Utrecht gaat ook rond TivoliVredenburg parkeren met de fiets verbieden Utrecht gaat ook rond TivoliVredenburg parkeren met de fiets verbieden

Utrecht gaat ook rond TivoliVredenburg parkeren met de fiets verbieden

Utrecht gaat ook rond TivoliVredenburg parkeren met de fiets verbieden
De gemeente Utrecht wil het parkeren van fietsen gaan verbieden in verschillende straten rondom TivoliVredenburg. Er wordt op dit moment gewerkt aan het project om de openbare ruimte hier te ‘verlevendigen’. Per 1 oktober zijn fietsers niet meer welkom.

De gemeente Utrecht wil het parkeren van fietsen gaan verbieden in verschillende straten rondom TivoliVredenburg. Er wordt op dit moment gewerkt aan het project om de openbare ruimte hier te ‘verlevendigen’. Per 1 oktober zijn fietsers niet meer welkom.

De omgeving rond TivoliVredenburg wordt heringericht. De straten worden nu veelal gebruikt voor het parkeren van fietsen en in de plinten van de gebouwen gebeurt vrij weinig. Daar moet verandering in komen. TivoliVredenburg bouwt een nieuwe ingang, de openbare ruimte krijgt een andere inrichting en de etalage van The Sting krijgt een expositieruimte.

De gemeente kiest er nu ook voor om het parkeren van fietsen te gaan verbieden in de Vlaamse Toren, Hollandse Toren ter hoogte van TivoliVredenburg, de Vredenburgkade, de Catharijne Esplanade en de Catharijnesingel tussen het Vredenburgviaduct en de traverse van Hoog Catharijne. Fietsen die hier worden neergezet kunnen zonder waarschuwing direct weggesleept worden.

Als compensatie worden er in de omgeving wel 195 extra fietsenrekken neergezet, op de Rijnkade, Catharijnekade, Lange Koestraat en Vredenburg.

Het klimgroen dat toegevoegd zou worden in het gebied is zo goed als geschrapt. Klépierre geeft daarvoor geen toestemming. Eerder werd het klimgroen dat aan TivoliVredenburg zou komen ook al geschrapt na overleg met de architect.

Gekoppelde berichten

37 Reacties

Reageren
  1. ED

    Weer zo’n volstrekt zinloze en kostbare linkse hobby. We maken het auto rijden onmogelijk en gaan ook het fietsparkeren steeds moeilijker maken. De volgende stal wordt betalen voor fietsparkeren.

  2. BdV

    Ik ben benieuwd naar het verschil tussen niet verboden en wel verboden.

  3. Wies

    Dat fietsparkeren is nu juist de enige levendigheid in deze duistere steeg… Lekker veilig om dat nu ook niet meer toe te staan. Soms wil je even snel wat kopen, dan is deze plek ideaal.

  4. Van Puffelen

    Inderdaad het ziet er niet uit al dat schoot langs de kanten van de straten, haalt de hele straat naar beneden en lijk dan op een verpauperende straat!!!
    Gewoon betaald parkeren voor fietsen in voeren en parkeerstallingen realiseren voor fietsers, de hele binnenstad fiets parkeer vrije maken en alleen nog in de daar aangewezen fietsenstallingen.
    Dat doet ook gelijk de gemeente kas te goed, ze hebben immers 80 miljoen te kort en fietsers mogen ook echt wel gaan bij dragen voor gebruik van de openbare ruimte, (net zo als automobilisten dat decennia hebben gedaan).
    Dat kan je nu niet alleen maar op de automobilisten blijven verhalen, die de binnenstad zo meteen niet meer in kunnen om te parkeren en die daar niks meer te zoeken heeft en dat moet je dus op de gebruiker gaan verhalen en dat is dus nu de fietser. (je kan altijd nog met het openbaar vervoer, die rijd immers wel erg vaak leeg door de stad, win, win situatie.)

  5. Vredenburg

    En dan te bedenken dat er vijf voetbalvelden aan parkeergarage onder het vredenburg liggen die nagenoeg altijd leeg staat. Misschien daar een etage van omtoveren tot fietsenstalling?

  6. WvR

    @ED 12/7/2024 – 11:51
    “…de volgende stal wordt betalen voor fietsparkeren…”

    Dat zou hoog tijd worden ook.

  7. Utrechter

    Is wel weer duidelijk wie de dienst uitmaakt in utrecht kleperie, de architect en de culturele groen 66 elite die de nieuwe poort van het cultuurpaleis Vredenburg moeten kunnen betreden. De gewone inwoners die naar de markt willen moeten daar vanzelfsprekend voor wijken.

    .

  8. W

    @Vredenburg: Dat valt best wel mee, die garage wordt best wel goed gebruikt vind ik. En als je een beetje gunstig reserveert is het nog goedkoper dan met je gezin met het OV naar de stad.

    Verder stikt het rondom het Vredenburg van de gratis bewaakte fietsenstallingen waar plek zat is. En zelfs afgezien daarvan zijn er nog meer dan genoeg plekken waar de “gewone inwoners die naar de markt willen” prima hun fiets kunnen stallen. En dan komen er dus nog fietsenrekken bij zoals in het artikel staat.

  9. Herman

    Utrecht gaat ook dealen, bedelen, overvallen, zakkenrollen en roken verbieden.

  10. Anna Ban

    Mooi zo. Stilstaand vervoersblik hoort in een stalling. Fietsen EN auto’s. De openbare ruimte is er niet voor het stallen van ongebruikt blik.
    Wel een uitzondering maken voor mensen die slecht ter been zijn, natuurlijk.

  11. JdV

    Verbieden is makkelijk. Handhaven is moeilijk. We gaan het zien.

  12. Baliekluiver

    Klépierre geeft geen toestemming voor klimgroen. Is er nog iets in Utrecht waar die vastgoedcowboys zich niet mee kunnen bemoeien?

  13. Nico

    Nu de voetgangers nog verbieden en het is lekker rustig in de stad.
    Het houd niet op met dat linkse uitvinders gedoe. Ze verzinnen wat onzin maar het zal wel geld opleveren want dat is het enig belangrijke voor de gemeente zodat ze hun dure hobby’s als straten verbouwen kunnen blijven doen. Dus fietsers van ons groene en linkse gemeente bestuur ook jullie mogen nu betalen, fijn he. Wie volgt gemeente..?

  14. Vredenburg

    @W ik kom er ook heel vaak en zie hem bijna altijd zo goed als leeg.

  15. Handhaven na 17.00!

    Misschien gelijk ook maar eens echt handhaven op de Potterstraat, bij de Appie! Er staan vaak fietsen geparkeerd waardoor de voetgangers bijna gedwongen worden om over het (drukke) fietspad te lopen. Graag juist ook handhaven na 17.00 uur!

  16. Uuu

    @ Balie

    Hoezo gaat Kleppierre over de buitenkant van een gebouw, daar gaat de vereniging van eigenaren van dat woon/ winkelcomplex toch over?

    De straat is ook al niet van Kleppierre.

  17. WvR

    @Baliekluiver 12/7/2024 – 16:07
    Ja hoor, zat.
    Zo’n 99.99% van de genomen beslissingen in Gemeente Utrecht schat ik.
    Zonder verder onderzoek gedaan te hebben.

    Maar met die cijfers valt er niks te zeiken, en kun je je frustratie niet kwijt, dus ik snap het wel hoor. Allemaal goed. Allemaal de schuld van Kleppiere.
    Hehe, dat lucht op.

  18. Mark

    Mooi dat die fietsenzooi daar weggaat, het zijn rommelige tochtgaten mede door al die neergekwakte fietsen terwijl er fietsenstalling op een paar meter afstand vlak om de hoek is. Het luie egoistische gedrag dat jammer genoeg steeds algemener wordt. Iemand die ineens beweert dat het weghalen van fietsen een linkse hobby is: tsja, datzelfde links dat juist zo op de hand van fietsers zou zijn? Yeah right. Bewijst maar weer de onzinnigheid van onterecht en bij alles met de vinger wijzen (populisme). Gaat dit fietsverbod trouwens net zo goed gehandhaafd worden als elders in de binnenstad? Dan zullen de effecten minimaal zijn helaas. Maar de intentie is positief.

  19. echte Utrechter

    Hebben de bewoners van de Lange Koestraat ook nog iets te zeggen???

  20. Pee

    Wegenbelasting voor fietsers invoeren .
    APK voor fietsen en scooters invoeren.
    En een milieu zone voor fietsers maken .
    Binnenstad fiets vrij maken.
    Anders gaan ze maar lopen.

  21. Mojoman

    Ze willen iedereen op de fiets. Vervolgens kun je hem nergens kwijt.
    Hahaha de logica ontgaat mij al jaren.
    Kenmerk van met de fiets gaan is nou juist dat je hem zo dichtbij mogelijk ergens neerzet.
    Die steeg waarover gesproken wordt is 3x niks. Daarom ook gebruikt als stalling. Logisch!
    Probleem met Utrecht is dat er steeds meer mensen bijkomen, maar Utrecht op de een of andere manier een dorp moet blijven.
    Beste mensen….Utrecht is een stad met stadse zaken, autoverkeer veel fietsen en veel mensen.
    Dát is nou de levendigheid!!!!!!!

  22. Claire Obscur

    @Van Puffelen: ben jij nou gewoon mijn buurman op de Emmalaan? Toen ik hier kwam wonen vroeg ook iemand of ik mijn BMW E30 uit 1987 ergens anders kon parkeren omdat dit “het straatbeeld omlaag haalde”.

  23. JdV

    @claire obscur: ik zou de buurman geruststellen.
    “Geen probleem buurman, het is slechts een leenauto. Tot mijn Pontiac Firebird weer terug is uit de garage”.

  24. De Haas

    Er komt een dag dat het betreden van een groot gebied in binnenstad en daarbuiten nog alleen als voetganger mag. Spoedig daarna moeten ook voetgangers toegangstickets kopen, zoals bv in Venetië en uiteindelijk eindigen we met een totaal gebiedsverbod omdat de vleermuizen, de wolf, de raaf, de duif etc als beschermde dieren niet gestoord mogen worden.

  25. Kees

    De fietsenchaos aan het Moreelsepark ook meenemen! Overdekte fietsenstalling genoeg in de directe omgeving.

  26. woutvr

    Ja, het heeft me al verwonderd waarom die fietsen, met een fietsstalling als het ware om de hoek, getolereerd werden. Waarom wordt het gebied niet iuitgebreid naar de hele binnenstad?

  27. S

    @echte utrechter: nop

  28. Jaap

    Groenlinks-Utrecht dramt weer lekker door met hun schone stads plannen .
    Winkelier en andere middestandders worden hier de dupe van en dat gaan ze merken zodra er weer minder plek is om met een auto of fiets naar de stad te komen . Slim bedacht zo komt er niemend meer winkelen in het centrum en kunnen ze beginnen met het ombouwen van winkels naar woningen lekker groen zonder gas . De verkieziningen gaan het verschil maken ook straks in Groenlinks-Utrecht

  29. Moniek

    Men is nooit eens effectief preventief bezig maar laat steeds eerst een wantoestand ontstaan en begint dan pas te ‘handhaven’. Dan is de geest uit de fles en krijg je hem alleen met veel moeite weer in bedwang. Ik vrees dat dit simpele idee in Nederland boter aan de galg gesmeerd is.

  30. Robert

    Nou daar kan ik in dit steegje wel in meegaan maar daar lossen we het probleem niet mee op waar moet je je fiets kwijt op zaterdag ,en kom nou niet met de fietsenstalling onderde Hollandse toren .ik zie me niet met mijn tas vol boodschappen daar naar beneden lopen en terug met een fiets omhoog met daarop mijn boodschappen . Dat is niet voor iedereen weggelegd. Eerst even een oplossing voor het parkeer probleem voor je hier gaat ruimen.ik heb mijn eigen oplossing ik ga dan maar met de scooter die zet je niet zomaar even op de vrachtwagen.ik probeer de scooter alleen te gebruiken om naar mijn werk te rijden omdat ik de files goed zat ben. Maar nu moet ik dus met de scooter naar de markt .heel vervelend en vervuilend in de binnenstad.heeft het groene front hier een oplossing voor in gedachte.en Nee ik stap niet in de tram.

  31. Jankanerwatvan

    Heel fijn dat na auto’s ook fietsen uit onze binnenstad worden geweerd. Wil je naar onze binnenstad kom je maar lekker lopen!

  32. Van Puffelen

    Claire Obscur@@@ Ik zeg dit alleen omdat al die linkse knakkers, wel willen dat de automobilist alles betaald in de stad, maar niks mag doen met de auto, van deze gemeente bestuur.
    Dus laat ze de fietsers maar op kosten jagen, die de automobilist altijd heb staan uitlachen, nu kunnen zij zo meteen hun knip trekken, kijken hoe lang deze knakkers nog blijven zitten in het gemeente bestuur!!!!
    Robert@@ wen er maar vast aan, de automobilist is je al voor gegaan!!!

  33. Erik

    Mooi zo…

    Ik ben een regelmatige bezoeker van Tivoli(Vredenburg) en ik snap dat gejank van die wildstallers van fietsen niet. En zeker die lamballen die hun fiets aan een brugleuning, op een blindegeleidestrook, vastketenen.

    Er zit op enkele meters van/onder Vlaamse Toren een bewaakte gratis fietsenstalling.
    Wie te lui of te onverschillig is om de fiets daar te stallen, moet zijn barrel maar gewoon op Labradodreef ophalen en een nieuw slot kopen. En/of accepteren dat die kutfiets bij calamiteiten door brandweer of ambulance aan gort gereden wordt, want de nooduitgang van de Ronda komt uit in Vlaamse Toren.
    Weet je wat? De gemeente zou wekelijks met een zware brandweerauto door die steeg moeten rijden. En de verbogen fietsen naar het schroot brengen.

  34. Utrechtvoorutrecht

    @Claire Obscur Wat toevallig dat u dezelfde auto uit hetzelfde jaar heeft als een andere ophitsende reageerder. Uw hobby begint wat kansloos te worden.

  35. Paul

    Goed dat er bij de Sting etalage een expo komt. Te veel bedrijven hebben een dode etalage. Zoals Zara of supermarkten aan belangrijke wandel straten. Graag zie ik daar een gemeentelijke ordening voor die bedrijvdn verbied ” dode ” gevels op straat nivo te maken.
    De verordening tegen rolluiken was al succesvol.

  36. W

    @Paul: en wat te denken van SoLow in House Modernes? Miljoenen tegen dat pand aangesmeten om het weer ergens op te laten lijken en dan zetten zij oerlelijke kartonnen borden voor de ramen.

  37. Edwin

    Nog ff dan hangen hamer en sikkel aan de dom

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).