Vernieuwing NRU blijkt tientallen miljoenen euro’s meer te kosten | De Utrechtse Internet Courant Vernieuwing NRU blijkt tientallen miljoenen euro’s meer te kosten | De Utrechtse Internet Courant

Vernieuwing NRU blijkt tientallen miljoenen euro’s meer te kosten

Vernieuwing NRU blijkt tientallen miljoenen euro’s meer te kosten
Artist impression NRU
De vernieuwing van de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) gaat tientallen miljoenen euro’s extra kosten. Dat blijkt uit een kostenraming. De gemeente gaat nu samen met de provincie in gesprek met het Rijk over de nieuwe situatie.

De vernieuwing van de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) gaat tientallen miljoenen euro’s extra kosten. Dat blijkt uit een kostenraming. De gemeente gaat nu samen met de provincie in gesprek met het Rijk over de nieuwe situatie.

De gemeente schrijft in een brief aan de raad dat het beschikbare geld ‘volstrekt ontoereikend’ is om de plannen uit te voeren. “Wij moeten helaas constateren dat de beschikbare dekking uit de bijdragen van Rijk, provincie en gemeente volstrekt ontoereikend is om de variant met twee onderdoorgangen met voldoende kwaliteit en zekerheid te kunnen realiseren.”

De toegenomen kosten worden onder meer veroorzaakt door de stikstofproblematiek en ontwikkelingen in de markt, zoals prijsstijgingen. Zowel de kosten van een variant met twee onderdoorgangen als een variant met één onderdoorgang komen volgens de gemeente ruim boven het beschikbare budget uit.

Er bestaat een mogelijkheid dat er geen extra geld beschikbaar komt voor het project. In dat geval onderzoekt de gemeente nu ook welke alternatieve oplossingen er mogelijk zijn binnen het huidige budget.

Vertraging

In maart van dit jaar werd bekend dat de vernieuwing van de NRU zeker anderhalf jaar vertraging op liep door de landelijke stikstofproblematiek. Ook toen was al bekend dat het project te kampen heeft met stijgende kosten.

De NRU is het noordelijk deel van de ring om Utrecht, tussen de A27 en de A2. Het is vaak druk op de weg waardoor er files en overlast voor weggebruikers en bewoners van de naastgelegen wijk ontstaat. De vernieuwing moet dit probleem verhelpen. Daarnaast moet het voor fietsers en voetgangers makkelijker worden om de NRU over te steken.

Begin 2019 bedroeg het totale budget inclusief extra bijdragen van het Rijk en de provincie voor een tweede onderdoorgang 230 miljoen euro.

Gekoppelde berichten

19 Reacties

Reageren
  1. Lachgas

    Moet het nog meemaken dat de overheid goed calculeert.

  2. Koel Hoofd

    Oud nieuws, de raad heeft de wethouder jaren geleden al verweten dat ze te weinig actie ondernam om de financiering en uitvoering te regelen. Intussen liepen de kosten alleen maar verder op, dat blijkt dus nu weer eens. Dit wordt het zoveelse overheidsplan wat 3x zoveel gaat kosten als ooit was begroot.

  3. HArry

    Zet een streep door de windmolens, zonneweides en miljarden Eneco Biomassa subsidie en je houd bakken met geld over.

    Soort van echt intelligent investeren in de toekomst ipv vanuit je groene buik.

  4. Mark

    Dé dag die je wist dat zou komen. Zelfs al voor de bouw begint…

  5. Katja

    Wat had je dan gedacht, dat het binnen het budget zou blijven ? Dit soort onzin loopt altijd gierend uit de klauwen. Eerst maar kijken hoe het verkeer zich ontwikkeld.

  6. Barend

    Maar wel tientallen miljoenen beschikbaar door de fietsboulevards.
    Helder waar de prioriteiten van oma college liggen.

  7. Paul

    juist in deze corona tijd zouden bouw activiteiten gunstiger moeten kunnen zijn…

  8. Don

    Na de duurste tramlijn ter wereld gaan we nu aan de slag met het duurste stukje snelweg ter wereld. Wat weer een zeldzaam stukje incompetentie en gepruts in utrecht we zitten er slechts tientallen miljoenen naast.

  9. Katja

    Wat had je dan gedacht, binnen het budget ? Komt nooit voor. Kennelijk worden berekeningen gedaan door klunzen. Bovendien is het verkeer tegenwoordig een stuk minder, dus laat het maar zo. We stevenen af op een behoorlijke financiële crisis.

  10. jos stelling

    Alles wat ‘het bestuur’ initieert loopt uit de hand omdat feitelijk niemand aansprakelijk is (bijzonder). Ondeskundigheid en opportunisme'(miljarden) en daar is blijkbaar niets tegen te doen (strafrecht?).

  11. Wim

    Katja dat verkeer is tydelijk minder, nu je ook niet zomaar in het openbaar vervoer mag zal het juist drukker worden.

  12. Hans

    Investeren in Infrastructuur voor het autoverkeer zou tot het verleden moeten behoren. Er moet daarentegen structureel geïnvesteerd gaan worden in natuurbehoud en herstel van de natuur. Dat heeft de toekomst, dat is van levensbelang.

  13. Hadjememaar

    @ Katja, als de eerste plannen op reële wijze begroot zouden worden, gaan ze meteen de prullenbak in. De politieke voorvechter van zo’n plan zal er alles aan doen om de kosten zo laag mogelijk voor te stellen om de “haalbaarheid” van zijn geesteskind te maximaliseren.

    Dus de rekenaars zijn prima in staat om de kosten goed in te schatten, daar gaat het niet om. Om politieke redenen wordt de realiteit vervormd om eigen doelen te realiseren (zoals de achterban tevreden houden). Als uiteindelijk de rekening wordt gepresenteerd is de voorvechter van het plan al lang uit beeld. Die heeft de buit al binnen (na mij de zondvloed)

  14. Scherpschutter

    @Jos Stelling

    Correct.

    Er is prima iets te doen tegen de ambtelijke totaal-incompetentie die onze stad (en ons land) al decennia teistert. Je moet het alleen wel willen. Stop als burger met het verstrekken van opdrachten (stemmen) aan een gigantische faal-organisatie die zich al jaren totaal incapabel toont.

    De overheid is letterlijk het slechtste ‘bedrijf’ van Nederland. Ze kan niks. Echt helemaal niets! Alles dat ze aanraakt verwelkt. Wel, waarom zou je zo’n vrijwillig zo’n belachelijk slecht bedrijf blijven inhuren en betalen voor haar absurd slechte dienstverlening?

    Wij burgers hoeven alleen maar 1 keuze te maken Jos. De keuze om dit extreem dubieuze, peperdure en
    agressieve ‘bedrijf’ niet langer in te schakelen…

  15. Toine Goossens

    Gewoon laten zoals het is. Dan komt er vanzelf geld voor ondertunneling. Overvecht strijdt daarvoor en laat niet los.

    Het geld ligt voor het oprapen. Bij de verbreding van de A27 schrappen we het groene dak dat voor de Kracht van Utrecht bedoeld is. Die zijn helemaal niet blij met dat dak. De bejaarden van de KVU gaan namelijk door met hun acties. Vinden ze dus vast niet erg dat dat geld naar de Overvechters gaat.

  16. woutvr

    Ik zie een overgang van twee wegen dicht bij elkaar. Maak daar nu eens een overgang van 1 weg van, dat scheelt vast weer miljoenen.

  17. Koel Hoofd

    @Hans, het probleem voor de natuur is de bevolkingsdichtheid van Nederland.
    Koningin Juliana zei al in de jaren vijftig dat Nederland vol was, de politiek dacht er heel anders over en legde Juliana het zwijgen op. Er waren toen slechts 11 miljoen inwoners.
    In d jaren zeventig vond de politiek wel dat Nederland vol werd, D66 pleite nog voor sterilisatie van het gepeupel. Toen Jan Maat begon te roepen dat Nederland vol was werd hij aan het racisme kruis genageld. En nu zijn er ruim 17,3 miljoen inwoners en dat aantal is stijgend omdat de politiek dat wil. Want elke inwoner betaald meervoudig belasting en dat geld is nodig om de politieke carriere wensen te vervullen.

    Kortom, Nederland is nu echt vol wat zich uit in files en stikstof problematiek, krapte op de huizenmarkt wat opgelost moet worden met piepkleine peperdure flats (bijv. €331.000 voor 45m2 kaal casco voor het middensegment). Die flats zijn nodig om het laatste restje aangeharkt park wat alleen groene rakkers natuur durft te noemen en willen behouden door mensen te dwingen om te fietsen. Maar ja, die zijn losgezongen van de realiteit. Intussen neemt het aantal inwoners alleen maar verder toe dankzij import, de zinnige Nederlander die kan verlaat al jaren lang het land. Wil je iemand als schuldige aanwijzen? Begin maar bij de academische economen die heilig geloven in de zaligmakendheid van het neoliberaal kapitalisme. Of zoals Francis Bacon of een leerling van hem schreef: Scientia potentia pecunia est.
    .

  18. wollie

    @woutvr de linker overgang lijkt voor fietsers en voetgangers. die hou je liever bij het verkeersplein vandaan en zoveel duurder is dat niet

  19. Hannes

    I call bullshit dat een 2,5 meter hoog geluidsscherm iets gaat verbeteren/verminderen aan geluidsoverlast voor een flat met 10 verdiepingen op circa 20 meter van de weg!!!

    Ongelooflijke teringherrie Pahud de Mortangesdreef in/uitvoegend verkeer Shell tankstation. Claxons 24/7 (met name die van vrachtwagens), motoren en de gebruikelijke quads en straatraces en nachtelijke meet ups met harde muziek wanneer Shell is gesloten, en daarnaast de gebruikelijke politie en ambulances, die non stop af en aan rijden met sirene.

    Dit soort oplossingen laat ook precies zien hoe de gemeente denkt over de wijk Overvecht: een lastige pauperwijk, daar zet ze lelijke geluidsschermen omheen. Het is het geld niet waard. Och, wat zal dit het straatbeeld ten goede komen! Wat heeft ze de belangen van de bewoners in deze wijk serieus genomen.

    En dan meent de gemeente dat ze saneringlocaties heeft aangewezen, waar alles aan gedaan moet worden om overlast te verminderen????

    POEPZOOI – 1 oplossing: al het gemotoriseerd verkeer ondergronds

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).