De gemeente Utrecht heeft in 2023 voor het vierde jaar op rij meer fietsen verwijderd uit de openbare ruimte. In totaal werd het recordaantal van 30.656 fietsen afgevoerd naar het gemeentelijk depot. Vorig jaar werd een parkeerverbod ingesteld in het stationsgebied, wat alleen al goed was voor ruim 8.800 rijwielen.
Medewerkers van de gemeente zijn dagelijks in de weer om fietsen die gevaarlijk geparkeerd staan of die al te lang stilstaan te verwijderen. Op sommige plekken mogen fietsen maximaal 14 dagen staan en op andere locaties 28 dagen. Fietsen die ergens te lang staan, en worden verwijderd, worden weesfietsen genoemd.
Daarnaast tolereert de gemeente sinds vorig jaar maart geen enkele geparkeerde fiets meer op straat in het stationsgebied. Dat gebied loopt vanaf de Daalsesingel tot aan de Croeselaan. Het verwijderen van ruim 8.800 fietsen uit het gebied is volgens de gemeente wel ten koste gegaan van het afvoeren van rijwielen op andere plekken in de stad.
De rijwielen die de gemeente van straat haalt gaan naar het gemeentelijk depot. Daar konden de eigenaren in 2023 voor 23,50 euro hun fiets weer ophalen. Van de 30.656 fietsen die door de gemeente van straat zijn gehaald is een groot deel echter nooit opgehaald. Voor 17.517 rijwielen kwam er nooit een eigenaar in 2023.
Vooral weesfietsen worden maar zelden opgehaald. Zo kwamen maar 203 mensen een van de 11.040 verwijderde fietsen ophalen die ergens langer dan 28 dagen geparkeerd stonden, en daarom weggehaald waren. Al deze fietsen werden door de gemeente verkocht.
Gekoppelde berichten
Achter de schermen bij het fietsdepot: dit traject leggen gevaarlijk gestalde fietsen in Utrecht af
Overal in Utrecht vind je fietsen. In de fietsenrekken, tegen muren en aan de hekken…
Gemeente Utrecht verwijderde vorig jaar veel meer gevaarlijk gestalde fietsen; bijna 15.800 stuks
De gemeente Utrecht heeft vorig jaar veel meer gevaarlijk gestalde fietsen verwijderd dan in de…
42 Reacties
ReagerenUtrecht is de meest fietsonvriendelijke gemeente van Nederland. Ik ken geen enkele andere gemeente waar het zo moeilijk wordt gemaakt om met je fiets naar de trein te gaan. waar fietsen zo snel overal verwijderd worden. Waar blindegeleidestroken bewust vlak lang brugrailing wordt geplaatst zodat de gemeente een excuus heeft daar een parkeerverbod in te stellen. waar hoofdfietsroutes door het centrum worden afgesloten voor fietsers. Gereguleerde diefstal noem ik het gemeentelijk beleid voor het weghalen van “gevaarlijk” geplaatste fietsen.
privefietsen zijn niet veilig. de enige fietsen die wel overal en nergen worden getolereerd zijn commerciële bedrijven zoals Tier en Cangaroo die de openbare ruimte mogen gebruiken voor hun winkelnering. Ik neem tegenwoordig de auto naar stadsdeelkantoor de Meern aangezien met de fiets naar het station bijna niet te doen is. Af en toe parkeer ik wel in het openbaar urinoir die we fietsenstallen centrumzijde noemen. Daar mag je de helft van het jaar door 5 cm diepe plassen met regenwater en urine waden om bij je fiets te komen die je eerst bovenop een dubbele stelling mag tillen. Vervolgens mag je in de rij gaan staan om uit te checken terwijl allerlei andere fietsers op je voordringen. nee bedankt voor mij liever geoon de auto.
Lijkt veel en is ook veel.
Maar…. er staan er iedere dag duizenden, dweilen met de kraan open.
Probeer maar eens vanaf Moreelsebrug stad in te lopen, smalle stoep en verder alleen maar fietsen.
ik kom bijna dagelijks op Utrecht CS en het heeft resultaat; zie geen tot weinig hinderlijk geparkeerde fietsen, hulde!
@Marc Geen idee waar jij het over hebt.
Mij valt juist op dat in de spits in het centrumgebied het probleem is dat er *zo veel* fietsers zijn. Het is soms lastig in/uitvoegen op de fietspaden. Dat doen ze niet omdat het vijandig is.
Qua stallen: https://beta.veiligstallen.nl/utrecht
Zelf heb ik weinig ervaring met de stalling aan centrumzijde, maar er zijn behoorlijk wat alternatieven.
Ok, de Jaarbeursstalling is even in onderhoud, maar er is meer dan genoeg parkeerplek op andere plekken, zoals de stalling in de Knoop, of bij Leidseveer.
Als dat je nou echt niet bevalt, dan kun je ook natuurlijk nog in plaats van naar CS naar Vaartse Rijn (of zelfs Overvecht) fietsen en daar de trein of tram pakken naar CS. Dat scheelt ook maar een paar minuutjes.
Prima om hinderlijk geparkeerde fietsen te verwijderen. Maar níet wanneer de prioriteit in het beleid ligt in het “uiterlijke voorkomen” van de binnenstad, terwijl een uiterst druk fietspad van de Amsterdamse Straatweg letter bezaaid ligt met fietsen die écht een gevaar vormen en waar níets aan gedaan wordt.
(Erger nog: boa’s fietsen er gewoon al-ouwehoerend langs en doen níets aan deze gevaarlijke situaties… )
De fietsenstallingen rond het stationsgebked zijn uitsluitend beschikbaar voor NS-pashouders. Laat dáár snel een oplossing vkor komen, dat je er met een smartphone kan inchecken: mensen hebben geen pasjes meer op zak!
Mensen hebben teveel geld. Vandaar dat ze hun fiets niet ophalen. Het geeft aan in wat voor een afschuwelijke decadente samenleving we wonen. Dat je je fiets niet eens ophaalt.. Het is zo diep triest…….. Laten we deze fietsen a.u.b. doneren aan kinderen wier ouders geen fiets kunnen betalen. Mooiste uitkiezen, slot eraf nummer eruitfrezen en hoppa naar kinderen uit een minima-gezin. En hun ouders.
@Marc
Geinig. Jij beschouwt Utrecht als “de meest fietsonvriendelijke gemeente van NL” (hyperbolen altijd +1 ;), terwijl de meerderheid op dit forum doorgaans doet alsof fietsen/fietsers de grootste irritatie in Utrecht zijn. De realiteit is ondertussen dat vrijwel iedere Utrechter wel een fiets heeft, maar soit…
Het probleem is volgens mij niet heel ingewikkeld (maar wel lastig op te lossen): de bevolking groeit en al die mensen willen het huis wel eens uit. De wegen raken steeds voller met auto’s, fietsen en alle nieuwe elektrische voertuigen op het fietspad en die dingen moeten af en toe ook ergens geparkeerd worden. De ruimte daarvoor ontbreekt, terwijl het aantal fietsen (etc.) groeit. De oplossing heb ook ik niet (je kunt niet eindeloos ondergrondse stallingen bijbouwen), maar dit is volgens mij de kern van het probeem.
Worden ze wellicht niet opgehaald omdat je al gauw denkt dat een junk je fiets heeft gejat en daarom weg is? De stad wemelt van de junks en zwervers die openbaar drugs verhandelen en gebruiken en om geld vragen. Dus dat zou mijn gedachte zijn indien mijn fiets er niet meer zou staan.
Wat ik vooral HEEL irritant vind is dat wanneer ik voor een snelle boodschap bv even naar de intertoys moet in hoog catharijne ik de laatste 20 jaar mn fiets even tegen een paal zetten, naar binnen liep, mn boodschap deed en weer weg ging.
Nu zou ik dus naar de parkeer garage moeten, inchecken met m’n pasje, als ik dat bij me heb (anders sowieso pech), dan naar -2 verbannen wordt omdat je daar moet parkeren met een kinderzitje, dan naar de intertoys moet, mn boodschap doen, weet terug naar de garage etc etc etc. Sorry maar zoveel barrières nemen voor een simpel bezoekje aan een winkel is voor mij te veel. Tuurlijk, als ik met de trein ergens heen moet plaats ik met alle liefde mijn fiets in de garage. Maar voor een boodschap van 3 minuten is er simpelweg geen alternatief. En pas parkeerde ik hem dus toch gewoon even voor de deur, staat er letterlijk 2,5 minuut later als een veel te enthousiaste boa – knippie knippie knip met zn betonschaar- naast mn fiets.
Ik begreep eerst niet waarom er zo veel weesfietsen ontstaan. Totdat mijn fiets een keer vernield werd in een stalling, meerdere spaken uit de velg gerukt. Fiets total loss. Maar hoe raak je er van af? Ik kon er niet mee fietsen, had toen geen auto en er was geen milieustraat in de wijde omgeving. De enige optie die ik had was een busje huren en iemand met een rijbewijs strikken, maar dat zou meer kosten dan een nieuwe tweedehands fiets.
Uiteindelijk heb ik het slot er af gehaald en hem laten staan. Twee weken later was ‘ie weg.
@Marc
Nog even een aanvulling op jouw claim dat Utrecht “de meest fietsonvriendelijke gemeente van NL” is: in 2022 is Utrecht nog uitgeroepen tot de meest fietsvriendelijke stad TER WERELD… 😉
https://utrecht.nieuws.nl/stadsnieuws/82668/utrecht-meest-fietsvriendelijke-stad-in-de-wereld/
“Voor 17.517 rijwielen kwam er nooit een eigenaar in 2023.”
Dat maakt duidelijk dat er een heel fors overschot aan fietsen is in de stad. Immers, de concentratie op het straatje voor het stadskantoor schoonvegen betekend dat de rest van de stad te weinig aandacht krijgt. In realiteit zijn er dus nog veel meer overbodige fietsen die nodeloos beslag leggen de steeds schaarser wordende openbare ruimte.
Dat maakt het totaal overbodig dat huurfietsbedrijven zoals Tier ook nog eens extra hinderlijk beslag leggen op de openbare ruimte om het blazoen van de gifgroene kerk op te poetsen.
@Koos
heel herkenbaar, ik deed dat voorheen ook, fiets even buiten tegen paal, maar dat kan tegenwoordig niet meer, ik parkeer m zonder in te checken even in stalling als ik naar amazing moet.
@BW ja door digitale verzekeringsmaatschappij Luko uit Frankrijk. Vraag me af of ze ooit op de fiets door Utrecht zijn gegaan en of ze ook fietsen tegen diefstal verzekeren in utrecht. En als er dan zoveel fietsen weggehaald worden zou er dan niet een gebrek aan stallingen zijn. En zijn al deze fietsen gevaarlijk gestald dan moet iedereen zijn fiets midden op het trottoir neer gezet hebben. We moeten toch met z’n allen op de fiets zorg dan ook dat je die kan stallen in utrecht. Stop met de hetze tegen fietsen gemeente utrecht.
Ga zo door , Utrecht! Winstgevende ontwikkeling.
Weghalen, verkopen, weer weghalen, etc etc . Haha
Ik vraag me af aan wie de gemeente al die fietsen verkoopt. Openbare veiling? Nooit gezien. Handelaren die samen afspreken wie er voor hoeveel mag bieden? Zie FTM over veiling van woonhuizen.
Toch vreemd dat mensen niet blij re4ageren omdat hun fiets weg is gehaaldondanks dat deze op verkeerde plek staat. En ja het is dweilen dat klopt ook. Misschien terug in de tijd met fietsplaatje of iets anders in die geest zodat je de fietser kan bekeuren net als nu gedaan wordt met de auto en dat is geen goedkope bekeuring. Als ik mij auto neerzet waar het niet mag kan ik bekeuring krijgen, weggesleept worden en dan zelfs beide krijgen dus waarom zou dat voor andere verkeerdeelnemers niet gelden?
@Dani en zorgen dat er onvoldoende normale bovengrondse stallingen zijn. Zo kom je van je tekorten op de gemeente begroting af.
“Van de 30.656 fietsen die door de gemeente van straat zijn gehaald is een groot deel echter nooit opgehaald. Voor 17.517 rijwielen kwam er nooit een eigenaar in 2023.”
Dat betekend dat er echt een fors overschot aan fietsen is. De focus ligt namelijk op het stationsgebied waardoor de rest van Utrecht minder aandacht krijgt terwijl daar ook genoeg weesfietsen zijn te tellen.
De kosten van die opruimacties om die lakse fietsers te faciliteren worden afgewenteld op belastingbetalende inwoners.
Het maakt fietsverhuurbedrijven (deelfiets = huurfiets) zoals Tier ook overbodig. Er zijn namelijk te veel fietsen in de stad, zoals het weesfietsenprobleem pijnlijk duidelijk maakt.
Klop niet maastricht zeer onvriendelijk voor fietser.daar mag nergens nergens fietsen geztslt worden. Alleen in parkeerfietsstalling. Die er niet zijn in het centrum. Alleen in Weck bij station. Even biertje haken op de fiets is onmogelijk. Heeeel naar.
@nico doe niet zo zielig. Een feits van 20 cm breed vergelijken met een auto van 1,80 breed. doe even normaal.
De stad is heel “fietsvriendelijk”, omdat je op veel plaatsen makkelijk kunt fietsen. Zodra je wilt stoppen begint het probleem. Er is inderdaad heel weinig stallingsruimte en zeker als je even een boodschap moet doen of in een oudere wijk woont.
Het enige dat ik kan bedenken is fietsenrekken waar je fiets 20 minuten in mag staan, waarna het tijdsslot de fiets vrijgeeft aan gemeente, junks, onderdeeldieven, etc. En de Tiers, e.d. mogen ook voor hun eigen stalling zorgen buiten de openbare ruimte.
Het feit dat je je fiets op mag halen op een plek die zover mogelijk van het centrum ligt en alleen op werktijden, draagt ook niet bij aan pogingen je fiets terug te vinden tussen de honderden fietsen aldaar.
@utrechter , dat zou optimaal zijn 🥳
@hina
Geen ‘goed’ argument….
Zou trouwens wat zijn, als zij! Wanneer jij elke keer je auto ‘foutief’ parkeerd, deze in beslag nemen en voor 23,50 weer op kan halen. Zou het procentueel, dan hetzelfde zijn 😅
HANDHAVEN gemeente! PRIMA!
Gedragsverandering! dat is het enige waaraan gewerkt moet worden met die foute fietsparkeerders!
Vroeger kon ik mijn auto ook voor de deur van de winkel parkeren, maar nu moet ik dat ook doen in een garage! Accepteren mensen……..!
Goed bezig gemeente. Kost wel een hoop inspanning om al die duizenden mensen te corrigeren die hun fiets gemakzuchtig overal maar neerkwakken (liefst midden op een looproute, want waarom rekening houden met iemand anders dan jezelf?). Denkend aan de fietsenchaos vlak voor de ingang van HC Moreelsepark die nog niet wordt verwijderd ondanks het verbod, maar ook aan heel veel andere plekken in de stad: de gemeente kan best nog een tandje bijzetten.
Moreelsepark valt net buiten het verbodsgebied en zie wat dat voor chaos oplevert. De overdekte stalling onder het stationsplein ligt om de hoek! Gemakzucht dus. Ik zie ook fietsen die op het Moreelsepark totaal door vogels worden ondergepoept. Hoe lang staan die daar al te verkommeren? Waarom geen actie op het Moreelsepark? Lijf dit gebied ook in!
Super! Elke vorm van handhaving richting de fietsterrorist is welkom. Op naar een verkeersveilige comfortable stad met fietsers die normaal parkeren, voorrang verlenen, verlichting gebruiken, stoplichten respecteren, niet op de telefoon zitten en zich gewoon in het algemeen niet als de verruit meest onbeschofte verkeersdeelnemers gedragen. Wat een droom.
Utrecht is terecht de World Bike Capital, door haar uitstekende voorzieningen en aandacht voor fiets gebruik.
En… handhaving van onjuist grsyalde fietsen & overlast hoort er ook bij.
Hina, ik doe heel normaal. en ja, een fiets is smaller. De gemiddelde stoep waar de fietsen op staan is ook smal. Maar ik begrijp dat de automobilist wel op fout aangesproken mag worden en bekeuring krijgen mag maar de fiets omdat deze minder groot is moet ontzien worden. Beide maken fout maar we bekeuren alleen de auto. Oh ja, een motor zit tussen fiets en auto in die laten we halve bekeuring betalen dan?
En dat noem je zielig? Volgens mij is dat eerlijk want beide maken parkeerfout en breed of smal maakt dan niets uit.
groenlinks-utrecht wil een autoloze stad maar de fiets nemen wordt je onmogelijk gemaakt door de gemeente ..
Auto weg gepest fiets weg gepest mensen weg een lege stad blijft achter wie op Groenlinks-pvda stemt stemt dus z,n eigen vrijheid weg en moet nu niet gaan klagen ..
Even op die site van VeiligStallen gekeken. Hier zie je wel heel duidelijk dat er in de zuidelijke en oostelijke binnenstad geen enkele stalling is. Daar ligt nog een mooie uitdaging voor de gemeente…
@Koos:
Dat jij de luxe hebt om je te beklagen over zo’n klein probleem!
Zet je fiets gewoon in een stalling (vergeet, nogal dom, je pasje niet), en loop een stukje. Gezond man!
Waarom mag ik mijn fiets niet op de drift neerzetten? wat is dat voor een idioterie? doe ik al jaren. nooit weggehaald. https://www.utrecht.nl/fileadmin/uploads/documenten/wonen-en-leven/verkeer/fiets/fiets-weg/fietsparkeren-centrum-14-dagen-gebied.pdf ? wa tis er zo bijzonder aan de drift? Wat een nonsens.
Tja, de gemeente is zo gretig met het verwijderen van zogenaamde fietswrakken dat ze eens de fiets van mijn buurvrouw hebben meegenomen in Kanaleneiland nadat de nacht ervoor iemand het achterwiel had gestolen.
TOEN DUIC nog aan de helling zat en aandacht gaf aan de overlast van fietsen bij station Vaartsche Rijn was de gmeente even actief om fietsen van de stoep weg te halen. Toen er geen aandacht meer voor was is het vrij houden van de stoep weer gestopt, je kan nu niet meer over de stoep lopen omdat seze vol met fietsen staat
het hoeft geen probleem te zijn als ze alle fietsen verplichten om een kentekenplaatje te voeren zodat de eigenaar achterhaald kan worden.
geeft gelijk de mogelijkheid om flitspalen in te zetten voor fietsers die door rood gaan.
gelijk wegenbelasting heffen en een APK eens in het jaar .
Die APK moeten ze ook voor brommers invoeren dan zal opvoeren ook minder worden.
@Robbert fiets ‘terrorist’ Het probleem zijn het te grote aantal studenten. Die terroriseren de boel i.d.d. Niet de Echte Utrechters die hier al van origine wonen.
Ah, Scherpschutter heeft inmiddels weer een nieuw alter ego gevonden zie ik, Hina Nagen, hahaha (hij is wel creatief in het vinden van namen, hahahaha).
Welkom Hinaschuttert
Wat een gezeur. Pakken mensen eindelijk eens de fiets, is het nog niet goed. En daarbij mogen ze wel eens nadenken over het gemakkelijker parkeren van de fiets. Het parkeren in die ondergrondse fietsenstallingen kost echt veel meer tijd (in de rij staan voor in en uitchecken fiets….). Zo gaat het flexibele van een snelle boodschap doen of snel de trein nog redden er wel vanaf. Daarom parkeren mensen zo lomp buiten de stallingen.
Wat een troelala. Alles is tegenwoordig gevaarlijk.
Dat fietspad kronkelend over het Jaarbeursplein. Haha een raar aangelegd fietspad. Als je de inrichting wat normaler maakt is het al een hoop opgelost. Als je op de fiets bent wil je hem toch ergens neer kunnen zetten. Een fiets heb je om dichtbij neer te kunnen zetten. Als je hem moet parkeren om vervolgens 5 of 10 min moet lopen naar je bestemming, waar is dan die fiets voor.
Probleem is de veel te dure ondergrondse fietsenstallingen. Over tunneltjes nog maar niet te spreken of de kleuterachtige fietspaden in de stad.