Een paar honderd mensen demonstreerden zaterdagmiddag op het Domplein in Utrecht tegen het Nederlandse asielbeleid. De organisatie van het protest ‘#Wijmakenplek’ wil dat de opvang van vluchtelingen op korte termijn wordt aangepakt.
De aanleiding voor de demonstratie is volgens de organisatie het ‘falend’ asielsysteem, de ‘asieldeal’ en de ‘schrijnende’ situatie in Ter Apel. Dit aanmeldcentrum voor asielzoekers zit al lange tijd vol. Eerder zijn er al in de gemeente Utrecht mensen uit het centrum opgevangen om de situatie daar iets te verlichten.
Uitgedaagd
De organisatie van #Wijmakenplek vindt echter dat Utrecht meer moet doen. Tijdens de demonstratie op het Domplein wordt het college onder meer uitgedaagd betere opvangplekken te creëren voor met name kwetsbare groepen. Daarnaast wordt de gemeente opgeroepen het landelijk debat te leiden.
Tekst loopt door onder afbeelding
“De Gemeente Utrecht moet een duidelijk standpunt nemen in het landelijke debat. Als mensenrechtenstad hebben we de verplichting een duidelijk politiek signaal af te geven aan Den Haag”, is te lezen in een persbericht.
Gezinshereniging
Het derde punt waartoe de gemeente wordt opgeroepen is op te staan tegen het beperken van gezinshereniging. Daarnaast vraagt de organisatie om eisen te stellen aan het COA. “De Gemeente Utrecht moet haar positie gebruiken om aan het COA minimale eisen te stellen voor de opvang van vluchtelingen: leefgeld, kunnen koken, activiteiten en privacy. Beter nog is de opvang volledig in eigen hand te nemen.”
Tot slot roept de organisatie op het criminaliseren van asielzoekers te stoppen. “Door de eenzijdige framing van partijen als de VVD en het CDA worden asielzoekers op verschillende plekken inmiddels van hun bewegingsvrijheid beroofd. Utrecht kan het eerlijke verhaal uitdragen.”
Gekoppelde berichten

Tweehonderd asielzoekers uit Ter Apel opgevangen in Jaarbeurs in Utrecht
Tweehonderd asielzoekers uit Ter Apel zijn dinsdagnacht opgevangen in de Jaarbeurs in Utrecht voor crisisnoodopvang.…

Honderd asielzoekers uit Ter Apel tijdelijk opgevangen in Utrechtse wijk Hoograven
De gemeente Utrecht maakt Sporthal Hoograven en de aangrenzende sportkantine Club Tropical voor een periode…

Laatste vluchtelingen vertrekken ‘pas’ begin volgende week uit pand Holland Casino in Utrecht
De laatste vluchtelingen vertrekken uiterlijk begin volgende week uit het voormalige pand van Holland Casino…
53 Reacties
ReagerenPrachtig. Graag al deze memsen registreren met naam, adres, woonplaats. Dan per morgen 1 of meerdere vluchtelingen per woning afleveren bij deze tot op het bot betrokken inwoners. Als we dat in elke stad doen kunnen we tienduizenden extra opvangplaatsen creeeren zonder dat dit de overheid geld of moeite kost. Een echte win-win situatie.
De situatie is inderdaad schrijnend en dat zal niet veranderen als de enorme toestroom zo blijft. Nederland loopt daardoor vast. Alle gesprekken over vermindering van de instroom worden door het linkse en progressieve blok geboycot dus er gebeurt ook niets. Ja, dweilen met de kraan open. Als die demonstranten dus echt iets willen doen kunnen ze beter asielzoekers in huis nemen want het blijft voorlopig nog wel even zo.
Ik zal volgende keer even met een blocnote langsgaan bij deze mensen om te vragen hoeveel ze er thuis willen opnemen. Benieuwd op hoeveel adressen ik mag opschrijven.
“Alle gesprekken over vermindering van de instroom worden door het linkse en progressieve blok geboycot dus er gebeurt ook niets.”
Mijn realisme is het uwe niet. Links heeft in Nederland op rijksniveau geen enkele macht, en de regering — ook het huidige kabinet, duidelijk rechts van het midden — is gebonden aan internationale verdragen. Het zou op zich al veel tijd en energie kosten om dit terug te draaien en Nederland zou een paria worden in de internationale gemeenschap. Maar zelfs wanneer Nederland verregaande maatregelen zou treffen, dan nog is de immigratie niet te stuiten, omdat we een land met volstrekt open grenzen zijn en ook de grenzen van Europa niet zijn af te sluiten. De toestroom zal de komende decennia alleen nog maar groter worden, omdat de opwarming van de aarde in het nu al extreem warme deel zal leiden tot onleefbare toestanden. Bovendien zal dit een dusdanige invloed op de economie hebben, dat steeds meer mensen ook vanwege de toenemende honger de rijkere delen van de wereld met een nog enigszins draaglijk klimaat massaal zullen gaan opzoeken. Er zijn maar twee middelen om dit tegen te gaan: 1. iedereen moet gaan leven in harmonie met de natuur, dus met veel minder consumptie; 2. zorgen voor spreiding van de nog aanwezige welvaart. Ik zie het niet gebeuren, u wel?
@realist welke enorme toestroom? welk links en progressief blok?
@realist: hoe kan het linkse en progressieve blok gesprekken boycotten? Heb je het over de tweede kamer? Heeft links daar volgens jou een meerderheid?!
De voor dit dossier verantwoordelijke staatssecretaris is al minimaal 10 jaar van vvd huize. Doe je huiswerk voordat je wat roeptoetert!
We kunnen niet de hele wereld opnemen
Er gaan steeds meer mensen naar de voedselbank
Zijn nou op die onderste foto van der Zweth en Bregman te zien of vergis ik me?
Zolang dingen niet bij hun naam worden genoemd worden ze ook niet opgelost.
Zo wordt door zachte heelmeesters het menselijk lijden politiek correct in stand gehouden, en ook uitgemolken. Dat is het verschrikkelijk onmenselijke van deze hele asielcrisis. NPO maakte zelfs van belastinggeld een fel belichte policor talkshow, gezellig met wijntjes en hapjes op tafel voor het hek van Ter Apel met asielzoekers op de achtergrond. En maakte vervolgens policor excuzes omdat ‘het niet de bedoeling was dat de asielzoekers in beeld zouden komen’….
Ik wordt daar echt heel depressief van want dat is psychische mishandeling en uitbuiting door een stel deugnieten die de mond vol hebben over mensenrechten. Ik vraag me dan ook oprecht af welke mensen die rechten eigenlijk hebben…
@Realist
Als al deze pak hem beet 5.00-1.000 demonstranten allemaal een asielzoeker in huis nemen, dan geeft dat AZC Ter Apel hooguit één dag adempauze.
Ja, hoe zal ik hier nu op reageren? Je ziet het schisma in Nederland over dit onderwerp, want er zijn mensen die het volstrekt niet met deze demonstranten eens zijn. Waaronder Massegast. Miljoenen en miljoenen mensen in de wereld zijn er slecht aan toe in arme landen en failed states en verlangen naar een waardig bestaan. Er lijkt me dus een mooie taak weggelegd voor de meestal jonge kerels die ik als asielzoeker op de foto’s zie. Er is voor hen een wereld te winnen, maar niet in het kleine met 18 miljoen mensen afgetankte Nederland. Nederland is al gaaf en af. Ik zeg: aan de slag jongens, aan het werk.
Wij hebben sinds jaar en dag twee vluchtelingen thuis, heel soms in hoge nood zijn het er 4.
Gemeente moet dit maar uitspreiden over de hele stad.
Nu is de vraag, heb jezelf mensen in huis, de vraag moet zijn: waarom heb je geen vluchteling in huis.
Ik vermoed dat bij Scherpschutter in Onstwedde meer vluchtelingen worden opgenomen dan in de stad.
Gisteren zijn we na 10 minuten afgehaakt, het werd te religieus,
Leuzen met schaam je kapot, terwijl er mensen uit de LHBTQ met regenboogvlaggen aanwezig waren.
Nederland kent geen schaamtecultuur, laten we dat houden zo.
Bij de FC zie je religie ook al opduiken met de “schaam je kapot” leuzen.
Jammer dat deze demo werd gegijzeld door geloofsfanatici.
De meeste vluchtelingen vluchten vanwege de bedrukkende religieuze schaamte cultuur waar iemand niet mag zijn wie hij is.
Voor de rest ben ik het mee eens, we moeten veel meer vluchtelingen opnemen.
Utrecht wil voor 2030, 100.000 woningen bouwen.
Geef woningen uit aan geboren en getogen Utrechters en overige aan statushouders.
Meeste woningzoekenden in Utrecht zijn geen Utrechter van geboorte.
Statushouders hebben niets, een Groninger of Gelderlander woont wel ergens, die hebben geen urgentie om te wonen in de mooiste stad op aarde.
40.000 woningen aan statushouders kan prima, onze eigen kinderen kunnen dan ook wonen in de stad.
Grappig veel mensen met een huis en buitenlanders , en mensen waarvan de ouder hier vroeger ook heen is gekomen.
Allemaal hand in hand op het plein.
Dit zijn állemaal mensen die geen moeite hebben met de prijzenstijgingen in eigen land kennelijk. Juist door déze types is en blijft het zo’n zooitje in Nederland en dit verklaart ook hélemaal de koers die het kabinet vaart. Er is gewoon draagvlak voor. Keuzes.
@Massegast: kom eens met concrete plannen.
@Koel Hoofd: juist, als ze allemaal iemand in huis opnemen is het opgelost. Maar bij links vinden ze altijd dat ‘de ander’ of ‘de rijken’ het maar moeten oplossen.
@Yosua ergert zich aan het religieuze karakter van deze demo. Dat is vreemd, want als er nu een discussie in Nederland is, die religieus van aard is, dat is het wel deze over de asielzoekers. Het gaat nl. over het onderdak bieden aan “de vreemdeling”. Een zeer Bijbels thema, waar ook het standpunt van geseculariseerden op gebaseerd is. Door deze religieuze saus is iedere meer zakelijke discussie over dit onderwerp onmogelijk. Het wordt gelijk in de goede/slechte mensen verhouding getrokken. Zo willen de uitgesproken voorstanders van het toelaten van asielzoekers nooit antwoord geven op de vraag hoeveel mensen in Nederland op jaarbasis zouden kunnen worden opgenomen en hoe dat dan zou moeten.
@Realist 17/9/2022 – 19:13
Zo is het al maken sommigen er weer een heisa van .
Die zien niet wat dit allemaal voor de toekomst gaat betekenen.
Of iemand nou voor of tegen die asieleisers is 1 ding kunnen ze niet omheen en dat is dat het er veel teveel worden wat resulteert in grote problemen .
De mentaliteit en denkwijze staan loodrecht op die van ons.
Het is maar een handjevol die om de gegeven reden hierheen komen de rest komt met hele andere gedachten hierheen .
Even voor de duidelijkheid , Nederland kan wel de boel dichtgooien en zit niet aan verdragen vast want Hongarije en polen weigeren ze ook .
Als iedereen zich aan verdragen zal houden zulken er stukken minder asielzoekers hier belanden omdat ze zich moeten aanmelden in land van aankomst en dat is niet hier.
@Yoshua
“Ik vermoed dat bij Scherpschutter in Onstwedde meer vluchtelingen worden opgenomen dan in de stad.”
Als je met Onstwedde die vele kleine dorpen en stadjes in het achterland bedoeld, dan is je vermoeden correct. In de Randstad worden in verhouding tot de rest van Nederland bizar weinig asielzoekers opgevangen.
Daarom is het ook zo krom dat een dorpje van 3000 inwoners wordt opgezadeld met 300 asielzoekers terwijl die hoeveelheid in Utrecht met 358.000 inwoners niet eens zou opvallen. Echter, vraag me niet waar je ze moet laten want zo snel kan er gewoon niet gebouwd worden in Utrecht/Nederland waar klimaatdoelstellingen prioriteit hebben boven mensen huisvesten.
@Lexus
We begrijpen elkaar op dit punt.
Echter.
“De toestroom zal de komende decennia alleen nog maar groter worden, omdat de opwarming van de aarde in het nu al extreem warme deel zal leiden tot onleefbare toestanden.”
Maar 100% van de vluchtelingen is nu op de vlucht voor andere mensen die hun het leven onmogelijk maken of willen beeindigen, of zijn opzoek naar een beter leven in een rijk land. Klimaat heeft niets met die menselijke agressie of opportunisme te maken. Dus de kreet klimaatvluchteling moet je mee uitkijken. Natuurlijk, wat nog niet is kan wel komen, maar er eerst staat ons toch eerst hele andere dingen te wachten.
Zoals…
De USA wilde een regime change in Irak en Afghanistan en de EU dacht dat na te kunnen doen in Libie. Wij in Europa werden daardoor overstroomd met vluchtelingen, waarvan er vele nu nog (NB!) onder erbarmelijke omstandigheden aan de grenzen van fort Europa zitten. Want een regime change betekend een machtsvacuum en dan breekt altijd de pleuris uit en wordt het rennen voor je leven… Daar weten ze in Irak (isis)en Afghanistan (taliban) alles van…
Nu wil de USA, en de EU sluit zich daarbij aan, een regime change in Rusland.
Als dat gebeurd dan breekt de pleuris uit in al die aan Rusland grenzende landen waar al die mannen bewapend zijn en het erg mannig is om die wapens ook te gebruiken….
Dat is deze week al op gang gekomen omdat Rusland (de grote peacekeeper/peace enforcer in die regio) de handjes vol heeft in Oekraine. Armenie (enclave Nagorno-karabach) versus Azerbeidzjan, Kirgizie versus Tadzjikistan, Georgie (moet bij de EU komen) versus Ossetie (die mogen niet bij de EU) en ga zo maar door. Als die onrust verder escaleert komen er weer grote stromen vluchtelingen onze kant op. Vergis je niet, de EU heeft haar ogen op die regios laten vallen vanwege de grondstoffen en zoekt daarom toenadering onder de “grijze duiven van Putin” om het zo te stellen, niet omdat we die mensen zo aardig vinden maar omdat we hun resources zo goedkoop mogelijk willen.
Daarnaast staat de boel in Azie ook op scherp, wederom dankzij die Amerikanen.
Dat zijn een heleboel beestjes die niet bij de naam worden genoemd want Amerikanen zijn lief en de EU is goed…
Tegen dergelijke misselijkmakende geopolitiek valt niet tegenaan te bouwen en kan ook niet want Nederland moet voldoen aan Europese milieu en klimaatwetgeving. Het minuscule Nederland begint aan het einde van haar capaciteiten te komen maar wordt door de EU behandeld alsof het net zo groot is als Duitsland of Frankrijk. We hebben 100 jaar oude vluchtelingen verdragen welke enkel werken indien het westen niet in andere landen hun democratische ideologie op morele wijze loopt te verkondigen. Dat beestje wordt niet benoemd want het westen is superieur t.o.v. de rest van de wereld en iedereen heeft gelijke rechten op welvaart en ze hebben het recht om dat hier te komen halen. Intussen kijken 141 landen met meer dan een paar miljard inwoners naar de EU alsof we volkomen achterlijk zijn omdat wij onze eigen economie en daarmee slagkracht omzeep helpen. Ik ben bang dat ze gelijk hebben….
Stop war, make peace!
@Janah,
Niemand kan vertellen hoeveel er jaarlijks zouden mogen worden opgenomen.
Wanneer Oekraïne uit de hand loopt en er staan 50 miljoen aan de deur, dan moeten we die opnemen.
Komen er 500 dan nemen we die op.
In Turkije zijn miljoenen mensen uit de LHBTQ op drift geslagen, die zijn hun leven in Turkije niet zeker, die mogen we niet weigeren.
Oost-Afrika miljoenen mensen hebben honger, die willen graag naar ons land komen.
Er zijn ruim 100 miljoen mensen wereldwijd op de vlucht.
Geen jaar quotum is daar op in te stellen.
We moeten iedereen die wil komen opnemen en een waardig bestaan geven.
Of het nu jaarlijks 5000 zijn of 5 miljoen, dat doet niet ter zake.
Mensen vluchten niet zomaar.
@Claire Obscur: u begint met ronduit schandelijke verdachtmakingen die op geen enkele wijze ondersteund worden met feiten en eindigt met een totaal nietszeggende conclusie. Een overbodige en vooral ronduit kwalijke reactie dus.
@Janah: het is een misvatting dat de ethische beginselen van religie in alle opzichten zouden afwijken van de seculiere, al gaan de christelijke het verst: bemin uw naaste als uzelf en keer uw vijanden de andere wang toe. Merkwaardigerwijs vind je juist onder christenen heel veel mensen die deze beginselen totaal aan hun laars lappen. Eerlijk gezegd ken ik wat dat betreft maar weinig echte christenen en vind ik in het algemeen meer mededogen bij niet-gelovigen. Maar misschien kom ik de verkeerde mensen tegen.
@Joshua, dus God’s water over God’s akker!
Voor iedereen die ‘t heeft over zelf asielzoekers in huis halen: zoek even op wat een asielzoeker is en wat een statushouder. En met dezelfde redenering ga ik ervan uit dat voorstanders van de A27 ook ieder zelf twee strekkende meter financiert en bouwt? Want daar heeft míjn bubble dan weer geen zin in. Mooi zo, democratie.
Janah,
Ik weet weinig van de drie midden-oosten religies.
Ook niet over de beste m/v akkerbouwer is.
Weet wel dat het zeer gewelddadige clubjes zijn die veel mensen op drift laten raken.
Die dan in landen, waar religie niet ter zaken doet, een nieuw leven willen beginnen.
Mag die ouwe diesel wel de milieuzone rijden ????
Dat is pas belangrijk in deze stikstof crisis.
Onze sporthallen worden vrijgemaakt voor de vluchtelingen dus Ter Apel heeft weer lucht
@Yoshua. Concretiseer je stelling. Stel bijvoorbeeld dat er zich jaarlijks 100.000 mensen in Ter Apel e.a. melden. Hoe gaat Nederland die op een fatsoenlijke manier huisvesten en integreren?
@Lexus — Vraag de Zuid-Koreanen welke plannen zij hadden. Nu een welvarende economie. Hard gewerkt, aan blijkbaar werkzame plannen. In de jaren 60 was Zuid Korea net zo straatarm als Ghana. De verschillen tussen beide landen nu zijn enorm. Zoek die verschillen en benoem de redenen. En wees niet politiek correct. Een voorzetje: beide landen zijn lange tijd gekoloniseerd geweest. Daar zie ik geen verschil opduiken.
@Yoshua — 5 van de 100 miljoen op drift zijnden opnemen? En wie dekt deze blanco cheque? Ah, de NL belastingbetaler is er goed voor. Maar die is al uitgebeend hoor, door ‘Den Haag’ en krijgt nu ook een vette energierekening voor z’n kiezen. In the end zijn we net zo platzak als de 5 miljoen vluchtelingen die u wil opnemen. Dat zal een gezellige tijd worden. Kunnen we de liedjes van Louis Davids weer van stal halen. Jaren 20, 30. Fijne tijd. Ik heb de verhalen uit de eerste hand van mijn familieleden gehoord.
@Massegast: u geeft geen antwoord op de vraag die ik gesteld heb. Over Korea kunnen we het een andere keer hebben, maar als u bedoelt te zeggen dat rigide communisme a. niet werkt en b. dictatuur betekent, dan ben ik het met u eens.
@jannah,
100.000 per jaar.
Dan moeten we eindelijk eens meer woningen bouwen, we wilden een miljoen huizen bouwen voor 2030.
Dat met de opvang zit wel snor, als de huizen worden gebouwd.
Integeren gaat niet lukken, dat weet iedereen.
Veel vluchtelingen kunnen noch lezen noch schrijven, spreken vaak een lokaal dialect.
Daarom is het ook zo fijn dat deze mensen na 5 jaar toch het Nederlanderschap kunnen krijgen.
De kinderen en opvolgende generaties leren wel lezen, schrijven en taal.
Die zijn zeer waardevol voor onze toekomst.
Maar ben bang dat we het niet met elkaar eens worden.
Wie zijn deur sluit, sluit zichzelf in!.
@Lexus — Nee, over Zuid Korea moeten we het wel hebben. Daar is een antwoord te vinden mbt het gebrek aan welvaart in grote delen van de wereld. En ik bedoel Zuid Korea (Seoel), niet Noord Korea. Dat is een verhaal apart.
Laten ze eerst eens voor Landgenoten demonstreren. 30 procent van de Nederlandse kinderen zitten in de armoede, krijgen nauwelijks normaal te eten, vallen om op school, zijn ondervoed, leven onder erbarmelijke omstandigheden op Kanaleneiland en Overvecht, het is een schande. Veel te weinig fatsoenlijke woningen. Plemp in die flats studenten , maak van de mooie studentenhuizen normale sociale huurwoningen, zodat die nog niet verder worden vernield.. Dit land is totaal de weg kwijt.
@Massegast: ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag gekregen. Zuid-Korea is hier niet aan de orde.
@Yoshua. Dream dream on.
@knuppel: super goed idee. Sterker nog, ik wil 4 meter betalen. Geef maar een rekeningnummer door. Meer asfalt, daar trek ik graag de portemonee voor!!!
@Dina
“Dit land is totaal de weg kwijt.”
Klopt, en niet zo beetje ook, zelfs censuur van onwelgevallige informatie/meningen begint de norm te worden terwijl men wel de bek vol heeft over “het publieke debat moet gevoerd worden”.
@Dina Dat is 6.8% in NL. Bron: https://www.nji.nl/cijfers/armoede-gezinnen En in Utrecht 11.7%, bron: https://www.utrecht-monitor.nl/economie-inkomen/werk-inkomen/armoede Dat is te veel, maar geen 30%. Maar wilt u zeggen dat deze armoede komt door die paar statushouders, of door de steeds schevere verdeling tussen arm en rijk?
@Massegast: geef eindelijk eens antwoord op de vraag die ik u om 10:21 gesteld heb: wat stelt u concreet voor om de huidige migratiecrisis op te lossen, dus kom eens met concrete plannen. En u kunt dan meteen ook duidelijk maken wat Korea hiermee te maken heeft, want dat is me volstrekt onduidelijk.
@Lexus — Zuid Korea laat zien hoe een straatarm land in 50 jaar tijd welvarend is geworden. Maw, daar kun je wat van leren. Landen in Afrika en het Midden Oosten zijn niet welvarend geworden. Men doet daar dus iets verkeerd en/of men laat wat na. Die grote welvaartskloof tussen Afrika/Midden Oosten en West Europa is de motor van de vluchtelingenstromen. Als je de welvaart in Afrika/Midden Oosten wil verhogen, ja, dan zal er gewerkt moeten worden en wel efficiënt (do not confuse activity with performance). Het juiste arbeidsethos en lange termijndenken zijn onontbeerlijk om tot welvaart te komen. Dat is en wordt in Oost Azië (voorbeeld Zuid Korea) wel gepresteerd in de afgelopen 50 jaar. Ik heb China een paar keer mogen bezoeken en ik kan je zeggen, het arbeidsethos van de Chinees is second to none. Daarom is het straatarme, grauwe China van Mao in 40 jaar tijd verandert in een rijk, welvarend land. En dat gebeurt in Afrika en het Midden Oosten niet. De razendsnelle bevolkingsgroei in die regio’s speelt natuurlijk ook een grote rol. Voorbeeld: Egypte. In 1985: 50 milj inwoners. Nu: bijna 107 milj. Inderdaad: duizelingwekkend. En die bevolkingsgroei in Egypte is geen uitzondering. Daarom heeft West Europa met een niet ophoudende vluchtelingenstroom te maken. Zo, dan zijn we weer terug bij de demonstratie op het Domplein. Hopelijk is mijn punt nu duidelijk. Tot slot heel concreet: jonge kerels dienen in Afrika en het Midden Oosten huis en haard niet te verlaten. Anders is hun essentiële inbreng en arbeidskracht om tot welvaart te komen definitief verloren. Easy going zal het niet worden. Maar ja, wie heeft u ooit verteld dat dit leven er is om gelukkig te worden?
Eén kind dat honger lijdt in Nederland is er al één teveel.
@Massegast: en die boodschap gaat u nu vertellen in de arme delen van Afrika en Azië om de instroom van migranten naar Europa te verminderen? Ik vroeg u immer om een concrete oplossing.
@Nina
alleen in Nederland?
@Koel Hoofd 18/9/2022 4:15.
Klopt, Zoutkamp zit kennelijk ook alweer voor maar het gaat om het principe. Je kan niet van anderen verwachten mee te werken aan je eigen ideologie tenzij daar wel heel goede feitelijk onderbouwde redenen voor zijn en die zijn er in dit geval niet. In dit geval zijn er alleen maar verliezers als we doorgaan zoals nu.
@Lexus — Mijn reactie nog eens doornemend realiseer ik me dat er geen lijst met concrete plannen in staat. Die heb ik overigens wel. Ze zullen echter niet altijd welkom zijn en het voert te ver om dat allemaal uit te schrijven. Dan wordt het een rapport en ik denk dat de redactie van DUIC daar een stokje voor zal steken. Mijn kernpunt heb ik wel gezegd: alleen een welvarend Afrika en Midden Oosten zal de vluchtelingenstroom doen opdrogen.
@ Yoshua, ik ben even heel benieuwd, jij geeft aan dat er 100 miljoen op de vlucht zijn en wij eigenlijk iedereen moeten opnemen en een waardig bestaan moeten geven. Hoe zie jij dat dan voor je? Huizen, werk, zorg, onderwijs, voorzieningen? Iedereen weet dat vanuit een sociaal oogpunt het beste is om ze te helpen, maar helaas zijn veel mensen door het sociale verblind en vergeten ze even dat wij ze allang geen zekerheden meer kunnen bieden. Geld is er vanuit de overheid niet want het is een doorgeefluik van belastingen (veel mensen snappen dat nog niet), werk hebben we alleen in laag betaalde banen zonder zekerheid (enkeling zal best wel een prima carrière kunnen maken), Huizen zijn er gewoon niet en het bijbouw argument kan niet want daar is geen ruimte en geld voor om ze dat zomaar aan te bieden). Onderwijs heeft al tekorten en extra werk door de nieuwe mensen die al instromen. Zorg heeft nu al wachtrijen die voor de mensen hier helaas al te lang zijn waardoor ze het niet halen.
En dan zijn er nog vele andere dingen te benoemen waardoor het voor hun toch niet zo leuk is hier en voor de mensen hier het steeds minder leuk wordt.
@ Yoshua 16:57
Het altijd kneiterlinkse super tolerante Zweden hanteert al decennia lang die line of thought, en heeft net extreem rechts in het parlement gekozen omdat het integreren ook na het leren lezen en schrijven niet bleek te werken.
100.000 per jaar, 1 miljoen huizen bouwen tot 2030.
100.000 asielzoekers per jaar die allemaal ‘verwerkt moeten worden in het systeem’. Daar hebben we het personeel niet eens voor.,.
1 miljoen huizen, dat is een stad zo groot als amsterdam erbij, waar wilde je die parkeren? Kijk op de kaart en kopieer Amsterdam en probeer het dan ergens in te puzzelen…. Lollige opmerkingen als ‘we kunnen meer hele hoge woontorens bouwen’ gaat ook niet op want daarvoor is onze bodem te slap, delta gebied met grondwaterstand fluctiaties… Dus meer nieuwe inwoners gaat hoe dan ook ten koste van natuur, groen, leefruimte, de boeren, milieu en zelfs klimaat op microniveau.
Er zijn door wetenschappers al zestig jaar geleden harde grenzen aan de groei vastgesteld. Die hebben we nu echt bereikt in Nederland juist omdat we zo’n klein postzegellandje zijn.
@cas,
Waar een wil is, is een weg.
Beetje vreemd dat je het erg vindt dat mensen het minder leuk hebben.
Het is echt niet erg om te minderen, minder leuk, het zij zo.
Mensen die vluchten omdat ze geen perspectief hebben thuis of moeten vluchten voor oorlog hebben het helemaal niet leuk.
Gun die mensen dat ze het een beetje leuker hebben, samen delen is niemand minder van geworden.
@Massegast: u had met die laatste zin kunnen volstaan. Daar ben ik het van harte mee eens. Overigens is er voor minderheden in China, zoals de Tibetanen en Oeigoeren, en de Noord-Koreanen nog steeds reden genoeg om als het kan de benen te nemen, en als zij die kans krijgen zullen zij daar voor een deel ook dankbaar gebruik van maken. Toch nog een vraag: hoe denkt u die arme Aziaten en Afrikanen op termijn welvarend te maken, en verder de klimaatcrisis op te lossen, die ook voor mensenstromen zal gaan zorgen richting een nog redelijk leefbaar gematigd klimaat?
Hans Janmaat heeft al jaren geleden gewaarschuwd, dat Nederland te vol gaat worden,en zijn eigen bevolking daar onder zal gaan lijden.
En zie hier wat er nu gebeurt, hele dorpen komen erbij,en er zijn geen woningen voor onze eigen ingezetenen.
@Lexus — Ik denk dat de benen nemen niet de oplossing is. Als alle mensen in de problemen naar West Europa komen, dan komt er een probleemgebied bij, nl. West Europa. Zou toch jammer zijn. Ja en hoe maak je Afrika en het Midden Oosten welvarend? Eén van de hamvragen voor de komende eeuw. Eén van de grote barrières is de cultuur, die ongeschikt is om het kapitalisme uit te rollen in die regio’s, maar wel noodzakelijk om tot welvaart te komen. Dat kapitalisme is daar ook nooit ontstaan. Dat heeft in West Europa plaatsgevonden, met een culturele omslag die een paar eeuwen geduurd heeft. In die zin ben ik pessimistisch over de toekomst van het Midden Oosten en Afrika. Over Afrika ten Zuiden van de Sahara iets minder. De bevolking heeft daar wel dynamiek. Gevolg is wel dat de vluchtelingenstroom naar West Europa in stand blijft, wat West Europa fundamenteel zal veranderen. Nu nog even de klimaatcrisis, die andere hamvraag voor de komende eeuw. Als Afrika en het Midden Oosten welvarend worden verergert dat juist weer die klimaatcrisis! In feite is de politiek over het klimaatprobleem een beetje aan het neuzelen. Het kwaad is eigenlijk al geschied en gaat elke dag door. Alleen als je de wereldbevolking in korte tijd halveert, dan bereik je iets. En dat is weer te onzinnig om over na te denken. Groet van Massegast en dank aan de redactie van DUIC voor het geven van gelegenheid.
@ Geenstijl@Utrecht
Hans Janmaat, de grote visionair Wie kent hem nog? 🤪
@yoshua: samen delen is niemand minder van geworden. Wat een ontzettend dom gepraat. U heeft 100 euro. Ik niks. Als we samen delen hebben we beiden 50 euro en heeft u minder dan daarvoor. Socialisme. Iedereen even arm.
@Massegast: merkwaardigerwijs blijken we het uiteindelijk op de meeste punten eens te zijn. Zoals uit al mijn reacties blijkt deel ik uw pessimisme. Want de wereldbevolking wordt niet gehalveerd en de huidige en toekomstige bevolking gaat niet in harmonie leven met de natuur, maar blijft gevangen in de kapitalistische groei- en verspillingseconomie, ook al zou dat in delen van Azië en Afrika niet het geval zijn. De enige redding die nog gepropageerd wordt, is de wetenschap of techniek, maar ik heb daar geen vertrouwen in. Verbeteringen op dit gebied gaan vaak gepaard met evenzoveel verslechteringen, denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van de waterstofbom en de plastics. Ergo, volgens mij komt er op den duur een eind aan de quasi-intelligente menselijke soort, die een flink aantal andere soorten in haar val zal meeslepen. De aarde draait natuurlijk gewoon door met de overlevers. Ook mijn dank gaat uit aan DUIC voor het plaatsen van de diverse gedachtenwisselingen.
@JdV: wanneer we van die 50 euro van elk beiden zouden kunnen overleven, lijkt me hier niets mis mee. Beter dan dat de overwinnaar als enige zou overleven, zoals u kennelijk prefereert. Tal van koppels — en op macroniveau samenlevingen — hebben dankzij het delen van de welvaart in hun geheel overleefd en doen dat nog steeds. Ik geef toe dat het ingewikkelder ligt, maar het gaat om het beginsel: naakt kapitalisme leidt uiteindelijk tot alles voor de een en niets voor de ander.
@ yoshua, minder leuk hebben in dit geval gaat altijd ten koste van de mensen die het al moeilijk hebben. Dit gaat direct de mensen raken die net kunnen rondkomen of een uitkering ontvangen. Die gaan altijd het iets minder leuke direct voelen en dat is dan ook echt minder leuk. Laat staan de barmhartige ongelijkheid die je hun voorschotelt.
De illusie dat de rijken het wel zullen betalen is allang ontkracht.