‘Utrecht vraagt 2,1 miljard euro van het Rijk voor nieuwe tramlijnen en intercitystation’

Archieffoto Uithoflijn. Foto: Robert Oosterbroek
Archieffoto Uithoflijn. Foto: Robert Oosterbroek

Zojuist heb ik - mede namens @marijndepagter @Jeff_Koppelaar @TimSchipper1961 en @henkvandeun - een verzoek aan het college gestuurd om per omgaande, maar uiterlijk morgen voor 10.00 de informatie met #raad030 te delen die afgelopen week ook naar @volkskrant is gestuurd. 1/6

De gemeente Utrecht heeft samen met de provincie en omliggende gemeenten 2,1 miljard euro aangevraagd uit het Nationaal Groeifonds. Dit geld moet besteed worden aan de aanleg van een nieuw openbaar vervoernetwerk. Dat meldt het AD op zondag nadat het nieuws vrijdag ook al via de Volkskrant gemeld werd. Utrecht is één van de snelst groeiende regio’s van Nederland. Vorig jaar werd al bekend dat het Rijk samen met de regio 380 miljoen euro uittrok om een beter openbaar vervoernetwerk aan te leggen en meer woningen te bouwen. De plannen die toentertijd bekend zijn gemaakt, zijn nu verder geconcretiseerd. Lunetten-Koningsweg Een van de onderdelen is de bouw van station Lunetten-Koningsweg. Dit intercitystation, dat bij het huidige station Lunetten moet komen, heeft de potentie om na Utrecht Centraal het grootste station van Utrecht te worden en daarmee Utrecht Centraal flink te ontlasten. Daarnaast is er geld aangevraagd voor de aanleg van twee tramlijnen. Eén van die tramlijnen loopt in het verlengde van de Uithoflijn naar Zeist. Merwede De andere lijn, ook wel Merwedelijn genoemd, loopt van station Utrecht Centraal, via de nog te bouwen wijk aan de Merwedekanaalzone naar Papendorp, Nieuwegein en IJsselstein. Met de komst van de nieuwe netwerken wordt het huidige ov-netwerk ontlast. Ook worden reizigers tussen de gebieden aangemoedigd om het openbaar vervoer te kiezen in plaats van bijvoorbeeld de auto. De eerdergenoemde 380 miljoen euro is dus al gereserveerd voor de plannen. Nu moet daar dus 2,1 miljard euro bijkomen voor de realisatie. Politiek Verschillende politieke partijen hebben om opheldering gevraagd bij het Utrechtse gemeentebestuur. Zij waren namelijk nog niet op de hoogte van de aanvraag die afgelopen vrijdag uitlekte via de Volkskrant.