Utrecht wordt steeds autoluwer en de gemeente probeert het gebruik van de auto te ontmoedigen, maar tegelijkertijd moet de stad wel bereikbaar blijven voor mensen die slecht ter been zijn. Er komt daarom nieuw beleid rondom de gehandicaptenparkeerplaatsen.
Het huidige beleid stamt uit 1999 en daarin staat alleen dat het aandeel gehandicaptenparkeerplaatsen in een betaald parkeergebied minimaal 2 procent moet zijn, en dat automobilisten maximaal drie uur gebruik mogen maken van zo’n plek. De overige gehandicaptenparkeerplaatsen in de stad werden vooral op verzoek van bewoners aangelegd.
“De ontwikkelingen in de stad, zoals het creëren van autoluwe gebieden en opheffen van parkeerplaatsen, vragen om een meer proactieve aanpak en daarvoor is het nodig om de richtlijn aan te scherpen”, schrijft het college. Ook blijkt, met name in de binnenstad, dat de tijdslimiet van drie uur te beperkt is.
Nieuwe richtlijnen
In de nieuwe richtlijnen is te lezen dat er bij iedere publiek toegankelijke voorziening zonder eigen parkeerterrein, zoals een buurtcentrum, theater of museum, minimaal twee gehandicaptenparkeerplaatsen moeten zijn. Ook wordt de parkeerduur van drie uur geschrapt, tenzij het, zoals het college het omschrijft, ‘past bij de omliggende voorzieningen’.
Het minimum van 2 procent gehandicaptenparkeerplaatsen in een betaald parkeergebied wordt met 2 tot 5 procent iets opgekrikt en de voorwaarden voor een persoonlijke gehandicaptenparkeerplaats zijn verruimd. Straks komen mensen bijvoorbeeld in aanmerking als ze honderd meter kunnen lopen, terwijl dat nu vijftig is.
Maatwerk
Het college benadrukt dat de aanleg van gehandicaptenparkeerplaatsen in sommige gevallen ook maatwerk is. “We blijven rekening houden met de aard van de beperking en de behoeften van de aanvrager. We hebben in de beleidsregel opgenomen dat we ook maatwerk toepassen als er bijvoorbeeld geen parkeerplaatsen zijn binnen loopafstand. We kijken dan naar alternatieven mogelijkheden.”
In de binnenstad zijn de nieuwe richtlijnen al toegepast. “We werken deze aanpak voor het verbeteren van het aanbod algemene gehandicaptenparkeerplaatsen in de binnenstad verder uit en gaan daarna aan de slag met de rest van de stad.”
Gekoppelde berichten
Zijn er, nu de stad autoluwer wordt, genoeg gehandicaptenparkeerplaatsen in Utrecht?
De gemeente Utrecht is al jaren bezig het aantal parkeerplaatsen in het centrum te verminderen,…
20 Reacties
ReagerenJôh !
De stad moet bereikbaar blijven voor minder mobiele mensen. De rest kan de pot op, toch?
@nee, de fiets op.
Nou ik ben met mij invalide vrouw al de stad uitgeziekt, omdat ik met mij vrouw bijna nergens kon komen met de auto. Als ik naar een invalidenparkeerplek reed, dan kwam dat geregeld voor, dat deze was weggehaald of was verplaatst, maar ook als er al iemand op die plek stond, moet je op zoek naar een ander invalidenparkeerplek en dat valt echt niet mee, als je op de Lange Nieuwestraat staat en je moet dan naar de Neude, dan ben je een uur verder en dan maar hopen dat er niemand staat. Nou gingen we al nooit op donderdag tot er met zaterdag niet naar de stad, omdat we toch geen plekje konden vinden. We reden dan naar Nieuwegein of Maarssenbroek, eigenlijk is dat belachelijk, nee, van Utrecht heb ik geen hoge pet op wat betreft het beleid voor invalide mensen.
Het is gewoon fantastisch om te zien hoe rond de spits het woon werkverkeer honderden meters lang muurvast staat op de doorgaande wegen en rondwegen, Marnixlaan, Prins Bernhardlaan, Cartesiusweg, Joseph Haydnlaan, alles moet door een steeds kleinere trechter. Dit is visie mensen. Ga vooral zo door Utrecht.
Officieel gehandicapten, met een (te betalen) kaart, zijn maar een klein deel van de (serieus) minder mobielen, toch?
Als de mobiele maar luie autorijders nou eens minder zouden autorijden, dan blijft alles keurig bereikbaar voor iedereen.
‘Straks komen mensen bijvoorbeeld in aanmerking als ze honderd meter kunnen lopen, terwijl dat nu vijftig is.’
Zit hier nog een tijdslimiet op? Bijvoorbeeld 10 of 13 seconden? Het zijn lichamelijk uitgedaagde personen dus ik vind dat je ze wel moet blijven uitdagen.
Verder moeten er meer bussen rijden vanuit De Meern en andere omliggende dorpen, en betere en meer aansluitingen komen op treinen vanuit terwijde of utrecht centraal. Je doet er nu een half uur over om vanuit de meern naar centraal te gaan met ov, fietsen is nog sneller. En je moet lang kunnen lopen naar een halte, zon 10 minuten. Neem dus ook de wijken en randgemeenten mee in je aanpak
Als het aantal fietsen in Utrecht ( nu naar schatting 1 miljoen)wordt teruggebracht tot 1 per bewoner , gecontroleerd met een betaalde fietsparkeervergunning, is er geen parkeerprobleem meer en hoeven er geen parkeerplaatsen worden opgeheven.( je gaat toch ook geen woningen opheffen wegens woningnood?)
Ach ja ben mantelzorger 75 jaar mijn man van 80 jaar slecht ter been mantelzorger wonend in oosten van land van mijn 98 jarige moeder. Wonend in lombok.Eenzaam door belachelijke parkeerkosten 8,75 voor 1 uur.daardoor komen deel familieleden minder .Kan zien dat Utrecht studentenstad is en hogeropgeleiden die totaal geen rekening houden met ouderen invaliden en minderdraagkrachtigen.Dank Utrecht voor je asociale beleid Salonsocialisten dus
Tips:
1. Neem een link op naar het concept-besluit van B&W
2. Neem op waar je moet zijn als je commentaar hebt
2. Neem op dat de gemeenteraad beslist en het besluit met of zonder amendementen goedkeurt
Jan Korff de Gidts
Komen er dus ook weer invalideparkeerplaatsen terug bij de bibliotheek op de Neude?
Wat zal het een geld gaan kosten om alle infrastructuur fouten te herstellen te komende tientallen jaren.
@M.A.: Familie komt niet meer omdat ze de parkeerkosten niet willen betalen? Dat ligt meer aan de familie dan aan de parkeerkosten hoor.
In Parijs kun je gewoon overal komen met de auto en zelfs (in de buurt) goedkoper parkeren dan in Utrecht.
Decennia van woningbouw zonder lange termijn visie betreffende het faciliteren van de extra vervoersbewegingen van de inwoners nekt onze stad.
Ja er moet wel wat veranderen voor onze inwoners met een gehandicaptenkaart. Blij dat het Stadsbestuur dat nu ook inziet. Culturele, zorg en andere instellingen, die in de binnenstad of aan de rand daarvan zitten, hebben vaak geen of 1 Invalidenparkeerkaart. Vooral aan de kant van Lepelen burg, Maliebaan e.o. is het droevig gesteld. De mensen met zo’n kaart kunnen vaak niet met het openbaar vervoer, wat er ook al bijna niet meer is aan de Oostkant van het Centrum. De (binnen)stad is toch voor iedereen, nietwaar?
Ik mis invaliden-parkeerplaatsen bij kerken. 2 parkeerplaatsen bij bv Tivoli zal te weinig zijn, gezien het aantal bezoekers.
Mijn partner is invalide .
@ Justin
Niet iedereen heeft veel geld. Er zijn mensen die de voedselbank nodig hebben en mensen die niet naar de tandarts kunnen wegens geldgebrek.
Verdiep je eens in de materie, zou ik zeggen.
Dan hoor je weer de dooddoener dat je minder je auto moet gebruiken of zelfs laten staan!
Hebben deze autohaters dan niet door dat heel veel burgers hun auto nodig hebben om op hun werk te moeten komen?
Niet iedere burger van Utrecht is student met fiets, of yup met thuis een werkplek!
De parkeergelden zijn absurd hoog voor burgers met een smalle portemonnee, de files zullen met deze zelf gecreëerde chaos en beleid alleen maar toenemen onder dit College.
Van GroenLinks weten we dat ze het liefst de burgers uit de auto willen hebben, maar dat een zgn arbeiderspartij als de PvdA hiermee akkoord is gegaan,is hoogverraad aan de burgers!
@Jan Korff de Gids,
Jan, ga eens naar het winkelcentrum Overvecht en kijk naar de vele gehandicapte mensen daar. Het is een van de weinige plekken die nog niet onder de dictatuur van de KVU lijden.
Dat is de werkelijkheid die met jouw en het gemeentelijk beleid kapot wordt gemaakt.