Utrechtse flitspalen flitsen minder tijdens eerste coronagolf; nieuwe paal op Beneluxlaan zorgt wel voor boeteregen Utrechtse flitspalen flitsen minder tijdens eerste coronagolf; nieuwe paal op Beneluxlaan zorgt wel voor boeteregen

Utrechtse flitspalen flitsen minder tijdens eerste coronagolf; nieuwe paal op Beneluxlaan zorgt wel voor boeteregen

Utrechtse flitspalen flitsen minder tijdens eerste coronagolf; nieuwe paal op Beneluxlaan zorgt wel voor boeteregen
Archieffoto
De Utrechtse flitspalen hebben tijdens de eerste coronagolf voor minder boetes gezorgd dan normaal in die tijd van het jaar. Een opvallende uitschieter is de nieuwe flitspaal aan de Beneluxlaan. De paal is eind april geplaatst en zorgt in zijn eentje voor 7.647 van de 16.814 boetes voor te hard of door rood rijden in Utrecht dit jaar.

De Utrechtse flitspalen hebben tijdens de eerste coronagolf voor minder boetes gezorgd dan normaal in die tijd van het jaar. Een opvallende uitschieter is de nieuwe flitspaal aan de Beneluxlaan. De paal is eind april geplaatst en zorgt in zijn eentje voor 7.647 van de 16.814 boetes voor te hard of door rood rijden in Utrecht dit jaar.

Uit nieuwe cijfers van het Centraal Justitieel Incasscobureau (CJIB) blijkt dat bijna alle flitspalen in de stad dit jaar tot augustus minder vaak hebben geflitst dan vorig jaar in dezelfde periode. Door de coronacrisis en de bijbehorende lockdown in het voorjaar was er minder verkeer, wat er mogelijk voor heeft gezorgd dat er ook minder mensen zijn geflitst dan normaal.

De opvallendste daling is te zien op de Graadt van Roggenweg. De flitspaal op de Graadt van Roggenweg noord flitste dit jaar tussen januari en augustus 6.160 keer, ten opzichte van 8.261 keer in dezelfde periode een jaar eerder. Ook de paal op de Graadt van Roggenweg zuid laat in die periode een daling zien: van 8.620 in 2019 naar 5.901 in 2020.

Nieuwe flitspalen

In april dit jaar werd Utrecht, middenin de zogenoemde intelligente lockdown, voorzien van drie nieuwe flitspalen op de Beneluxlaan, de Van Heuven Goedhartlaan en de Humberdreef. De flitspaal aan de Beneluxlaan zorgt voor bijna de helft van het totaalaantal flitsboetes in Utrecht. Tussen april en augustus werden daar 7.647 mensen geflitst.

De andere twee nieuwe flitspalen zorgen voor minder geld in de staatskas. Op de Van Heuven Goedhartlaan werden 433 mensen geflitst, op de Humberdreef 409.

Negen flitspalen

Utrecht telt in totaal negen flitspalen, die automobilisten flitsen als ze te hard of door rood rijden. Nieuwe palen worden vaak geplaatst aan de hand van een analyse van de verkeerssituatie. De gemeente en de politie kunnen op basis van die analyse bij het Openbaar Ministerie een aanvraag doen voor nieuwe flitspalen. Het OM beslist of een flitspaal kan bijdragen aan de verkeersveiligheid en keurt aanvragen goed of af.

DUIC onderzocht eerder al waarom er eigenlijk niet overal flitspalen staan.

28 Reacties

Reageren
  1. HArry

    Om de inkomsten op peil te houden zouden flitspalen voor appende fietsers voor de gemeente zeer welkom zijn.

  2. JdV

    Zijn er dan werkelijk nog zoveel mensen die niet de flitsmeister app op hun telefoon hebben dat ze nog geflitst worden door een vaste of mobiele controle? Verbazingwekkend.

  3. Bernhard

    Wat een vreemde plek voor de flitspaal op de Marnixlaan. Geen wonder dat die zo weinig flitst, want het staat door vooral stil, of men begint met accelereren. Het wordt pas een racebaan ter hoogte van de voetbalvelden.

  4. Lachgas

    Wat een zegen zou het zijn als er flitspalen zouden zijn die door rood rijdende fietsers zouden flitsen. Misschien dat er iets te ontwikkelen valt via de coronaapp en bluetooth?

  5. Lombokker

    @JdV
    Die zijn zo druk bezig met hun telefoon, dat ze het alarm van flitsmeister missen.

    Op de Graadt van Roggenweg zie ik toch regelmatig auto’s remmen voor de flitspaal, om even verder weer vol op het gas te gaan. Om dat soort laagvliegers te pakken zal je mobiele controles in moeten zetten. Maar dat kost menskracht, en levert relatief weinig op (in euro’s).

  6. Pee

    Flitspalen voor fietsers is ook geen gek idee.
    Allemaal een nummerplaatje achterop de fiets die op naam komt en dan kunnen ze gelijk fietsbelasting innen.

  7. De count

    Bernhard, die staat er vooral ter controle op door rood licht rijden. Het feit dat deze “weinig” flitst is dus niet vreemd. Ik vind het nog behoorlijk veel eerlijk gezegd. Zou liever zien dat deze nul keer flitst. Erg druk kruispunt waar mensen gevaarlijke manouvres uithalen.

  8. Bromsnor

    Bromsnor vraagt zich af waarom een item over flitspalen ineens over fietsers gaat.

  9. Scherpschutter

    @JvD

    Yep. Flitsmeister heeft ongeveer 1.7 miljoen gebruikers in Nederland, dus er zijn nog miljoenen mensen die zich graag laten beroven bij daglicht door flitspalen. Ik klop hem even af, maar persoonlijk heb ik nooit meer een boete gehad sinds ik die app gebruik. Top!

  10. Gregor

    Ik ben wel eens benieuwd welke automerken en uitvoeringen het meest geflitst worden.

  11. Koel Hoofd

    Waar blijven de fltspalen voor fietsers?

  12. cas

    Ik snap die op de Beneluxlaan niet, Die hadden ze beter bij die onbewaakte tramoversteek kunnen plaatsen. Daar gaat juist het gas erop.

  13. Reinier

    @HArry: de inkomsten van deze bekeuringen gaan nooit naar de gemeente maar naar het Rijk.

  14. Katja

    @Lombokker: pleur er maar verkeersdrempels neer, dan laten ze het wel.

  15. IBH

    @Scherpschutter Mensen die zich aan de regels houden hebben geen app nodig om boetes te vermijden…

  16. MJPD

    Verontrustend om te lezen dat de meeste reacties roepen om nog meer staatscontrole. Blijkbaar willen zij van Nederland een nieuwe soort China maken? Flitspalen voor appende fietsers, hoe verzin je het… Zijn vast ook afkomstig van degenen die zichzelf als “links” bestempelen.

  17. woutvr

    Grappig…dat er nog steeds mensen zijn die te hard rijden…

  18. HArry

    Ha MJPD,
    Het was meer om het gelijkheidsbeginsel en de echte verkeersveiligheid. De automatische surveillance met flitspalen en met de parkeercontroleauto zijn alleen voor het autoverkeer. Dus het wordt de hoogste tijd dat het automatisch bekeuren van fietsen zonder licht, geen richting aangeven, te hoge snelheid met supersnelle Efiets en appende fietsers wordt ingevoerd.

    Als je de een laat betalen bij overtredingen dan de andere ook. Wellicht wordt het ook de hoogste tijd dat er wegenbelasting en parkeerheffing gaat komen voor de fiets.

    En nee ik ben niet links of rechts ik ben wel voor het milieu maar weer tegen het klimaat. Maar het meeste ben ik tegen de algehele onzinnigheid van de huidige coronatijd.

  19. Scherpschutter

    @IBH

    “Scherpschutter Mensen die zich aan de regels houden hebben geen app nodig om boetes te vermijden…”

    Volwassen mensen die zelfstandig kunnen nadenken hebben geen regels nodig.

  20. Utrechtvoorutrecht

    @HArry dat is inderdaad hoe het gelijkheidsbeginsel werkt. Op maandag en dinsdag moet je ook hetzelfde eten.

    Hoe ziet het flitsen van fietsers er technisch uit? Of “moet de gemeente dat maar regelen”, zonder dat het geld kost en wel zo dat het perfect is en geen privacy schendt?

    Ik stel voor dat er een clubje duikers over de lastige problemen van deze stad nadenkt en goedkope, effectieve oplossingen bedenkt waar iedereen blij mee is. Succes!

  21. Bernhard

    @De count: Ah, volgens deze site zou het om een snelheidsflitser gaan
    http://flitsers.net/plaats/Utrecht
    Niet zo betrouwbaar dus..

  22. Bart

    De Beneluxlaan is omdat daar constant auto’s die rechts af moeten slaan voor de rotonde te ver doorrijden en de bus blokkeren. Ik woon er vlakbij en als ik het getoeter tel van de bus dan zijn dat aardig wat bonnetjes.

  23. JdV

    @utrechtvoorutrecht: Ik zou het landelijk invoeren en regelen. Ik zou de TU Delft of een ander stel knappe koppen via een wedstrijd een idee laten uitwerken. Ik zou werken met kentekens omdat dit de privacy niet aantast en al is geregeld in de wet. Gezien het weggedrag van de gemiddelde fietser denk ik dat er bij voldoende controle meer dan genoeg geld binnen gaat komen om de uitvoering geheel budgetneutraal te laten plaatsvinden. Geldboetes voor verkeersovertredingen gaan naar de landelijke overheid en niet de gemeente.

  24. Stuurvrouwtje aan wal

    Stuurvrouwtje vindt het heerlijk om lekker rustig door de stad te zeilen. Zowel op fiets als in autootje Puf. Wordt ze tevreden van. Met Puf 30 op de Singel is bijna meditatie 🙂

    Drempels is ze dan weer niet zo blij mee. Doe maar flitspalen; die hinderen alleen de overtreders.

  25. Toine Goossens

    Scherpschutter 21/10/2020 – 17:59

    “Volwassen mensen die zelfstandig kunnen nadenken hebben geen regels nodig”.

    Scherpschutter bevindt zich in het digitale ‘Luilekkerland’. Daar bestaat zelfs geen grondwet.

  26. Scherpschutter

    @Toine Goossens

    De grap is: als u werkelijk goed na zou denken over wat ik zeg dan beseft u pas dat ik gelijk heb en hoe ver mijn gelijk reikt. Nogmaals: volwassen mensen die zelfstandig kunnen nadenken hebben geen regels nodig…Think about it.

    Al helemaal geen vod als een Grondwet, een Marxistisch vod dat louter bestaat uit dictaten voor kleuters waar u als staatsonderdaan aan dient te voldoen.

  27. Thuisblijver

    Mijn reacties worden wel eens geweigerd, niet altijd weet ik waarom, maar iemand die de Grondwet als vod afdoet zou eigenlijk helemaal geblokkeerd moeten worden.
    Maar eigenlijk ook niet, iedereen heeft recht op een platform, op deze manier weten we wat er speelt in een bepaalde hoek van de samenleving. “Think about it”.

  28. Trebor

    Maar hoeveel boetes worden er daadwerkelijk betaald. Af en toe heb ik het idee dat het tuig allemaal rond rijd met gestolen platen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).