Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld | De Utrechtse Internet Courant Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld
Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.

Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.

Neude

1982-1985

Oudegracht

1900-1915

Centraal Museum

1962-1968. Foto: Gemeentearchief Utrecht

11 Reacties

Reageren
  1. Jos

    Je ziet meteen wat voor goed idee het is om steeds meer auto’s uit te bannen uit het centrum.

    Dat maken deze foto’s in 1 klap duidelijk. Doorgaan hiermee dus.

  2. Wim

    Mooi, dat Neude omzoomd met fraaie grote bomen.

  3. WvR

    @Jos:
    De foto’s maken ook in 1 klap duidelijk dat de auto’s inmiddels zijn vervangen door onontwarbare kluwen fietsen, die het er nu ook niet bepaald mooier maken. Als ze die ook kunnen verwijderen, komen we er wel.

  4. Kevin

    @Jos, juist niet! Het is juist gaaf om van die oude auto’s te zien.

  5. Cico

    Het is mij vooral duidelijk hoeveel drukker het is geworden. Direct waarneembaar aan het aantal mensen op de foto en het gegeven dat al die kluwen fietsen niet vanzelf ontstaan. Ondersteund door de ervaring van vrijwel iedereen die hier langer dan 6 jaar woont.

    ‘Onafhankelijk’ onderzoeksbureau, ingehuurd door reclame bureau, ingehuurd door de gemeente zelf: “Nee hoor, het is juist rustiger geworden als je ontzettend inzoomd op die cijfers en alle andere factoren negeert. Niet zeuren!”

  6. G.H.

    @Kevin: op zich wel, maar toch niet in deze aantallen. Utrecht lijkt vroeger een soort mega parkeerplaats te zijn geweest, met ook nog wat pandjes ertussenin.
    Blij met de beleidskeuzes die hebben geleid tot het huidige beeld.

  7. BramD

    Vroeger overal auto’s en nu overal fietsen…

  8. Jos

    @ autogeilerds

    Waar zien jullie dan die gigahoeveelheden fietsen op de foto’s?

    De Neude foto laat net zoveel rijdende fietsers zien en ik zie verder alleen bij het Centraal Museum een fietsenstallinkje

    Als we het over de Oude Gracht-foto hebben. Die foto laat alleen zien dat de gemeente niet handhaaft op verkeerd gestalde fietsen. Bij mijn weten mogen er op deze plek en deze bruin geen fietsen geparkeerd staan. Gewoon weghalen dus, op de dag zelf.

  9. Herman

    Grappig om al die oude auto’s te zien.

    Maar verder missen we die als kiespijn, de stad wordt zoveel mooier en leuker zonder auto’s.

  10. WvR

    @Jos:
    Op de oudegracht foto is nu eenmaal een gigahoeveelheid aan overweldigende lelijkheid aan “geparkeerde” fietsen te zien. En ik vind het lelijk. En zeker niet minder lelijk dan de geparkeerde auto’s op het Neude (wat ook geen toonbeeld van schoonheid is, overigens). Dat dat komt omdat er niet gehandhaafd wordt, zal best, maar daar wordt het niet mooier van: Het blijft een lelijke, onontwarbare kluwen fietsen.

    Waarom dat mij tot een “autogeilerd” zou maken is mij niet helemaal duidelijk, maar als jij daarmee verder uit de voeten kan: Prima.

  11. Laurent

    Kijkend naar de foto’s dan zie ik:
    -Op Neude is het aantal fietsers gelijk. In plaats van auto’s zijn er terrassen. Het plein is nu veel meer een verblijfsgebied maar wel commercieel. De bedrijfsmatige bestemming van de openbare ruimte is toegenomen.
    -Op de Oudegracht werden woningen winkels en er staan nu veel meer fietsen. Er lopen veel meer mensen en er blijft weinig ruimte over om te fietsen (wat ook de geconcentreerd geparkeerde fietsen deels kan verklaren). Ook hier een toename van commercie.
    -Bij het Centraal museum staan nu fietsen, vroeger auto’s. Asfalt werd omgezet in klinkers, de trottoirs zijn breder en het plein vrijgehouden. Een functieverandering van de bebouwing is niet te zien. Met name de voetgangers kregen meer bewegingsruimte, fietsers hadden dat al maar wel werd ook hun omgeving aangenamer. Hopelijk zijn de bomen niet verdwenen, maar verplaatst (dat laat de foto net niet zien).
    Kijk verder dan alleen naar auto versus fiets.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).