Utrecht legt flitsbezorgers aan banden: zonder vergunning niet meer welkom in woon- of winkelbuurten Utrecht legt flitsbezorgers aan banden: zonder vergunning niet meer welkom in woon- of winkelbuurten

Utrecht legt flitsbezorgers aan banden: zonder vergunning niet meer welkom in woon- of winkelbuurten

Utrecht legt flitsbezorgers aan banden: zonder vergunning niet meer welkom in woon- of winkelbuurten
Een flitsbezorger van Flink voor hun darkstore aan de Nobelstraat. Foto: Jasper Witte
De gemeente Utrecht gaat de flitsbezorgers in de stad aan banden leggen. De gemeenteraad heeft tijdens een geheime vergadering een zogenoemd voorbereidingsbesluit genomen. In Utrecht zijn flitsbezorgbedrijven zonder vergunning daardoor voortaan niet meer welkom in panden in woon- of winkelbuurten. Daarmee wil Utrecht de overlast door flitsbezorgers inperken.

De gemeente Utrecht gaat de flitsbezorgers in de stad aan banden leggen. De gemeenteraad heeft tijdens een geheime vergadering een zogenoemd voorbereidingsbesluit genomen. In Utrecht zijn flitsbezorgbedrijven zonder vergunning daardoor voortaan niet meer welkom in panden in woon- of winkelbuurten. Daarmee wil Utrecht de overlast door flitsbezorgers inperken.

De flitsbezorgers en bijbehorende darkstores schieten afgelopen tijd als paddenstoelen uit de grond. Vanuit deze ‘winkels’ vertrekken bezorgers om binnen enkele minuten boodschappen bij mensen af te leveren. De darkstores, herkenbaar aan de afgeplakte ramen, zijn de afgelopen weken regelmatig in het nieuws. Omwonenden zouden overlast ervaren van onder meer verkeerd geparkeerde fietsen en brommers van de flitsbezorgers, geluidsoverlast en afvaldumping. Het gaat om een nieuw soort bedrijfstype, en daarom was het voor de gemeente ook zoeken naar het juiste beleid.

Amsterdam en Rotterdam verboden flitsbezorgers eerder om nieuwe vestigingen te openen en nu komt dus ook de gemeente Utrecht met maatregelen. “Een bezorgdienst die zich in een winkelpand vestigt onderbreekt en verstoort vaak de samenhang in een winkelstraat, maakt het straatbeeld minder aantrekkelijk en past vaak niet in de omgeving”, aldus de gemeente.

Flitsbezorgbedrijven die een nieuwe vestiging willen openen, moeten een geschikte locatie kiezen en aantonen hoe ze overlast beperken. De gemeente kan voorwaarden aan een vergunning verbinden, zoals over de plaats van het parkeren van bezorgfietsen. Voor flitsbezorgers blijft het in ieder geval nog wel altijd mogelijk om een darkstore op een bedrijventerrein te openen, omdat dit wel aansluit bij de bestemming.

Winkelstraten ontsierd

Wethouder Klaas Verschuure (Economische Zaken) legt uit: “Het gaat ons om die panden en wat er om die panden heen gebeurt. Het zijn ‘winkelpanden’ maar de ondernemers vinden het niet de bedoeling dat winkelend publiek daar naar binnen stapt: zo ontbreken aanlokkelijke etalages en ruiten zijn vaak afgeplakt. Eigenlijk zijn het distributiebedrijven in een winkelstraat of in een woonbuurt.”

De gemeente wil met de vergunningsplicht voorkomen dat winkelstraten ontsierd worden door panden van flitsbezorgbedrijven. “De overlast, de opzet en de uitstraling van de vestigingen vormen een doorn in het oog. Winkeliers krabbelen juist nu op, na bijna twee jaar coronacrisis. Daarom werken we ook aan de verbetering van winkelstraten, om die weer mooi en aantrekkelijk te maken. Daar passen flitsbezorgbedrijven gewoonweg niet tussen.”

Meldingen

De gemeente Utrecht zei tot deze week geen overzicht te hebben over het aantal darkstores in Utrecht en ook het aantal klachten was tot woensdag onbekend. Wel is over verschillende locaties van darkstores overleg geweest met de gemeente.

Deze week bleek dat in Utrecht 31 klachten waren ingediend, waarvan 29 over de locatie van Flink op de Amsterdamsestraatweg. Andere flitsbezorgers die in Utrecht actief zijn, zijn Getir en Gorillas. De locatie van Flink aan de Amsterdamsestraatweg moet de deuren sluiten omdat de vestiging in strijd zou zijn met het bestemmingsplan.

Met een aantal flitsbezorgbedrijven is volgens de gemeente contact geweest om de klachten bespreekbaar te maken. Wethouder Verschuure heeft maandag een aantal van de bedrijven uitgenodigd voor een gesprek.

Wil jij DUIC steunen en een prachtig boek met de beste fotografie en verhalen van Utrecht in 2021 ontvangen? Voor 24,95 euro is DUIC in 2021 te bestellen en daarmee steun je direct onze journalistieke werkzaamheden.

Gekoppelde berichten

25 Reacties

Reageren
  1. Bill

    Uitstekend. Niks mis met flitsbezorgers als ze geen overlast zouden veroorzaken. Doen ze dat wel moeten ze aangepakt worden. Het zou fijn zijn als ze dit zelf zouden snappen, maar zoals we ook wel vaker zien in de reacties op DUIC is dit niet voor iedereen even logisch.

  2. Sjakie schram

    Een geheime vergadering
    Hoezo geheim ,,,,,

    Helemaal goed die flitsbezorging aanpakken , op de nobelstraat Ganzenmarkt schoutenstraat
    Is al enorme horecaoverlast
    Op flitsbezorging zitten omwonenden niet te wachten
    Trouwens het wemelt in de binnenstad van supermarkten

  3. Scherpschutter

    De Wethouder van Economische Zaken Ontwrichten slaat weer eens toe…

  4. jan

    Al die flitsbezorgers bezorgen in de wijken waar mensen vrij dichtbij de supermarkt wonen. Wat een luie mensen zijn we ook. Overbodig maar ja als het niks kost om te bezorgen dan doe je het gewoon. Een soort nieuwe vorm van de bierlijn

  5. Kaat

    Goed besluit!

  6. Koel Hoofd

    @Scherpie
    Voor deze ene keer doet ‘ie wel iets goed. Ik weet het is nogal schokkend, zo in de laatste paar dagen van zijn schrik-bewind, maar hij snapt hier iets wel wat jou kennelijk is ontgaan.
    Flitsbezorgers zijn logistieke bedrijven, die horen op een industrieterrein en niet in winkel/woongebieden.
    Er is echt zoiets als een verschil tussen vrije markt en bestemmingsplan. Laat ik het je uitleggen:
    Door die vrije markt ben jij naar de provincie vertrokken waar je dankzij het lokale bestemmingsplan nu in het groen woont.

  7. Bill

    @Scherpschutter, economische zaken zijn niet het allerbelangrijkte.

  8. Hans

    Je zou wel anders piepen, Scherpschuttertje, als er zich zo’n afgeplakte-ruiten-pand naast jouw slaapkamertje zou bevinden. Daarom is het heel goed dat we een gemeentebestuur hebben wat regulerend optreedt om haar inwoners te beschermen tegen dit soort ondernemingen. Ondernemingen die het aan hun reet zal roesten dat ze overlast veroorzaken voor omwonenden. Bovendien hebben we een stadsbestuur wat we op democratische wijze met z’n allen hebben gekozen. Zie daar. Het functioneert.

  9. Leon

    Mooi. Het college functioneert weer eens uitstekend, een stuk beter dan als de vrije-markt-autofanaten het voor het zeggen hadden gehad.

  10. Bromsnor

    Distributiecentra horen niet in woonwijk of wikkelpand. Bromsnor denk: “lekker handhaven die hap”. Bromsnor heeft eerlijk gezegd nog nooit zo’n zinloze en verspillende dienst meegemaakt. Maakt nog dik verlies ook.

  11. Maarten

    Voor iemand die niet eens in deze stad woont, blaas je wel hoog van de toren Scheeffie. 🤣

  12. Angelique

    Flitsbezorger is een gekke marketingterm, laten we dat niet overnemen en het gewoon noemen wat het is, boodschappenbezorgers.

  13. Uuutje

    Distributiecentra horen op industrieterreinen, daar waar geen omwonenden zijn

    Winkelpanden horen toegankelijk te zijn voor winkelend publiek en horen een sluitingstijd te hebben en horen vaste laad-en lostijden te hebben op tijden zodat de omwonenden gewoon 8 uur nachtrust kunnen pakken.

    Aan uithangborden en uitstraling van het pand kunnen eisen gesteld worden binnen omgevingsvergunningen.

    Ondernemers en wonenden dienen stoepen, fietspaden en parkeervakken vrij te houden voor de bestemming waarvoor ze bedoeld zijn.

    Roken doe je op een manier waarop een ander er geen last van ondervindt, dus niet onder iemands (openstaande) raam. Luid kletsen op straat voor iemand woonhuis doe je niet na 21.30/ 22 u in de avond. Niemand. Ook uitgaanspubliek zou dit niet moeten doen.

    Ondernemers zouden boetes moeten krijgen voor het bewust overtreden en omzeilen van bestemmingsplannen en het bewust overtreden en zoeken naar gaten in arbeidswetgeving.

    Sterker nog: verstandige studenten, scholieren en werklozen zouden niet als loonslaaf voor dit soort uitmelkers moeten gaan werken. die miljoenenwinsten van investeerders binnenharken (zonder winst te maken overigens). Er is een hele fatsoenlijke fietskoerier actief in Utrecht. In de horeca en zorg zijn genoeg bijbanen te vinden. In sectoren zoals de zorg of in het bijleswezen zijn veel mensen nodig. Betere arbeidsomstandigheden, betere werktijden en beter loon. In de zorg doe je bijv. gewoon echt nuttig werk voor de samenleving.

  14. Paul

    Goed nieuws ! Een heel beroerde ontwikkeling .

  15. Katja

    Goed zo !

  16. Bullshit

    Definitie:
    Een flitsbezorger is iemand die, op onregelmatige tijden werkend, in (bijna) alle weersomstandigheden, zich niet aan enig verkeersregel gebonden voelend, tegen een laag salaris, en afwachtend of hij/zij/x wel (op tijd) betaald wordt, het mensen met een veel hoger salaris, mogelijk maakt een bullshitbaan te vervullen.

  17. wollie

    deze flitstoko’s draaien zwaar verlies, hoezo economische waarde?

  18. Rottebert Peermans

    Ik bepaal zelf wel wat ik doe en als ik gewoon huur betaal dan flitsbezorg ik waar en wanneer ik dat wil en als de buurtbewoners daar problemen mee hebben dan moeten ze dat maar in m’n gezicht komen zeggen.

  19. Peter

    Ik bepaal ook helemaal zelf wat ik doe, en dat is: niets bij flitsbezorgers bestellen.

  20. Erik

    Goed gedaan. Weer een gevaar op de straat weg .

  21. woutvr

    Ja, goed bezig gemeente! En als wij nou gewoon naar de winkel gaan dan is het gauw afgelopen met de overlast.

  22. UTRECHTSE JANTJE

    Beste @ Rottebert Peermans , jou ouders hadden al héél vroeg in de gaten dat je ‘n beetje zou ontsporen , vandaar dat zei je deze voornaam hebben gegeven klaarblijkelijk … verder ben ik het helemaal eens met @ Angelique , Uuutje , Bullshit en wollie en Peter …….. fijn weekend Allemaal ….

  23. Iemand

    @Sjakie: Het geheime aan de vergadering is alleen dat hij niet publiek aangekondigd wordt. Dat voorkomt een stortvloed aan vergunningsaanvragen, die dan volgens de oude regels beoordeeld moeten worden, zodra de agenda van de vergadering bekend wordt.

    Hetzelfde gebeurt bijvoorbeeld ook als er vergaderd wordt over een besluit over beperking van het splitsen van woningen.

  24. Savrion

    Tja, storm Eunice in een glaasje water ……..kwist niet eens dat die bezorgers een probleem waen of dat ze er überhaubt waren, maarja gemeente bestuur had ook overlast van het Zangpad ….

  25. Jeff

    De al drukke fietspaden worden door die flits bezorgers echt veel te druk. Op de Amsterdamse straatweg heb ik al meerdere ongelukken zien gebeuren met ze. Ze moeten en zullen alles en iedereen inhalen op hun opgevoerde fietsen. Deze bezorgdiensten mogen van mij in hun geheel verboden worden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).