nooit horen klagen , en beste @ G. de Vries al die voormalige Turfstekers en hun nazaten wonen nu best wel in een prima woning , ik woon er nu tussen in en hoor nooit meer iemand klagen ….. Dus laten we mensen als Akwasi maar gewoon negeren , en lezen wat @ Ihsan hier voor mooie en verstandige woorden heeft geschreven ………..En voor de rest ,, Laat het Los ,,

  20. arbeider

    slvernij is begonnen in Afrika en Noord Afrika, ook vele blanke witte christeen zijn slaaf geweest.

    Wanneer krijgen we excuses van Denk en BIJ1?

  21. Scherpschutter

    @Riiiko

    “Maar hoe vaak gaan we nog sorry zeggen en excuses maken?”

    We? Hoe bedoelt u ‘we’? Welke ‘we’?

    Persoonlijk heb ik nooit sorry gezegd of excuses gemaakt en zal ik ook nooit sorry zeggen of excuses maken. Ik zou niet weten waarvoor. Als individu kan ik uiteraard alleen verantwoordelijkheid accepteren voor mijn eigen handelingen.

  22. W.

    @Nina: Dijksma biedt ook geen excuses aan namens jou en mij, maar namens het stadsbestuur als bestuurslichaam. Hetzelfde bestuurslichaam als destijds, alleen nu vertegenwoordigd door andere mensen, en dat had wel degelijk invloed op wat er toen gebeurde. Prima als datzelfde instituut nu uitspreekt dat ze haar eigen handelen destijds moreel verwerpelijk vindt en het graag anders wil doen c.q. herstellen.

    @Pee: Als jij handelt namens een bepaalde organisatie met structurele negatieve maatschappelijke gevolgen voor een bepaalde groep in de samenleving en jouw nakomelingen vertegenwoordigen straks diezelfde organisatie: dan misschien wel ja.

  23. JdV

    Laten we dan ook vooral benoemen hoe de slavenhandel is ontstaan, gefaciliteerd en bedreven is. Afrikaanse stammen die oorlog voeren met andere stammen en bij een overwinning de overwonnenen in slavernij brachten. Arabische handelaren die een verdienmodel zagen in het inkopen en verkopen van slaven van Afrikaanse heersers die teveel slaven in hun bezit hadden en ze liever verkochten dan ze te eten moesten geven. Dus begin bij het begin. Welke Afrikaanse stammen hebben in het verleden slaven gekocht en verkocht? Welke Arabische landen faciliteerden de slavenhandel. Excuses zijn op zijn plaats? Dan wel graag van de daders en de aanstichters, van iedereen, en niet alleen van de tussenpartij die de VOC voornamelijk was.

  24. Nina

    @ Ishan

    Erkenning is iets anders dan excuses aanbieden namens iemand.

    Erkenning is er uiteraard voor al het leed dat gepaard is gegaan met de slavernij. Vreselijk.

  25. Nina

    @W.

    Dit is met de kennis van nu de besluiten van eerder veroordelen. Benieuwd tot welk inzicht de Utrechtse gemeenteraad over een eeuw komt om excuses over aan te bieden namens de huidige gemeenteraad. Dat is volstrekt zinloos. Toen men beter wist, deed men beter.

  26. Johan

    @ arbeider

    Slavernij is begonnen in Mesopotamië.
    Daarna voortgezet door de Grieken en de Feniciërs.
    Voor de Romeinen was het hun casus belli.
    Die haalden miljoenen slaven uit de veroverde gebieden.
    Om voor hen het werk te doen; ze werden er steenrijk van.
    Afijn, enzovoorts enzoverder.
    Maar gelukkig kan woke Utrecht nu weer vredig slapen op de satijnen lakentjes. Zzzzzzz

  27. Luuk Upuuk

    @ Jan, je bent Denemarken vergeten voor de plunderingen van de Vikingen.

  28. Paul

    Bedankt Burgemeester ! Blij dat er niet weg wordt gekeken of gebagatelliseerd zo als bij enkele reacties hier boven.
    Utrecht zou het initiatief kunnen nemen om ook daad werkelijk een Nationaal slaven museum op te richten waar zowel het verleden vanuit alle perspectieven wordt bekeken en ook de discussie gehouden kan worden over moderne slavernij .
    Ik hoop dat D66 het initiatief wil nemen voor een stads monument over slavernij,wat de rol van Utrecht was in het leiden.
    De PVV kijkt graag weg van haar verantwoordelijkheid, dat weten we al jaren….

  29. Ton

    @ Utrechtse Jantje
    “Mooi dat alles nu wel gezegd is’
    Alles ? We zijn net begonnen dit deel van ons (!) verleden te onderzoeken. Laat staan te begrijpen.

  30. Ton

    @ Marcel @Jan @Pee
    Schadevergoeding ??
    Kunnen jullie alleen maar in geld denken ?

  31. Bernhard

    Ik had er niets mee te maken, derhalve van mij geen excuses.

  32. Ton

    @ G. de Vries @Utrechtse Jantje e.a.
    Een ‘loonslaaf’ is een uitgebuite burger.
    Een slaaf is eigendom (!) van een ander, kon verhandeld en behandeld worden als een koe. Juridische, moreel en sociaal.
    Als jullie dit essentiële verschil niet willen zien (waarom niet ? vraag ik me oprecht af) is er inderdaad nog een hele weg te gaan.

  33. Ton

    @ arbeider
    “slavernij is begonnen in Afrika en Noord Afrika”.
    Je wist niet dat ook bijvoorbeeld Germanen mensen tot slaaf maakten ?

  34. Len

    Laten we de slaven dan in elk geval ook bedanken voor al hun harde werk en het moois dat het heeft opgeleverd. Dan is het niet voor niets geweest. Dat is pas erkenning. Veranderen doe je het niet, dus kun je maar beter de positieve zaken belichten. Hoe denk je dat de piramides van Gizeh zijn gebouwd? En oh wat zijn ze adembenemend, op een perspectiefshot voor instagram, met je vinger op het uiterste puntje alsof je een reus bent. Het is een indirecte lofzang voor de noeste arbeid die hieraan ten grondslag ligt.

    Voor de rest barst het hele excuus ding natuurlijk van de hypocrisie, maar als bepaalde mensen zich daar goed bij voelen, dan is dat uiteraard prima.

  35. Piet

    Wat verdient deze mevrouw ?

  36. Utrechtvoorutrecht

    Samengevat: omdat het lang geleden is en anderen ook aan slavernij deden, moeten we het hier maar niet meer over hebben?

    In Nederland vond slavernij plaats in wat wij de Gouden Eeuw noemen. Mag u raden of dat was omdat (1) we in de mijnen in Limburg en onder het veen in Drenthe enorme hoeveelheden goed vonden of (2) we door de handel in, onder andere, slaven en goederen geproduceerd en geoogst door slaven veel geld verdienden. Ik gebruik het woord “we” omdat dat geld nu nog steeds onze levensstandaard bepaalt. Ik heb nog nooit een Nederlander over andere Nederlanders in de Gouden Eeuw horen praten als “ze”.

  37. pietje precies

    Het kleine aandeel Dat Nederland heeft gehad in de WERELDSLAVERNIJ sinds de mensheid bestaat is verwaarloosbaar. Dit dient een andere functie. Schuldgevoel op leggen en hersenspoelen. https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2202996-verslaggevers-cnn-ontdekken-moderne-slavernij-in-libie lees dit maar eens: https://www.groene.nl/artikel/in-ghana-zijn-de-ashanti-de-slavenhandelaren en dan heb ik het niet gehad over INdia waar slavernij een normaal fenomeen is, China ook…………… en ga zo maar door. waar hebben we het eigenlijk over? over iets dat ooit heel normaal was…………. en nu niet meer. Heb het dan niet over toen. maar heb het over nu..

  38. pietje precies

    @ton : slavernij is nu nog gaande. IN afrika. Libie, Ghana ,etc. Ken je het verhaal van de Joodse slaven.. in Egypte.. en de farao’s die ze niet wilden laten gaan…….. slavernij is van alle volkeren, van alle tijden en van alle culturen. Dus laten we er over ophouden. En stop met zelfkastijdign.

  39. Utrechter2

    @Ton: omdat er al heel lang over financiele genoegdoening wordt gepraat. Mag het op cultuur bezuinigd worden van jou? Of op andere stokpaardjes van de partij van Dijksma?

    https://www.ad.nl/buitenland/caribische-naties-eisen-compensatie-voor-slavernij~a8360d4f/

  40. Marcel

    @Ton, wie zegt dat? Lees je het zo? Ik denk niet aan geld. Wel waar het naartoe gaat. En wie dat dan betaald. Verder heb ik er nog wat bij gezegd. Maar ja, bekt lekker weg zeker als je het kunt zeggen? ( schrijven )

  41. Pee

    @Ton 23/2/2022 – 17:04
    Door die excuses gaat de deur open voor schadevergoeding .
    Dat is waar het om draait, klaar.
    Ze noemen niet de mensen die zich hebben ingezet om de slaven te helpen want die waren er ook .
    Ook hoor je ze niet over de blanke slaven want ook die waren er.

  42. Pee

    @W. 23/2/2022 – 15:13
    Natuurlijk niet want dan weet ik er nog wel een paar die hun excuses aan de Nederlander mogen maken.
    Zoals van napoleon die dood en verderf zaaide oa .
    De duitsers die hier slachtoffers maakte en zo zijn er nog meer zaken .
    Je excuses aanbieden voor iets waar je niet schuldig aan bent aan slachtoffers die geen slachtoffer zijn heeft geen zin.
    Of het nou familie van je is , een organisatie waar je voor werkt of wat dan ook die fout zijn geweest honderden jaren geleden , daar ga ik echt geen excuses voor maken anders is het eind zoek.

  43. Anne Marie ten Berge

    Linda Voortman (GroenLinks): “Als wethouder zet ik mij ervoor in dat alle Utrechters mee kunnen doen. Zo knok ik voor wat kwetsbaar is. Op 23-02-2022 zegt wethouder Diversiteit Linda Voortman (GL) “Er moet gesproken worden over, uiteraard, het slavernijverleden, maar het moet ook een breder gesprek zijn over insluiting . Hierbij wordt gedacht aan onderwerpen als het versterken van de kansengelijkheid, bestaanszekerheid en het tegengaan van de tweedeling in de stad. Daarbij is geen ruimte voor racisme, uitsluiting en polarisatie.” Ik heb zojuist een dergelijk gesprek aangevraagd. Wordt vervolgd.

  44. Leon

    lekker belangrijk dit nieuws. Zullen we ons weer met echte problemen bezig houden?

  45. Don

    Ben benieuw wanneer er excuses komen voor het steeds verder uitbuiten van de utrechtse gemeentebelasting betaler door het steeds verder verhogen van de belasting tarieven.

  46. Realist

    De volgende stap is het uitgeven van geld want zo werkt het nu eenmaal op links.

  47. Ton

    @ pietje precies
    Oh, je vindt slavernij een soort onvermijdelijk ‘normaal’ ? Dus laten we er over ophouden ?

  48. W.

    @Pee: Je gaat wederom voorbij aan het feit dat de excuses niet namens een persoon zijn maar namens een instantie, organisatie, bestuurslichaam, etc. In het geval van het stadsbestuur is dat dus vandaag de dag hetzelfde orgaan als destijds.

    Als jouw werkgever je op straat gooit omdat je kop de directeur niet aanstaat, dan is het toch ook niet raar als een andere directeur een paar jaar later zou zeggen: “Dat hadden we als bedrijf niet moeten doen, we willen het graag herstellen”?

    Nogmaals: Dijksma biedt hier geen excuses aan namens haar persoon of namens jou en mij, maar namens het stadsbestuur Utrecht dat al eeuwen bestaat.

    En excuses namens de Duitsers is inderdaad een terecht en nog steeds actueel (en gevoelig) punt, omdat ze dat tot nu toe eigenlijk maar beperkt gedaan hebben. Het een heft het ander niet op en het is een in deze discussie wederom een drogreden; whataboutism.

  49. Angelique

    De Stad Utrecht heeft helemaal geen rol gespeeld in de slavernij. Ultieme policor dit, als je het mij vraagt.

  50. LOESJE P.

    Wie betaalde die onderzoekers trouwens?

  51. Lachgas

    En toen bleef het stil…

  52. LOESJE P.

    @Lachgas,
    Oorverdovend……….

  53. Utrechter2

    En wanneer bieden we als Nederland cq. Utrecht onze excuses aan de slaven, sorry werknemers, in Qutar?
    1) voor het WK.
    2) na het WK.
    3) 200 jaar na het WK.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).