De nieuwe busbaan op het Smakkelaarsveld in het centrum van Utrecht wordt woensdagochtend in gebruik genomen. Hierdoor verandert de verkeerssituatie ter plekke. Het gaat om de busbaan tussen de Vredenburgknoop en de Leidseveertunnel.
In de nacht van dinsdag 3 op woensdag 4 april (19.00 – 06.00 uur) zijn er nog werkzaamheden aan de kruising Catharijnesingel – Smakkelaarsveld. Dan worden de verkeerslichten en belijning aangepast.
Vanaf morgenochtend vroeg is de nieuwe busbaan open en rijden de bussen richting centrum en verder over de nieuwe baan. Door het in gebruik nemen van de busbaan veranderen de loop-, fiets- en autoroutes in het gebied ook.
Fietsen verwijderen
Er kan nu ook een begin worden gemaakt met de werkzaamheden aan de kant van de Mediamarkt. Vanaf donderdag 26 april kunnen fietsen niet meer geparkeerd worden aan deze kant. De ruimte is nodig voor de voorbereidingen van de opknapbeurt van de plint van het gebouw Gildeveste. Alle fietsen worden voor Koningsdag verwijderd om de stroom bezoekers veilig te kunnen verwerken.
12 Reacties
ReagerenLaat dat “veld” maar weg….
@gup: “smakkelaars”..?
Zo te zien wordt er ook al een voorschot genomen op een trambaan door de binnenstad.
@MtU
want?
@w
Op de foto zie je 2 betonnen wegdelen samenkomen (daar waar 2 gele bussen achter elkaar rijden), het deel rechts is de tram/busbaan die uit de Leidseveertunnel komt en naar rechts wegdraait richting Station.
Je ziet ook een afbuiging naar links die later overgaat in rood asfalt. In dat deel en het deel waar beide samenkomen zijn reeds gleuven voorzien voor rail en wissels (precies onder de achterste gelede bus).
Dit deel is dus voorbereid om dit deel ooit om te bouwen naar een trambaan richting Vredenburg.
Net een heel breed fietspad met dat rode asfalt!
Volgens de tekeningen zou er een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers komen. Wat is daarmee gebeurd?
@M, voornamelijk is deze vertakking aangelegd omdat een dergelijke wissel aanleggen veel tijd in beslag neemt en het tramverkeer erg ontregeld.
Mochten ze ooit besluiten de tram door te trekken, hebben ze al 1 probleem minder.
is het niet juist tbv een soort toekomstige remise aldaar?
Dat lijkt me niet de plek voor een remise, qua ruimte. Ik denk dat het inderdaad is om de mogelijkheid van een tram door de binnenstad open te houden.
@w
Onder het zogenaamde Zuidgebouw wordt een klein opstelterrein voor trams gerealiseerd. De “echte” remise komt in Nieuwegein. De huidige remise vlakbij de Jutphasebrug wordt uitgebreid. Deze uitbreiding was “vergeten” in de plannenmakerij en dus onderdeel van de nogal hoge extra kosten.
bedankt Herman en herman voor de uitleg, ben benieuwd of dat er ooit komt, een tram door de stad, welke route en waar naar toe hebben ze op t oog? Zeist?