De gemeente Utrecht heeft samen met de provincie en omliggende gemeenten 2,1 miljard euro aangevraagd uit het Nationaal Groeifonds. Dit geld moet besteed worden aan de aanleg van een nieuw openbaar vervoernetwerk. Dat meldt het AD op zondag nadat het nieuws vrijdag ook al via de Volkskrant gemeld werd.
Utrecht is één van de snelst groeiende regio’s van Nederland. Vorig jaar werd al bekend dat het Rijk samen met de regio 380 miljoen euro uittrok om een beter openbaar vervoernetwerk aan te leggen en meer woningen te bouwen. De plannen die toentertijd bekend zijn gemaakt, zijn nu verder geconcretiseerd.
Lunetten-Koningsweg
Een van de onderdelen is de bouw van station Lunetten-Koningsweg. Dit intercitystation, dat bij het huidige station Lunetten moet komen, heeft de potentie om na Utrecht Centraal het grootste station van Utrecht te worden en daarmee Utrecht Centraal flink te ontlasten.
Daarnaast is er geld aangevraagd voor de aanleg van twee tramlijnen. Eén van die tramlijnen loopt in het verlengde van de Uithoflijn naar Zeist.
Merwede
De andere lijn, ook wel Merwedelijn genoemd, loopt van station Utrecht Centraal, via de nog te bouwen wijk aan de Merwedekanaalzone naar Papendorp, Nieuwegein en IJsselstein.
Met de komst van de nieuwe netwerken wordt het huidige ov-netwerk ontlast. Ook worden reizigers tussen de gebieden aangemoedigd om het openbaar vervoer te kiezen in plaats van bijvoorbeeld de auto.
De eerdergenoemde 380 miljoen euro is dus al gereserveerd voor de plannen. Nu moet daar dus 2,1 miljard euro bijkomen voor de realisatie.
Politiek
Verschillende politieke partijen hebben om opheldering gevraagd bij het Utrechtse gemeentebestuur. Zij waren namelijk nog niet op de hoogte van de aanvraag die afgelopen vrijdag uitlekte via de Volkskrant.
Zojuist heb ik – mede namens @marijndepagter @Jeff_Koppelaar @TimSchipper1961 en @henkvandeun – een verzoek aan het college gestuurd om per omgaande, maar uiterlijk morgen voor 10.00 de informatie met #raad030 te delen die afgelopen week ook naar @volkskrant is gestuurd.
1/6— Sander van Waveren (@sandervwaveren) November 29, 2020
Gekoppelde berichten
Hoe willen we Utrecht gaan bebouwen? Regio en Rijk presenteren visie ‘Utrecht Nabij’
Naar verwachting zijn er de komende 20 jaar 104.000 tot 125.000 nieuwe woningen en locaties…
380 miljoen euro voor openbaar vervoer en woningen in Utrecht
De Rijksoverheid trekt samen met de regio Utrecht 380 miljoen euro uit om beter openbaar…
Utrecht ziet kansen voor ontwikkeling Maarschalkerweerd: ‘Verborgen parel in de stad’
Maarschalkerweerd – van de forten en het station Lunetten in het zuiden tot aan zwembad…
32 Reacties
ReagerenZo weinig? Daar bouwen ze hier niet eens 4 Uithoflijntjes van…Laat staan een compleet treinstation EN 30 kilometer tramlijn.
Oh jee, een nieuwe tramlijn? Hopelijk hebben de Gemeente en de Provincie Utrecht wat geleerd van de Uithoflijn. Ik voorzie al weer megagrote overschrijdingen van het budget waarvoor het aanbesteed is én een veel latere opleveringsdatum….
Doe er meteen maar miljard bij. De prutsende hobbyisten van de provincie hebben absoluut geen kaas gegeten van projectmanagement.
Goed nieuws, maar waarom die nieuwe tramlijn vanaf Papendorp naar nieuwegein en ijsselstein laten lopen, en niet naar Leidsche Rijn ? Dat is veel logischer, we hebben al een lijn naar nieuwegein / ijsselstein.
Eindelijk wat meer duidelijkheid hoe Utrecht concreet zijn groei in de randstad echt goed aanpakt.
Buiten deze 2 tram metro lijnen dient ook een meer jaren visie te komen.
Tram metro ontwikkeling en onderhoud dient geen Afdeling te zijn van de provincie !
Veel logischer is dat de gehele randstad een apart orgaan hier voor heeft met professionals, welicht als Randstadrail afdeling van Rijkswaterstaat. De 4 grote steden moeten meer geïntegreerd alle rail infra ontwikkelen. Een randstad metro net is logisch om intensief auto verkeer onderling te verminderen.
De genoemde Merwede lijn zal via Rijnenburg lopen na IJsselstein.
Ik sluit me aan bij Scherpschutter.
Maar de stad heeft nu eenmaal als doelstelling om er minstens 100.000 mensen bij te proppen en het centrum tot pretpark te verheffen zonder het autoverkeer te laten toenemen. Dus we zouden eigenlijk blij moeten zijn dat er moeite wordt gedaan om geld voor Uteregs Hoge Onkosten Vervoer los te peuteren bij de overheid, toch?
Alleen heeft de Nederlander dankzij corona en de overheid het gemak, comfort en veiligheid van de drive thru ontdekt. Daar weten ze in de USA alles van, ze krijgen er de bevolking al decennia lang niet meer uit hun auto het OV in. Behalve dan die groep die zo arm is dat ze geen eigen auto kunnen betalen.
Dus dat vooruitziend regerend autowerend beleid wordt misschien nog wel een dingetje?
De keuze voor Lunetten is opmerkelijk; aan deze kant van de stad zit je al dicht bij utrecht centraal en vang je weinig randstedelingen op die nu verplicht via utrecht cs moet reizen.
De westkant, met Leidsche Rijn, de Meern en Vleuten lijkt mij een stuk logischer. Ook gezien de ligging met de A2 en a12 voor dagjesmensen.
Je ziet dit ook terug aan de inchecks per station (data 2018)
– Lunetten: 3700 p dag
– utrecht Leidsche Rijn 2800 (data 2018, terwijl het goed nog fors is/gaat uitbreiden)
– utrecht terwijde, naast Leidscherijn 3900
– utrecht Vleuten 4300
Als je in west een intercity station creëer, vang je dus van deze 3 stations de forensen al op.
https://www.google.nl/amp/s/www.treinreiziger.nl/aantal-in-en-uitstappers-per-station-2013-2018/amp/
Het lijkt al iets van een visie op OV in en rond de start. Nu nog de miljarden van de verbreding van de A27 hier naartoe verplaatsen en het kan wat worden.
Het lijkt erop dat die Merwedelijn uitstekend is voor de ontsluiting van Rijnenburg. Kunnen daar alsnog die broodnodige tienduizenden woningen gebouwd worden. Daar liggen zeker goede kansen!
Maar wel een kortzichtigheid dat ze eerst Vaartsche Rijn hebben gebouwd, die tramlijn niet gewoon vanaf Lunetten hebben laten vertrekken (hij gaat er nu op een paar honderd meter langsaf en dan door naar centraal, wat juist ontlast zou moeten worden?) en nu ineens tramlijnen willen verlengen ondanks de vrij lange reistijd. Je bent immers vanaf cs sneller in Amsterdam dan op de Uithof. En ondertussen blokkeert het college woningbouw op veel locaties en de ontsluiting van de Uithof per auto. Zo werkt het in de grotemensenwereld natuurlijk niet. Jammer voor de stad dat het college zo amateuristisch overkomt in Den Haag want dat maakt de slagingskans helaas niet groter.
@Hans: het gaat vziw niet om uitbreiding van station Lunetten, maar om een nieuw station “bij Lunetten”, aan een andere spoorlijn, die richting Zeist/Ede-Wageningen/Arnhem (wellicht krijgen ze samen één naam, maar de perrons zullen een paar honderd meter uit elkaar liggen)
Ik denk niet dat de huidige aantallen reizigers van/naar station Lunetten veel zeggen over het aantal reizigers dat zo’n station zou trekken.
Goed nieuws dus, maar waarom geen tram naar/door Leidsche Rijn ? en daar aankoppelen op station Terwijde of Vleuten ? dat zou me logisch lijken.
Hopelijk trekken de de tram naar Zeist ook door naar station Driebergen-Zeist, zodat bewoners van Zeist een snelle en directe verbinding hebben met dit treinstation (dat dus niet echt in Zeist ligt), en het kan bij treinuitval tussen Utrecht en Driebergen-Zeist (en dat wil nogal eens gebeuren) zeer handig zijn.
Waarom geen metro van Leidsche Rijn via CS naar het USP en dan door naar Zeist. Zie Amsterdam waar ze een prima lijn nu hebben liggen.
En allemaal zonder het aan de gemeenteraad voor te leggen.
De Groene Democratie in al zijn schoonheid.
Onze arme kinderen kunnen straks al deze geleende miljarden voor groene en inclusieve projectjes netjes terugbetalen met een mooie rente. Vadertje staat leent zich 3 keer in de ronte op basis van de belastingopbrengst per inwoner. En de grootbanken werken daar graag aan mee zonder enig risico. De mens teruggebracht als belasting(s)laafje.
Mooie toekomst. Nog steeds de aarde niet gered en daarvoor geen woning, geregeld stroomuitval, iedere dag heerlijk fabrieksgekweekt eten en met je 85e met pensioen.
Sterkte jongens!
Is dit met of zonder een stationstrap van 2,1 miljoen. Ik hoop dat ze bij het rijk zeggen dat ze dit geld aan een professionele projectorganisatie toekennen en niet naar de blunderput in utrecht.
De reizigersaantallen van het huidige station Lunetten zijn inderdaad niet representatief voor een toekomstig intercitystation Lunetten. Het idee is dat mensen daar in de toekomst kunnen overstappen van een intercity op de tram naar de Uithof, waardoor er dus een hele goede en snelle verbinding komt richting de Uithof. Dit zal zeker leiden tot een ontlasting van Utrecht Centraal.
Het is alleen super stijlloos en bestuurlijk zeer onbehoorlijk dat dit idee geheel onbesproken is gebleven, zowel in gemeenteraad als provinciale staten ! Zo ga je niet met de hard werkende Nederlanders om !
Wensdenken in plaats harde KBA’s. Dat GroenLinks zich hier aan over geeft in een studentenstad hoeft niet te verbazen. De vinger moet gewezen worden naar de partijen die GroenLinks hier een meerderheid voor geven.
Hoeveel buslijnen gaan opgeheven worden om mensen te dwingen om in de nieuwe tramlijnen te stappen.
Waarom dit 20 jaar geleden al afgeschoten plan nog weer tevoorschijn toveren? Dat geld kan beter besteed worden.
Is er nou nog niet genoeg geld in gestopt????
Allemaal prestige.
Stop het geld in woonruimte.
Dat is hard nodig.
@ de gebruikelijke reaguurders (niet gehinderd door kennis). Deze plannen zijn alweer een paar jaar geleden in de gemeenteraad besproken. Wel degelijk voorgelegd en besproken. Daarnaast zijn het plannen die deels overeenkomen met de minister en staatssecretaris.
@Wim Vreeswijk: stel je niet aan zeg, deze plannen zijn al jaren bekend en al besproken in diverse gremia.
@Joas: ik zou het artikel beter lezen voordat je aan “aanval is de beste verdediging doet”.
“Verschillende politieke partijen hebben om opheldering gevraagd bij het Utrechtse gemeentebestuur. Zij waren namelijk nog niet op de hoogte van de aanvraag die afgelopen vrijdag uitlekte via de Volkskrant.”
Is NS wel in staat qua planning en (commercieel) bereid een nieuw IC-station op te nemen in de dienstregeling? Komen die verwachte reizigers wel van Den Bosch en Eindhoven? Als ze van Culemborg en Houten komen, dan is er Vaartsche Rijn!
@malle aggie: klopt, de gemeente, provincie en NS hebben namelijk nog geen onderzoek hiernaar gedaan. Sjongejonge, wat denk je zelf?
@Malle Aggie, NS’er:
Leidsche Rijn is nog steeds geen IC-station, ondanks dat het een OV-knooppunt is. Gemeente Utrecht wil het al jaren, maar NS kijkt ook al jaren nuchter naar de reizigersaantallen (op zaterdag rijdt er nu om het half uur een stoptrein richting Gouda en Den Haag, meer niet). Ergo, het is wachten tot er genoeg woontorens staan daar. Dan zullen van de vele intercity’s (pre Corona) er wel een paar gaan stoppen daar.
Omdat het in Leidsche Rijn niet gelukt is gaat de gemeente het kennelijk op andere locaties proberen waar nog minder woningbouw is dan in Leidsche Rijn centrum.
Prachtig plan. En als de overheid dan niet over gaat tot het verbreden van de bak ter hoogte van Amelisweerd, dan scheelt dat financieel ook weer.
@ Utrechter2
Als verschillende politieke partijen niet op de hoogte zijn, dan slapen ze in de gemeenteraad, of ze doen alsof hun neus bloed (en dat laatste zal bij populistisch rechts wel weer het geval zijn> goedkoop scoren).
Dit idee voor een nieuw IC station *aan de UIthofkant” is minstens 2 jaar geleden al besproken in de gemeenteraad. Bij 1 van die vergaderingen was ik zelf aanwezig op de publieke tribune. Het is besproken al voor de oplevering van de UIthoflijn, dat deze niet voldoende zal zijn in het afwikkelen van toekomstige reizgersstromen en dat er na 2020 (en daarin zitten we) begonnen moet worden met de planvorming rondom een IC-treinstation richting UIthof. Tada. Hetgeen nu geschied.
Als plannen van de rijksoverheid overeenkomen met die van de gemeentelijke en provinciale overheden en dit beleid al in kaders is vastgelegd, dan hoeft de gemeenetaard daar niet meer apart over te belissen. Ze is namelijk al met de beleidskaders akkoord gegaan en de landelijke overheid is er om landelijk beleid te maken.
Net als dat de minister een onnodige snelwegvverbreding van de A27 zeer tegen de wens van de gemeente en de provincie er door drukt. Ze is namelijk de baas van Rijkswaterstaat (en indirect ook van ProRail). Vreemd genoeg juichen dezezlfde reaguruders die onnodige verbreding alleen maar toe, maar nu roepen ze “ho”.
Hoe fokking hypociret kun je eigenlijk zijn?
@weet jij wie die partijen zijn? Zo nee, dan doe je exact hetzelfde als wat je anderen verwijt: reageren zonder kennis van zaken.
Tenzij je de term populisme erg hebt uitgebreid, want ik heb één van die partijen gevonden die kritisch heeft gereageerd:
“Dit is op zich toe te juichen, maar de vraag dringt zich op waarom dat eerst in de krant moet staan”, reageert CDA-raadslid Sander van Waveren.
Ik hoor graag van/voor welke partij(en) je zelf bent als je (indirect) het CDA bestempeld als een rechts populistische partij die niet vooraf ingelicht hoeft te worden over het lobbyen voor, en vooral het bestemmen van, van 2,1 miljard euro.
Het komt op mij over op een lobby werk in een wat zwaardere vorm: plannen bedenken omdat er geld valt te halen. Zijn er al toezeggingen/garanties of op zijn minst intenties van de NS en Prorail? Zijn de plannen al concreet voor woningbouw? Of waren er, buiten Leidsche Rijn (Centrum en Papendorp) eigenlijk geen plannen en is deze intentie puur voor die 2,1 miljard?
Hoe groot en erg zijn de capaciteitstekorten op lokaal niveau?
1) Want op buslijnen kan elk jaar nog steeds bezuinigd worden.
2) Randstadspoor waarbij voor een paar miljard het spoor tussen Vleuten en Houten is uitgebreid en waarvoor bijna 10 stations zijn gebouwd en/of vernieuwd draait al jaren onder haar capaciteit. Er werd een 10 minuten frequentie voorzien of zelfs meer, maar zaterdag rijdt de stoptrein in Leidsche Rijn om het half uur, en in die trein kun je zelfs je plekje naar voorkeur zoeken. (zelfs voor de Corona-crisis). Geen probleem trouwens voor mij, maar zeg dan niet dat je netwerk overbelast is of zal zijn terwijl dat in de verste verte niet het geval is.
3) De gemeente Utrecht is al jaren het autoverkeer aan het afknijpen, dat zou onlogisch zijn als het verkeer en de mobiliteit werkelijk aan hun grenzen zitten en uit hun voegen barsten.
En met dat afknijpbeleid komen we waarschijnlijk tot het echte pijnpunt achter de schermen: in plaats van dat Utrecht haar landelijke draaischijffunctie goed uitvoert wentelt ze problemen op het land af.
De grote uitbreiding van de A2 was nog een laatste een krachttoer van Utrecht om de (auto)mobiliteit echt serieus te nemen. (Alleen jammer van de A2-tunnel die softwarematig te vaak storing geeft.) (Dit was trouwens in een context waarin Utrecht jaren te laat was met het investeren in autocapaciteit wat garant stond voor lange files van Lage Weide tot en met het Lombokplein.)
Maar het jarenlange beleid van de gemeente Utrecht om autoverkeer te weren uit te stad en centrum en op de Rijkswegen te zetten geeft steeds meer congestiekans.
En met de grote weerstand tegen de aanpak van de A27 vergroot ze problemen na de Corona-crisis ook.
Utrecht wordt steeds meer een tweede Amsterdam, lijkt het, zo die op nationaal niveau steeds minder constructief is….. Ik hoop niet dat het in patstellingen tussen Rijk en stad gaat resulteren zoals in Rijnenburg nu al jaren het geval is.
Ten slotte: alle middenpartijen doen zich nu een half jaar voor de verkiezingen voor als kritische oppositie die pal staan tegenover lobby’s en wereldvreemde ideologie, maar ik sta daar wat sceptisch tegenover. Als middenpartijen op het pluche zitten dan worden alle bekende agenda’s weer uitgerold en zijn we achteraf weer verbaasd dat het allemaal weer miljarden meer kost.
De gemeente Utrecht leeft in dromeland. Er is de komende jaren geen geld hiervoor vanwege de economische nasleep van de pandemie.