Utrechts collegeakkoord scoort goed in onderzoek Natuur & Milieu | De Utrechtse Internet Courant Utrechts collegeakkoord scoort goed in onderzoek Natuur & Milieu | De Utrechtse Internet Courant

Utrechts collegeakkoord scoort goed in onderzoek Natuur & Milieu

Utrechts collegeakkoord scoort goed in onderzoek Natuur & Milieu
Presentatie van het Utrechtse coalitieakkoord.
Utrecht scoort, als een van de weinige steden in Nederland, goed op het gebied van duurzame mobiliteit in een onderzoek naar collegeakkoorden. Natuur & Milieu onderzocht de nieuwe akkoorden van de 32 meest dichtbevolkte steden van Nederland.

Utrecht scoort, als een van de weinige steden in Nederland, goed op het gebied van duurzame mobiliteit in een onderzoek naar collegeakkoorden. Natuur & Milieu onderzocht de nieuwe akkoorden van de 32 meest dichtbevolkte steden van Nederland.

Van alle onderzochte gemeenten scoorden maar vier steden een voldoende, waaronder dus Utrecht. Naast Utrecht komen ook Den Haag, Leiden en Zaandstad goed naar voren.

Volgens Natuur & Milieu hebben deze steden concrete ambities zoals het plaatsen van meer laadpalen, het stimuleren van openbaar vervoer en het bouwen van fietsenstallingen. Veel andere gemeenten hebben minder concrete plannen. Alleen op het thema snelfietspaden steekt Utrecht niet boven de andere steden uit.

Natuur & Milieu onderzocht de coalitieakkoorden van 32 Nederlandse gemeenten met een hoge stedelijkheid op tien criteria, waaronder maatregelen voor elektrisch rijden, autodelen, stimuleren van fiets en openbaar vervoer en nieuwe mobiliteitsconcepten.

Gemeenten die zeven of meer maatregelen in hun collegeakkoord vermelden, scoorden een ‘goed’, gemeenten die vijf of zes maatregelen noemden ‘redelijk’, gemeenten die drie of vier maatregelen nemen een ‘matig’ en gemeenten met twee of minder maatregelen een ‘onvoldoende’. De belangenclub concludeert dat de grote steden in Nederland maar weinig ambitie tonen op het gebied van duurzame mobiliteit, Utrecht is dus een uitzondering.

7 Reacties

Reageren
  1. Een utrechter

    Nu de theorie nog omzetten in werkelijkheid

  2. Harry

    Nog meer propaganda.

  3. henk westbroek

    Alleen het kernbegrip al ” duurzame mobiliteit ‘.Dat betekent in gewoon nederlands niks meer en niks minder dan dat het mobiliteit is die nooit stopt.

  4. Marcel Visser

    Laadpalen? Duurzaam? Electra wordt opgewekt door kolen te verbranden. Rokende schoorsteen. Stoplichten in de stad waar je gek van wordt. Alle auto’s , brommers, fietsers sataan onnodig lang stil. Dat wordt gestaafd doordat iedereen zowat door rood rijdt. Biltstraat/ singels. Belachelijk om te zien. Zie dat iedere dag gebeuren.
    Utrecht goed bezig? Nou echt niet!! ( ben inwoner en werkende in Utrecht )

  5. Lombokker

    “Wij van WC-eend . . “

  6. Eric

    Wat een negativiteit in deze reacties. Zo een onderzoek is toch goed voor de democratische verantwoording? De verschillen tussen de steden zijn groot. En je kunt inderdaad ook jouw kritiek leveren op de variabelen omdat er staat beschreven wat zij hebben meegenomen. Ik ben blij dat de NMU dit op een rij heeft gezet.

  7. R.v.t.

    Utrecht moet niet het tappen van kwhat uren subsidiëren maar wel het neerzetten van laadpalen. Er is een ap waarmee je parkeergeld kunt betalen. Ook zoiets voor de auto om de keuren af te rekenen.neem als stad het voortouw. Andere steden zullen straks jaloers kijken. Utrecht kan alleen de stroom ook subsidiëren als ze ervoor zorgen dat op de openbare gebouwen zonnepanelen liggen. Dan heb je gratis stroom die je verkoopt,om de kosten van de aanleg te dekken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).