Utrecht koploper met wereldprimeur bidirectionele Hyundai IONIQ 5 in Vehicle-to-Grid; maar wat is dat eigenlijk? Utrecht koploper met wereldprimeur bidirectionele Hyundai IONIQ 5 in Vehicle-to-Grid; maar wat is dat eigenlijk?

Utrecht koploper met wereldprimeur bidirectionele Hyundai IONIQ 5 in Vehicle-to-Grid; maar wat is dat eigenlijk?

Utrecht koploper met wereldprimeur bidirectionele Hyundai IONIQ 5 in Vehicle-to-Grid; maar wat is dat eigenlijk?
Bron: We Drive Solar
We hebben weer een wereldprimeur te pakken in Utrecht; de eerste bidirectionele Hyundai IONIQ 5 is gelanceerd in Cartesius. Deze nieuwe wijk moet het eerste bidirectioneel ecosysteem worden in de wereld. Dat is zo bijzonder dat staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen en burgemeester van Utrecht Sharon Dijksma ervoor langskwamen. Maar wat is het eigenlijk?

We hebben weer een wereldprimeur te pakken in Utrecht; de eerste bidirectionele Hyundai IONIQ 5 is gelanceerd in Cartesius. Deze nieuwe wijk moet het eerste bidirectioneel ecosysteem worden in de wereld. Dat is zo bijzonder dat staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen en burgemeester van Utrecht Sharon Dijksma ervoor langskwamen. Maar wat is het eigenlijk?

Utrecht is koploper op tal van gebieden, en een van die onderwerpen is Vehicle-to-Grid. Het idee hiervan is dat een elektrische auto niet alleen stroom van het net kan afnemen, maar ook kan teruggeven als dat nodig. Zo worden de auto’s – die als batterij dan functioneren – echt onderdeel van het elektriciteitsnetwerk.

Bidirectionele elektrische auto’s, waarvan de nieuwe Hyundai IONIQ 5 een van de weinige is tot nu toe, worden geladen met lokaal opgewekte duurzame stroom, en de auto’s kunnen de elektriciteit weer terug leveren aan het net wanneer dat nodig is. Dat is bijvoorbeeld het geval als er in een netwerk een grote vraag is naar elektriciteit en dat niet allemaal op dat moment duurzaak opgewekt kan worden. De auto’s werken dan als een buffer. Dit alles wordt gezien als een belangrijke stap die genomen moet worden om onze energie- en mobiliteit goed te verduurzamen.

Met de levering van 25 auto’s, de eerder genoemde Hyundai IONIQ 5, krijgt Utrecht hiermee als eerste regio ter wereld de mogelijkheid de V2G-technologie grootschalig in te zetten. Dit gebeurt allemaal in Cartesius, de nieuwe wijk die nu in aanbouw is. Een toekomstscenario is dat straks duizenden auto’s in Utrecht werken als een buffer in een duurzaam energiesysteem waarin zon- en windenergie de belangrijkste bronnen worden. Daar moeten uiteraard nog wel de nodige stappen voor genomen worden.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Cartesiusdriehoek is een van de plekken waar duizenden nieuwe woningen komen

Robin Berg, directeur van het Utrechtse We Drive Solar: “Met de unieke Vehicle-to-Grid-technologie kan We Drive Solar nu 25 en eind dit jaar met 150 exemplaren van de IONIQ 5 grootschalig auto’s inzetten als opslag van duurzame energie. Daarmee maken we samen met Hyundai van Utrecht de eerste stad en regio ter wereld met een bidirectioneel ecosysteem.”

Staatssecretaris Heijnen: “We krijgen vandaag een kijkje in de toekomst, op wat straks hopelijk normaal is. Elektrische auto’s die opladen als er veel elektriciteit beschikbaar is, en elektriciteit teruggeven aan het stroomnet als er tekort is. Dat is mooi voor de elektrische rijder én nog mooier voor de energietransitie. We geven ons stroomnet zo letterlijk en figuurlijk meer power, en dat is een goeie zaak.”

Drie jaar geleden werd de allereerste bidirectionele publieke laadpaal in gebruik genomen in Utrecht. Inmiddels staan er ruim duizend van dergelijke laadpunten in de stad en regio die auto’s niet alleen duurzaam kunnen opladen, maar ook kunnen ontladen. Utrecht is daarmee de eerste stad en regio met een grootschalig bidirectioneel ecosysteem bestaande uit honderden V2G-laadpunten en de grootste bidirectionele laadpleinen ter wereld. Maar, dat moet gezegd worden, er zijn eigenlijk nog geen auto’s op de particuliere markt die al kunnen laden en ontladen. Daar moet de komende jaren verandering in gaan komen.

20 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Jammer genoeg zijn er helemaal nog geen V2G huisladers leverbaar. En ook de combinatie met een thuisaccu is voorlopig nog helemaal niet te gebruiken. Dus het klinkt leuk, zo’n auto die van alles kan. Maar als de infrastructuur bij de bewoners er niet is heeft het weinig zin.

  2. Paul

    Mensen kinderen wat een poppenkast.
    Prachtige auto’s maar dat hele onzin verhaal er omheen.
    Zal wel weer een sloot subsidie naartoe gaan.

  3. Koel Hoofd

    2 punten
    1 “Een toekomstscenario is dat straks duizenden auto’s in Utrecht werken als een buffer in een duurzaam energiesysteem waarin zon- en windenergie de belangrijkste bronnen worden. ”
    2 “Maar, dat moet gezegd worden, er zijn eigenlijk nog geen auto’s op de particuliere markt die al kunnen laden en ontladen.

    Tegen de tijd dat er wel auto’s op de particuliere markt zijn die kunnen laden en ontladen en ook nog als 2e, 3e en 4e handsje kunnen worden gebruikt, heeft de Borg (D66/GL) alle automobilisten de al stad uitgejaagd in het kader van schone lucht.
    Is dit interessante plan nu bij voorbaat al gedoemd te mislukken?

  4. Dennis

    Heel mooi allemaal, maar wie gaat dat eigenlijk betalen?

  5. Yoshua

    @JdV,

    juichen is niet nodig maar je zin met jammer beginnen is niet terecht.
    Het onderwerp gaat over een project opgezet door Robin Berg die weer een wereldprimeur voor zijn stad heeft gecreëerd.
    Robin Berg (de Utrechtse Elon Musk, zeg ik altijd) is sociaal creatief ondernemer, maakt een plan en voert zijn plan uit.
    Op gebied van energie, milieu, internet, kunst, samenleving, mobiliteit, etc.etc.

    15 jaar geleden legde Robin Berg (50 Mb/s was snel internet) met zijn Lomboxnet glasvezelinternet aan in de JP Coen en omliggende straten in Lombok.
    In de stad hebben de meeste huizen nog steeds geen glasvezel.

    Je klaagt dat het weinig zin heeft, V2G thuisladers zijn noodzakelijk.
    JvD, start een project dat ontbrekende infrastructuur voor bewoners zal realiseren, wordt ook een Robin.

    De gemeente wacht nog een jaartje of 30, dat wil je Utrechters niet aandoen, toch?

  6. Peter de V.

    Geinig idee, maar een accu slijt toch door op- en ontladen? In dit netwerk slijt je accu dan dus sneller dan wanneer je deze alleen gebruikt voor rijden in je auto?
    Weet niet of ik hier wel aan mee zou willen doen, hoe mooi het idee ook is.

  7. Marc

    Is natuurlijk kip-en-ei verhaal. Zonder de juiste auto’s geen laadpalen en zonder paal geen auto’s. We moeten ergens beginnen en het project van We Drive Solar loopt al een poosje en is een mooi initiatief wat mij betreft.
    Een bidirectionele lader bestaat al wel en in de UK lopen daarmee testen obv Nissan Leaf die dit nu als enige in Europa geleverde auto kan (en Outlander phev in mindere mate). Kijk eens op https://wallbox.com/nl_nl/quasar-dc-charger

  8. Paul S

    Ik ben blij dit te lezen, en ook zoekende hoe ik dit zelf ruis zou kunnen integreren. M’n electrische auto hoeft lang niet elke dag weg en al helemaal niet elke dag vol klaar te staan. Nu al zijn er diverse dagen dat ik een acculading vol teruglever aan het net om dan rond 18 uur weer af te nemen voor te koken etc. M’n auto als thuisbatterij zou me prima passen. Ergens moeten ze er mee beginnen, laten we hopen dat het snel gemeengoed wordt

  9. BW

    Wie is eigenlijk eigenaar van die auto’s? Zijn dit niet gewoon deelauto’s (lees: huurauto’s)? En hoe “is het mooi voor de elektrische rijder” wanneer je accu wordt leeggetrokkken als er een tekort is aan elektriciteit? En komen die tekorten eigenlijk vaak voor?

    Ja mensen, vragen, vragen…

  10. Nina

    Ik voel de subsidiepot alweer leegstromen richting de rijke happy few…… En dat terwijl veel mensen en kinderen in armoede leven in Nederland en te weinig te eten hebben plus een onbetaalbare energierekening.

  11. Scherpschutter

    Wat zegt u? Of ik mijn accupakket van 30K-50K even wil laten slachten om in de stroombehoefte van mijn medemens te voorzien en daarnaast iedere keer dat ik in mijn auto stap gebukt moet gaan onder ‘range anxiety’ omdat ik niet weet of mijn accu leeggetrokken is door de medemens? Maar natuurlijk mijnheer! Ik offer me met liefde en plezier op om in uw utopie te kunnen voorzien…

    Wie verzint dit soort gekkigheid?

  12. Berk

    Tof dat Utrecht hierin zo vooroploopt. De usual zeurpieten heb je hier altijd, maar dit is wel de weg naar de toekomst

  13. HD

    En wat betekent dat voor de levensduur van de accu’s? En waar gaat een oude accu dan naartoe? En waar komt een nieuwe dan weer vandaan? Dat zou je toch allemaal wel even doorgerekend willen zien!

    En tot dan: MINDEREN! (Ik heb geen auto en een elektriciteitsverbruik van minder dan 1.5 kWh per dag.)

  14. Herman

    De hele wereld kijkt naar Utreg journaal in Ameika, China, Botswana en de Maagdeneilanden openen het nieuws met deze wereldprimeur.

  15. HD

    Op de muur van de Domstraat 8 te Utrecht staat een citaat van Marsman vermeld: “Geen stijl, maar des te meer karakter heeft de stad, een harde en benepen eigenzinnigheid, die zich de maat van alle dingen waant…”

    Van die dingen..

  16. Utrechtse Jantje

    Dat zal je altijd zien , heb je net je accu ontladen ten behoeve van het net …. Krijgt je kind ‘n ongelukje of je vrouw , wil net gaan bevallen , in ieder geval , je moet plotseling ineens weg met je electrische slee, etc.etc.etc…. daaaag ! is je accu leeg !!! Het lijkt mij ‘n slecht plan …..

  17. De Groot

    Utrecht is goed in het te vooruit lopen op de troepen. Misschien goed bedoeld maar kostbaar en niet alle mensen met nog een “gewone” auto zitten te wachten op minder bruikbare parkeerplekken etc. Niet om te zeuren. Maar kijk ook eens wat de toekomst van waterstofauto’s is. Misschien ligt daar nog meer de toekomst!

  18. Leukmaarnutteloos

    Ze mogen dan wel voorloper zijn wat betreft het bidirectioneel laden, maar aan de andere kan verbied de stad Utrecht het ik laadkabels over de stoep te leggen. Ook wanneer hier tal van oplossingen voor zijn die de kabel netjes wegwerken om overlast te voorkomen.

    Dus het gaat alleen op voor de mensen die een eigen oprit hebben. Dat is in een stad als Utrecht al zo duur dat het voor velen onbereikbaar zal zijn. Wanneer men zich zo vooruitstrevend acht dan verwacht ik ook dat ze het op alle gebieden makkelijker maken om elektrisch te rijden.

  19. Nina

    @ Leukmaarnutteloos

    De gemeente is verantwoordelijk mocht iemand struikelen over de kabel op de stoep. Vandaar dat het niet mag.

    Daarom zou het een goed plan zijn elektrische auto’s van Utrechters ‘s nachts op te laden in de P+R transferia aan de rand van de stad.

    Deze garages en de auto’s worden ‘s nachts toch niet gebruikt, dus plek zat.

  20. wollie

    laadcontact in straatlantaarns, ook mooier dan zo’n parkeermeter-achtig onding.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).