De gemeente Utrecht kreeg er in de periode van 2016 tot 2024 35.200 inwoners bij. In absolute aantallen is het hiermee na Amsterdam, Rotterdam en Den Haag de snelst groeiende stad van Nederland, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Procentueel gezien groeit Utrecht sneller dan Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Onze stad kende in acht jaar tijd een bevolkingsgroei van 10,4 procent. De gemeente verwacht dat de groei doorzet en denkt in 2029 de 400.000ste inwoner te verwelkomen.
Nederland passeert naar verwachting donderdag de grens van 18 miljoen inwoners. Volgens het CBS woonden per 1 januari 2024 374.238 van deze mensen in Utrecht. Hiermee blijft Utrecht de vierde stad van het land. Den Haag, de derde stad, telt 566.221 inwoners. Eindhoven, de vijfde stad van Nederland, heeft er 246.417.
Ook op het gebied van bevolkingsdichtheid scoort Utrecht hoog. In Utrecht wonen 3991 mensen per vierkante kilometer, terwijl dat landelijk gemiddeld 553 mensen per vierkante kilometer zijn. Den Haag is met 6868 inwoners per vierkante kilometer de dichtstbevolkte gemeente en de tien gemeenten met de hoogste bevolkingsdichtheid liggen allemaal in de randstad.
Tekst loopt door onder de afbeelding
Toekomst
Volgens de bevolkingsprognose van de gemeente Utrecht, blijft Utrecht de komende jaren groeien. De gemeente baseert deze verwachting op de bouwplannen voor nieuwe woningen en cijfers over de verwachte geboortes, sterfgevallen en nieuwkomers.
Alle Utrechtse wijken hebben in 2040 naar verwachting meer inwoners dan nu. Opvallend is dat Leidsche Rijn met een toekomstige groei van 16.700 inwoners niet meer de snelst groeiende wijk is. Dat is namelijk Zuidwest. In deze wijk komen er volgens de prognose 29.000 inwoners bij. Ook de wijk Oost gaat flink groeien. De gemeente verwacht dat de wijk er in zestien jaar 16.000 inwoners bij krijgt.
Door deze ontwikkelingen is Zuidwest in 2040 de grootste wijk van de stad. Zoals het er nu naar uitziet heeft de wijk dan 69.000 inwoners.
41 Reacties
ReagerenO, we zijn dus helemaal NIET MEER DE SNELST GROEIENDE stad in NL of Europa.
Kan die fabelriedel van de gemeente ook weer de prullenbak in.
Of de groei is dus al in het proeces van stagnatie beland. Vreemd dat Eindhoven hier niet tussenstaat.
Overigens is die snelle groei helemaal niet per sé iets wat je zou moeten bejubelen. De nadelen zijn misschien wel groter dan de voordelen.
Nou, zijn we lekker mee.
Tja een ruimhartig land verdient wat het toekomt, en dan druk ik mij nog voorzichtig uit in mijn woorden.
En de PVV gaat hier echt niets aan veranderen …
We weten het, we voelen het (huizenmarkt) we zien het (drukte op straat) … Ik woon mijn leven lang al in Utrecht, ik zou het voor geen goud willen ruilen maar, ik zou toch zo graag willen dat alle studenten en ééndagsvliegen lekker wegblijven.
Je ziet dat (in mijn ogen) door GL de stad er niet beter op wordt. Er worden miljoenen door Lot verspilt, keer op keer dezelfde wegen open, overal omrijden of fietsen. Er ligt geen steen goed gestraat en dat gecombineerd met de toenemende druk …
Als we met zijn alle stoppen met vertellen hoe mooi en goed onze stad is, kunnen we wellicht eindelijk weer ademen.
We zijn gewoon met te veel mensen in een te kleine stad. Nu hoor ik mensen zeggen “laten we de lucht in gaan”.
Nee. Er mag nooit hoger dan de Dom gebouwd worden, aan die ongeschreven regel heb je je te houden. Nee, meer flatgebouwen is niet de oplossing. Mensen beter verdelen over het land is de oplossing.
En volgens de usual subjects liep de stad in hoog tempo leeg, door het verfoeide linkse beleid om een prettige stad te creëren. Dan zal dit bericht wel fake news zijn!
@steven, mensen willen wonen daar waar de banen en beste carrière kansen zijn. En de kwaliteit van de faciliteiten en beleving van diversiteit het hoogst is.
De Randstad, en vooral Utrecht en Amsterdam voldoen er aan. Spreiden is geen realistische optie. Dat is voortdurend gebleken.
In feite is er zelfs geen Landelijke woningnood als je goed na de grafieken kijkt.
Het woning te kort bijvoorbeeld in de regio Arnhem Nijmegen is vrijwel afwezig door stagnatie van banen groei. En in andere regio’s in het zuiden en noorden is soms krimp.
Of Utrecht wel of niet vol is heeft te maken volgens Demografie specialisten hoe we omgaan met groei. Uiteraard is laagbouw geen optie. Dit zou een niet alleen een enorm ruimte beslag leggen op onze laatste ” natuur” maar ook een sterke auto infra vergen, die ook weer extra ruimte gebruikt. OV is veel compacter en efficiënter. In Amsterdam wordt nu juist om die reden ook standaard hoger gebouwd. In het buitenland zijn grote steden vaak veel compacter. Dat zal in de Randstad ook zo worden, en noodzakelijk zijn.
Hoger bouw locaties zijn er genoeg in Utrecht. Denk aan Papendorp aan het Amstrdam Rijn kanaal, of langs spoor zones.
Er moet een eerlijke boodschap worden verspreid aan alle woningzoekers. Die woningnood wordt niet opgelost. Nu niet en ook niet over 10 of 15 jaar. De groei is veel te groot Hier valt niet meer tegenop te bouwen. Laat je niet oplichten en ga elders op zoek naar een huur- of koopwoning. In de provincie Utrecht of in een andere provincie.
@Steven
“Nee. Er mag nooit hoger dan de Dom gebouwd worden”
De woontoren Mark in Leidsche Rijn wordt hoger (140m)
@Binnenstadbewoner: En elders op zoek naar een baan? Die er niet is?
Mensen gaan wonen waar ze werken. In Utrecht.
Misschien een idee om het werk te verdelen in NL, zodat niet alleen in de randstad de mensen als haringen in een ton wonen. Ik hoor ook dat in de randstad betere banen zijn, dat kan kloppen, maar ook de woningen zijn er wel erg duur. Je kan soms beter ergens anders wonen en iets minder verdienen en veel goed koper wonen en groter, dan dat je wat meer verdiend en dat je dan wel erg duur woont en erg klein en als je dat vergelijk met iets minder verdienen en riante wonen, vraag ik mij soms af waarom iedereen in de zeer dure randstad willen wonen.
Eens met @Steven!!!
@ Rob dat is dus niet waar. Omdat Utrecht zo ontzettend centraal in NL ligt met grootste station van NL, kun je van hieruit met de trein alle kanten uit. En dan is er vaak nog recht op thuiswerken waardoor men effectief nog maar 2 of 3 dagen per week met OV naar het werk hoeft. Reizen allemaal op kosten van de werkgever. Heel veel inwoners werken in een andere provincie en wonen in Utrecht. Dat is vaak heel goed te doen. Deze forenzen zouden ook in de buurt van hun werk kunnen gaan wonen, dus uit Utrecht verhuizen. De woningmarkt is bijna overal beter dan hier.
@van puffelen: okee doei, wat let je?
@Uuu,
Goede opmerking. De randgemeenten van Eindhoven groeien veel sneller dan de randgemeenten van Utrecht. Maar niet alle worden tot de regio Eindhoven gerekend.
Met de 20.000 nieuwe banen bij ASML en de 50.000 bij toeleveranciers schiet Eindhoven Utrecht straks voorbij. Het studentenaantal aan de TUe zal ook flink toenemen, terwijl Utrecht studenten gaat verliezen.
Met de bezuinigingen op (semi)overheidsbanen gaat Utrecht mogelijk zelfs een periode van stagnatie tegemoet.
@Rob H.,
Een rake van @Binnenstadbewoner. Er is vrijwel geen plaats in Nederland die zowel een zo grote uitgaande als inkomende mobiliteitsstroom heeft voor woon/werk verkeer.
Ik citeer u: ‘Mensen gaan wonen waar ze werken. In Utrecht.’ Dat is al zestig jaar niet zo. Verdiept u zich mogelijk op een verkeerde manier in de lokale geschiedenis?
@Toine Goossens aka Pinokkio
“Verdiept u zich mogelijk op een verkeerde manier in de lokale geschiedenis?”
En dat zegt u? U beschuldigt ten onrechte dat de ‘horeca lobby’ de partijkassen spekt van ‘GroenPvdAD66’. Dat is laster.
Waar blijft uw bewijs nou?
Uitstekend! De stad heeft haar slaperige karakter volledig van zich afgeschud. Ze bruist van de economische dynamiek en is een broedplaats voor kennisontwikkeling en een meer dan geliefde plek om te wonen. Heerlijk! Begrijpelijk dat ze afstevent op een kleine 500.000 inwoners omstreeks 2040. Fijn dat Utrecht inzet op een duurzame stedelijke ontwikkeling om al die inwoners een fijne woonplek te bieden nu en straks.
Je vergeet alleen een belangrijk gegeven Toine. Eindhoven is een afschuwelijk lelijke stad.
@Allen,
@Jan is een rare vogel die er niet van houdt om tegengesproken te worden. Dat deed ik in een ander item. Sindsdien achtervolgt hij mij. Anoniem uiteraard. Raar dat de redactie zijn post hier heeft geplaatst.
@ Jan
Dat gebouw Mark met 140 meter hoger wordt dan de Dom boeit weinig Utrechters, omdat het in Leidsche Rijn is. Dat is in De Meern, Vleuten of Harmelen en dus niet in Utrecht.
@ralph, volledig eens ! Oude industrie terreinen worden intressante wijken, oude buurten krijgen verrassende horeca, etc.
Maar als je na de historie of oude film beelden kijkt, is Utrecht noot een slaperige stad geweest. Altijd centraal relevant in de Nederlandse geschiedenis, altijd een stad van ontmoeten, onderwijs, handel. Daarom hebben we in deze stad met minder dan een half miljoen inwoners, toch voorzieningen voor een stad van ruim een miljoen. Het grootste Muziek theater, Ziekenhuis, Universiteit, etc, etc.
@ wies, inderdaad Eindhoven is een vreselijk lelijke sfeerloze stad. Of beter een groot dorpen cluster dankzij Philips.
Veel werkgelegenheid alleen maakt een stad nog niet perse aantrekkelijk. Het gaat ook om de bewoners, voorzieningen, en historie.
@Nina
“boeit weinig Utrechters, omdat het in Leidsche Rijn is. Dat is in De Meern, Vleuten of Harmelen en dus niet in Utrecht”
Leidsche Rijn ligt toch echt in Utrecht.
@Allen,
Toine Goossens is een rare vogel die er niet van houdt om tegengesproken te worden, zoals over zijn valse beschuldiging dat de kas van ‘GroenPvdAD66’ ‘gespekt’ wordt door de ‘horeca lobby’. Met bewijzen komt hij niet. Dat is laster en strafbaar. Als hij daarop wordt aangesproken wordt hij beledigend.
Ook zonder aanleiding valt hij uit naar mensen. Raar dat de redactie zijn beledigende posts plaatst.
Beste @ Steven en @ Van Puffelen , als alle gepensioneerden net als ik 15 jaar geleden gedaan heb , na hun pensionering lekker naar Drenthe verhuizen !!! dan krijgen de grote steden meer woonruimte tot hun beschikking , en leven die gepensioneerden ook nog langer leuker en gezonder …. Ik maak bijna iedere dag ‘n prachtige fietstocht door de provincie en ontdek nog steeds weer iets nieuws ….En m’n stadse dorp , waar de koning zijn verjaardag vierde pas geleden , viel ook bij hun goed in de smaak , en alles is hier op loop afstand , de winkels , ziekenhuis en zelfs het grote dierenpark ……
@Wies,
Volledig met je eens. Geld wordt niet verdient in schoonheid. Zie ook de Rotterdamse haven. Economische motoren zorgen ervoor dat Utrecht met zijn (semi) overheidsinstelllingen anders kan zijn. Laten we economisch belangrijke sectoren daarom wel waarderen.
@nina: harmelen is idd geen Utrecht. Maar net zoals zuilen, rijnsweerd en andere wijken gewoon de gemeente Utrecht vormen (terwijl zuilen bijvoorbeeld ook een aparte gemeente was) is dat ook van toepassing op vleuten, de meern en haarzuilens. Of u dat nou snapt of niet.
@Allen,
U zult begrepen hebben dat @Jan de pik op mij heeft. Ik daagde hem uit om onder naam en toenaam het gesprek aan te gaan. Sindsdien achtervolgt hij mij.
@ Paul en Wies
Gewoon even een voorbeeld over hoe slecht geïnformeerd mensen zijn die alleen op gevoel of vanuit de onderbuik reageren:
Kennelijk hebben jullie gemist dat Eindhoven booming is, ook op het gebied van leefbaarheid en sfeer (dus ook cultuur en uitgaansleven)en qua imago bij mensen die doelbewust richting die stad trekken (op mensen in heet zuiden met name); en er veel ontwikkelingen zijn; in het centrum, buiten het centrum (Strijp S). En veel aandacht voor goede nieuwe moderne archictectuur, geïntegreeerd met architectuur uit de twintiger en dertiger jaren en in combinatie met de herwaardering voor wederopbpouwarchitectuur.
Eindhoven is al bezig met zijn herwaardering en heropleving vanaf het moment dat het volledig in zak en as zat (jaren negentig, ontslaggolven; veel laagopgeleiden en veel sociale problemen en armoedeproblemen), toen is men al begonnen om het hele economische model en leefbaarheidsmodel om te gooien, nu 30 jaar later zijn die plannen op snelheid aan het geraken.
@ Paul
Eindhoven mag dan pas flink gegeroeid zijn eind 19e eeuw en begin 20e eeuw; het had wel zeker een wat wij nu historisch centrum zouden noemen (toen “nieuw”), met veel architectuur van rond de eeuwwisseling en art nouveau/ art deco invloeden. Ook was er voor en tijdens de oorlog nog flink wat over van het kleine stadje/ dorpje Eindhoven. Dit wat wij nu historische Eindhoven zouden noemen is als wraakactie van de Duisters minder dan 1 dag na haar bevrijding volledig kapot gebombardeerd en in brand gestoken/ gevlogen, met vele burgerslachtoffers tot gevolg en weinig historie resterend.
Ooit (eigenlijk nog helemaal niet zo lang geleden) was Utrecht trouwens ook een vrij sfeerloze provinciestad, zonder levendigheid of cultureel leven, met toen een half verpauperd oud stadscentrum (voor de grootschalige renovaties) (zeker in de jaren ’50 en jaren ’60). De jongeren uit de jaren zestig, zeventig en tachtig en “jongeren” van tussen 2005 en 2015 hebben heel veel betekend voor het sociale en culturele leven in Utrecht zoals we dat nu kennen, maar ook dat is dus allemaal relatief van recente datum. Het zijn niet alleen de (historische) gebouwen die een stad laten bloeien, het is zeker ook de mentaliteit en sfeer en het zijn de mensen die ergens wonen. Met name dit, die mentaliteit, is in Utrecht, zo lijkt het, ieder jaar klageriger van aard aan het worden (nog klageriger ja), zelfs ook bij jongere generaties. Dit baseer ik gewoon op geluiden in de stad en signalen die ik hoor als ik mensen spreek. Er gaan meer jonge gezinnen de stad uit in Utrecht dan er jongeren de stad inkomen. Met name dit is een zorgwekkende voetnoot in de stadsontwikkeling van Utrecht die op de (midden)lange termijn voor problemen kan gaan zorgen.
Overigens, over dat inwoneraantal van Eindhoven VS Utrecht> de gemeente Eindhoven bestaat hoofdzakelijk uit wat nu Eindhoven zelf is en kent in de afgelopen 20 a 30 jaar geen “Leidsche Rijn”achtig iets met 2 ingelijfde dorpen.
Zouden dorpen met grote nieuwbouwwijken die alleen groot zijn geworden dankzij Eindhoven en aan Eindhoven vastgeplakt zitten bij de gemeente/ stad Eindhoven horen, dan heeft Eindhoven al meer inwoners dan Utrecht. Ook de bredere stadsregio (de aglomeratie) heeft meer inwoners dan die van Utrecht (meer dan 800.000 inwoners tegen 700.000 inwoners, een verschil van 100.000 in het voordeel van de bredere stadsregio Eindhoven). Vroeg of laat (of eigenlijk nu al) is Eindhoven dus groter dan Utrecht en meer booming, dus ook op het gebied van cultuur en levendigheid. Geeft het nog een decenium tot 25 jaar, dan praten we wel weer verder.
Qua perspectief; Eindhoven zelf zit nu ongeveer aan het inwoneraantal van Utrecht in 2010 (niet zo lang geleden nog), en dan zelfs Utrecht zonder Leidsche Rijn en Vleuten de Meern. Eindhoven (2023): 246.443 tegenover 267.260 van Utrecht in 2010. Ga je een gebied als Leidsche Rijn en Vleuten de Meern bij Eindhoven tellen (Met Best, Veldhoven, Nuenen, etc.), dan zou Eindhoven Utrecht dus al gepasseerd zijn met ongeveer 420.000 inwoners nu tegenover 367.984 in Utrecht nu.
Overigens was het inwonertal van Eindhoven in 1940 ook slechts een kleine gemeente kleiner dan dat van Utrecht, maar zoals gezegd, de toevoeging van randgemeenten en de economische ontwikkeling van Eindhoven en Utrecht liep tussen 1945 en 1995 niet gelijk op. Utrecht in 1940: 165.029, Eindhoven: 113:126.
Maar bedenk ook dat grote groei ook in E’hoven, net als overal, flink drukt op de leefbaarheid in een stad. Buitenlandse ASML medewerkers (gezinnen) en ASML zelf kopen op grote schaal verouderde huurwoningen op in volksbuurten, met nadelen voor het leefbaarheidsgevoel van de oude bewoners van deze ex volksbuurten, die slecht intgereren met de nieuwe inwoners en hun eigen wijk niet meer kennen en herkennen. De druk op de regio Eindhoven op woningbouwgebied maakt ook deze stad en regio al onbetaalbaar voor starters en voor mensen met nu nog geen koopwoning (en lange wachttijdenof hoge vraagprijzen op de huurmarkt).
Het verschil tussen Utrecht en de regio Eindhoven? Er wordt veel beter gepland en beleid gevoerd dan in de regio Utrecht, zo ogenschijnlijk. Men kijkt al naar de periode van over 30 jaar, maar men heeft veel minder noten op hun zang en men blaat veel minder. Zeker ook op het gebied van bereikbaarheid. De a2 en andere snelwegen die de ring vormen zijn wel tijdig aangepakt en uitgebreid. Ook wordt er een beter uitgedacht OV netwerk in de regio gemaakt en uitgebreid. Eindhoven heeft (nog) geen tram, maar het OV functioneert beter dan dat in Utrecht. Je kan (wel) snel en bijna overal komen met de bus bijv. (al heel lang volledig elektrisch en met snelbusbanen). Ook op het gebied van het spoor lijkt het netwerk rondom Eindhoven beter uitgedacht te zijn. Nu welliswaar nog wat rustiger dan rondom Utrecht, maar dat is snel aan het veranderen. Ok, de stadsplanning was in eerste instantie op de auto gebaseerd (Kennedylaan e.d.), maar ook daar wordt een snelle omslag in gemaakt.
Bedenk ook dat de regio Eindhoven vele miljaren heeft gekregen van de landelijke overheid voor een groeifonds, iets dat Utrecht volledig, meerdere malen op rij al, misgelopen is, ook dat zegt wel iets.
Het lijkt alsof men in Utrecht zo graag bij de grote steden wil horen, dat dit een doel op zich lijkt te zijn geworden. De focus op aantalletjes; maar men vergeet dat je bepaalde processen niet helemaal aan kan jagen van bovenaf. Economische innovatie en activiteit ontstaat ook vanuit mensen zelf. Vanuit ideëen. In Eindhoven aangejaagd door een TU en knappe koppen die als honngbijen worden aangetrokken door wat de stad nu uit zichzelf is. Als stad/ gemeente kan je wel de randvoorwaarden creëeren en in goede banen leiden. Utrecht probeert vooral top/ down de stad groot te maken, maar vergeet processen “goed” te begeleiden, terwijl dat een rol van een stad/ gemeente is.
Wat boeit het ook of je de 4e, 5e of 6e stad bent? Alleen Utrecht heeft een syndroompje te pakken, waarbij men alleen maar dagelijks bezig is om de grootste te willen zijn. Dat merk je aan zoveel in de stad en/ of gemeente. Men is groot stadje aan het spelen (en niet aan het zijn).
Ik zou als ik Utrecht was mij eens wat meer op leefbaarheid en woningbouw voor IEDEREEN gaan richten en samen met de provincie het OV netwerk slimmer gaan insteken . Plus me minder focussen op door de vastgoedmarkt gedreven groei van de stad (dure door invsteerders gedreven markt, waar er op rendement gebouwd wordt en niet naar behoefte; zie je ook aan de shiny namen van woningbouwprojecten). Ook zou ik me meer gaan focussen op banen voor de toekomst IN DE STAD/en IN DE STADSREGIO. Ook wat minder met jezelf profileren naar de buitenwereld bezig zijn en wat meer naar binnen gekeerd zijn, naar de stad, gemeente en haar HUIDIGE inwoners zelf. Waarom Tour de Frances, Vuelta’s en Giros en in al die toeristenlijstjes en internationale kranten willen staan? Aangejakkerd met vele miljoenen van Utrecht marketing. Als je stad namelijk leuk is, komen die toeristen en journalisten ook uit zichzelf wel. Dat hoef je allemaal niet aan te jagen. Waarom gaat Utrecht actief expats zoeken in het buitenland, op beurzen? In Eindhoven worden deze als vanzelf aangetrokken door economische activiteit bijv.. Waarom wordt het Science Park van bovenaf groter gemaakt dan het is, terwijl men vanuit interne kwaliteit mensen en bedrijven moet aantrekken.
In tegenstelling tot wat reaguurders beweren, is Utrecht vooral een woonstad door haar centrale ligging, maar werkt de overgrote meerderheid van de inwoners van Utrecht buiten de stadsgrenzen of regiogrenzen. Met name dit slibt alle wegen en snelwegen zo dicht en met name dit is de druk op de spoorwegen rondom Utrecht. Utrecht = Druk (meerdere betekenissen mogelijk) en dat is niet gezond op de midden en lange termijn.
@duic: wellicht een idee om een maximum te zetten op de lengte van epistels alhier zodat een brij als neergeplempt door uuu ons kan worden bespaard?
@Pinokkio
“U zult begrepen hebben dat @Jan de pik op mij heeft.”
Dat is te veel eer voor u. U liegt, bedreigt en beledigt. Niet alleen mij. U bent een pestkop en als iemand weerwoord geeft gaat u huilend de rest er bij halen. Stel je niet zo aan. Neem je verantwoordelijkheid en je woorden terug. En gedrag je voortaan.
Ik heb nog steeds geen bewijs van u dat de ‘horeca lobby’ de ‘kassen spekt’ van ‘GroenPvdAD66’
@Uuu
Als het inwonertal wil vergelijken van Utrecht met de agglomeratie Eindhoven, zou u m.i. dat horen te vergelijken met de ‘agglomeratie’ Utrecht. Daar zou ik dan in ieder geval Maarssen en Nieuwegein toe rekenen en misschien ook wel IJsselstein en Bilthoven.
@ Jan
Bij de aglomeratie Utrecht horen uiteraard Nieuwegein en IJselstein en Bilthoven. Dat zit al in die 710.000 inwoners meegerekend. De aglomeratie Eindhoven heeft met 800.000 inwoners bijna 100.000 meer inwoners dan de aglomeratie Utrecht; nu dus in 2023. En daarnaast: de aglomeratie Eindhoven groeit bewezen sneller. Je kan deze (openbare) data ook gewoon zelf vinden en nazoeken. Of zelfs van Wikipedia plukken, als je openbare CBS data, Rijksdata, of van de gemeenten zelf te veel terugzoekwerk vindt
Samenvattend: Als de stad/ gemeente Eindhoven een gebied als Leidsche Rijn en 2 dorpen had kunnen en mogen intgereren als Utrecht gedaan heeft de laatste decennia, dan had Eindhoven met bijv. een Veldhoven en Neunen (of Best) al meerdere inwoners dan Utrecht> pak ‘m beet 420.000 inwoners tegen die plusminus 370.000 van Utrecht. De nieuwbouwijken in deze genoemde ex dorpen zijn er alleen maar gekomen door Eindhoven en haar economische factor. Ga je naar de stadsregio Eindhoven kijken, dan heeft deze 800.000 inwoners, tegenover een kleine 710.000 inwoners in Utrecht.
@JdV
Dus een verhaal van 1 A4 is te lang voor de grote JdV?1?!?! Misschien even een tablet of laptop erbij pakken dan. Dan zul je zien dat mijn verhaaltje/ betoogje niet zo lang is. Dat krijg je met die op wc zittende smartphone gebruikende (mannen) die een leesbril nodig hebben.
O gelukkig. Een korte, foute en verder inhoudsloze jij-bak vanaf moeders zolderkamer Zo kennen we uuu weer. Ik maakte me al bijna zorgen. Proest.
@ Uuu
“Bij de aglomeratie Utrecht horen uiteraard Nieuwegein en IJselstein en Bilthoven.”
Dank voor de toelichting.
Overigens kom ik geregeld in Eindhoven voor werk of voor het Van Abbe en de Effenaar, maar als ik de Dom zie ben ik thuis.
@Uuu,
Dank voor uw uitgebreide post. Daar valt veel van te leren, al is dat niet voor @JdV weggelegd.
En verder,
Dat Utrecht nu nog een beetje mee kan met Eindhoven hebben we te danken aan Victor Everhardt. De hoogbouw die rond CS verrijst hebben we aan hem te danken. Ook de soepele inspraakprocessen daar zijn door hem in gang gezet. De projectleidster van het Smakkelaarsveld voelde zich geen ambtenaar, maar een verbinder; het schakelen van parallelle belangen. Dat is tegen het zere been van GroenLinks.
Sinds Victor Everhardt vertrokken is, domineert Lot van Hooijdonk B&W. En met haar de door GroenLinks gedomineerde actie- en pressiegroepen. De participatie voor RSU en Mobiliteit 2040 werden door hen gedomineerd. Nu die visies ook aan Overvecht worden opgelegd blijkt hoe desastreus dat droomdenken uitwerkt voor een wijk waar de inwoners nog steeds 7 jaar eerder doodgaan dan in Tuindorp. De miljoenen die er in de wijk worden geïnvesteerd werken niet. Die gaan op aan duur betaalde professionals die na 17:00 uur hun werkweek afsluiten en dan de wijk de wijk laten.
Daar verbleekt het succes dat linkse activisten en pressie groepen de stad toedenken. Wel het ontbinden van de A27/A28 tegenhouden, maar geen enkele boodschap hebben aan de de gezondheid van de Overvechters; die moeten nog 30 jaar tegen de Noordelijke Randweg aankijken en de lucht opsnuiven. Dat heeft Eindhoven inderdaad al lang opgelost zoals @Uuu laat zien.
Dat is in de kern het groeiende verschil tussen Utrecht en Eindhoven.
Dit loopt echt uit op een totaal drama. Ik ben echt trots op wat er allemaal bereikt wordt op de Uithof maar hier in wittevrouwen en ook bij mijn oude buren die naar De Bilt zijn verhuist worden huizen onbetaalbaar. Voor mijn kinderen maak ik mij ernstig zorgen want als dit zo doorzet kunnen zij hier niet meer in de omgeving wonen.
@Uuu
Het lijkt de hoogste tijd voor jouw verhuizing naar Eindhoven…
@ JdV
Op papier ja….
De Utrechtse bewoners ten oosten van het Amsterdam-Rijnkanaal boeit het verder vrij weinig dat er aan de andere kant van het Amsterdam-Rijnkanaal iets hogers wordt gebouwd dan de Domtoren.
@ Toine Goossens
“…blijkt hoe desastreus dat droomdenken uitwerkt voor een wijk waar de inwoners nog steeds 7 jaar eerder doodgaan dan in Tuindorp…”
Er zijn vrijwel geen sociale huurwoningen in Tuindorp. In Overvecht des te meer. De vergelijking gaat niet op.
Wie in de ongelukkige omstandigheid is/komt (chronisch) ziek te worden, zal niet in dure koopwoning in Tuindorp kunnen (blijven) wonen.
Heeft niet met de leefomgeving te maken, maar met de leefomstandigheden.
@Nina,
Juist uw constatering, daar heb ik het over. RSU én Mobiliteit 2040 besteden geen enkele aandacht aan die leefomstandigheden.
Om dat in de grijze cellen van droomdenkers te krijgen is het nodig om heel scherp de gevolgen daarvan te laten zien.