Werk aan de winkel voor ‘verlaten en sociaal onveilige’ straten rond Vredenburg en Hoog Catharijne Werk aan de winkel voor ‘verlaten en sociaal onveilige’ straten rond Vredenburg en Hoog Catharijne

Werk aan de winkel voor ‘verlaten en sociaal onveilige’ straten rond Vredenburg en Hoog Catharijne

Werk aan de winkel voor ‘verlaten en sociaal onveilige’ straten rond Vredenburg en Hoog Catharijne
Het is de poort naar de stad voor wie met de trein aankomt op Utrecht Centraal, maar veel mensen vinden het toch een wat onbestemd gebied: de Hollandse- en Vlaamse Toren. Er staat een gloednieuw TivoliVredenburg, een vernieuwd Hoog Catharijne en een anders ingericht Vredenburgplein, allemaal ontmoetingsplekken voor bewoners en bezoekers. Maar de straten daaromheen worden in de avonduren door veel mensen als verlaten en sociaal onveilig ervaren. Daar moet nu verandering in komen. De gemeente Utrecht, TivoliVredenburg, Klépierre en omwonenden slaan de handen ineen om het gebied aan te pakken. De uitwerking is nog niet helemaal bekend, maar de hoofdlijnen zijn al wel duidelijk.

Het is de poort naar de stad voor wie met de trein aankomt op Utrecht Centraal, maar veel mensen vinden het toch een wat onbestemd gebied: de Hollandse- en Vlaamse Toren. Er staat een gloednieuw TivoliVredenburg, een vernieuwd Hoog Catharijne en een anders ingericht Vredenburgplein, allemaal ontmoetingsplekken voor bewoners en bezoekers. Maar de straten daaromheen worden in de avonduren door veel mensen als verlaten en sociaal onveilig ervaren. Daar moet nu verandering in komen. De gemeente Utrecht, TivoliVredenburg, Klépierre en omwonenden slaan de handen ineen om het gebied aan te pakken. De uitwerking is nog niet helemaal bekend, maar de hoofdlijnen zijn al wel duidelijk.

De discussie over het gebied begon eigenlijk al in 2016, met een rapport over TivoliVredenburg. Dat rapport concludeerde dat de gemeente miljoenen euro’s extra moest investeren in TivoliVredenburg zelf, maar de onderzoekers adviseerden ook om ‘de binnenwereld en buitenwereld’ met elkaar te verbinden en het gebouw meer open te maken op de begane grond. In 2017 volgde een raadsmotie met een heldere boodschap: maak levendige straten van de Vlaamse en Hollandse Toren en verminder de fietsoverlast.

Het idee voor levendige plinten komt in Utrecht natuurlijk ook niet uit de lucht vallen. Bij het oude Hoog Catharijne was dit een van de heikele onderwerpen. Het oude winkelcentrum kreeg in de loop van de jaren steeds meer kritiek te verduren vanwege de jaren 70 bouw, de gesloten plinten op straatniveau en de vele donkere gangen en nissen met als absolute dieptepunt de zogenoemde junkentunnel. Deze plek onder Hoog Catharijne was een verzamelplek van menselijk leed. Bij de bouw van het nieuwe stadscentrum is de roep om levendigheid op straatniveau dan ook altijd luid geweest.

Tekst gaat verder onder afbeelding

De gemeente komt nu met nieuwe plannen voor de locatie. Eerst maar eens kijken om welk gebied het precies gaat: de Hollandse Toren is het stuk tussen TivoliVredenburg en Hoog Catharijne. Dit is een belangrijke route van de stad naar het station en andersom. De Vlaamse Toren is de straat tussen het Vredenburgplein en Vredenburg, een stukje dat geteisterd wordt door geparkeerde fietsen. Ook Vredenburg behoort tot de plannen, evenals Vredenburgkade, het gebied tussen de singel en TivoliVredenburg.

De straten zijn de verbinding tussen Hoog Catharijne, TivoliVredenburg, Wijk C en het Vredenburgplein. Een belangrijk gebied dus, bijvoorbeeld voor dagjesmensen die komen winkelen of een concert bezoeken in TivoliVredenburg, maar ook voor bezoekers van de markt, die daar drie dagen in de week wordt gehouden. De straten moeten daarom beter met elkaar verbonden worden, en de openbare ruimte moet groener en daarmee aantrekkelijker worden ingericht. Daarvoor wordt ook het fietsparkeren aangepakt.

FAME-straten
Dan de plannen. Wat gaat er precies gebeuren? Het gebied moet dus vooral aantrekkelijker en levendiger worden. Dat is vormgegeven in een zogenoemd ambitiedocument waarin alle partijen hun wensen hebben aangegeven.

In dat document wordt gesproken over de FAME-straten: in de FOOD Street (Vredenburgkade) ligt de nadruk op een hapje en een drankje met uitzicht op de singel, de ART Street is de Hollandse Toren, waar een muurschildering van de Strakke Hand te zien is en gekeken wordt of Utrechtse kunstenaars en instellingen er een plekje kunnen krijgen. In de MUSIC Street, waar nu de artiesteningang van TivoliVredenburg is, komen minder fietsen en meer groen en in de ENERGY Street, waar ook het drukste fietspad van Nederland ligt, wordt straks duidelijk gemaakt wat het culturele aanbod is.

Tekst gaat verder onder afbeelding

De straten worden niet allemaal tegelijk aangepakt. De werkzaamheden worden namelijk in vier fases uitgevoerd. In de eerste fase wordt op de hoek van het Vredenburgplein en de Hollandse/Vlaamse Toren een extra entree gemaakt voor TivoliVredenburg. In fase twee, wordt, in de vorm van verlichting en de naam die duidelijker op de gevel komt, gewerkt aan de zichtbaarheid van TivoliVredenburg. Fase drie draait om de herinrichting van de openbare ruimte, waar meer groen, verlichting en plekken om te zitten moeten komen. Ook de aanpak van het fietsparkeren wordt meegenomen. In de laatste fase moet de plint van Hoog Catharijne levendiger worden, bijvoorbeeld in de vorm van kunst.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Foto: Robert Oosterbroek

Muurschildering
De eerste resultaten van het project zijn overigens al snel te bewonderen. Afgelopen weken is door De Strakke Hand op de gevel van TivoliVredenburg een nieuwe muurschildering gemaakt. De schildering is ontworpen door grafisch vormgever Hansje van Halem.

Gekoppelde berichten

18 Reacties

Reageren
  1. Uuutje

    Het zijn gewoon in-en-in slechte ontwerpen.

    Triets dat het na 5-7 jaar al overmoet.

    Ik zag het wel al aankomen, maar had het wel een jaar of 15 gegeven voordat ingrijpen noodzakelijk zou worden.

    Dit is trouwens al voorspeld voor en tijdens de bouw. O.a door mijzelf, o.a. op dit medium. Ik werd toen weggehoond hier. Triest om gelijk te krijgen. Hate to sat I told you so.

    Problemen worden ook alleen maar groter de komende jaren. Steeds meer problematische dakozen, o.a. Oost Europese, nieuwe golven van junks en steeds meer mensen die vanuit egoisme en narcisisme overlast geven en veroorzaken. Het wordt daar een ideale meltingpot voor gezeik. Is het eigenlijk al.

    Het ziet er niet uit. Kijk naar de foto. Het oude vredenburg zag er ook niet uit, maar is dit nu een verbetering?

  2. Lexus

    Het ontwerp deugde al niet; er rest slechts lapwerk. Toch wel een interessante muurschildering.

  3. BW

    Het irritante aan deze discussie is dat echt iédereen (en z’n moeder) al ver vóór de bouw heeft geroepen dat het een slecht plan is om vanuit CS dwars door een winkelcentrum te moeten lopen en dat je een omweg door achteraf straatjes moet nemen als je dat niet wil. De omgekeerde wereld. Denk niet dat die muurschilderingen de sfeer in die straatjes radicaal zullen veranderen, maar een deugdelijke oplossing is nauwelijks denkbaar, want dan zal je delen van Hoog Catharijne neer moeten halen en dat lijkt mij niet erg waarschijnlijk. We zullen het er dus mee moeten doen.

  4. Katja

    Dat kon je allang van tevoren bedenken.

  5. Bill

    @Uuutje: Misschien is het zinvol om met die vooruitziende blik dan eens te kijken of je die kan delen op een plek waar het wél zin heeft, want gek genoeg leidt klagen op een forum niet tot een grootschalige verandering van bouwkundige plannen.

  6. Len

    Eigenlijk is het vooral het kolossale misbaksel wat TivoliVredenburg heet wat de boel ontsiert en zoveel schaduw werpt over de omgeving. Kunnen we die niet gewoon weer afbreken? En dat mooie gebouw die ik hier ooit eens op archiefbeelden heb gezien in ere herbouwen.

  7. herman

    Plek is te vol gebouwd, er moest teveel geld mee verdiend worden. Nu staat er anoniem winkel/wooncomplex en een muziekcentrum. Deze laatste was in oude vorm al totaal mislukt en juist dat oude rommelige deel staat nu nog lelijk te wezen.

    Gemeente heeft zich niet hard genoeg (kunnen?) opstellen en nu zitten we met de gebakken peren. Hoop dat niemand op het onzalige idee komt de boel te overkappen…..

  8. Uuutje

    @ Bill

    Als je jezelf zou verdiepen in de discutabele planvorming rond het stationsgebied, dan zou je weten dat gemeenteraad en gemeentebestuur EN bevolking tegen de huidige uitvoering vd plannen waren en dat dit ook de uitkomst van iedere denkbare indpraakprocedure was. Inspraak waar ik mij actief in gemengd heb. Nogal beledigend om te denken (en zeggen) dat ik slechts passief handel, zonder mij te kennen.

    Dat alles nu zo triest uitgevoerd is komt door extreme druk en lobbywerk van Corio (nu Kleppierre), Jaarbeurs, NS en nog wat vastgoedpartijen, die nota bene een Leefbaar wethouder, eind jaren tweeduizend, in de achterkamertjes zo klem heeft gezet (buiten het zicht van de niet controlerende gemeenteraad) dat de plannen nu zo kut uitgevoerd zijn. Tegen alle eerdere besluiten en planvorming om.

    Er waren genoeg mensen meer dan kritisch, alleen werd er niet geluisterd. OOK op dit medium niet.

    Daarnaast weet ik zeker dat er corruptie, vriendjespolitiek, belangenverstrengeling, omkoping en chantage hebben plaats gevonden, door mensen met veel geld en dus macht. IK kan het alleen niet bewijzen. Het gevolg is een letterlijk sociaal onveilig gebied vol met schaduw en donkere gure stegen, waarin daadwerkelijk mensen aangerand, verkracht, overvallen en lastigevallen zijn en worden. Het is dus niet zomaar iets waar we het over hebben. De mensen die hun zakken gevuld hebben interesseert dit geen ene zier, totdat het om hun eigen dochter gaat. De verantwoordelijken in de politiek proberen hun eigen erg discutabele rol te bagataliseren.

    De problemen zijn eigenlijk niet meer te herstellen nu. Wat je ook probeert. Alleen deken plat halen werkt.

  9. Ton

    Wat een foto wel niet kan doen.
    De eerste twee zijn veel grijzer / minder kleurig dan de werkelijkheid.
    Zo grauw is die steeg nou ook weer niet.

  10. Ad Bos

    @Uuutje 26-7 22:22

    Heel goed gezegd.

    Lelijke omgeving.

  11. peter R.

    Op de plek van de foto met al die fietsen, achter het muziekcentrum, geldt een verbod om fietsen te plaatsen. Dat wordt uiteraard niet gehandhaafd, dit is Utrecht… Wel een enorme verrommeling van de ruimte daar!

  12. Ed.

    Ja, wat je maakt dat krijg je en als dat niet bevalt zal een kwak verf ook niet helpen.

  13. GeeWee

    kan op die hoek, waar op de foto het blauwe busje geparkeerd staat, niet een leuke Jazzbar worden geopend?

  14. W

    In deze ‘steeg’ is ook de ingang waar TivoliVrederburg haar ‘Gasten’ ontvangt!
    Sfeervol Utrechts visitekaartje!

  15. Ed.

    @ GeeWee
    Sinds Persepolis gesloten is lijk de Jazz wel verdwenen uit Utrecht …

  16. Stan van Beckhoven

    Fietsen verwijderen!
    Straatjes opknappen met nieuwe vloer en verlichting.
    Tourniquet voor wandelaars en winkelend publiek.

  17. Stan van Beckhoven

    Straatje beter verlichten met nieuwe vloer
    Met beplanting.
    Tourniquets voor winkelend publiek/wandelaars
    Fietsen verwijderen.

  18. Don

    lijkt me een prima plek om er een fietsenstalling van te maken is zoals op de foto is te zien veel behoefte aan. Trekt veel mensen dus neemt de sociale onveiligheid af probleem opgelost.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).