Bouw 2500 woningen nieuwe Utrechtse wijk Cartesius start eind volgend jaar Bouw 2500 woningen nieuwe Utrechtse wijk Cartesius start eind volgend jaar

Bouw 2500 woningen nieuwe Utrechtse wijk Cartesius start eind volgend jaar

Bouw 2500 woningen nieuwe Utrechtse wijk Cartesius start eind volgend jaar
Cartesiusdriehoek is een van de plekken waar duizenden nieuwe woningen komen
De bouw voor de laatste fases (2-6) van de nieuwe stadswijk Cartesius gaat eind volgend jaar van start. De gemeenteraad stelde gisteravond het bestemmingsplan vast. Daarmee kunnen zo’n 2500 woningen worden gebouwd.

De bouw voor de laatste fases (2-6) van de nieuwe stadswijk Cartesius gaat eind volgend jaar van start. De gemeenteraad stelde gisteravond het bestemmingsplan vast. Daarmee kunnen zo’n 2500 woningen worden gebouwd.

De officiële bouw van de eerste ruim 300 huurwoningen is inmiddels begonnen. De wijk komt te liggen achter het CAB-gebouw, langs het spoor en vlakbij station Zuilen.

In totaal komen er in Cartesius onder meer ruim 2800 nieuwe woningen en voorzieningen. Het wordt een mix van sociale huurwoningen, middenhuurwoningen en koop- en huurwoningen in de vrije sector.

De oplevering van de eerste woningen staat gepland voor begin 2023. De bouw van de eerste woningen van fase 2 start eind 2022. Zes jaar later zou de wijk helemaal af moeten zijn.

‘Dragende bewoners’

Een kwart van de 2500 woningen uit fases 2-6 zijn sociale huurwoningen. Zo’n 500 daarvan horen bij een woonconcept in samenwerking met Portaal en de Stichting Tussenvoorziening. Een deel van deze sociale huurwoningen zullen namelijk bewoond worden door onder meer uitstromers uit maatschappelijke opvang of statushouders.

“Zij wonen samen met zogenaamde ‘dragende bewoners’: mensen die als buren een extra oogje in het zeil kunnen houden en die daar ook professionele begeleiding bij krijgen”, schrijft de gemeente.

Gezondheid

Cartesius wordt volgens de gemeente ‘een levendige en gezonde stadswijk’. Er komen twee parken, een basisschool, sporthal, supermarkt, horeca en ruimte voor cultuur. “Ontwikkelaars MRP en Ballast Nedam Development bouwen volgens de laatste inzichten op het gebied van gezondheid, duurzaamheid, ecologie en circulariteit”, aldus de gemeente.

Wethouder Klaas Verschuure ziet Cartesius als een voorbeeld van een gezonde woonwijk in een tien-minuten-stad. “Het ontwerp en de opzet van Cartesius stimuleren een gezonde leefstijl”, zegt Verschuure. “De woningen zelf zijn niet alleen duurzaam, ook is er veel ruimte voor groen met parken om te wandelen of sporten. Er is er volop ruimte voor het gebruik van de benenwagen, de fiets, het ov en deelmobiliteit. […] Cartesius-bewoners vinden straks alle benodigde voorzieningen voor het dagelijkse leven binnen tien minuten.”

Gekoppelde berichten

14 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    “Er is er volop ruimte voor het gebruik van de benenwagen, de fiets, het ov en deelmobiliteit. […] Cartesius-bewoners vinden straks alle benodigde voorzieningen voor het dagelijkse leven binnen tien minuten.”

    Prachtig. Ongetwijfeld dat zo’n riedeltje de nieuwe inwoners van de gevangenis in Vught ook medegedeeld wordt, maar dat laat natuurlijk onverlet dat bewegingsvrijheid een privilige is dat door de beheerder kan worden ingetrokken.

    De nieuwe inwoners van Cartesius zitten als ratten in de linkse gemeenteval, zonder motor of auto. Het enige dat de gemeente hoeft te doen is je O.V. licentie intrekken en je kunt geen kant meer op.

  2. Marko

    Mooi, morgen beginnen maar! Alleen het verhaal over de tien-minuten-stad is bla-bla van de bovenste plank. Het openbaar vervoer in Utrecht is behoorlijk uitgehold, wel is er een tramlijn naar de Uithof waar in het weekend niemand iets aan heeft en doordeweeks alleen een specifieke groep, met vrijwel alleen haltes buiten het centrum. Regel zo snel mogelijk een goed fijnmazig OV in de volledige regio, dan krijg je echt mensen uit de auto. En dan geen deelfietsen overal neerpleuren: dat werkt in Parijs misschien maar in NL heeft iedereen die kan en wil fietsen er al meerdere.

  3. Bert

    @Scherpschutter: Hou toch eens op met je verschrikkelijk ongefundeerde zure comments. Ik werk door de hele randstad, woon in Utrecht, bezoek wekelijks mijn oma’s en ouders in omringende gemeentes en heb geen eigen auto. Als ik wel een keer een auto nodig heb leen ik die van vrienden (en geef ik ze daar een vergoeding voor) of pak ik één van die door jou vervloekte deel auto’s.
    Dat jij als mastodont nog denkt dat iedereen een eigen auto nodig heeft betekend niet dat de rest van Utrecht dat ook denkt.
    Kijk even naar de ring van Rotterdam of een paar grote wereldsteden hoe goed al die eigen auto’s werken. (Hint: Je staat vooral heel veel uur in de file)

  4. Ihsan

    Scheefschutter, besef jij je wel dat het mogelijk is om op één dag meer dan 200km te fietsen of te skaten? Hoe exact zit je dan als ‘rat in de val’? Dat is wel een luxe val dan! Ik woon niet ver van CS, maar toch skeeler ik liever naar Amsterdam. Naar de Bijlmer is het 45 minuten skaten, naar de grachten een uur en naar West een uur en een kwartier. Dat verschilt niet super veel van de reistijd met auto of OV. Maar er is wel een fijne bijkomstigheid: je zit niet als een rat ik een blik op wielen.

  5. Moniek

    Waarom zou de gemeente een “O.V.-licentie” (van wie?) willen intrekken?

  6. Hns

    Lekker wonen naast het spoor en bij het station. Dienstregeling van 10 minuten, fijn met optrekkende treinen met die snerpende piepjes van de schakelende voeding. Ik sta (niet) vooran!! En dan de intercity’s niet te vergeten met vierkante wielen die langs denderen of het gegil en gesnerp van afremmende treinen. Ja er is erg goed over nagedacht.

  7. Trol

    Bert, groot verschil met Utrecht. In die grote wereldsteden is een taxi te betalen en is er functionerend OV. Iets dat hier niet is en wees eerlijk: dat gaat er ook niet komen

  8. Scherpschutter

    @Moniek

    Goede vraag Moniek. Waarom heeft ieder links regime ooit, waar dan ook ter aarde, altijd burgers onderdrukt en onder de knoet gebracht?

    Waarom sluiten linkse Utrechtse politici bedrijven zonder enige bewijslast? Waarom vervaardigt de linkse burgemeester een digitaal verbod met dwangsom uit waar geen eens wetten voor bestaan? Waarom doet links wat links altijd doet he?

    @Ihsan

    Op de skates naar Amsterdam omdat je OV licentie is ingetrokken….Leve de vrijheid. Jou maken ze niks. LOL

  9. Wim

    Dragend wonen betekent dat de Kopers en de huurders van de vrije sector de lasten van de sociale huurwoningen betalen, en dan maar roepen dat het niet eerlijk is dat dat een koper hypotheek aftrek krijgt.

  10. Willem

    rechtse regimes onderdrukken daarentegen geen burgers, volgens scherpschuttert.

  11. Koel Hoofd

    @Ihsan, je hebt zeker te veel vrije tijd dat je op skeelers naar Amsterdam prefereert over een half uurtje met auto (corona vrije bubbel) of intercity (full corona exposure)?

    Dat gebiedje is ongeveer 150.000m2
    er komen 2800 woningen x 1.9 persoon per woning = 5.320 mensen en 9000 fietsen (landelijk gemiddelde 1.5 fiets per persoon).
    Dat geeft een gemiddeld bruikbaar oppervlak van 28m pp, waarin gewoond, gewerkt, geleefd moet worden, tussen de wildgeparkeerde fietsen…
    @JdV gebruikte in een reactie bij een ander artikel de term ‘intensieve menshouderij’, dat is hiet volkomen op zijn plaats.

    De wethouder beweert dat het een ‘gezonde buurt’ wordt, net zoals Utrecht een ‘gezonde stad’ moet worden.
    Dat kan echter niet zonder alle mensen met fysieke problemen uit die buurt, of zelfs helemaal uit de stad, te weren. Dat is discriminatie en tegen grondwet art.1.
    Maar dat is wel wat er gebeurd door het een autoloze zone te maken en mensen te dwingen te fietsen of OV te gebruiken. Probeer dat maar eens te doen in een rolstoel of met rollator, dat kost je uren en je komt niet ver en zeker niet op tijd.

    Daarnaast is ook al lang bewezen dat veel mensen opelkaars lip geplakt helemaal niet gezond is omdat het veel stress geeft.
    We zitten nu in corona tijd, iedereen was thuis en spontaan werd overlast van de buren een issue. Probeer maar eens met 5830 mensen in dat gebiedje van 1.6km omtrek 1.5meter afstand te houden… Dat gaat ook niet lukken.

    Waarom zouden mensen daar dan willen wonen?
    Omdat er nu woningnood is, en als het aan D66/GL en Brussel ligt, dan wordt die woningnood nog veel hoger door immigratie.
    Op het moment dat mensen huisjes met tuinjes kunnen betalen, dan vertrekken ze met gezwinde spoed naar die groenere ruimtelijkere oorden.
    Zelfs Limburg, de arme verpauperde appendix van Nederland, is tegenwoordig populair onder de randstedelingen. Terwijl er sinds de sluiting van de mijnen er geen hond meer wilde wonen, en zelfs de ambtenaren er onder protest naar toe zijn verbannen. En, het recentelijk nog deels onderwater stond….

    Als mensen liever in ‘Limbabwe’ willen wonen dan in Utrecht, dan doet Utrecht toch iets niet goed met haar ongezonde duure zaam obsessie.

  12. Utrechtvoorutrecht

    Mooie plaats voor een wijk. En dat concept met dragende en instromende huurders zie ik ook wel zitten.

    En als er weer ongefundeerd over “links” wordt gezeurd, betekent het dat er weer ergens vooruitgang wordt geboekt.

  13. Paul

    @bert, helemaal met je eens. Ik ben senior en zie geen enkele rede om nog een auto te bezitten en vlak voor de deur te hebben. Deze wijk heeft een eigen NS station en al veel bus verbindingen en straks ook een metro verbinding etcetera.
    Auto’s zijn in een grote stad niet nodig.Goed fiets netwerk, zelfs elektrische fietsen, goede aantrekkelijke loop routes zijn er aanwezig.
    Door stedelijke verdichting kan ook bovendien de kwantiteit van het OV omhoog.

  14. Frans

    Ik kan erover heen gelezen hebben maar waar komen de windmolens te staan. Het is toch wettelijk vastgelegd dat bij nieuw bouw ook aan energie transitie wordt gedaan?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).