De vernieuwing van de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) is zeker anderhalf jaar vertraagd door de landelijke stikstofproblematiek. Eerder berichtte DUIC al dat er een grote kans was dat de vertraging minimaal een jaar zou duren. De gemeente trekt nu aan de bel en stelt dat het realistischer is om uit te gaan van een nog langere periode.
Het duurt dus een stuk langer voordat automobilisten en omwonenden profijt hebben van de nieuwe ring. Daarnaast heeft het project te kampen met stijgende kosten. De gemeente Utrecht beraadt zich op maatregelen en werkt door aan de verdere voorbereidingen.
Voor de vernieuwing van de weg moet het bestemmingsplan aangepast worden. Dit is pas mogelijk als er een oplossing gevonden is voor de stikstof die neerslaat in nabijgelegen natuurgebieden als gevolg van de werkzaamheden en het toekomstige gebruik van de weg.
Agrarische bedrijven uitkopen
De NRU kan hiervoor geen gebruik maken van de maatregelen die het kabinet vorig jaar heeft aangekondigd. Ook de aanvullende maatregelen, die de minister van Landbouw begin februari bekend heeft gemaakt, bieden niet direct een oplossing voor de NRU.
De gemeente blijft daarom inzetten op andere maatregelen, zoals de mogelijkheid om agrarische bedrijven uit te kopen en andere manieren om stikstofneerslag te reduceren. De gemeente is in gesprek met meerdere boeren over inkrimping, verplaatsen van het bedrijf of helemaal stoppen met de activiteiten.
Door de ontstane vertraging kan de gemeenteraad het bestemmingsplan naar verwachting niet eerder dan in 2021 vaststellen. Hoe groot het geldtekort precies zal zijn door de stijgende kosten, als gevolg van de stikstofproblematiek en aanhoudende prijsstijgingen, moet nog berekend worden. De gemeente gaat de komende tijd bekijken hoe om te gaan met deze nieuwe situatie.
19 Reacties
ReagerenMooi zo. Hopelijk komt van dit uitstel afstel. Auto rijden is zóóó 2010…
Wat had je dan gedacht, lagere kosten hahaha !
Een mooi vervolg op het vorige hoofdpijn dossier: het Uithoflijntje.
Paar jaar geleden verweet de Raad de wethouder al dat ze te weinig deed op dit dossier. Die vertraging van toen wordt nu heel duur betaald!
@Erwin, Er komen steeds meer auto’s bij. Daar niet op inspelen is onverantwoord.
Besturen is namelijk vooruitzien en dat is niet terug willen naar het stenentijdperk.
Misschien moeten we Utrecht verplaatsen naar de rand van Nederland, dan hoeven er minder auto’s langs de stad.
@koel hoofd: onverantwoord want…? lijkt me een individuele keuze om een bolide te kopen om daar lekker mee in de file te gaan staan. Beetje dom ook.
@Erwin
Jezelf nu verplaatsen in een privé bolide is een heel stuk veiliger dan een sociale corona besmetting oplopen in het OV en dat lekker sociaal doorgeven aan anderen.
Het is maar waar je voor kiest?
Of kiezen voor stikstof of voor fijnstof.
Doorrijdend verkeer minder fijnstof.
K7nnen we even doorsparen voor betere uitvoering.
Of over paar jaar blijkt dat ding helemaal niet meer nodig.
Stoppen met die weg en sparen voor een tunnel. Boven op die weg woningen realiseren. De werkgelegenheid groeit in oost Utrecht, dus bouw daar de hoogbouw woningen. Fietsend naar het werk op de Uithof.
Op de plek van het tuincentrum past een mooi groot hotel in combinatie met een nieuw museum voor hedendaagse kunst. Past goed in de ambitie om net zo groot als Den Haag te wor den.
@koel hoofd: ik heb me laten vertellen dat het aantal verkeersdoden met auto’s stukken hoger ligt dan doden door het coronavirus. Het is maar waar je voor kiest.
Boeren: WEIGER. Mordicus. U wordt belazerd waar u bijstaat…Uw landbouwgrond van 6 Euro de m2 gaat dan straks ineens een ander bestemmingsstickertje krijgen en drie keer raden in wiens zakken met enorme gaten die centen terecht komen. Niet die van u…
@Erwin
Die corona crisis is nog niet over. En de NS heeft al de dienstregeling gewijzigd, dus de mobiliteit verlaagd. Automobilisten hebben hun vrijheid.
Daarnaaast. Ervaringen uit het verleden (SARS, MERS) laten zien dat onbekende virussen vaker zullen uitbreken.
Dus niet te vroeg juichen hier. Pas over paar maanden kan de schade worden opgemaakt.
Gewoon bouwen die weg, heeft iedereen profijt van. Ook de stikstofuitstoot wordt lager zonder file.
@erwin. Totaal aantal dodelijke verkeersslachtoffers per jaar in NL ca 700. Automobilisten, maar ook fietsers en voetgangers. Dus uw voorspelling is dat er minder dan 700 coronaslachtoffers in NL gaan vallen dit jaar? Waar maken we ons dan in godsnaam zo druk om. Ik wens u veel succes, neem lekker de trein.
@Angelique; iedereen ? Ook de mensen die in de buurt wonen ? De natuur ?
Het valt me op dat de verruwing in de samenleving ook steeds zichtbaarder wordt als ik de reacties op dit medium lees. Wordt ‘lekker’ agressief inhakken op elkaar de norm als we een discussie aangaan? Met als dieptepunt bij deze polemiek over de Noordelijke Randweg je gelijk halen over de ruggen van statistieken van doden? Get real mensen. En wat aardiger en toleranter naar elkaar!
Ik steun @Ben
Ik zet de joker in.