Utrecht neemt na 650 jaar afscheid van papier; alles wordt digitaal | De Utrechtse Internet Courant Utrecht neemt na 650 jaar afscheid van papier; alles wordt digitaal | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht neemt na 650 jaar afscheid van papier; alles wordt digitaal

Utrecht neemt na 650 jaar afscheid van papier; alles wordt digitaal
Alles wordt digitaal bij de gemeente Utrecht. Het is hiermee één van de eerste grote gemeenten in Nederland die deze stap maakt. Zowel het archief als de dienstverlening en administratie worden volledig gedigitaliseerd.

Alles wordt digitaal bij de gemeente Utrecht. Het is hiermee één van de eerste grote gemeenten in Nederland die deze stap maakt. Zowel het archief als de dienstverlening en administratie worden volledig gedigitaliseerd.

Utrecht sluit met de digitale vervanging van het archief een tijdperk van 650 jaar aan papieren archivering af. Door het besluit van het college worden documenten vanaf 1 januari 2017 louter digitaal gearchiveerd. Een papieren origineel dat binnenkomt wordt gescand en daarna vernietigd. Alleen het digitale document wordt opgeslagen.

Hiervoor gelden vanaf 1 januari 2017 nog een beperkt aantal uitzonderingen. Dit gaat met name over papieren documenten die volgens wetgeving nog niet vervangen mogen worden, of die dermate vertrouwelijk zijn dat ze ongezien door moeten naar de behandelaar.

Dit besluit betekent niet dat de gemeente niets meer op papier verstuurt. Bewoners zullen altijd nog informatie op papier ontvangen waar dat nog nodig blijft.

5 Reacties

Reageren
  1. Katja

    Oh my god…

  2. meer co2,nu!

    De afgelopen twee maanden ‘mocht’ ik, gevoed door onkunde en desinteresse van een grote Utrechtse internet provider, voorheen bekent als Casema, het ‘genoegen proeven’ om vrijwel volledig van internet en (vaste) telefonie verstoken te zijn geweest.
    Dat kan na wat ontwenning en gewenning als een bevrijding voelen en werken waar het sociale media, Youtube filmpjes of nieuws-, opinie- en informatiesites betreft, maar werkt desastreus op je humeur en zenuwen als je niet 24/7 en onafhankelijk bij je bank, (gemeentelijke) overheidssites zoals b.v. de belastingdienst, burgerzaken of andere essentiële commerciële en (semi)-overheidssites en nutsbedrijven kan komen.
    Het is heel persoonlijk maar bij mij veroorzaakte dit een aanhoudend en onaangenaam zenuwslopend gevoel van nakend onheil van talloze administratieve- en financiële debacles en consequenties. Dit nog afgezien van heel veel potentiële beren op de weg. Een slopende slaap- en eetlust smorende twee maanden dankzij een incompetente provider.
    De overheid erkent in onze hightech samenleving het internet als een eerste levensbehoefte. Daaraan is – zo ik nu heb moeten ervaren – geen woord te veel gespendeerd.
    De overheid moet op haar beurt, in haar enthousiasme om alles te digitaliseren maar beter niet doorslaan, want ook zij kan digitaal ‘uit de lucht’ vallen.

    NB: Heb je op een druilerige maandagmorgen plots geen internet of een ernstige telefoon- en computerstoring en Is Ziggo je provider?
    Vlucht direct naar een andere provider. Draal niet! Ren zo hard je kan dan hoef je ‘slechts’ met één maand opzegtermijn zonder internet uit te zitten.
    (Hopelijk blijft deze laatste opmerking zonder repercussies van Ziggo. Maar indien wel, dan doe ik daar volgaarne kond van.)

  3. Jan scherjon

    Leuk als de stroom uitvalt !

  4. Wim Vreeswijk

    Of als gehackt wordt !

  5. Suus

    En ja hoor, de middelbare conservatieve witte mannen hebben hun mening al klaar. Welkom heren in 2016, bijna ’17. Menig bedrijf, organisatie of ziekenhuis waar jullie mee te maken hebben, heeft deze stap al jaren geleden gemaakt.
    Nogmaals: welkom in de moderne tijd!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).