Honderden kilo’s aan materialen op de fiets naar de bouwplaats: in Utrecht kan het | De Utrechtse Internet Courant Honderden kilo’s aan materialen op de fiets naar de bouwplaats: in Utrecht kan het | De Utrechtse Internet Courant

Honderden kilo’s aan materialen op de fiets naar de bouwplaats: in Utrecht kan het

Honderden kilo’s aan materialen op de fiets naar de bouwplaats: in Utrecht kan het
De komende tijd zullen er materialen naar verschillende bouwlocaties met de fiets worden bezorgd. Het Utrechtse vastgoedonderhoudsbedrijf Wits is een pilot gestart waarbij een fietskoerier tot 300 kilo aan materialen in een keer kan meenemen.

De komende tijd zullen er materialen naar verschillende bouwlocaties met de fiets worden bezorgd. Het Utrechtse vastgoedonderhoudsbedrijf Wits is een pilot gestart waarbij een fietskoerier tot 300 kilo aan materialen in een keer kan meenemen.

Samen met bouwgroothandel Stiho, De Fietskoerier Utrecht, cargobike-producent CycleSpark en Goedopweg is het plan bedacht. De pilot is deze week gestart en het eerste ritje naar de bouwplaats is gemaakt.

Directeur Jacob van den Essenburg van Wits kwam zelf met het idee voor deze pilot. “Ik bestel bij vijf verschillende groothandels, die allemaal op bedrijventerrein Lage Weide in Utrecht zitten, en die bezorgen toch allemaal afzonderlijk van elkaar bij onze bouwprojecten. In mijn optiek moest dit anders kunnen.”

In een keer naar de bouwplaats

Begeleid door Taco Jansonius, de logistiek makelaar van Goedopweg, ging Jacob om tafel met de vijf groothandels. Taco: “Het uitgewerkte idee is dat alle groothandels op Lage Weide hun producten afleveren bij Stiho, één van de groothandels, en het vanuit daar in één keer naar de bouwplaats van Wits gaat.”

“In deze pilot starten we met groothandels Giebels, Sigma en Bevela die hun bestelling afleveren bij Stiho. Wij bundelen deze bestellingen en zorgen ervoor dat het in één keer naar de bouwlocatie gaat”, aldus Nigel de Maijer van Stiho. Hiervoor wordt samengewerkt met De Fietskoerier Utrecht en cargobike-producent CycleSpark. Nigel: “Een paar blikken verf, enkele dozen spijkers en wat isolatiemateriaal is prima met een cargobike naar de locatie te vervoeren. Bovendien zorgen we zo zelfs voor nul CO2-uitstoot.”

Producent van cargofietsen, CycleSpark, laat overigens weten dat hij al bezig is met een fiets die tot 500 kilo kan vervoeren.

5 Reacties

Reageren
  1. Cico

    Wordt er al gewerkt aan een hondenkar die 600 kilo kan trekken? Onze Middeleeuwse stad is daar op gebouwd he

  2. Toine Goossens

    Een mooi initiatief. Ook al zal de invloed op de CO2 productie niet groot zijn, het is een prachtig voorbeeld van ´omdenken´wat velen kan inspireren.

    Het zou mij niet verbazen als CycleSpark ook al denkt aan personenvervoer in de binnenstad.

  3. Martin

    Ik hoop dat deze zware dingen niet op het fietspad gaan rijden. De gevolgen kunnen ernstig zijn als je door zo’n ding wordt aangereden.

  4. Scherpschutter

    Prachtig! Marktpartijen zien een kans op economisch gewin én gezondheidsvoordelen voor de gemeenschap, en laten in zo’n geval uiteraard niet na om adequaat haar verantwoordelijkheden te pakken. Chapeau, ondernemers. Zo hoort het!

    Nou nog personeel vinden dat bereid is om voor een spreekwoordelijk duppie de kar in de meest gruwelijke weersomstandigheden 30x per dag door de stad te trappen, want met maximaal 5m2- en een paar honderd kilo aan laadcapaciteit wordt het wel een uitdaging om een bouwplaats te bevoorraden, zeg maar… 🙂

  5. Kees N

    Ik vind dit een prima idee en ik hoop dat we inderdaad (met name in de oude binnenstad) meer hiervan gebruik kunnen gaan maken. Succes!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).