Vanaf oktober rijdt er een nieuwe slaaptrein tussen Utrecht en verschillende Europese steden Vanaf oktober rijdt er een nieuwe slaaptrein tussen Utrecht en verschillende Europese steden

Vanaf oktober rijdt er een nieuwe slaaptrein tussen Utrecht en verschillende Europese steden

Vanaf oktober rijdt er een nieuwe slaaptrein tussen Utrecht en verschillende Europese steden
Archiefbeeld Utrecht Centraal. Foto: Robert Oosterbroek
Op station Utrecht Centraal stopt vanaf 15 oktober een nieuwe slaaptrein die naar verschillende steden in Europa rijdt. Reisorganisatie Flywise wil hiermee een alternatief bieden voor vliegvakanties.

Op station Utrecht Centraal stopt vanaf 15 oktober een nieuwe slaaptrein die naar verschillende steden in Europa rijdt. Reisorganisatie Flywise wil hiermee een alternatief bieden voor vliegvakanties.

Het initiatief heet GreenCityTrip.nl. De trein gaat vanaf halverwege oktober 2021 twee keer per week rijden naar Praag, Wenen, Venetië, Innsbruck, Verona en Milaan. Aan boord zijn 700 slaapplekken. De trein vertrekt in de avond vanuit Nederland en reizigers kunnen opstappen in Utrecht, Breda, Rotterdam, Amsterdam en Arnhem.

Flywise meent dat de vraag naar duurzame alternatieven voor vliegtuigen groeit. “Met deze stap lopen wij als reisorganisatie voorop om de reiziger nog meer verantwoord te laten reizen”, zegt Maarten Bastian, mede-eigenaar van Flywise. “[…] De trein blijft trouwens staan op de bestemming, zodat de city-tripper ook hier de garantie heeft dat hij weer veilig terug kan reizen naar Nederland.”

Eind mei ging ook de nachttrein tussen Utrecht en Wenen weer rijden. De Nightjet, zoals deze trein heet, vertrekt elke dag aan het begin van de avond vanuit Amsterdam om via Duitsland uiteindelijk in Oostenrijk aan te komen.

Gekoppelde berichten

43 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Ik wens de ondernemer in kwestie alle succes, maar waarom je dit marketingtechnisch portretteert als een alternatief voor een vliegtuig is me een compleet raadsel. Met een vliegtuig ben je in pakweg 3,5 uur in Milaan. Met een trein in 2,5 dagen. Het is de paard en wagen van de moderne vervoersindustrie…

    Niet zo handig verpakt als je het mij vraagt.

  2. André

    Goed nieuws!
    Nu wel hopen dat ze ook op prijs een beetje kunnen concurreren met het vliegtuig. Op zit moment is met de trein naar (bijvoorbeeld) Londen of Parijs 2 tot 3x duurder dan KLM en veel reizigers kiezen toch met de portemonnee

  3. Utrechtvoorutrecht

    Vanuit Utrecht centrum naar Milaan centrum is flink wat meer uur. Met de trein slaap of werk je een groot deel. Dus je verliest flink minder productieve uren. Verder nog makkelijke vragen die de rest van Utrecht je op kan lepelen, @SS?

  4. Harm

    Ik vraag me af of het nodig is om het als pakket te verpakken ipv een flexibele trein. Blijkbaar kan je voor 80 euro ook los naar bijvoorbeeld Wenen vanaf Utrecht in de NightJet. Blij dat het beide kan.

    @sluipschutter zo te zien kan je 20:00 uit Utrecht vertrekken, en volgende dag 10:04 ben je in Milaan… Met je 2,5 dag moet zijn 0,5 dag. U krijgt een onvoldoende.

  5. Theo

    @ Scherpschutter

    Mensen zijn gelukkig vrij om te kiezen wat voor vervoersmiddel ze kiezen als ze op reis gaan. De een gaat maandenlang wandelen naar Santiago, de ander pakt het vliegtuig en is binnen enkele uurtjes op dezelfde plek. Liberaler dan dat kan haast niet – dat moet jou toch aanspreken.

    Wellicht is het je opgevallen dat er binnen de samenleving steeds meer vraag komt naar minder milieubelastende reisalternatieven dan het vliegtuig. Niet iedereen zit te kirren van plezier als hij enorme hoeveelheden uitlaatgassen uitstoot, hoewel me dat een gegeven lijkt waar jij je niets bij voor kunt stellen.

    Hoewel vervoer per trein ook zo z’n nadelen heeft, bijvoorbeeld langere reistijden, blijken hele volksstammen dat er graag voor over te hebben. Er is dus een markt. En daar spelen deze ondernemers handig op in. Baggervette winsten gegarandeerd dus!

  6. Vissers

    @scherpschutter ik weet niet hoe jouw dagen er uit zien, maar Utrecht – Milaan is momenteel, mét overstappen 11 tot 14 uur. Als je de meeste tijd daarvan slapend en in dezelfde trein doorbrengt zie ik het probleem niet.

  7. Suzanne

    Superleuk! Gaan we zeker gebruik van maken, net als de trein naar londen, parijs en keulen. Vliegen zou sowieso duurder moeten zijn dan de trein, zeker met de klimaatverandering. Mensen als Scherpschutter zullen dat niet kunnen begrijpen maar hopelijk anderen wel en kan dit in de toekomst veranderen.

  8. Sander

    Als je meeneemt dat je nog van en naar een vliegveld moet scheelt het alweer een stuk minder. Met de trein stop je midden in het centrum.
    Ben zelf van de zomer met de nachttrein naar Tirol geweest. Goedkoper dan het vliegtuig en slechts twee uur langer onderweg. En voor de verandering hoefde ik mn benen eens niet in mn nek te vouwen en hadden we een privé cabine. Ik ben om. Zoveel comfortabeler.

  9. Moniek

    Scherpschutter, het duurt 14 ½ uur naar Milaan. Dus niet zoals u beweert 2,5 dagen. Dan kom je ook nog eens comfortabel vrijwel in het centrum aan. Veel fijner dan alle gedoe op vliegvelden. En onderweg slaap je. Dat is een heel ander soort reis dan een zakentripje heen en weer naar Milaan. Ja, in dat laatste geval zou ik ook het vliegtuig nemen, business class.

  10. Piet

    @André klopt alleen is het niet goedkoper om met het vliegtuig te gaan. Maar dat vergeten veel mensen gemakshalve. Als je van het vliegveld nog naar centrum Londen of Parijs moet ben je een aardig duit en tijd extra kwijt. De trein stap je heerlijk in het centrum uit en geen of beperkte inchecktijden.

  11. WimBarmentloo

    @scherpschutter. Niet de eerste keer van flagrante onzin. Treinreis Utrecht Milaan. Elf uur en 39 minuten. En dan ben je ook echt hartje Milaan.

  12. New England

    @ scherpschutter: volgens mij ben je weer aan het schieten met losse flodders.. Denk je nou oprecht dat deze trein naar Milaan er 2,5 dag over gaat duren?

  13. Rob Huibers

    Alweer mis!

  14. Marianne

    Mooi! Fijn dat er alternatieven komen.
    @Andre, zolang we de vliegtuigindustrie nog sponsoren in ons belastingstelsel, zal ik mijn eigen verantwoordelijkheid wel nemen en wat meer betalen voor een treinkaartje.
    En @Scherpschutter, ik vermoed dat Flywise me echt wel in minder dan 2,5 dagen naar Milaan gaat brengen. Bovendien, tel je bij het vliegen ook je reistijd naar Schiphol de wachtrijen en de veiligheidscontroles op? En een vliegveld dat vaak buiten de stad ligt?

  15. Speak Up

    Je bent er niet met de 3,5 uur > reis naar Schiphol> 2,5 uur voor vlucht inchecken> eventueel op bagage wachten, reis vanuit vliegveld naar Milaan, inclusief wachttijd, stukje lopen naar hotel. Zo kom je al snel in het ergste geval op 7,5 uur in totaal aan reistijd uit.

    In de nachttrein eet je, borrel je, werk je, lees je, kijk je of luister je iets, slaap je en ontbijt je. Dingen die je of thuis doet of vaak na aankomst in een hotel doet. Je verliest er dus geen tijd mee en je bespaart op een hotelovernachting. Je staat de volgende dag op de plek waar je zijn moet en kunt meteen gaan doen wat je wil> midden in het centrum. In tegenstelling tot het vliegveld.

    Alleen slimme mensen realiseren zich dit. En je verbruikt een stuk minder kostbare energie. Zowel voor jezelf als het voertuig.

  16. isabelle

    @ SS: Je mag met de trein naar Milaan, je hoeft er niet naar toe te lopen hoor.

    En jouw SuperSimpele rekensommetje klopt niet helemaal. Ik neem aan dat je toch echt met de trein (!) of taxi eerst naar Schiphol moet. Daar 2 uur wachten voor vertrek, en dan 3,5 uur vliegen. Bij aankomst op je bagage wachten en vanaf het vliegveld naar de stad toe.

    Hoezo 3, 5 uur?

  17. Yoshua

    Speakup,
    Voor vluchten binnen Europa is 20 minuten van tevoren inchecken voldoende.
    2.5 uur van tevoren inchecken is er nog nooit geweest.
    Ik moet de laatste tijd regelmatig naar Berlijn, neem dan de eerste vlucht en daarna probeer ik de vlucht van 13.40 naar Amsterdam te pakken.
    Ben ik rond 16.00 uur weer thuis.
    Met het treintje ben ik pas de volgende dag thuis.

  18. wollie

    ik heb hoogtevrees dus doe mij maar een treinkaartje.

  19. Ihsan

    @Scheefschutter: In 2,5 dag naar Milaan met de trein!?! Haha. Dit is niet de 19e eeuw! 15 jaar geleden ben ik overdag in 16 uur met de trein van Venetië naar Utrecht gereisd door een paar keer over te stappen. Dat ging via Milaan (2,5 uur), en dan had ik nog vertraging van een uur ergens rond Basel. Toenertijd was het dus mogelijk om het traject Milaan-Utrecht in zo’n 12 uur af te leggen. Inmiddels moet dat nog sneller kunnen, want onder andere de nieuwe HSL tussen Milaan en Zurich heeft daar nog 45 minuten vanaf gehaald. Als Nederland eindelijk ook eens gaat investeren in de HSL-oost kan daar nog een half uur vanaf, zodat we richting de 10 uur reistijd gaan. Een nachtrein doet er waarschijnlijk alleen maar net zo lang over omdat’ie langzaam rijdt voor comfort. Iets wat bij vliegen niet bestaat voor die prijs.

  20. Angelique

    Leuke ontwikkeling. Nu nog met de auto achterin, zodat ik geen auto hoef te huren op de plek van bestemming.

  21. What

    Als je op de site gaat kijken zal je direct opmerken dat het om pakketten gaat van 5 dagen/4 nachten. Dit is gewoon een reisbureau.

    Voorbeeld: Milaan vertrekdata: 4 november, 27 december, 20 januari, 22 februari en 22 maart. > Dus absoluut geen alternatief voor welke manier van geregeld vervoer dan ook.

    Vanaf €219, maar dan slaap je wel met 6 (!!) personen in 1 coupe die ‘overdag’ gebruikt word om te zitten. Of je moet ALLE plaatsen kopen.

    Als je de luxe uitvoering neemt, met z’n 2en (= garantie dat je een coupe samen hebt) in een 3 sterren B&B buiten het centrum, ben je gewoon totaal €586.75 per persoon of €1173.50 voor 2 Passagiers ex kosten kwijt.

    Onder info > ontdek de voordelen zul je opmerken dat de ‘voordelen’ wel heel rooskleurig worden voorgesteld.

    Als je met Maaskant reizen 8 dagen een verzorgde rondreis boekt naar Milaan e.o met z’n 2en kost je dat €930 inclusief.

    De schrijver/schrijfster zou de kop van de bericht moeten herzien.

  22. Peter

    Beste allen, Scherpschutter woont niet meer in Utrecht. Zullen we ff ophouden met deze trol te voeren?

  23. Scherpschutter

    @Theo 11:27

    “Mensen zijn gelukkig vrij om te kiezen wat voor vervoersmiddel ze kiezen als ze op reis gaan.”

    Natuurlijk. Beweer ik ergens iets anders?

    “De een gaat maandenlang wandelen naar Santiago, de ander pakt het vliegtuig en is binnen enkele uurtjes op dezelfde plek. Liberaler dan dat kan haast niet – dat moet jou toch aanspreken.”

    Absoluut, maar wat is nu het punt?

    “Wellicht is het je opgevallen dat er binnen de samenleving steeds meer vraag komt naar minder milieubelastende reisalternatieven dan het vliegtuig.”

    Nee. Totaal niet. Wat me wel is opgevallen is dat voor linkse politici en wat activisten ermee be,ig lijken te zijn. De rest boeit het weinig.

    “Hoewel vervoer per trein ook zo z’n nadelen heeft, bijvoorbeeld langere reistijden, blijken hele volksstammen dat er graag voor over te hebben.”

    Nou nee. Treinvervoer verliest populariteit per dag.

    “Er is dus een markt. En daar spelen deze ondernemers handig op in.”

    Dat was nu net MIJN hele punt, waar u totaal niet op in gaat om een totaal irrelevante tirade te houden. Deze ondernemer schetst deze treinvakanties als een alternatief voor een vliegreis. Dat is natuurlijk in alle opzichten bespottelijk.

    @Ihsan, Wimbermentloo, New England, Isabelle en de rest;

    Jullie hebben allen de gebruikelijke vertragingen niet ingecalculeerd! LOL

    Verder is een treinvakantie van 5 dagen natuurlijk geen alternatief voor vliegreizen. In geen enkel opzicht. En dat was nu net het punt.

  24. Binnenstadbewoner

    Of 12 uur ofzo in de trein boemelen snurkers in een coupé (of veel extra betalen voor privé coupé) en dan na een gebroken nacht op je bestemming aankomen of 1,5 uur vliegen …. Juist ja

  25. Scherpschutter

    @Harm 11:11

    “sluipschutter zo te zien kan je 20:00 uit Utrecht vertrekken, en volgende dag 10:04 ben je in Milaan… Met je 2,5 dag moet zijn 0,5 dag. U krijgt een onvoldoende.”

    14 uur is geen 0,5 dag, Harm….

    Verder allemaal best kerel! Ga met de trein. Of het vliegtuig. I don’t care. Dat gehannes en milieugeleuter. Ik de V8 Bi-turbo wel ff naar Milaan. Met 200 km/pu gemiddeld in 3.5 uur door Duitsland rossen, nog een klein stukje Oostenrijk/Italie; klaar. In 7.5 uur gepiept, topfris op bestemming en klaar om te vertrekken wanneer ik wil. Kan geen vliegtuig of trein tegenop.

  26. Rob

    Ik vraag me alleen af hoeveel personen er in een coupe slapen in de trein naar Oostenrijk lagen we met 6 personen ik bedank bij de gedachte .ik hoop dat iemand mij kan vertellen of het in de nieuwe trein beter geregeld is ivm corona

  27. Jan

    Geweldig!!! Ik vind het vliegen super eng ik droomde al altijd naar zo iets lekker ver reizen met de trein 😊😊!!! Vind het fijner om met de trein te reizen dan vliegtuig zo hoog in de lucht vreselijk !!

  28. Greenfan

    @What
    De naam van deze nieuwe slaaptreinen is GreenCityTrip, dus de naam zegt het al: een vervanging voor het vliegtuig puur bedoeld voor toeristische stedentrips. Het gaat hierbij vooral om de beleving, niet om de reistijd. Het is niet bedoeld voor koopjesjagers of voor zakenreizigers.

    Gewoon een keer leuk om te doen nu het er is. Eerder bestond het gewoon niet: vandaar dat men in het artikel ook aangeeft ‘concurrentie met het vliegtuig’. Uiteraard dan alleen voor het gebied van een stedentrip in de vrije tijd.

  29. UtrechtvoorUtrecht

    @ScherpSchutter Wanneer was de laatste keer dat je via Duitsland die kant op reed? Calculeer je ook even de gebruikelijke vertragingen in?

    En verder vind ik het erg knap dat je altijd voor jezelf kiest. Daar moet je een grote jongen voor zijn. Ook knap dat je hard kunt rijden. Dat is een skill die niemand bezit. Het is eigenlijk zonde dat je zoveel tijd binnen loze berichtjes zit te typen want op straat zou iedereen je nakijken om je tofheid.

  30. Scherpschutter

    @Utrechtvoorutrecht

    “Wanneer was de laatste keer dat je via Duitsland die kant op reed? Calculeer je ook even de gebruikelijke vertragingen in?”

    Welnee. Kwestie van timing. Je gast in 1 klap door.

    Verder is jaloers zijn improductief. Richt de focus op uzelf zou ik zeggen en maak er wat van.

  31. Paulus van Gent

    fijn; eindelijk eens ,n ietwat geslaagde overzichtsfoto over de prachtige volksbuurt De Daalse Kwint; ,n schitterende buurt vol bankkantoren voor de vrije ondernemer en niet te vergeten Movares ( ,n railinnovationeel, pro aktief pro rail bedrijf, ( onlangs nog met veel verbouwlawaai verduurzaamd; ja, je achterburen zijn ook buren en als ze duurzaam gaan verbouwen, dan had ik dat verbouwingslawaai toch te nemen, niet dan); ook leuk, die gigantiese wisselrailwissel bij m,n zijburen van Utrecht CS., deden ze des nachts, kicken man, 2 mammoetkranen, de wissels zwaaiden door de lucht ( ach, geluidstechnisch was dit nog ,n makkie); nee, joh, dan de verbouwing van de meerbaanswegen genaamd Daalse tunnel, dat was helemaal ,n geluidshappening en toen begon Stedin ook nog, 1 jaar lang, gastoevoerleidingen vernieuwen, ze hadden hun schaftkeet neergezet in het Daalse park ( op de foto dat kleine bomenbosje bovenmidden, net boven die kantoren; rooien ervan dreigt, net een soort piepklein Amelisweerd, help alstublieft); net niet zichtbaar op de foto, de herstelde Singel, je ziet um niet, edoch ie is er wel, wat dat geverbouw heeft opgeleverd, voor Utreg ,n mooie herstelde Singel, voor mij nog meer verbouwlawaai, niet te vergeten toen begon Mitros ( woningbouwcooperatie, alwaar ik m,n huurhut huur, ( de topjes van onze portieken zijn nog net zichtbaar op deze foto) ook nog met langjarige, duurzame onderhoudsverbouwingen. Vrouw, ik heb er genoeg van. Slaap lekker in je nachttrein. Welterust. Lucas 24

  32. Speak Up

    In vele delen van Duitsland, zeker rondom grote steden (en daar vind je er nogal wat van in Duitsland> metropoolregio’s) is er gewoon een snelheidsbeperking van 100 k/m u. Al jaren/ decennia overigens.

    Dat zal in Italië en overgereguleerd Zwitserland en Oostenrijk niet anders zijn. Voor Zwitserland heb je ook nog je tolvinget nodig trouwens als extra detail. Door de bergen heen zit je sowieso aan snelheidsbeperkingen vast, want tunnels.

  33. Titia Beukema

    Geweldig, we gaan gelijk kijken wanneer en waarheen. Het was vroeger altijd een feest als ik met de nachttrein kon naar Praag en Boedapest.

  34. Scherpschutter

    Speak Up

    Yep. En zodra je er langs ben rij je 260. Gemiddeld 200 kilometer per in Duitsland is makkelijk haalbaar. Prachtland.

  35. Jan Panhuis

    Wil even reageren op “Scherpschutter” , wanneer u , in de ochtend instapt om 7 uur bent u in de avond om 5 uur in Milaan met de trein , ik te Utrecht . U verkoopt een onzin verhaal , prietpraat dus ,,,,,,,,,,,,,,,,, !

  36. Koel Hoofd

    Marketing strategie is “duurzaam”.
    Net alsof al die treinen op groene energie rijden….

    Heb in het verleden heel relaxt vele tienduizenden kilometers met de trein in Europa afgelegd, maar nu is er geen haar op mijn hoofd meer die er over peinst om nog in de trein te stappen. Niet in Nederland en ook niet in het buitenland.
    Dat komt niet door het vliegtuig of de luxe van een eigen bolide, maar omdat Europa een heel stuk minder leuk is geworden sinds het de EU heet.

  37. Hans Zijlstra

    Zo jammer, dat in de vorige eeuw al die Europese nachtverbindingen geschrapt zijn. Nu met veel bombarie moet het stelsel weer op de been worden geholpen. Haal maar wat gepensioneerde spoorlijn terug. Die kunnen zo weer de boel opstarten.

  38. w

    @scherpschutter
    uit uw verhaal blijkt dat u amper uw dorp uitkomt, in 2,5 dag naar Milaan? haha
    via Frankfurt en Basel kan het in 12u vanaf Utrecht, en lekker rustig kopje koffie, veters los,wat lezen, ff onderuit dutten, terwijl u met witte knokkels aan het stuur op autobahn zit haha

  39. Ton

    En dan vliegt hij met zijn 8V Bi-turbo met 900 pk over de Alpen met gemiddeld 300 km/uur !!
    Man, man , man, wat zijn wij allen als kleine jochies toch zo jaloers !

  40. w

    @Ton
    mensen die pochen met auto’s, spullen enz. wekt bij mij geen jaloezie op, maar juist medelijden

  41. Ton

    @W
    Vooral als dat samen gaat met een sterke “focus op zichzelf”.

  42. Yilla

    Het valt me op dat veel mensen bij vliegreizen de trip naar het vliegveld noemen. Dan moet je dat ook doen bij deze treinreizen. De opstapplaatsen zijn namelijk verdeeld over het midden van Nederland. Voor mensen die daar toevallig niet wonen, is er weinig tot geen verschil met naar het vliegveld rijden. En, als we dat doen door elektrisch te rijden?

  43. Paul

    @ scherpschutter: duidelijk geen idee wat NS internationaal deed…ik ben aantal jaren geleden regelmatig met nachttrein na Zürich zonder overstappen geweest. 1 X overstappen en je zit in Milaan naar aantal uren.
    Natuurlijk is het trager, omdat er het europees high speed netwerk beperkt is. Maar grootste probleem zijn de kosten ! Het vliegtuig kost een fractie van de treinreis .!
    In de trein kan je heerlijk even in restaurant zitten eten, bier, wijn, mensen ontmoeten,werken.En je wordt er minder moe van al die incheck procedures, etc op luchthavens.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).