Verkoop eerste woningen Merwedekanaalzone loopt traag; Na bijna vijf maanden 18 van de 90 huizen verkocht Verkoop eerste woningen Merwedekanaalzone loopt traag; Na bijna vijf maanden 18 van de 90 huizen verkocht

Verkoop eerste woningen Merwedekanaalzone loopt traag; Na bijna vijf maanden 18 van de 90 huizen verkocht

Verkoop eerste woningen Merwedekanaalzone loopt traag; Na bijna vijf maanden 18 van de 90 huizen verkocht
Het terrein waar de nieuwe wijk komt. Foto uit 2018.
De verkoop van de woningen in het project De Nieuwe Defensie van de Merwedekanaalzone in Utrecht verloopt traag. Sinds eind juni staan 90 woningen van De Nieuwe Defensie te koop. Daarvan zijn nu 18 woningen verkocht en 27 woningen op optie.

De verkoop van de woningen in het project De Nieuwe Defensie van de Merwedekanaalzone in Utrecht verloopt traag. Sinds eind juni staan 90 woningen van De Nieuwe Defensie te koop. Daarvan zijn nu 18 woningen verkocht en 27 woningen op optie.

Er is een woningcrisis in Nederland. Ook in Utrecht is er veel meer vraag naar woningen dan aanbod. De huizen in het project De Nieuwe Defensie gaan echter niet als warme broodjes over de toonbank, de verkoop loopt traag.

De woningen in de Nieuwe Defensie, zoals het project genoemd is, zijn de eerste huizen in de Merwedekanaalzone die in de verkoop gaan. Fase 1A en 2 tellen in totaal 167 woningen, waarvan er al bijna vijf maanden 90 woningen in de verkoop staan. Sinds eind juni zijn er 18 woningen verkocht. Op 27 huizen heeft iemand een optie genomen en 45 woningen zijn nog beschikbaar. Opvallend in een stad waar heel veel vraag is naar woningen.

Tekst loopt door onder grafiek

BPD

Ontwikkelaar BPD erkent dat de verkoop minder hard gaat dan ze hadden gehoopt, maar zegt wel nog steeds huizen te verkopen. Op de website van het project is te zien dat de bouw pas gaat starten als 70 procent van de woningen verkocht is, maar BPD gaat ervan uit dat er geen vertraging komt. “We willen gewoon gaan starten conform planning. Het terrein is bijna bouwrijp gemaakt en wordt begin december aan ons opgeleverd. Dan moeten de voorbereidende werkzaamheden gaan beginnen. In januari willen we beginnen met bouwen”, zegt een woordvoerder van BPD.

“Het is gebruikelijk dat woningen in dergelijke projecten gedurende de bouw worden verkocht. Gelet op de goede locatie en de kwaliteit van De Nieuwe Defensie, hebben wij er alle vertrouwen in dat dit hier ook het geval zal zijn”.

Prijzen

De woningen kwamen eerder dit jaar al in het nieuws. De hoge prijzen deden de wenkbrauwen fronzen in de lokale politiek. Appartementen zijn te verkrijgen vanaf 371.000 euro, een rijtjeshuis is te koop vanaf 760.000 euro. De gemeente noemde de prijzen een ‘dure les’. Wethouder Kees Diepeveen gaf toen aan dat er niet genoeg gestuurd is door de gemeente.

Volgens BPD zijn de prijzen in De Nieuwe Defensie overigens niet hoger dan die van vergelijkbare woningen in de rest van de stad. “In Merwede, deelgebied 5 van de Merwedekanaalzone, worden straks naast sociale huurwoningen, betaalbare koopwoningen en midden huurwoningen gerealiseerd. In deelgebied 4, De Nieuwe Defensie, worden ook sociale huurwoningen en zelfs midden huurwoningen gerealiseerd, maar ligt de nadruk op grotere koopwoningen”, zegt de woordvoerder. “Dit project richt zich op gezinnen en vitale senioren die graag in de luwte van het drukke centrum willen wonen, met alle voorzieningen en het centraal station binnen handbereik.”

Gekoppelde berichten

39 Reacties

Reageren
  1. Zuilen030

    Vreemd toch, al die mooie blokkendozen voor wereldprijzen, dat de verkoop zo traag gaat is niet te begrijpen.

  2. M.a

    Belachelijke prijzen ie verdient er zoveel.
    Ik als verpleegkundige in ieder geval niet

  3. Wim Vreeswijk

    Woningzoekenden laten zich steeds minder verleiden tot de aankoop van extreem dure woningen in een gebied wat ook nog eens als grotendeels autovrij/autovijandig wordt ingericht.

  4. S.

    Is dit project wel zo aantrekkelijk dan voor de beoogde doelgroep?

    Ik vermoed dat er nog wel meer van dit soort dure projecten gebouwd gaan worden in de toekomt, nu bouw in polder Rijnenburg is uitgesloten.

  5. J.P.

    Tegenwoordig duurt het maanden voordat een nieuwbouwwoning op ‘verkocht’ kan. Financiële intake, hypotheekaanvraag en het proces bij de makelaar duurt zo een paar maanden. Het is niet te vergelijken met het kopen van een bestaande woning.

    Deze appartementen worden echt wel verkocht. Ik vind het een leuk project (lekker nieuw, autovrij, dicht bij het centrum!) op een goede locatie en tja dat kost nou eenmaal wat. En de prijzen zijn marktconform. Liever dit dat een uitgewoond huis van een ander.

  6. P

    Is dat nieuws? Met zulke hoge prijzen kun je er donder op zeggen dat verkoop tegenvalt?

  7. Mikel

    Waar zijn al die roeptoeters nou? Oooo die appartementen zijn zo weg!!

  8. Rinke Doornekamp

    Wie wil er nou in een huis wonen van een half tot bijna een miljoen met namen als: Luitenant, Kapitein, soldaten of Admiraal (1.075000 euro). Korporaal en soldaten zijn nog de goedkoopste dat zijn ook de laagste in rang. Misschien een goede tip bedenk wat minder militaristische namen die een relatie hebben met het Merwedekanaal iets met water of scheepvaart keus genoeg.

  9. wollie

    ik zou er wel willen wonen… via leefstandsbeheer 🙂

  10. Lombokker

    Ik denk dat de gezinnen en vitale senioren die dit kunnen betalen doelgroepen zijn die veelvuldig gebruik maken van een auto. En die ook graag voor de deur willen parkeren. Of liever nog, in een inpandige garage.

  11. Aimée deV

    Lekker puh. Ze zijn ook veel te duur en in verhouding klein. Ik woon in een relatief nieuw huis in de stad en uit nieuwsgierigen kijk ik altijd naar de nieuwbouwprojecten. Als ik mijn huis van 125m verkoop, moet ik nog minstens 2 Ton bijleggen om daar te kunnen kopen. Absurd.

  12. Scherpschutter

    Al kreeg ik 7 ton toe om te wonen in een 19-eeuwse bakfietswijk…dan nog niet.

    De gemeente heeft het goed ingeschat. Alleen een gigantische krapte op de woningmarkt zal kopers er (schoorvoetend) toe bewegen om in zo’n ellendewijk te gaan wonen. In een normale marktsituatie halen kopers hun neus op voor deze malligheid. Voorlopig zal de gemeente dan ook niets doen aan het woningentekort. Het is bitter noodzakelijk voor ze…

  13. Rob H.

    Zo te zien liggen de huizen aan de onder- en bovenkant goed in de markt. Het meeste tussen de 5 en 9 ton is nog vrij. Zou dat nou net niet de doelgroep zijn die een huis met een tuin in de rustige Vinex willen, vanwege de kinderen?

  14. Rottebert Peermans

    Waarom zou je daar wat willen kopen als je niet eens je Tesla en je E-tron kunt parkeren? Uiteindelijk is dat wel de doelgroep: tweeverdieners met leasebakken.

  15. Yoshua

    Je krijgt voor dit geld erg weinig woonruimte en dan ook nog op loopafstand van Kanaleneiland.
    Voor een normaal gezin met beiden een modaal inkomen is dit al te duur.
    Heb gekeken op nieuwwonenutrecht.nl
    Leidsche Rijn koop je meer woonruimte voor minder geld.
    Voor dat geld kan je in oost een leuk huisje kopen.
    Buiten de stad is het nog veel aantrekkelijker nieuwbouw te kopen.
    In Zeist bouwen ze gelijkwaardige woningen van 148 m2 voor 347.000.
    Is maar anderhalf uur lopen naar de stad, of 15 minuten met de bus.

  16. Martin

    Eerder las ik dat deze wijk nagenoeg autoloos moet worden. Tegelijkertijd zijn de prijzen ernaar dat hier tweeverdieners komen wonen met beiden een goed salaris en beiden een leaseauto van de zaak. Natuurlijk zullen er mensen zijn met een hoog salaris, die geen auto nodig hebben. Maar ik denk dat het niet vaak verenigingbaar is.

  17. Manou De R.

    Precies Zuilen030… blokkendozen. Plus: op een gegeven moment is de rek naar boven van wat kan er wel uit met het financieel opblazen van die luchtbel. Knappen zal ie ook wel weer een keer.
    Kanniewachten!

  18. Wim

    Als er nu een behoorlijke garage ondergebpuwd wordt dan wordt het nog wat!

  19. peter R.

    Tsja, zes ton betalen en je auto niet kunnen parkeren, dat is natuurlijk alleen voor de gestaalde kaders van Groen Links een optie. Maar die hebben niet zoveel centjes omdat het halve inkomen naar de biologische vega-supermarkt verdwijnt.

  20. Mark

    Goh. Voor mij als tweeverdiener met mijn partner een modaal en ikzelf een 1,5x modaal inkomen zijn de huizen niet te betalen. Mooie reactie ook van de gemeente. Zit daar dan niemand die vooruit denkt? het wordt tijd dat er een flink aantal wethouders vervangen wordt in Utrecht. Totale incompetentie.

  21. W

    Naïeve Utrechtse wethouder Wonen?
    Voor de Utrechtse yuppen, de hoogopgeleide GroenLinks-stemmers en D’66-stemmers, wordt hier gebouwd. Ik zou geen andere reden weten. Waarschijnlijk is dit college daarom met dit plan op deze manier akkoord gegaan. Niet voor gezinnen met kinderen. De kinderen van gezinnen gaan onder andere naar scholen, vriendjes, trainingen, uitwedstrijden en dat gaat echt niet altijd op de fiets. En ouderen hebben dichtbij fatsoenlijk vervoer nodig om b.v. zonder gevaar hun boodschappen thuis te kunnen brengen, etc.
    Voor de sociale bouw voor de vele andere Utrechtse gezinnen denken ze aan torenflats……………! Lekker veel mensen op klein stukje grond. Maar wie wil nou echt in een Utrechtse torenflat wonen? Toch liever niet voor een gezin met kinderen! Ouders willen toch een beetje sociaal contact houden met hun buitenspelen de kinderen?
    Maar waar wonen de collegeleden zelf? Gaan deze huidige raadsleden naar deze wijk verhuizen?

  22. BW

    @Martin
    Exact dat Martin. En de starter die niet per se een auto wil kan deze prijzen niet betalen. Heel mooi dat de markt dit signaal afgeeft.

  23. Wim

    De duurste zijn het eerste weg. Duidelijk dat hier een schreeuwend gebrek aan is.

  24. Gregor

    Stemmingmakerij dit artikel en helpt bovendien niet in de beeldvorming. Niemand heeft er belang bij dat dit woonproject mislukt. Het zorgt ook voor doorstroming in Utrecht. Maar bovenal, de allerduurste woningen zijn verkocht of in optie (+1 miljoen). Dit zijn mensen die geen hypotheek nodig hebben. Die leggen het bij wijze van spreken cash op tafel. Voor de overige woningen geldt dat het krijgen van een hypotheek sinds dit voorjaar aan meer eisen worden gesteld. Met een zomervakantie ertussen is dit een doodnormale looptijd voor de verkoop van nieuwbouw woningen. Er komt namelijk veel meer bij kijken dan bij het kopen van een bestaande woning. Alles moet worden afgestemd met onderaannemers en leveranciers.

  25. JdV

    Op zich geen probleem om een miljoen euro neer te leggen, maar dan wil ik wel minimaal 2 parkeerplaatsen, minimaal 200m2 woonoppervlak en geen sociale huur binnen 1 kilometer van mijn huis.

  26. Scherpschutter

    @Gregor 12/11/2020 – 15:50

    Alleen een totale gek of financieel principiële hardliner met rabiate schuldenaversie legt een miljoen cash op tafel om een huis te kopen als je ook heerlijk een hypotheek kunt afsluiten tegen vrijwel 0 rente met alle andere fiscale bijkomstige voordelen (HRA, vermogensbelasting, etc etc etc) van dien.

  27. Koel Hoofd

    Lijkt me duidelijk, de doelgroep waarvoor deze woningen worden gebouwd bestaat enkel in de belevingswereld van ons D66 en GL bestuur.

    Echter, de nood voor woningen is zodanig hoog en de rente zodanig laag, dat er uiteindelijk wel mensen zijn die dat geld zullen gaan neerleggen bij gebrek aan alternatief. Een behoefte aan een alternatief (betaalbare huisjes met tuintjes of betaalbare appartementen met balkon) waar zowel GL als D66 structureel WEIGERT in te voorzien omdat zij de wens voor een energiepark belangrijker vinden dan behoeften van mensen.
    Lekkere volksvertegenwoordigers….

  28. Utrechter

    Een dure les die we allemaal wel zagen aankomen, meneer de wethouder. En wat gaat u doen nu u uw dure les heeft geleerd? Erkennen dat dit soort GL/D66 binnenstedelijke autovrije gasvrije hoofdprijswijken niet is waar de oververhitte woningmarkt om vraagt, en dat u dan toch maar gaat voor familiewoningen in Rijnenburg? En meer sociale huur?

  29. De count

    Wordt vast allemaal verkocht. Het is geen uitverkoop bij de Zara dit. Al was waarschijnlijk de hoop dat het allemaal lang en breed verkocht was. De huidige onzekerheid doet ook wel een duit in het zakje qua verkoopvertraging, meer dan het ontbreken van een oprit denk ik. Al blijft dat een raar idee. Ik ken de voorspellingen qua verkoop niet, dus kunnen eigenlijk ook niet vaststellen of het achter op schema ligt btw.

  30. Irma

    Ik zou best op die plek willen wonen als het af is, maar niet voor die prijs..

  31. trol

    Voor de gene die aangeven dat het traject lang is etc. Dat klopt zeker, maar dan staat de woning wel in optie en is niet beschikbaar. Tel daar nog eens bij op dat er voor de marketing vaak schaarste wordt gecreëerd door meer huizen zogenaamd op optie te zetten (snel zijn, anders is alles weg) en je krijgt een beeld dat er wel erg weinig al verkocht is.

  32. Joep

    Raar dat GL en D’66 hier nu weer de schuld van krijgen. D’66 en GL hadden andere woningen en andere prijzen voor ogen, maar ja, we leven nog steeds in een vrij land. Een land waar ook projectontwikkelaars mondelinge afspraken naast zich neer kunnen leggen.

    Het is de projectontwikkelaar (en niemand anders) die deze prijzen heeft vastgesteld, zeer tegen de zin van het gemeentebestuur en gebaseerd op de meest abusrde argumenten.

  33. Leon

    Dit wordt allemaal nog makkelijk verkocht.

  34. RvD

    @Joep. De gemeente(raad) heeft blijkbaar af weten te dwingen dat het een autoluwe wijk wordt. Als GL en D66 dezelfde gedrevenheid hadden om betaalbare woningen in Utrecht gerealiseerd te krijgen als ze hebben om alle auto’s de stad uit te krijgen, dan waren hier zeker betaalbaardere woningen gekomen….

    Als ‘slachtoffer’ wijzen naar de projectontwikkelaars is veel te gemakkelijk en toont hooguit grenzenloze naiviteit van de gemeente aan.

    Betaalbare (want voldoende) woningen zijn gewoon niet de prioriteit van D66 en GL. ‘Energietransitie’ is de enige prioriteit en het heilige doel. Dat zie je ook bij Rijnenburg. Liever 3 windmolens dan 25.000 woningen.

    Daarom begrijp ik ook niet waarom GL en D66 zo’n groot voorstander zijn van een zo groot mogelijke immigratie (>250.000 per jaar), want dat zal de botsing van klimaatdoelen en betaalbaar leven/bouwen in Nederland elk jaar groter maken.

  35. Ts de laat

    @gregor, dat is echt een verkeerde aanname. De hypotheek druk is tot woningen van 2.500.000 ongeveer gelijk.

    @scherpschutter. Ook dit is fout. Juist vermogen verplaatsen naar de eigenwoning is wat aangeraden wordt bij zeer vermogende cliënten. Mocht er dan een gebrek aan vrije middelen ontstaan dan word er een effecten krediet opgenomen. Hypotheken en alle verplichtingen en vrijstellingen die daaraan verbonden zijn, zijn bedoelt voor mensen die de woning niet zó kunnen aftikken. In ieder ander geval word er gewoon afgetikt.

  36. Paul

    Mensen die zonder auto willen leven, werken in maatschappelijk-bewuste beroepen. Daarmee kom je niet aan dit soort bedragen. Geen goede analyse vooraf. Mensen die zo rijk zijn, willen dat etaleren met auto’s. Jammer voor hen, maar het plan moet echt anders.

  37. paul

    Het lijkt zoals voorspelt een logisch gevolg van de corona crisis, niemand die reageert denkt daar aan , maar juist in de middengroepen stijgt de werkeloosheid in de 2e golf…en welicht een derde.! De mensen die so wie so voldoende vermogend zijn kopen daarom rustig de duurste huizen.
    Tevens is de gemeente zo onhandig geweest om hier ongeveer 35 miljoen aan grond speculatie niet te verhinderen…
    Denk dat uitstel bouwen bij Rijnenburg opnieuw speculatie in de hand werkt…beter is daar al sneller bouwen en zaken dien met de bestaande eigenaren !

  38. Jeroen

    Dit project is niet autovrij. Er komen voldoende parkeergarages voor de bewoners.

  39. Jeroen

    De mensen die zeggen dat er in Utrecht geen betaalbare huisjes met tuintjes of betaalbare appartementen met balkon worden gebouwd hebben toch echt tijdens de bouw van Leidsche Rijn zitten slapen. Die hele Vinexwijk staat daar vol mee.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).