Utrecht wil miljarden voor aanleg van metrolijn: ‘De Merwedelijn had er eigenlijk al moeten zijn’ Utrecht wil miljarden voor aanleg van metrolijn: ‘De Merwedelijn had er eigenlijk al moeten zijn’

Utrecht wil miljarden voor aanleg van metrolijn: ‘De Merwedelijn had er eigenlijk al moeten zijn’

Utrecht wil miljarden voor aanleg van metrolijn: ‘De Merwedelijn had er eigenlijk al moeten zijn’
Archieffoto
Utrecht heeft naar eigen zeggen 4 tot 5 miljard euro nodig voor investeringen in het openbaar vervoer. De aanleg van de Merwedelijn, de Waterlinielijn, een combistation bij Lunetten-Koningsweg en een verbetering van de verbindingen in het centrum zijn onderdeel van de plannen. Die investeringen in het openbaar vervoer zijn volgens de gemeente nodig om de bouw van tienduizenden woningen in onder meer de Merwedekanaalzone mogelijk te maken.

Utrecht heeft naar eigen zeggen 4 tot 5 miljard euro nodig voor investeringen in het openbaar vervoer. De aanleg van de Merwedelijn, de Waterlinielijn, een combistation bij Lunetten-Koningsweg en een verbetering van de verbindingen in het centrum zijn onderdeel van de plannen. Die investeringen in het openbaar vervoer zijn volgens de gemeente nodig om de bouw van tienduizenden woningen in onder meer de Merwedekanaalzone mogelijk te maken.

Het geld is onder andere nodig voor de aanleg van de Merwedelijn tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein Centrum. De metrotramlijn, die deels ondergronds gaat lopen, moet bij Utrecht Centraal ook aansluiten op een mogelijke metro door de binnenstad, die onder de route van de huidige busbaan tussen Vredenburg, Janskerkhof en de Biltstraat zou kunnen komen. Een ondergrondse verbinding draagt volgens de provincie en gemeente bij aan bereikbaarheid, leefbaarheid en levert meer ruimte voor voetgangers en fietsers op.

“We redden het niet meer met bussen”, zegt wethouder Lot van Hooijdonk. “Er is veel meer nodig om Utrecht bereikbaar te houden en de woningen te kunnen bouwen waar in deze populaire regio zo’n behoefte aan is. We kunnen een grote bijdrage leveren aan het oplossen van het landelijke woningtekort, maar dan is er wel steun van het Rijk nodig om deze woningen bereikbaar te maken. De regio kan dit niet volledig zelf financieren. De urgentie is hoog; we willen zo snel mogelijk beginnen. De Merwedelijn had er eigenlijk al moeten zijn.”

50.000 reizigers

De gemeente schat dat de Merwedelijn dagelijks 50.000 reizigers zal trekken. Dat is twee keer zoveel als de Uithoflijn en de lijn tussen Utrecht en Nieuwegein/IJsselstein bij elkaar. Doordat de lijn deels onder de grond rijdt, is de reistijd een stuk korter. Trams op het traject moeten elke twee tot drie minuten gaan rijden en de verbinding tussen centrum Nieuwegein en Utrecht Centraal wordt acht minuten sneller dan de huidige tramlijn.

Volgens gedeputeerde Arne Schaddelee is de Merwedelijn niet alleen belangrijk voor de stad Utrecht, maar ook voor de regio. “De Merwedelijn is een eerste stap van de ov-schaalsprong waarmee we nieuwe geplande woningbouw in gebieden als de Merwedekanaalzone, A12-zone en het centrum van Nieuwegein op een duurzame manier bereikbaar maken. Maar er is veel meer nodig aan ov in de metropoolregio Utrecht. […]”, vindt Schaddelee.

Papendorplijn

In het onderzoek is ook nog de Papendorplijn opgenomen, die loopt van Utrecht Centraal via het 5 Meiplein in Kanaleneiland naar P+R Papendorp. Verder moet gekeken worden naar het versnellen van de buslijnen tussen P+R Westraven en Utrecht Science Park over de Waterlinieweg en het vergroten van het aantal ritten van de Uithoflijn.

Voor de plannen is in totaal zo’n 4 tot 5 miljard euro nodig en dat geld moet voor een groot deel door het Rijk beschikbaar worden gesteld. De regio roept Den Haag op om geld bij te dragen en is nu met het Rijk in gesprek over de plannen.

Gekoppelde berichten

65 Reacties

Reageren
  1. Generaal Pardon

    Dit zou echt fantastisch zijn voor Utrecht! Onder de grond snel verplaatsen en boven de grond alleen langzaam verkeer. DOEN!

    Vraag me wel af hoe de metro aansluit bij het Smakkelaarsveld. Beetje lullig als de metro er onder doorgaat, terwijl er net heel veel geld is uitgegeven aan bouwen bovenop de nieuwe bus- en tramtunnel.

  2. guus

    Geef de Uithoflijn als referentie op bij het Rijk. Ze zullen in Den Haag onder de indruk zijn.

  3. JdV

    Zucht. Gemeenteambtenaren en pitici. Kokervisie.
    Woningen bouwen is een landelijke opgave. De regie daarover moet je niet bij de gemeentes laten. Die kiezen wat het beste is voor hun dorp of stad.
    Grootschalige woningbouw is het goedkoopst en eenvoudigst te realiseren in relatief dunbebouwde gebieden. Denk aan een polder. Het is stukken eenvoudiger goede ov-voorzieningen aan te leggen in open gebied. In een al volgebouwde stad is dat vele malen complexer en duurder. Idem voor de bouw zelf. Polder Rijnenburg, het hele gebied voorbij Papendorp, Lage Weide en Vleuten/De Meern bieden meer ruimte. Bouw daar. Dat is sneller, goedkoper en eenvoudiger dan in de overvolle stad. Werk desnoods samen met Maarssen, Nieiwegein, De Bilt en bouw grootschaliger buiten de stad.

  4. Hans

    Topplannen inderdaad! Zal zeker veel moeite en geld gaan kosten maar het lijkt me wel dé manier om de stad leefbaar te houden.

  5. Don

    Ik denk dat het rijk zich wel 10 keer bedenk voordat het 5 miljard naar de gemeente utrecht overmaakt die een nog steeds niet werkende maar wel duurste tramlijn te wereld op haar naam heeft staan.

  6. Piet

    Jammer dat Noord-Oost utrecht weer eens niet in de plannen voorkomt.

  7. bawang putih

    cu2060

  8. buurtbewoner

    het nieuwe CS had ondergronds gemoeten, dat had enorm veel ruimte bovengronds opgeleverd, bovendien de stad met elkaar verbonden

  9. Bill

    Perfect, eindelijk heeft Lot de denkslag gemaakt die stad en regio nodig heeft! Al het doorgaande OV van het straatniveau weren zodat er o.a. weer een levendige aaneengesloten binnenstad ontstaat. Hoge frequentie erop en knallen Hadden ze jaren geleden al op moeten inzetten, maar goed…

    En de mensen die nu naar het debacle van de Uithoflijn wijzen, je mag toch hopen dat de gemeente hiervan heeft geleerd. Al met al mooie plannen!!

  10. Scherpschutter

    oh! Als dat alles is. Slechts 5 miljardjes. Waar hebben we het over? Dat is slechts 25.000,00 Euro per werkende Utrechter (beroepsbevolking is 200.000). Peanuts!

    Vast en zeker dat die werkende Utrechter (met een gemiddeld jaarinkomen van ongeveer 30.000 Euro) met alle liefde en plezier de vruchten van een jaar van hun arbeid overhandigt aan deze kundige gemeente, zodat deze er een trambaan van aan kunnen leggen waar vrijwel niemand op zit te wachten.

    Generaal Pardon en Hans zijn in ieder geval zo enthousiast over dit project dat ze rechtstreeks gefactureerd kunnen worden door de gemeente. Dat scheelt alvast weer rompslomp.

  11. TJA…

    ‘De Merwedelijn had er eigenlijk al moeten zijn’ zegt de wethouder.
    Waarom is dat dan nog niet geregeld.

  12. Pee

    Zorg eerst maar eens dat andere dingen functioneren zoals het hoort voordat men overgaat op een volgend project.

  13. Aniwe

    Ondergronds is toch al eens eerder onderzocht (bij de aanleg van de busbaan) en toen afgeschoten omdat de grond ongeschikt was voor een ondergrondse metrolijn.
    Is die grond inmiddels zo veranderd dat ie wel geschikt is?

  14. Peter de V.

    Ik hou mijn hart vast. Want de gemeente is hardleers, en bepaalde fouten zijn al vele malen gemaakt en zonder excuses of ontslag allemaal geaccepteerd.
    Dus nee, ik denk niet dat iemand iets geleerd heeft van de eerder gemaakte fouten.
    Ik vind dit wel een nuttiger project dan de Machinerie, trouwens. Misschien kan daar budget vrijgemaakt worden?

  15. Moniek

    Het duurde even maar ik ben intussen klaar met lachen en proesten.
    Het gaat na de gebruikelijke tegenvallers slechts 10 miljard kosten en het is al klaar in 2070.

  16. Mark

    Goed idee. Met de geplande en al gerealiseerde woningen overal begint de stad goed dicht te slibben. Een metro is in de toekomst echt noodzakelijk.

  17. Hans

    Hoeveel ruimte is er eigenlijk bovengronds nodig voor trappen, ventilatiesystemen e.d.? Wat gooien we in de binnenstad tegen de vlakte om de gebruikers toegang te geven naar en van de metro?

  18. De count

    Ha ha ha. Haaaans! Ze willen een metro!
    Alle kansen gehad afgelopen decennia. Allemaal verprutst. Wie in den haag gaat dit nu serieus overwegen?

  19. Fred

    Zeer goed dat het besef er nu eindelijk is.
    Elke grote stad / dichtbevolkte regio met dit probleem neemt de stap naar een metro, dus waarom zou Utrecht in dat opzicht anders zijn, we hoeven dat wiel niet opnieuw uit te vinden.
    Hele goede zaak voor Utrecht als dit gerealiseerd gaat worden.
    En hopelijk worden er dan wel bekwame mensen op dit project gezet die eerder met dit bijltje gehakt hebben, en leggen ze het aan met toekomstvisie, dus dat er later eventueel meer lijnen aan verbonden kunnen worden (denk daarbij ook aan het metrostation op Utrecht CS).
    Hopelijk kan dit alles snel in gang gezet worden.

  20. Ger

    Helemaal goed, onder de grond is nog ruimte. En de stad wordt veel mooier met minder bussen.

  21. buurtbewoner

    @Peter de V
    Ik vind dit wel een nuttiger project dan de Machinerie, trouwens. Misschien kan daar budget vrijgemaakt worden?

    hoe komt u erbij deze vergelijking te trekken? leg uit aub

  22. De Groot

    Ik denk dat de wethouder iets te grote plannen heeft. In de Volkskrant zag ik het kaartje en het grootste deel van de lijn bestaat eigenlijk al want vanaf de Europalaan volgt die het huidige trace naar Nieuwegein. Met de ervaring van de Uithoflijn wordt dit een megaduur project als het voor een deel ondergronds moet. Leg wat mij betreft meer (bovengrondse) tramrails aan door de stad, zodat er een fijnmaziger tramnet ontstaat.

  23. Lombok

    Hoe zit het met de funderingen van woningen in de buurt van deze lijn? Utrecht heeft veel funderingen op palen en door de droogte zijn deze zeer kwetsbaar. Het ondergronds bouwen is daarom extreem slecht voor deze funderingen. Ik vraag mij af hoe realistisch dit idee is.

  24. Katja

    Als de Domtoren hierdoor maar niet omvalt…

  25. Yoshua

    Merwedekanaalzone is 10 minuten lopen naar CS en 5 minuten fietsen.
    Waarom zou je voor een korte afstand zoveel geld uitgeven, lopen is goed voor alles.
    Papendorp is nu toch ook bereikbaar.
    Metro Utrecht-Houten, IJselstein en Zeist kan ik me nog iets bij voorstellen.

  26. Rottebert Peermans

    Goed plan. Dan kunnen al die bewoners van nieuwbouw in Utrecht zonder parkeergelegenheid droog en comfortabel naar hun in Nieuwegein geparkeerde auto en van daaruit de A2, A12 en A27 op.

  27. Massegast

    @Generaal Pardon — Daarom is de bouw op het Smakkelaarsveld natuurlijk stilgelegd. Lot heeft aan de noodrem getrokken, ivm haar nieuwe Underground. Eastbound in dit geval. @Moniek — Vanochtend heb ik met je meegelachen hoor! Het is de gemeente nog niet eens gelukt om een fietstunnel bij de Nic. Beetsstraat te realiseren. Laten ze daar maar mee beginnen. Een mooie graafoefening lijkt me.
    Maar beter nog is een stevige beurscrash, dan gaan dit soort plannen snel de ijskast in.

  28. Utrechter2

    Ik vermoed dat de gemeente Utrecht het spel hard probeert te spelen met het Rijk. De gemeente Utrecht kennende willen ze zowel het geld, en winnen met de A27, en winnen met Rijnenburg, maar ze bevestigen alleen maar dat er een VROM-minister moet komen die landelijke belangen afweegt tegen lokale belangen.
    En als die Minister er komt dan heeft Utrecht een achterstand: ze heeft dan veel minder dwangmiddelen dan nu, maar wel de nodige negatieve goodwill (badwill) opgebouwd bij het Rijk.

    En even praktisch: hoeveel mensen moeten er voortaan gaan overstappen als de metro er ligt? En hoeveel buslijnen zullen er opgeheven worden en ingekort om de metrolijnen te feeden? Hoeveel mensen zullen gedwongen worden om om te reizen waardoor ze ook nog eens meer geld kwijt zijn voor de rit?

  29. Utrechter2

    Ik ben trouwens wel liefhebber van metro’s maar als Utrechter vind ik dat voor mijn eigen stad is eerst de banden tussen de lokale overheid en het bouwbedrijf dat de Uithoflijn heeft gebouwd verder uitgezocht moeten worden.

    Provincie, gemeenten en spindocters bezweren en beloven dat er geleerd is van de fouten maar ze wisten niet hoe snel het dossier moest worden gesloten. Transparantie kwam alleen als de oppositie volhardde in juridische strijd.

  30. Lombokker

    Wat is dat toch met die politici en ambtenaren hier in Utrecht. Het lijkt wel of ze een minderwaardigheidscomplex hebben ten opzichte van Amsterdam, want alles wat ze daar hebben of doen willen ze hier ook.

    Dat ze op het Stadskantoor inmiddels zijn vergeten dat Utrecht een jaar of twintig geleden onder financiële curatele van het Rijk stond (art. 20 gemeente) kan ik me nog enigszins voorstellen. Maar dat ze nu al geen actieve herinnering meer hebben aan het debacle van de Uithoflijn wil er bij mij niet in.

    Maar misschien vergis ik mij, en willen ze de hoofdstad wel degelijk overtreffen door een nog grotere financiële ramp neer te zetten dan de Noord-Zuidlijn.

  31. Geen Generaal Pardon Utrecht.

    Utrecht groeit te snel als stad,er zijn teveel mensen die in Utrecht willen wonen,dus proppen we alles maar vol.
    En carrière politici lenen zich graag voor grootte bouwprojecten om naam te maken in Den Haag, voor de stad Utrecht destratreus.
    Utrecht is te druk met teveel mensen en verkeersbewegingen.

  32. Ties

    Maak overdekte fietspaden, auto’s parkeren aan de stadsrand en geef iedereen een gratis e-step (ook in zit-variant natuurlijk). Veel goedkoper…..

  33. RABE

    Het blijft een bodemloze put.

  34. W.

    Goed plan. Hopelijk worden wijken als Zuilen en Overvecht ook aangesloten en komt er hiermee een fatsoenlijke P+R infrastructuur vergelijkbaar met Rotterdam, waar je met je auto (gratis) naast de snelweg parkeert en binnen 5-10 minuten met de metro in het centrum staat.

  35. W

    Te dwaas voor woorden!
    Kijk eerst eens naar een goedlopende ringlijn! want niet iedereen hoeft via onze oude historische binnenstad te reizen!!! Liever niet zelfs!
    Ing. Spier, Leefbaar Utrecht, had destijds een heel goed idee met 4! satellietstations! Maar dat komt deze politici niet goed uit! Om dit toe te geven…………jammer hoor!
    Collegeleden/politieke bestuurders zitten vier jaar en aan het eind van zo’n periode wil men zijn/haar eigen ‘Domtoren’ achter laten in welke vorm dan ook!
    En wij, bewoners van deze stad, lees géén politieke passanten, hebben daarvan veel last. Wij hebben genoeg ervaren met onder andere die vreselijke financiële blamage met de Uithoflijn!

  36. Van Pimpelen

    … mijn voorstel luidt dan ook het overkluizen van de Oudegracht op werfniveau van Zand- tot Gaardbrug ten faveure het voetvolk; het water blijft stromen!
    Met betrekking tot een binnenstadse metro lijkt het me wenselijk het parijse model te volgen; stad plat, metro bouwen, stad opbouwen. Bovendien goed voor de werkgelegenheid. En dat z.g historisch archief? Welke Utrechto wil nou weten waarom Utrecht -ook in west-europees licht bezien- tot ver in de XIXeeuw een grote stad was?
    Utrecht moet groeien; niet volumiek maar met verstand!!!

  37. Koel Hoofd

    Wat een heerlijk vermakelijk artikel!

    Om even een hele grove indicatie te geven…
    Merwedelijn en lunetten-K lijn zijn samen ongeveer 7 kilometer.
    Met een totaal budget van 5 miljard zou dat neerkomen op tussen de €570.000-€715.000 per strekkende meter. Uiteraard is het budget geraamd voor het hele plan, dus ook bussen, haltes en een compleet nieuw station waarvoor het steeds zeldzamer wordende stedelijk groen en ruimte moet wijken. Maar deze tramlijntjes zijn op papier nu al duurder dan faalproject Uithoflijn.

    Je kan het ook anders aanvliegen: om die Utrechtse ambitie van 100.000 nieuwe inwoners met het OV te laten gaan is er een investering van minimaal €50.000 per nieuwkomer nodig.
    Of via deze route: 60.000 nieuwe woningen met OV budget €5 miljard = €83.000 OV-investering per konijnenhokje.
    Rendement onbekend want mensen moeten hier gedwongen worden om dat OV te gebruiken met actief repressief autowerend beleid en groene luchtkastelen.

    Utrecht heeft prachtige negatieve referenties dankzij de Uithoflijn, is al eerder afgewezen vanwege de obsessie met onrealistische megalomane plannen, en wordt in Den Haag al lang niet meer serieus genomen.
    Dus wat biedt de concurrentie?

    De Nedersaksenlijn en Lelylijn (en versnelling noordelijke sporen).
    Spoorlijnen waar 220.000 nieuwe echte woningen met leefruimte in het groen (dus geen betonnen gestapelde konijnenhokjes) aan vast zitten. Die investering is een slordige €10 miljard, wat neerkomt op €45.500 per huis waar uiteindelijk zo’n slordige 500.000 mensen in gaan wonen dus 20 mille per bewoner. En dat gaat heel goed renderen vanwege het economisch impuls in de hele regio.

    Mijn koffiedik zegt dat Den Haag Utrecht wederom afwijst vanwege broddelwerk en megalomanie en lekker gaat investeren in het noorden omdat dit vele malen goedkoper is met een veel hoger rendement en dat is in het Algemeen Nederlands Belang.

    Nederland heeft nu eenmaal een dubbele moraal, de dominee en de koopman.
    In Utrecht wordt enkel groene religie gepredikt, in Den Haag denkt men aan geld en rendement want van groengebakken lucht kan je niet eten of bouwen….

  38. Alain

    Een metro, zozo.

    We hebben als stad net een half miljard uitgegeven voor een tramlijntje dat in de weekenden niet eens rijdt.

    Prorail heeft het personeel niet om de bestaande treinlijnen (Randstadspoor) te garanderen.

    En dan gaan we heel optimistisch een tunnel graven. Om wat met wat te verbinden eigenlijk? Leidsche Rijn heeft de randstadspoor-stations (Terwijde, Leidsche Rijn).

    De binnenstad heb je met 1 halte wel gehad, maar ja, de tramlijn is “om de Zuid” gegaan, in plaats van de voormalige route van de 11 (via Nobelstraat en Oorsprongpark naar Uithof). Hier zou ik me kunnen voorstellen dat je juist met een tram uitbreid.

    Dat zou goedkoper moeten zijn, nou ja, op papier. De gemeente heeft manieren gevonden om de tram 65.000 euro per strekkende meter te laten kosten.

  39. buurtbewoner

    de beperkte grootte van het stedelijk gebied Utrecht e.o is helemaal niet geschikt en rendabel voor een metro, zoals W voorstelt is een ringlijn pas intelligent, en bovendien veel sneller en goedkoper om te realiseren

  40. arbeider

    Lache zeg met die Lotte, eerst de stad bijna onbereikbaar maken door overal auto’s te weren of stoplichten zo te zetten dat ze na 3 auto’s weer op rood staan,en nu in ene klagen dat de stad onleefbaar maakt, waar haar partij een flinke duit in heeft gedaan door de stad onbetaalbaar te maken met de nieuwe yuppies, lees GroenLinks adepten.

    De Uithoflijn is een financieel debacle geworden, en mevrouw zit er nog steeds dankzij mede partijen in het kwaad ( lees College) D66 en CHU….

    Niet getreurd burgers, in maart zijn de Gemeenteraads verkiezingen, hopelijk dan een College zonder GroenLinks en de moraalridder D66.
    De stad weer bereikbaar maken voor iedereen ,weer inzetten op betaalbare woningen, minder asielzoekers etc.etc

    Uw stem is goud waard!

  41. Herman

    Plan opzich is echt niet verkeerd.
    Denk alleen dat er in Nederland vele steden,, regio’s en provincies zijn met infra wensen die ook veelgeld kosten en ook nuttig zijn.
    Kans is dus klein dat dit beroep gehonoreerd wordt.

  42. Jolanda

    Je kunt veel zeggen over de gemeente Utrecht, maar ze heeft wel gevoel voor humor. Proefballonnetje van megalomane wethouder die in maart of bij een volgende carrierekans weg is uit Utrecht.

  43. Fvw

    In de jaren tachtig ook al eens onderzocht metro door de binnenstad, bijna niet te doen, zeer veel historische overblijfselen in de stad. Laat een tram door binnenstad over de biltstraat naar rijnsweerd rijden, en vang de bussen uit de regio op buiten de stad. De busbaan door de binnenstad en biltstraat is tram klaar.

  44. Pensionado

    De groene vlucht naar voren is ingezet met GR22 in zicht. Dan wint megalomie het van gezond verstand. Ontbreekt elke hand in eigen Uithoflijnboezem. Gaan we de ‘snel’tram naar Nieuwegein ingraven voor 8 minuutjes reistijdwinst voor de verdwaalde OV reiziger a raison van een miljardje of twee. Terwijl ik nog steeds slechts enkele tramstelletjes zie rijden, die je er dan in het weekend op weg van Tivoli naar N’joy City genadeloos en zonder aankondiging rond middernacht bij Westraven uitknikkeren, zoek het maar uit, er schijnt over een half uur nog een bus 77 langs te komen. Met andere woorden et valt nog zo ontzettend veel te verbeteren en optimaliseren op het bestaande net.

  45. Peter de V.

    @buurtbewoner Beide zijn megalomane projecten om het ego/CV van politici op te poetsen. De Machinerie lijkt nu al een bodemloze put. Van een gigantisch complex project van een metro lijkt me dat nog erger, gezien het debacle van de Uithoflijn.
    Ik denk dus dat we iets budget kunnen besparen door met de MaChinerie te stoppen, en dat geld aan de metro te besteden. Dat lijkt me ondanks alles een nuttigere besteding. Het kan natuurlijk niet, want het komt uit andere potjes en dat mag niet, en het is een druppel op een gloeiende plaat, maar twee megalomane projecten met slecht projectmanagement en bewezen onkundige exploitatie lijkt me te veel van het goede.

  46. Shop50

    Te zot voor woorden pure geldverspilling en uiteindelijk is de burger weer de Sjaak want hij betaald de rekening en ze zitten jaren in een bouwput

  47. JM

    Beste stuurlui, Als de ingenieurs hebben doorgerekend dat het een rendabele en zelfs noodzakelijke opwaardering van het openbaar vervoer is, wat verbeelden jullie je dan dat je het beter weet?

  48. Herman

    Utrecht is bijzonder met zijn naamgeving van grote projecten.
    De Uithof vind je ook bij Den Haag.
    Leidsche Rijn klinkt naar Leiden.
    Merwedelijn, lijkt op Merwede bij Dordrecht.

  49. Marco Knol

    Het moet niet gekker worden; ben ik het zowaar eens met Koel Hoofd. Nu ja; dat zegt iets over de gekkigheid van dit plan.

    Overigens is in de jaren 90 al eens geopperd de sneltram bij de Graadt van Roggenweg ondergronds te laten gaan en te laten halteren onder de van Sijpesteijntunnel. Zo’n bouwput onder Utrecht CS vonden ze bij NS niet zo fijn idee. Nu is de techniek wel voortgeschreden, maar toch.

    Als je dan veel geld wil uitgeven aan beter OV; begin eens met nóg meer geld uit te geven aan de Uithoflijn en ondertunnel de Koningsweg. En trek die lijn over de Universiteitsweg en de provinciale weg door naar Amersfoort en Driebergen-Zeist. Dan heb je én een voorziening voor de regio, én je ontlast Utrecht CS doordat reizigers naar de Uithof in Amersfoort en Driebergen-Zeist kunnen overstappen. (En je hoeft geen station Utrecht-Koningsweg aan te leggen; scheelt ook weer een hoop geld.)

  50. pjotr bernen

    Een metro onder waar nu al een snelle busbaan ligt. Met als eindpunt waar nu al een sneltram naartoe gaat. De wijken die het hi moeten doen met amper een goeie verbinding naar het centrum (BV noord) komt in de plannen niet voor. Niets nieuws voor Lot die nog nooit interesse heeft getoond hierin

  51. Luuk Upuuk

    De overheid is niet eens bereid om meer geld uit te trekken voor gedeeltelijke ondertunnelling van de broodnodige noordelijke randweg tussen A27 en A2 en dan zou er voor dit megalomane idee wel geld zijn?

  52. RvD

    In het AD staat: De nieuwe Merwedelijn zal naar schatting 50.000 reizigers per dag trekken. Dit is twee keer zoveel als de Uithoflijn (tram 22) en de huidige lijn naar Nieuwegein/IJsselstein op dit moment samen.
    De Merwedekanaal lijn loopt alleen langs de Merwedekanaalzone, want daarna volgt het de normale tramlijn naar Nieuwegein/IJsselstein. De kanaalzone krijgt 12.000 bewoners. Die moeten dus allemaal 4x per dag de metro gaan nemen? Of waar komen die 50.000 reizigers vandaan?

  53. Joey

    Al beginnen ze volgend jaar. Wij hier gaan het niet meer meemaken dat die metro door Utrecht loopt.

  54. Pensionado

    De GL vlucht naar voren is ingezet met GR22 in zicht. Megalomane stippen op de horizon op kosten van de belastingbetaler in plaats van de hand in eigen Uithoflijnboezem. Voor een paar miljard de sneltram naar Nieuwegein ingraven terwijl ik die ondanks post corona herstel nog steeds niet met dubbele tramstellen langs zie tuffen, ofwel te weinig reizigers. Die metro is dus van zijn leven geen rendabele investering. Ga eerst eens het bestaande OV net verbeteren en optimaliseren. Zodat je niet zoals mij onlangs overkwam na een avondje Tivoli rond middernacht onaangekondigd bij Westraven uit de tram wordt geknikkerd, want dit is nu even het eindpunt ipv City. Wees blij want over pakweg een regenachtig halfuur mag je met bus 77 de reis voortzetten. Dat is nog eens wat anders dan luchtkastelen van narcistische wethouders.

  55. JdV

    Beste JM. Ingenieurs berekenen wat jij als opdrachtgever wil. De wereld zit vol met prachtige projecten die achteraf volslagen zijn mislukt. Allemaal keurig berekend door ingenieurs. Hoe naief ben je wel niet als je dat als aanbeveling ziet.

  56. Paul

    Goed plan ,doen !
    Utrecht heeft in vergelijking met veel andere steden van 400.000 inwoners in Europa heel erg weinig rail vervoer.
    Belangrijk zijn wel :
    1. Een echt totaal plan van een optimaal netwerk in 2050 zodat er niet steeds wat bij wordt bedacht, maar steady gefaseerd uitgevoerd kan worden.
    2.Dat de regie en uitvoering bij Prorail of ander metro infra bouw project organisatie ligt i.p.v. bij een provincie afdeling met te weinig kennis en ervaring.
    3.Dat de lijnen ook daadwerkelijk metropool lijnen zijn, dus voldoende de juist de omliggende forenzen gemeentes zijn aangesloten.
    Dit laaste kan de ring weg zo ontlasten dat Amelisweerd en andere expansie niet meer nodig is
    Juist nu de geld investeren is het juiste moment !

  57. Don

    @JM ben ik benieuwd welke ingenieurs aan de uithof lijn gerekend hebben en wat ze hiervoor betaald hebben gekregen.

  58. Utrechter2

    @Paul: het plan dat er nu ligt stopt bij het Science Park. Utrecht is nu eenmaal geen Amsterdam of Rotterdam waar een overstap wel zin heeft (Sloterdijk, R’dam Zuid).

    Het echte probleem is dat de regio Utrecht Oost een te verspreide bebouwing heeft die niet in een lijn te vangen zijn. Zeist is op zichzelf heeft al een probleem dat er meerdere lijnen nodig zijn om het te dekken. Verder liggen De Bilt en Zeist te ver uit elkaar voor een metro of sneltram. Verder ligt er een landgoed tussen het Science Park en Zeist, dus dat is omrijden of

  59. w

    een tram die vanaf cs ondergronds gaat en bij biltstraat bovengronds wordt, en verder uitbreiding van huidige tramnetwerk, dat is wat betaalbaar is, en het centrum ontziet, dat is de bottleneck, buiten het centrum kan alles bovengronds

  60. cas

    Ze geven aan dat het nodig is voor de bouw van de woningen in de kanaalzone, maar ze bouwen die woningen er toch wel…. is dit leugen 1?

    Maar laten we dit geld aub niet geven want deze gemeente heeft nu al 2 flinke flaters geslagen bij het rijk… of als ruilmiddel gebruiken, jullie die lijn en de A27 wordt verbreed en de gemeente en provincie stoppen met tegenwerken.

  61. W

    Kan me nog goed herinneren dat destijds op het ‘besluit wel of geen tram door de binnenstad’ het college van B&W klapte! D66 stapte op!
    De twee D66 wethouders Herman Kernkamp en Nicky van ‘t Riet stapten op. “Over mijn lijk”! Géén tram door de historische binnenstad van Utrecht werd hen gezegd en ze traden af!!!
    Gelukkig voor héél veel Utrechters!

  62. Nina

    We hebben zeer grote woningnood en polder Rijnenburg moet ontsloten worden, zodat daar woningen kunnen worden gebouwd. Het argument is steeds dat dit miljarden gaat kosten en het daardoor niet lukt om polder Rijnenburg vol te bouwen met woningen.

    En nu durft de wethouder te vragen om miljarden voor een metroproject waar uiteindelijk nog veel meer miljarden naartoe moeten?

    Verder had deze wethouder allang op moeten stappen na het debacle van en de Uithoflijn. Zij heeft blijkbaar geen last van zelfreflectie?

  63. Nina

    De geplande metro route door de stad is te belopen in 10 minuten.

    Waarom moet ov dwars door de stad rijden? Auto’s worden ook geweerd in het centrum en omgeleid via een “rondweg”; nu de bussen nog.

  64. Nina

    @cas

    Volgens de MER is de ontsluiting van de Merwedekanaalzone niet op orde en dus mag het aantal geplande woningen niet gebouwd worden daar. Dit is al heel lang bekend, maar wordt nu blijkbaar pas als probleem gezien door de gemeente. Prutsers.

  65. Dirk Prinsen

    Gooi dan ook meteen de tramlijn over de Weg tot de Wetenschap in een bak…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).