De Utrechtse coalitiepartijen GroenLinks, D66 en ChristenUnie hebben samen besloten dat er tot 2035 geen woningen moeten komen in polder Rijnenburg. Bouwen in de bestaande stad moet de woningcrisis oplossen. Een meerderheid in de Tweede Kamer kijkt daar waarschijnlijk anders tegenaan, net als de groep die veel grond bezit in het gebied.
Wat moet er gebeuren met de kilometers aan weilanden die het poldergebied Rijnenburg vormen? Er kunnen duizenden woningen komen, maar het is ook een prachtig gebied voor windmolens en zonnepanelen zodat Utrecht een stuk duurzamer wordt.
Verdichten
De coalitiepartijen GroenLinks, D66 en ChristenUnie hebben de afgelopen periode gebruikt om in het geheim nader tot elkaar te komen. Samen hebben ze het standpunt ingenomen dat er tot 2035 geen woningen moeten komen. Hoewel er een woningcrisis is, menen de partijen dat dit ook aangepakt kan worden door te verdichten. Oftewel: de bestaande stad moet eerst voller worden bebouwd. Daar is volgens de coalitiepartijen nog plek zat voor en zijn voorzieningen dichterbij of makkelijker te realiseren.
GroenLinks, D66 en ChristenUnie lichten toe: “Om die stad van de toekomst met voorzieningen, groen en werk op loop- en fietsafstand te kunnen realiseren, kiezen we voor hoogwaardig binnenstedelijk bouwen bij OV-knooppunten. Daarbij kijken we niet alleen naar bestaande knooppunten, maar ontwikkelen we uitdrukkelijk ook nieuwe, met snelle lightrailverbindingen en een nieuw intercitystation. Denk bijvoorbeeld aan Lunetten/Koningsweg.”
‘We kiezen voor hoogwaardig binnenstedelijk bouwen bij OV-knooppunten’
De partijen noemen ook nog enkele andere gebieden: “De plannen voor Cartesius en het Beurskwartier laten zien dat grote aantallen woningen, werklocaties, ruimte voor groen, culturele voorzieningen en horeca allemaal een plek kunnen krijgen. Nieuwe locaties als Leidsche Rijn Centrum, de Merwedekanaalzone, Lunetten/Koningsweg, Utrecht Science Park, Overvecht, Papendorp, Westraven en de A12-zone hebben enorme potentie voor de combinatie van wonen, werken, ontspannen, goede fietsverbindingen en hoogwaardig openbaar vervoer.”
Hobbels
Wat deze partijen betreft wordt polder Rijnenburg in ieder geval tot 2035 gebruikt voor een energielandschap en niet voor woningbouw. Er moeten windmolens en zonnepanelen komen. De Provincie Utrecht kiest ook voor verdichting en pas later voor Rijnenburg. Er is echter nog een hobbel te nemen. De groep grootgrondbezitters willen juist wel dat er woningen komen. Al eerder riep een samenwerkingsverband van beleggers, ontwikkelaars en corporaties – die samen 70 procent van de grond in handen hebben – dat zij vaart willen maken met woningbouw. Hoe zij bij de plannen van de coalitiepartijen worden meegenomen is nog niet duidelijk.
Tweede Kamer
Dan speelt er nog een andere kwestie. In de Tweede Kamer lijkt er een meerderheid te zijn voor een motie van regeringspartijen CDA en VVD waarbij Utrecht wordt gedwongen om 25.000 woningen te bouwen in polder. Deze motie wordt maandag ingediend. De partijen menen dat het landelijk belang, vanwege de woningnood, belangrijker is dan het lokale belang van Utrecht.
Daniel Koerhuis zit voor de VVD in de Tweede Kamer en schrijft: “De woningnood is hoog in Nederland. Rijnenburg bij Utrecht is een grote woningbouwlocatie waar 25.000 woningen kunnen worden gebouwd en waar al 15 jaar wordt gepraat. Ik wil dat de minister Utrecht dwingt om snel te bouwen en een zogenoemde aanwijzing geeft.” Het is overigens de vraag of de minister Utrecht direct gaat dwingen om woningen te bouwen. Volgens hoogleraar Woningmarkt Peter Boelhouwer is een aanwijzing van de minister een paardenmiddel. Zo zegt hij tegen EenVandaag: “Daarmee overrule je de lokale democratie, dat moet je eigenlijk niet willen.”
Jaren
De Utrechtse coalitiepartijen snappen dat er ook naar Rijnenburg moet worden gekeken voor woningbouw, maar ze willen éérst in de stad bouwen. Ook een belangrijke reden is het gebrek aan openbaar vervoer naar Rijnenburg, dat is er nu niet en er ligt ook geen pot geld klaar van het Rijk. “Wel starten we nu met een ontwerpstudie naar Rijnenburg. Bij het ontwerp van de lightrailverbinding richting Merwedekanaalzone en Papendorp houden we er rekening mee dat een aftakking naar Rijnenburg in de toekomst mogelijk is. Want als we in de toekomst in Rijnenburg willen bouwen, zal ook dat wat ons betreft een wijk worden met grote aantallen duurzame woningen, die via lightrail en per fiets bereikbaar is vanuit de rest van de stad en buurgemeenten.”
EenVandaag maakte dit weekend een item over de polder. Dat is hier onder terug te kijken.
Er wordt al vele jaren gediscussieerd over de invulling van polder Rijnenburg, en voorlopig lijkt dat nog wel even door te gaan. Maandag moet eerst duidelijk worden of de motie in de Tweede Kamer wordt aangenomen.
Bekijk hier het appèl van de Consortium Grondeigenaren Rijnenburg.
Bekijk hier meer over Rijne Energie.
Bekijk hier het bidbook van de roeiverenigingen.
Bekijk hier het initiatiefvoorstel van de VVD Nu starten met woningbouw in Rijnenburg
Bekijk hier de website van de gemeente Utrecht over de polder.
Gekoppelde berichten
Woningen, windmolens, zonnepanelen en roeiwater: wat moet er allemaal komen in de polder bij Utrecht?
Wat moet er gebeuren met de kilometers aan weilanden die het poldergebied Rijnenburg en Reijerscop…
Er komen toch windmolens en zonnevelden in Utrechts poldergebied
De kogel is door de kerk, er komen toch windmolens en zonnevelden in het poldergebied…
Vijf vragen over polders Rijnenburg en Reijerscop
Er is stevige discussie ontstaan rond het poldergebied Rijnenburg en Reijerscop. De gemeente Utrecht wil…
Hoge windmolens Rijnenburg ‘onbespreekbaar’ voor grondeigenaren
Woningbouwcorporaties, beleggers en ontwikkelaars zien niks in de huidige plannen van de gemeente voor polders…
Geen roeiwater maar wel mogelijkheid voor woningen; Reacties op plan Rijnenburg Reijerscop
Er komt een energielandschap in de polders Rijnenburg en Reijerscop. Er is ruimte voor met…
Waarom energielandschap en geen huizen in Rijnenburg en Reijerscop?
Het plan voor Rijnenburg en Reijerscop is gepresenteerd en als het aan de gemeente ligt…
49 Reacties
ReagerenJa, je begint je toch langzaam hardop af te vragen waar die Utrechtse politieke wappies nou helemaal mee bezig denken te zijn?
Nu weer een geheim plot…over een stuk land waar men 1) al helemaal geen eigenaar van is en dus niets over te zeggen heeft, met een plot dat 2) bovendien toch wel afgeschoten gaat worden door de landelijke politiek waar in ieder geval nog wel een heel klein grammetje gezond verstand te vinden is en 3) omwonenden in een straal van 20 km die helemaal niet op dit totaal krankzinnige plan zitten te wachten….
Wat is dit voor een totaal waanzinnige verspilling van belastinggeld?
De drie partijleiders hebben een uitzonderlijk ruimtelijk inzicht blijkt weer.
Circa 1000 ontwikkelgebieden als Zijdebalen in de stad tot 2040. Dat is veel vind ik
Láát het toch groen ! Er is al genoeg verpest (zie LR).
@Katja
. . . schreef ze, in haar riante woning.
Het getuigt van weinig realiteitszin dat de gemeente op een dergelijke AAA-locatie zonnepanelen en windturbines wil neerzetten, terwijl de woningnood zo hoog is. Het heeft er alle schijn van dat de coalitiepartijen dit de inwoners van Utrecht gewoon door de strot duwen (zoals vele andere projecten) in het kader van ‘duurzaamheid’. Er zijn voldoende locaties in de regio waar panelen en turbines meer op hun plek zijn en deze niet ten koste gaan van bouwgrond of natuur..
Hopelijk onthoud iedereen die wanhopig op zoek is naar een betaalbare koop of huurwoning deze afspraak bij de volgende gemeentelijke verkiezingen. Deze 3 partijen zijn direct verantwoordelijk voor de situatie op de woningmarkt in 030. Dat weten ze zelf ook want het is niet voor niks een geheime overeenkomst die ze sloten. Nu de waarheid bekend is word er in allerijl een mooi verhaaltje omheen verzinnen. Een volkomen onrealistisch verhaaltje ook nog.
Maar, beste inwoner, onthou dit goed. GL, D66 en CU zijn verantwoordelijk voor wachtlijsten en krapte. Denk daaraan bij uw volgende stem.
DUT66 en GroenLinks blijven maar theater maken met droomdenken. Één SWOT analyse, en er blijft van deze waaghalzerij geen fluit over.
Binnenkort worden deze beslissingen weer teruggelegd bij de rijksoverheid. Blijven DUT en GroenLinks met hun droom zitten. Omdat ze niet tegen hun verlies kunnen, doen ze net als Katwijk, 10 jaar lang niets aan planontwikkeling. Daar maakt het rijk tegenwoordig ook korte metten mee. Het rijk legt een verplichting op.
Utrecht is een armlastige stad. Wie armlastig is, is afhankelijk van derden. Denk aan het waaierwiel voor het OV of aan de Noordelijke randweg. Of denk aan een metro tussen de hub CS en de hub Uithof. Daar laat het rijk Utrecht stikken in het eigen sop.
Onverantwoordelijk bestuur slaat straks keihard terug op de inwoners van Utrecht. Laten we ons voorbereiden op een college waarin SP, PvdA en VVD het hart vormen.
Misschien is het wel goed als die molens van 235m hoog er worden neergezet. Zal groen/links/duurzaam Utrecht hopelijk doen genezen van de windmolengekte en de aardgas-aversie. Wat zullen ze schrikken. Ja, er is nu eenmaal geen free lunch bij energie-productie.
En wat betreft de woningbouw in Rijnenburg. Over 10 – 15 jaar gaat de babyboom generatie ons verlaten. Er zullen dan veel woningen op de markt komen. Als je nu gaat bouwen in Rijnenburg dan zullen de meeste woningen in die periode beschikbaar komen. Dan heb je weer een ‘onverwacht’ overaanbod aan woningen. Grote onbekende in het spel is de immigratie.
“Om die stad van de toekomst met voorzieningen, groen en werk op loop- en fietsafstand te kunnen realiseren, kiezen we voor hoogwaardig binnenstedelijk bouwen bij OV-knooppunten.”
Dit is de visie van de meisjes van GL, D66 en CU voor de stad: peperdure gestapelde piepkleine woninkjes met franse balkonnetjes (openslaande deuren met een hek) in een bloedhete stad die zo vol wordt dat men er nog enkel kan lopen en fietsen tussen het beton waar geen plek is voor groen anders dan een bonsai plantjes in potjes tegen flatgevels aangeplakt. Verplaatsen buiten de stad is enkel mogelijk naar locaties waar het landelijk OV-netwerk komt, waardoor die verplaatsingen ook heel veel tijd gaan kosten (19km verderop is 29 minuten met de auto maar 1.5uur met het OV). Dus wat je in een uur kan bereizen, moet je van deze D66, GL en CU dames 3 uur over doen, terwijl er maar 24 uur in een dag zitten.
Dat is een onleefbare stad gerealiseerd door mensen die het eigenbelang boven het algemeen belang stellen, en zelfs het eigen belang boven de natuur en milieu plaatsen, terwijl ze pretenderen sociaal, groen en duurzaam te zijn.
De grap is dat Duic vandaag ook prachtige foto’s plaatst van een stel wat op de AAA locatie de Syp op 28 hoog woont omdat: ‘ze veel liever een huis met een tuin willen kopen maar intussen toch ergens moeten wonen’…. Ze wonen dus tijdelijk opgehokt in een peperdure flat omdat er niets te koop is voor ze, en met hun vele anderen….
Het is hoog tijd dat de overheid keihard ingrijpt want ons stadsbestuur is echt verschrikkelijk incompetent. Het is echter afwachten of D66 minister Ollongren dat ook gaat doen, want ook die dame heeft al laten zien dat ze heel slecht kan luisteren naar goede raad om een land leefbaar te houden. Tot overmaat van ramp wordt onze democratie ook nog eens verziekt door lobbyisten van allerlei pluimage. Het zwalkend chaotisch corona beleid van de overheid maakt dat heel pijnlijk duidelijk.
@Michael: In haar bovenwoning zonder balkon of dakterras. Ook dát komt voor.
Regionaal beleid zou eigenlijk met een landelijke visie uitgevoerd moeten worden.
Windmolens op zee hebben een hogere rendement dan windmolens op land.
Het is niet voor niets dat voor de windmolenparken van Eneco meerdere kopers zich hadden gemeld, Nederlandse windmolenparken op de Noord Zee zijn een zeer goede investering.
Door de VVD privatisering drang is Eneco verpast, terwijl o.a een gemeente als Utrecht zich meer of beter had kunnen inkopen bij Eneco zodat zij hun windmolenplannen voor Utrecht hadden kunnen uitvoeren op de Noord Zee.
Ik denk dat veel meer mensen zich moeten gaan bedenken buiten de stad te gaan wonen! We zijn geen ontwikkelingsland, met zijn trek naar de stad. Het is absurd dat iedereen zich de vrijheid ‘wil toe-eigenen’ om toch maar in de drukke stad te wonen.
Ik zal zelf 1 van de eersten zijn die deze overvolle, ‘klein Amsterdam’-stad (steeds meer toeristen met hun rolkoffers), gaat verlaten, op, hoop ik, korte termijn.
En verder lekker volbouwen die polder met windmolens en zonnepanelen!
@Koel Hoofd
Raar, vanuit Utrecht CS ben ik in ongeveer 1 uur en 55 minuten in Maastricht, aan de andere kant vh land of in 1 uur in Zwolle, het halve land doorgestoken. Met OV fiets ben ik in 5-10 minuten fietsen op bestemming. Dat haal ik never nooit met een auto.
Hilversum Media Park, verder dan jou 19 km, haal ik in 22 minuten. Ik “win” altijd van de collega’s met de auto.
Verder zit je reactie vol met niet kloppende aannames. En ik ben het ook niet helemaal eens met het woningbeleid van dit college.
Wat je in ieder geval mag aannemen, is dat er ook geen extra intercitystation is gebouwd voor 2035…. De net opgeleverde tramlijn naar de Uithof, werd al in de jaren ’90 bedacht….
Dit is een soort opgelegde 10e penning van de Spaanse bezetter. Maar in beslag name ten dienste van uiterst middeleeuwse, achterhaalde en achterlijkeoplossingen.
Tijd voor grote demonstraties met Partij voor de Dieten voorop.
Deze molenwieken zullen honderden zo niet duizenden beschermde en onbeschermde vogels, vleermuizen en insecten de dood injagen. En zijn de benodigde materialen en grondstoffen voor deze molens uiterst schaars en giftig. Ook het gas om de stroom te kunnen isoleren in de molens is duizenden keren slechter dan CO2. Ook de overlast van slagschaduw, gebrom en trillingen zullen de eerste klimaatvluchtelingen op gang brengen.
Op termijn wanneer de wieken zijn neergestort en als chemisch afval ergens in moeder aarde worden verstopt kunnen er met behulpvan een dwarslat nog wat gigantische andreaskruizen van gemaakt worden. Daarmee wordt de overweging van de Christen Unie eindelijk ook helder.
Ben overigens wel blij dat dit laakbare, heimelijke en ondemocratische gedrag openbaar gemaakt is. Aan de andere kant is hier niets verrassends aan. Het houdt elkaar de hand boven het hoofd voor de voortzetting van eigen politieke carrière.
BTW zonnecellen leg je op een dak en het land gebruik je om te eten. Maar dat zal vast wel beter geformuleerd staan in de bijbel.
Kortom, we zijn getuige van een van de grootste blunders in Utrecht. Het kan dus nog erger dan de Uithoflijn.
Zonnepanelen zijn een prima manier om energie te winnen, maar die zet je toch niet in een weide neer? Zet ze maar op grote gebouwen, flats, of in een hele wijk als project, maar niet in een open gebied
Er zijn letterlijk duizenden voetbalvelden (plat) dak beschikbaar voor zonnepanelen. Zowel bedrijfspanden als alle flats en appartementcomplexen. Grotere oppervlakte net de consument er direct onderwonend.
Leg dat svp eerst vol dat dit stuk natuur of bouwgrondnte verknallen met een linkse utopie en linkse klimaatgijzeling.
@Derk van Dorth
Investeerders die in zone energie investeren zien eigenaars van gebouwen als een last en daarom zie je op het ogenblik in Nederland veel zonneweiden.
De overheid moet het financieel aantrekkelijker gaan maken om op bestaande bebouwing zonnepanelen aan te leggen.
Dit heeft Duitsland ook gedaan en hierdoor heeft Duitsland heden ten dage op mooie dagen met een redelijke zonneschijn een overcapaciteit aan opgewekte stroom die zij weer exporteren naar de omliggende landen.
Rondom Lunetten/Koningsweg ligt nu ook redelijk wat groen. Wat is het verschil met Maarschalkerweerd volbouwen of Rijnenburg volbouwen?
Verdichten met behoud van groen is theoretisch gepriegel en Utrecht staat nu al niet hoog mbt het aantal m2 groen per inwoner.
Qua verbinding woon-werk wordt de e-bike helemaal niet genoemd. Veel lighter dan welke lightrail dan ook. Geen reden om daar niet al te gaan bouwen dus. Veldhuizen en de Meern doen ook nog steeds zonder.
Er wordt gedroomd over een metro. Die 25000 woningen extra betekenen dat de stad richting 500.000 gaat die dat meer rechtvaardigt.
Er zou verder onderhandeld kunnen worden: Rijnenburg volbouwen, maar dan geen A27-verbreding.
Er zou eigenlijk een groter plan mbt het beslechten vd snelwegbarrieres bij moeten zitten.
@scherpschutter: of dit een wijs besluit is, kunnen we een discussie over voeren.
Dit is geen verspilling , maar besparing van belastinggeld. Ontwikkeling van Rijnenburg kost de belastingbetaler alleen maar.
Leidsche Rijn heeft aangetoond dat vooraf aanwijzen van ontwikkelgebieden leidt tot halfslachtige onbetaalbare verkeersoplossingen en dikgevulde portemonnees voor speculanten..
Dat VVD en CDA ineens landelijk wél interesse hebben in lokale ruimtelijke ordening (waar die partijen al 30 jaar pleiten tégen actief grondbeleid en vóór decentralisatie), kan maar één ding betekenen: de speculanten hebben hun mannetjes in Den Haag gebeld.
Heb jij niet toevallig ook een lapje grond daar?
Jammer, de stad barst al uit z’n voegen. Bouwen in Science Park Utrecht levert de politieke partijen die daar op gericht zijn vooral extra stemmen op. Bouw als het moet dan toch op een plek waar de ruimte wel is. Ook deze coronatijd heeft ons laten zien en voelen dat er sprake is van overbevolking in grote steden. Gebruik als het dan toch moet de ruimte om ons heen, maar bouw de stad niet nog voller.
D66 was altijd vóór woningbouw in de polders Rijnenburg en Reijerscop en nu plotseling, na geheim (lees stiekem) overleg hebben ze ineens voorkeur voor windmolens en zonnepanelen. Wat een slappe knieën, ze hebben zich gewoon laten omlullen door GL en CU.
Een verdere verdichting van de stad leidt alleen maar tot nog veel meer inwoners op dezelfde 93,8 vierkante kilometer. Utrecht staat nu al met 3812 inwoners per vierkante kilometers op de 9e plek van 355 gemeenten qua overbevolking van heel Nederland. De leefbaarheid verdwijnt steeds meer uit onze stad. We staan landelijk op de 2e plaats qua jonge gezinnen die de stad uitvluchten. Qua geluidsoverlast staan we landelijk de 3e plaats, Ook de enorme hoeveelheid van 125.000 fietsers veroorzaken steeds meer overlast met hun rijgedrag waarbij ze steeds minder op de weggebruikers letten.
@Erik 19:34
De discussie is niet of het een wijs besluit is. Mijn punt is dat het een zinloze tijdsverspilling is door ambtenaren. Men krijgt dit er in geen 1000 jaar doorheen. Deze ambtenaren lijken (vraag me niet hoe het mogelijk is) even vergeten dat ze geen eigenaar van de grond zijn. En anders blokkeert de landelijke politiek dit krankzinnige plan wel. Ieder uur dat een door u en mij betaalde ambtenaar aan deze flauwekul besteed is een uur teveel…Wij betalen ambtenaren om zinnig en nuttig werk te verrichten.
“Heb jij niet toevallig ook een lapje grond daar?”
Nee. As a matter of fact ben ik in rap tempo mijn vastgoedposities in Utrecht aan het afbouwen.
Wat een aanfluiting. Windmolens renderen veel meer op zee dan midden in Nederland aan de rand van een stad. De haast religieuze aanbidding van deze stalen reuzen maakt ook ineens het oude GL-verzet tegen hoger bouwen dan de Domtoren totaal ongeloofwaardig. De molens komen er toch niet zolang de grondeigenaren niet meewerken dus dit een drama opvoeren voor de bühne. Beetje zoals Trump in Amerika aan het doen is. Er zijn keihard woningen nodig maar de gemeente wil eerst cashen met 7,5 ton kostende woningen in de binnenstad en hun grondexploitatie daar redden. Alsof daar bereikbaarheid geen issue is door alle groene ademruimte in de stad te gaan verstenen. En niet iedereen wil en kan in een appartementje van 50m2 zonder parkeerplaats van een half miljoen wonen, maar dat begrijpen ze bij GL en D66 niet. Wees dan eerlijk en zeg gewoon dat het te doen is om de geldhonger van de gemeente te stillen en dat woningzoekenden het rambam mogen krijgen. Maar hee, de stad krijgt de ellende waarvoor het zelf gestemd heeft, zo werkt democratie.
@Erik,
Schijnbaar hebt u wat kostprijsberekeningen op zak. Ik niet. Ik gebruik mijn DUIC pensionado verstand. Wat is duurder, slopen en saneren van binnenstedelijke gebieden of het gebruik van landbouwgrond?
Ik adviseer u overigens om eens goed in de gemeentelijke begroting te duiken. Dan ziet u hoeveel inkomsten Leidsche Rijn Utrecht oplevert.
Intetessante opmerking van de 3 fractie voorzitters:
‘Daarbij kijken we niet alleen naar bestaande OV knooppunten, maar ontwikkelen we ook uitdrukkelijk nieuwe lightrail verbindingen en een nieuw intercity station. Denk aan Lunetten/Koningsweg’. en
,Om die stad met voorzieningen, groen en werk op loop- en fietsafstand te kunnen realiseren, kiezen we voor hoogwaardig stedelijk bouwen bij OV knooppunten,.
Aha, Bunnik wordt geannexeerd en de hele ruimte tussen Utrecht en Bunnik wordt volgebouwd. Amelisweerd wordt een stadspark.
Zal de Kracht Van Utrecht niet blij mee zijn. Weg het uitzicht vanuit het landgoed richting de stad. Of hebben zij daar stukjes grond @Erik, en u ook?
Na een totaal mislukt gebied als Leidsche Rijn (ik zou er tussen 6 planken nog niet gevonden willen worden) wil onze nationale regering dat er nog zo’n 13 in een dozijn wijk komt…. Hebben we nou niet geleerd van zulke megalomane wijken zonder enige ziel….. Laten we dit nou voortaan wat kleinschaliger oppakken. En waarom alleen naar Utrecht kijken. In Wijk bij Duurstede willen ze graag bouwen, maar mag het niet van de provincie…
Bromsnor is geen fan van het Utrechtse ontwikkelbeleid, maar er zit wel een visie achter. “Ingrijpen” door het rijk onder druk van bouw- en beleggerslobby in lokaal doordacht beleid is erg dom.
Bromsnor denkt dat Rijnenburg een rampenlocatie is voor nieuwbouw. Een stad is meer dan alleen huizen.
Dan kiest men er feitelijk voor dat Utrecht stad met name is voor mensen die vijf ton hebben liggen voor een flatje van 50m2 of mensen met een ultralaag inkomen of urgente (psychiatrische) problematiek. Aldus verdween de middenklasse uit Utrecht. Goed om te weten als ik de volgende keer ga stemmen. Landelijk neemt men de regie ook niet helaas. Treurig hoe wij omgaan met wonen.
De bezwaren van de Utrechtse gemeente zijn best logisch. De noordrand van Utrecht wordt straks helemaal afgesloten doordat er geen geld is om overgangen te maken die Overvecht met het de Ruigenhoekse polder te verbinden. Rijnenburg ligt helemaal afgesloten met aan 2 kanten belangrijke snelwegen. Om dat ergens op aan te laten sluiten moet je dus al een aantal gigantische verbouwingen doen aan de snelwegen alleen, om openingen te creeren naar Leidsche Rijn en Nieuwegein. En dan ben je nog niet in Utrecht. Betekent weeer meer auto’s, verder kun je niks. Dat is toch niet echt handig voor de toekomst.
Het kan wel, denk ik, in samenhang met de ontwikkeling van Strijkviertel en Galecop als je daar een lightrail-verbinding kunt krijgen en het goed aan kunt sluiten op de verschillende kernen en uiteindelijk op treinverbindingen.
Maar als dat er niet is, dan is het alleen maar een blokkendoos vol woningen waar mensen gedwongen worden om altijd de auto te gebruiken en vrijwel geen toegang hebben tot de voorzieningen in de omgeving. Ik begrijp heel goed dat men denkt dat mensen daar niet echt mee opschieten. (En wij ook niet want het geeft alleen maar nog meer files.)
Hebben we nog iets van een gemeenteraad die hier in mee genomen moet worden. Of hebben de raadsleden van groen slinks d66 en cu al strikte instructies gehad bij welk kruisje ze moeten tekenen. Trump zou er jaloers op zijn hoe het in Utrecht gaat. Zelfs in de 2e kamer hebben ze door dat de leefbaarheid, de fietsveiligheid enz enz in Utrecht vernietigd wordt door de verdichting waanzin van deze partijen. Den Haag kom maar door met die aanwijzing.
Mooi. Daar ligt ook helemaal niet de infrastructuur omheen om een woonwijk te bouwen.
Als dit maar niet de Subsidie->Windmolenpark->Datacenter cirkelineigenstaartbijtfuikcirkel kant opgaat…..
Ik denk dat in de polder Rijnenburg evenals de Ruigenhoekse polder op beperkte schaal voor een divers aanbod van woningzoekende gebouwd zou moeten worden , en dan inderdaad woningen met een tuin en onder de woning ‘n parkeerruimte voor de auto en fietsen met ruimte voor gezinnen én alleenstaanden door elkaar … Daar een hoge haag omheen en daar achter kan dan ook een zonnepark gerealiseerd worden , dus uit het zicht daardoor ! En ik zie vaak genoeg de diverse windmolens stil staan , dus dat die rendabel zijn betwijfel ik ten zeerste … Verder denk ik , dat de bestuurders van onze stad eens wat meer aan haar inwoners moeten denken , die al zó lang op wachtlijsten staan , en onderhand ook wel eens ‘n gezinnetje willen stichten ………Ik wens ze véél wijsheid toe !
Prima dat Rijnenburg open blijft. Maar zet dan in op een zeer hoogstedelijk milieu en laat in de hoogbouwvisie de maximale bouwhoogte los. Er kan nog veel meer worden ingebreid in de stad. Boven de sporen en snelwegen is voldoende ruimte. Overkap b.v. het gedeelte van de A27 bij station Lunetten en bouw er bovenop, genoeg kansen!
@Bill ondertunneling van het Westplein is al een onmogelijke opgave gebleken in Utrecht laat staan dit soort projecten of bv een Metro.
Je moet altijd ook tussen de lijnen lezen. Ik ben daar qua politiek geen expert in, maar het lijkt me dat “openbaar vervoer naar Rijnenburg […] is er nu niet en er ligt ook geen pot geld klaar van het Rijk” en de landelijke afspraken om groene energiewinning (zonnepanelen, windturbines) over het hele land te verdelen meespelen in de opstelling van stad en provincie.
Uitkomst kan best zijn dat de stad gaat bouwen in Rijnenburg, de overheid en/of de grondeigenaren meebetalen aan OV-verbindingen en de doelstelling voor groene stroom voor de provincie verlaagd wordt (dat laatste zou een heel hete aardappel zijn, want plaatsen waar windturbines welkom zijn zijn er “niet veel”)
Utrecht heeft veel woningen nodig, als dat in de bestaande stad past: waarom niet?!
Woningbouw in Rijnenburg is makkelijker gezegd dan gedaan. De grond ligt onder zeeniveau (dus je moet continue waterpompen). De huidige landweggetjes verzakken al doorlopend. De polder wordt aan de kant van de stad en Nieuwegein afgeschermd door de fysieke barrière van snelwegen. Hoe moeten al die tienduizenden mensen daar met auto, ov en fiets dan komen?
Eerst oplossingen, dan graag makkelijk meepraten.
hm…
Mensen die sceptisch zijn over VINEX Rijnenburg omdat ze getraumatiseerd zijn door falende VINEX LR, wil ik er graag op attenderen dat de eerdere VINEX locaties Houten (’70) en Zoetermeer (’60/70) wel geslaagde stedenbouwkundige projecten zijn. Daar is één hele simpele reden voor: die VINEX locaties zijn gebouwd met de menselijke maat als uitgangspositie. Het gevolg is dat 50 jaar later mensen er ook graag willen wonen….
Dat grond probleem speelt door heel Nederland omdat Nederland een rivieren delta is en Hollanders land van het water hebben gewonnen. Toch is NL aardig volgebouwd, ook op plekken waar het eigenlijk helemaal “niet kan”. Gewoon, omdat Hollanders er heel goed in zijn om het wel te doen.
Is er ook nog oog voor de leefbaarheid van Utrecht voor bestaande inwoners? Waarom wordt de complete natuur opgeofferd om beleggers en ongeduldige huizen zoekers tevreden te houden? We moeten niet massaal gaan bouwen maar ons richten op het remmen van de oorzaak van de extreme bevolkingsgroei: immigratie. Tevens staan er in Utrecht talloze plekken leeg en worden er kantoren en hotels gebouwd terwijl er prima woningen gebouwd hadden kunnen worden. Ik ben blij dat de gemeente wat tegengas biedt.
In Zoetermeer wil ik niet dood gevonden worden. Je reinste Plattenbau.
Bromsnor constateert dat de minister zich niet laat foppen door een paar opportunistische grappenmakers. Zij gaat niet ingrijpen.
Welja, laten we de stad onleefbaar maken door alles vol te bouwen.
Volgende week stemt de Tweede Kamer over de motie de gemeente Utrecht te dwingen tot woningbouw in Polder Rijnenburg.
@Nina: Kortzichtige opmerking en zonder kennis van de materie om te denken dat onleefbaarheid en “alles volbouwen” 1 op 1 met elkaar te maken hebben.
Sterker nog , het kan elkaar versterken in de positieve zin !
,@bill: nee bill, er is geen of nauwelijks natuur meer in de buurt en fietspaden en wegen lopen vol. Op een gegeven moment moet je de keuze maken voor leefbaarheid of groei..ik kies voor het eerste. De groei van Utrecht mag wat mij betreft niet ten koste gaan van de schaarse natuur in de omgeving. En het gaat niet alleen om Utrecht maar ook om omliggende plaatsen. In lage Vuursche willen ze ook een theehuis bouwen op 1 van de mooiste plekken van het dorp. Stop de overbevolking, stop de groei.
@Subsidie: Ik denk dat we elkaar dan verkeerd begrijpen. Ik ben ook tegen bouwen in Rijnenburg, maar vóór het volbouwen van de stad, en goed ook. Utrecht heeft echter nog niet bewezen dat ze dit binnen de stad kunnen, dus misschien vandaar de twijfel vanuit Den Haag. Dus gemeente, mooie plannen maar nu een klap geven op grote woningbouwprojecten ín de stad, en snel de spade de grond in.