Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.
Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.
Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.
Kanaalstraat
Biltstraat
Herenstraat
18 Reacties
Reagerenvolgens mij woonde Joke boven de apotheek wat leuk!!
Toen was geluk nog heel gewoon
De stoepen waren in de jaren 70 ruimer in de herenstraat en kanaalstraat.
Dit lijkt zo meer ‘de stad verandert nauwelijks’ i.p.v. ‘de veranderende stad in beeld’. Misschien een volgende keer juist plekken die enorm veranderd zijn?
Overal fietsen.
wauw leuk om te zien
nog een fijne dag verder
@Dtefan. Het laat juost zien dat door goed onderhoud en schildete n de panden er werr piccobello uitzien.
@S geluk was toen NIET heel gewoon de amoe straalde van de gebouwen.
Ik vind een Jumbo of een Cadillacshowroom toch wel een groot verschil.
De voetganger krijgt steeds minder ruimte.
Overal die nare bosjes fietsen.
Waar lieten ze vroeger de fietsen toch?
Ja, een goed voorbeeld geven van hoe het Vredenburg was (grote open ruimte) en nu met een gebouw langs de weg en nieuwe straten erachter. Helaas krijg je dan weer dat lelijke noppengebouw in beeld.
Geluk: een stad zonder fietsenchaos
@ Stella
Vredenburg is nu een mooi omsloten stadsplein geworden. Eigenlijk het enige echte Utrechtse plein. De rest bestaat uit tochtgaten.
Op de Herenstraat is goed te zien dat het wegjagen van de auto’s heeft geleid tot een ophoping van oud ijzer.
@wim: wél!
Het toont maar eens temeer aan dat de stad totaal overcrowded is met al die fietsen op de stoep. Ieder stukje groen volbouwen met een woontoren zonder faciliteiten voor vervoermiddelen heeft gevolgen.
Bezint eer gij begint, dus denk goed na voordat je als gemeente je oren laat hangen naar vastgoedontwikkelaars die veel geld willen verdienen ten koste van de leefbaarheid. Ik kan het ze niet kwalijk nemen, maar verwacht wel dat gemeenten de leefbaarheid hoog in het vaandel hebben.
Vooralsnog gaat men door op deze heilloze weg in Utrecht (o.a. MKZ en Wisselspoor). Bouw twee of drie extra steden in de polder en Drenthe i.p.v. verder inbreiden in bestaande steden.
@ Wim 2/12/2024 – 11:37
“- @S geluk was toen NIET heel gewoon de amoe straalde van de gebouwen.”
Toen was armoe veel verbreider en desondanks kon men gelukkig zijn op zijn eigen manier. Geluk was eigenlijk meer tevredenheid en nu meer hebberigheid.
Ik zag door de Russische oorlog verschillende video’s van Russische woningen buiten Moskou en St. Petersburg. Zouden hier onbewoonbaar verklaard zijn. Daar zie je sloebers zoals hier in de jaren 50 nog rondliepen. Ze zeggen: we hebben het goed, want een dak boven het hoofd en eten. Dat eten komt vooral uit de eigen moestuin. En dat dak is onderdeel van een bouwval. Soort woonkeuken waar ook geslapen wordt in zo’n degelijk ouderwets ledikant. In de flats kan heel mooi ogend houtwerk zijn, evt. gebeeldhouwde kozijnen.
Iedereen is daar gewend aan het verval, want er wordt bijna geen onderhoud gepleegd.