Utrechters kunnen meedenken over de toekomst van het openbaar vervoer in de stad Utrechters kunnen meedenken over de toekomst van het openbaar vervoer in de stad

Utrechters kunnen meedenken over de toekomst van het openbaar vervoer in de stad

Utrechters kunnen meedenken over de toekomst van het openbaar vervoer in de stad
Archieffoto. Foto: Bas van Setten
Utrechters kunnen meedenken over de toekomst van het openbaar vervoer in de stad. U Ned, een samenwerking van overheden, nodigt inwoners uit om mee te denken over de toekomst van het openbaar vervoer in Utrecht. Doel daarvan is om het openbaar vervoer in het zuidwesten en oosten van de stad te verbeteren.

Utrechters kunnen meedenken over de toekomst van het openbaar vervoer in de stad. U Ned, een samenwerking van overheden, nodigt inwoners uit om mee te denken over de toekomst van het openbaar vervoer in Utrecht. Doel daarvan is om het openbaar vervoer in het zuidwesten en oosten van de stad te verbeteren.

In juni zijn drie informatiebijeenkomsten over het openbaar vervoer en wonen in de regio Utrecht. U Ned onderzoekt hoe het openbaar vervoer verbeterd kan worden en extra woningbouw mogelijk gemaakt kan worden. U Ned wil rond Utrecht Centraal overbelasting voorkomen. Daarnaast willen ze het Utrecht Science Park en nieuwe en bestaande woon-werklocaties in Utrecht beter bereikbaar maken.

Vijf mogelijke maatregelen

In de afgelopen jaren hebben het Rijk, de provincie en gemeenten gekeken naar verschillende maatregelen en gekeken of de maatregelen haalbaar en effectief zouden zijn. Eind vorig jaar werd duidelijk dat er vijf kansrijke maatregelen zijn die verder onderzocht gaan worden.

Allereerst worden de mogelijkheden voor de nieuwe (deels ondergrondse) tramverbinding, de Merwedelijn, onderzocht. Hierdoor moet onder andere het nieuwe woon- en werkgebied A12-zone bereikbaar worden. Doordat de lijn deels ondergronds rijdt, is de reistijd een stuk korter. Trams op het traject moeten elke twee tot drie minuten gaan rijden en de verbinding tussen centrum Nieuwegein en Utrecht Centraal wordt acht minuten sneller dan de huidige tramlijn. Afhankelijk van hoe de mogelijke Merwedelijn er precies uit komt te zien, wordt gekeken of de tramlijn langs Kanaleneiland verlegd kan worden naar Papendorp, in de vorm van de Papendorplijn.

Ook wordt onderzocht of de bestaande tramlijn 22 vaker in de spits kan rijden voor grote groepen reizigers van en naar Utrecht Science Park. Daarnaast wordt gekeken of het mogelijk is om een tweede busbaan op het Utrecht Science Park aan te leggen. De bedoeling hiervan is dat de bussen (en trams) elkaar op de Heidelberglaan minder in de weg zitten.

Verder worden doorstromingsmaatregelen voor de Waterlinieweg onderzocht om te kijken hoe bussen sneller en makkelijker kunnen doorrijden.

Informatiebijeenkomsten

Inwoners en reizigers kunnen hun mening geven over het onderzoek. In juni organiseert U Ned informatiebijeenkomsten. Op dinsdag 6 juni is de eerste bijeenkomst bij Vechtclub XL op de Europalaan. De tweede bijeenkomst is op donderdag 15 juni bij Bar Beton op de Pythagoraslaan. Op beide bijeenkomsten zijn mensen tussen 17.00 en 20.00 uur welkom. Dinsdag 13 juni is er een digitale informatieavond tussen 20.00 en 21.00 uur. Aanmelden kan hier tot en met donderdag 8 juni.

Gekoppelde berichten

11 Reacties

Reageren
  1. Leon

    – De tram in ieder geval deels in Kanaleneiland houden, ook als er iets nieuws komt.
    – Misschien nog een tramachtige verbinding vanaf Overvecht richting Rijnsweerd.

    Maar verder ook niet teveel megaprojecten willen – liever bestaande infra uitbreiden/aftakken. Veel projecten moeten ook meer vanuit de Provincie komen (bijvoorbeeld De Bilt/Zeist beter verbinden met de stad).

  2. Harm

    Ik denk dat harde data (volle bussen en trams, ov check-ins), verkeersexperts en het budget van de gemeente meer bepalend zijn dan een gesprekje voor de bühne.

  3. Gemeenteambtenaar

    @leon: suggesties niet vai duic aub maar via inspraakavond. Via duic heeft geen zin

  4. WJM

    Neem de ideeën van ingenieur Spier van Leefbaar Utrecht er bij!
    Maak satelietbushaltes!, want niet iedereen wil alles via het station reizen! Tijd! Geld! Onnodig!

  5. Jonathan

    Gewoon een metro bouwen. Kost wat maar dan heb je er ook heel lang en heel veel plezier van

  6. w

    hubs net buiten de stad voor de streekbussen!, die doorkruisen onnodig met z’n honderden per dag de binnenstad! nabij tram of trein aldaar uiteraard; via hubs bij UMC en Lunetten bijv

  7. WvR

    @Jonathan:
    Afgaande op de Uithoflijn:
    Van maandag tot vrijdag wel.
    Tenzij’ie weer stuk is.

  8. Koel Hoofd

    @Jonathan
    “gewoon een metro bouwen”
    Weet je wat er met dat simpele tramlijntje 22 is gebeurd?
    50 jaar verder, de duurste tramlijn ter wereld en rijdt nog steeds niet zoals gepland en…. bus 12 moet ook weer terugkomen terwijl het juist de bedoeling was dat die vervangen zou worden door die peperdure tram….

  9. Paul

    OV gratis maken dan gaan veel meer burgers de tram en bus pakken

    De Uithoflijn natuurlijk ook in het weekend laten rijden. Te gek voor woorden dat de duurste lijn ter wereld ( met dank aan Lotte van Hooydonck) in het weekend niet rijdt!!!

  10. Marcel 59

    De vraag is wel hoe representatief de uitkomsten van deze bijeenkomsten zijn. Wie komt er op af? Is dat de gemiddelde Utrechter of de gemiddelde OV-gebruiker? Of wordt dit een gelegenheid, waarbij van enthousiaste aanhangers van tram en metro los kunnen gaan; en zo de legitimiteit voor het uitgeven van tientallen of honderden miljoenen Euro’s aan ambitieuze politici verstrekken?
    Of is hier weer een teleurstelling in de maak, dat er uiteindelijk iets anders besloten wordt, dan de uitkomst van deze inspraakronde?

  11. Binnenstadbewoner

    Utrecht is hard op weg om een metropool te worden. Bovengronds is onvoldoende ruimte voor zoveel extra verkeer, Enige goede keuze is aanleg van een metro netwerk.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).