Veel verwarring bij studenten: Jaarbeurszijde of Jaarbeursplein? | De Utrechtse Internet Courant Veel verwarring bij studenten: Jaarbeurszijde of Jaarbeursplein? | De Utrechtse Internet Courant

Veel verwarring bij studenten: Jaarbeurszijde of Jaarbeursplein?

Veel verwarring bij studenten: Jaarbeurszijde of Jaarbeursplein?
De opstaphalte voor lijn 12 op de Jaarbeurszijde
U-OV zorgt voor vele informatiepunten in en rond de stationshal van Utrecht Centraal. Toch was het voor vele reizigers vanochtend…

U-OV zorgt voor vele informatiepunten in en rond de stationshal van Utrecht Centraal. Toch was het voor vele reizigers vanochtend een zoektocht naar bussen die richting de Uithof vertrekken. De verwarring lijkt te liggen bij de benaming van de Jaarbeurszijde en het Jaarbeursplein.  

Studenten aan de Hogeschool en Universiteit Utrecht zijn gisteren begonnen aan het nieuwe collegejaar en maakten kennis met de nieuwe bushaltes van de bussen richting de Uithof. Vanwege de bouw van de Uithoflijn, zijn de bushaltes aan de Centrumzijde komen te vervallen en verplaatst naar de haltes op het Jaarbeursplein en de Jaarbeurszijde.

In de stationshal staat een informatiepunt met een bord ‘Op zoek naar uw bushalte?’. De man die achter het bord staat helpt reizigers naar de juiste halte. De studenten die bij hem aankomen zijn al voorbij de roltrap gelopen die hen naar bus 12 brengt. “Er staan overal borden met verwijzingen naar de Uithof erop. Het houdt een keer op als ze het dan nog niet kunnen vinden”, verzucht de U-OV medewerker. Zowel boven in de stationshal als op het perron van bus 12 staat een groot bord met ‘De Uithof met lijn 12, vanaf halte C8’.

“Reizigers begrijpen het verschil niet tussen Jaarbeurszijde en Jaarbeursplein”

Op het perron van C8 komen mensen naar bus 12 gerend. Ondanks dat de bus in de spits om de vijf minuten rijdt zitten de reizigers opgepropt in de bus. De bus is net vertrokken en de nieuwe lading komt er alweer aanlopen. Een paar medewerkers van U-OV helpen reizigers met hun vragen. De verwarring lijkt te liggen bij de benaming van de haltes. Bij de naam Jaarbeurs wordt er gelijk gedacht aan Jaarbeursplein en wordt er langs Jaarbeurszijde gelopen.

“Reizigers komen hier vaak zoekend aan, ze begrijpen het verschil niet tussen Jaarbeurszijde en Jaarbeursplein”, vertelt een U-OV medewerker op het Jaarbeursplein. “Ze komen dan hier aangelopen vanuit de stationshal waar alle informatiepunten zijn. Ik kan ze dan weer terugsturen naar boven. Hier op het Jaarbeursplein gaat ook bus 28. Sinds de bouw van de Uithoflijn heeft die lijn niet meer Rijnsweerd als eindhalte, maar gaat het door naar de Uithof. Toch willen de reizigers naar de Uithof liever bus 12, dat is een geadviseerde reisroute vanwege het feit dat dat het een snelbus is en die stopt nauwelijks onderweg. Daardoor verzamelen studenten zich daar in troepen.”

Bus 12 zit vol gepropt naar de Uithof, terwijl er een stuk minder gebruik wordt gemaakt van bus 28 naar de Uithof. Studenten geven aan niet op de hoogte te zijn van de plaats van de nieuwe halte van bus 28.

U-OV persvoorlichter Arjen van der Molen reageerde als volgt: “We snappen goed dat het, naast meerdere informatiepunten, nog steeds verwarrend kan zijn. De ervaring vanuit 2 juli (opheffing Centrumzijde) heeft laten zien dat reizigers ondanks alle extra informatie tijd nodig hebben om te wennen aan de nieuwe situatie. Na ongeveer een week heeft iedereen zijn nieuwe route weer gevonden. We monitoren de reacties natuurlijk ter plaatse, via de klantenservice en online. Als dit aanleiding geeft om nog extra middelen in te zetten zullen we dat zeker doen.”

Voor de duidelijkheid hieronder een plattegrond. Bij halte C bevindt zich de bushalte voor lijn 12, bij halte G bevindt zich lijn 28.

Plattegrond stationshal, Jaarbeurszijde en Jaarbeursplein Beeld: U-OV
Plattegrond stationshal, Jaarbeurszijde en Jaarbeursplein Beeld: U-OV

25 Reacties

Reageren
  1. herman

    Tja, dat het niveau van de Studenten steeds lager wordt klopt dus!

  2. Stef

    Lekker slim die studenten van tegenwoordig…
    Overigens is de Uithof ook goed befietsbaar.

  3. Leonie

    Ze hadden dat nieuwe busstation ook “westzijde” kunnen noemen. Dat had een hoop gescheeld denk ik.

  4. Barend

    Dit is weer zo’n typisch voorbeeld van het ambtelijke Utrechtse denken.

    Roepen dat er genoeg borden staan en dat als de reiziger het dan nog niet begrijpt, het aan de reiziger ligt die dus dom is. Nee, nee, nee. De reiziger is niet dom. Als de reiziger het niet begrijpt, ligt het aan de ontwerpers van het systeem. Dat in dit geval niet intuitief en logisch is. Wie verzint dat nou. Een busstation dat uit twee delen bestaat met bijna dezelfde naam op een veel te grote loopafstand van de treinen.

    De reiziger is niet dom. De ontwerpers van het busstation zijn dom. Errug dom.

  5. Hannah

    @Stef

    Mooie fietsroute ook. Nog geen zes kilometer. Beetje lekker doorfietsen en je doet het in een kwartiertje.

    Maar die jongens en meisjes staan blijkbaar liever met hun neusjes in elkaar oksel in het OV. Ik verbaas me altijd weer over de stampvolle bussen (ook nog eens dubbelgeleid) richting collegezalen.

    Toch wel een generatie van weekdieren – ik kan me niet goed voorstellen dat je brein prettig functioneert als je de hele dag op je kont zit.

  6. Atilla Vigh

    Trieste studenten….als je dat al niet kan?

  7. Max

    @Barend
    Helemaal mee eens!
    Zeker in het context dat het eerst Centrum-zijde en Jaarbeurs-zijde was laat ik het -zijde deel gewoon achterwege, dat had geen extra informatie.
    Zekers als je maar twee delen hebt moet je duidelijk onderscheidende namen hebben. Desnoods A/B, 1/2, Noord/Zuid, etc

    En nee ik ben ben niet een van die (domme) studenten.

  8. Pegasus

    Sowieso hebben de ontwerpers van het busstation exact dezelfde fout gemaakt als bij het oude busstation van voor de verbouwing. Een donkere en onoverzichtelijke plek onder het station waar bovendien zeer onduidelijk en onlogisch is waar welke lijn zich bevindt. Onbegrijpelijk. Had eens gekeken naar bijvoorbeeld het busstation in Eindhoven, dat is veel logischer ingedeeld en sneller in gebruik.

  9. WP

    @Max, zoals je ook op het plaatje kunt zien zijn de haltes ook specifiek anders genoemd: Haltes C en D en haltes G en H

    @Barend, het gaat hier om een tijdelijke haltes G en H (Jaarbeursplein), vanwege de bouwwerkzaamheden aan centrumzijde. Er zijn straks twee plaatsen met bushaltes: één aan de centrumzijde en één aan de jaarbeurszijde. Overigens zijn de haltes aan jaarbeurszijde direct naast de sporen en bovendien via de stationshal te bereiken. De haltes op jaarbeursplein zijn inderdaad wat verder lopen, maar het gaat hier om de tijdelijke situatie.

    @Stef, die studenten komen vaak met de trein naar Utrecht om vervolgens de bus te pakken. Die hebben hier niet allemaal een fiets staan. De studenten die in Utrecht wonen gaan volgens mij vrijwel allemaal met de fiets, gezien het massale fietsverkeer naar de Uithof

  10. Berend

    Zo dom zijn die studenten niet. Volgens mij was het Jaarbeursplein altijd de ‘Jaarbeurszijde’ en de andere kant de ‘centrumzijde’. Hier is gewoon niet over nagedacht. Waarom zou je überhaupt willen kiezen voor twee namen die zoveel op elkaar lijken?

  11. Hans

    Nog een tip voor uov: het is slecht zichtbaar welke trap je bij haltes C brengen en welke bij haltes D. Door slechte plaatsing van borden en te kleine letters is dat iedere keer weer zoeken als je in de stationshal loopt naar de bus.

    Om vervolgens de juiste halte te vinden is ook nog niet eenvoudig. Grote schermen gaan niet helpen als daar vervolgens enorme lijsten op getoond worden met 12 punts lettertjes. Pas als je eronder staat, kan je, recht omhoog starend, je buslijn opzoeken.

    De nummering van de haltes is voor de bussen in het wegdek duidelijk aangegeven. Vanuit het perspectief van de voetganger echter waardeloos. Kleine, handgeschreven bordjes geven de nummering aan. Hoe moeilijk is het om ook voor reizigers duidelijk leesbare informatie te maken?

    Hoewel ik begrijp dat dit busstation tijdelijk is, snap ik niet dat het een kopie moest zijn van het meest waardeloze busstationontwerp ever: Utrecht CS Centrum zijde. Je wordt gedwongen enorme stukken te lopen (als je pech hebt) en in de spits is er veel te weinig ruimte voor zowel wachtende als lopende reizigers. Je wordt overhoop gelopen door haastige reizigers, voor de bussen geduwd en staat praktisch altijd in de rook van iemand die zich persoonlijk bedreigd voelt als je duidelijk maakt dat onaangenaam te vinden.

    Goede voorbeelden van busstations te over: Leiden CS, Eindhoven om een paar te noemen.

  12. Rob H.

    @Hans: Eindhoven! Wat een draak van een busstation is dat. Levensgevaarlijk ook met kruisende bus- en voetgangersstromen!

    En stel je dat eens voor op de schaal van Utrecht Jaarbeurszijde. Dat is vragen om ongelukken. En ook al zou je het willen, zoveel ruimte is er gewoon niet.

    Utrecht is een nationaal en regionaal vervoersknoop, met vervoersstromen die vele male groter zijn dan provincie / studentensteden als Leiden, Utrecht en Enschede (dat hetzelfde onmogelijke busstation heeft als Eindhoven). Dat vraagt om andere oplossingen. Dan vind ik de huidige nog het minst slecht, gezien de plek.

  13. Co v.Hemert

    Voor een buitentaander lijkt het mij lastig om uit de situatie op het station Utrecht wegwijs te worden. Toen ik voor het eerst naar de ov terminal liep. was het toch wel wat lastig om de juiste bus te vinden.

  14. Atilla Vigh

    Om van alle gezeik af te zijn, zou in de definitieve situatie (het busstation Jaarbeursplein is tijdelijk, daar komt een gebouw, als het doorgaat), er geen bussen moeten halteren aan de centrumzijde. dan heb je een OVT (Openbaar Vervoers Terminal, met aan de centrumkant de tram, in het midden de treinen, en aan de Jaarbeurszijde de bussen. Nooit meer verwarring.

  15. kees berger

    Ik ben het roerend eens met Barend en Berend. Niets aan toe te voegen. Gemeente, erken je fout (is geen schande) en verzin één (logischer) naam. Kan die meneer achter dat infobord weer zinniger dingen gaan doen.

  16. Kuch

    Bizar dat de ontwerpers van het “nieuwe” Utrecht CS en nieuwe Hoog Catherijne gewoon aan copy paste hebben gedaan. Het zijn in wezen gewoon voortzettingen van de oude slechte ontwerpen. Het nieuwe busstation Jaarbeurszijde is donker, nu al vies, smal. Geen prettige plek om te wachten op een bus en een zeer slechte binnenkomer voor mensen van buiten de stad. Willen we dat mensen überhaupt het OV gebruiken?

    Raar dat de UIthofbussen niet vlak bij elkaar halte houden. Dat zou nu eens logisch zijn geweest en voor een betere spreiding van passagiers hebben gezorgd.

  17. BramD

    Twee verschillende namen gebruiken zou echt helpen. Niet alleen voor de studenten maar voor nagenoeg iedereen.
    Dus bijvoorbeeld Jaarbeurszijde Rabozijde noemen.

  18. Martijn Berendsen

    @Hannah

    Een generatie van weekdieren slaat meer op de zogenaamde babyboomers en idealisten uit de jaren zestig/zeventig die nu op grote schaal hun zakken aan het vullen zijn (zie gekte huizenmarkt, pensioenfondsen, bankencrisis, uitkleding zorg, uitkleding studiefinanciering)

    Nee lekkere wereld laten jullie achter voor de jongere generaties! Lekker hypocriet

  19. BdV

    Jaarbeursplein, Jaarbeurszijde, Jaarbeurskant, richting Jaarbeurs, bij de Jaarbeurs, die kant, Jaarbeursdinges, moet duidelijk zijn, daar is de Jaarbeurs, het was iets met Jaarbeurs, dus we zijn er. Punt uit. Er is er maar één van. Moet de Gemeente niet bijdehand gaan zitten doet dat het ene dinges natuurlijk heel iets anders is dan het andere dingesplein. Grapjassen.

  20. Gerben

    Overkomt je maar 1 keer, daarna weet je het, “probleem” dus ook opgelost en dat geldt voor alle reizigers. En over een 2 jaar is dat probleem er al helemaal niet meer, dus waar gaat het over?

  21. Atilla Vigh

    Als het onderscheidend vermogen van twee termen (Jaarbeursplein en Jaarbeurszijde) voor studenten te moeilijk is, dan hou ik echt mijn hart vast. Ze studeren toch niet allemaal rechten?

  22. John

    @ Gerben

    Gelukkig hebben we geen toeristen en andere eendagsbezoekers waaronder ouderen en slecht ter been zijnden. Dus duidelijkheid en eenduidigheid is overbodig.

  23. Hannah

    @Martijn

    Nou, met mijn huurgeschiedenis heb ik qua vastgoed toch behoorlijk naast de pot gepiest. En als zelfstandige heb ik geen goed pensioen opgebouwd, ik ben met velen de crisis van de jaren 80 nooit helemaal te boven gekomen.

    Ik generaliseer natuurlijk, maar ik zie ook toch erg weinig pit bij de jonge generatie. Lang thuis blijven hangen (nu niet zagen over hoge kamerprijzen, aan alles valt een mouw te passen…), veilige ‘avonturen’ beleven in het buitenland en daar elke dag over bloggen….getut met uiterlijk en merkkleding…. identiteit ontlenen aan het soort smartphone dat je hebt… actiebereidheid die zich beperkt tot internetpetities… ik mis de peper en een gezonde dosis burgerlijke ongehoorzaamheid..!.

    Ondertussen heeft mijn generatie fel gestreden tegen bont en de bio-industrie en hullen de jonkies zich weer zonder na te denken in jassen met bontkragen waarna ze hersendood in de rij gaan staan voor een gratis hamburger.

    Watjes!

    (Maar nogmaals, ik generaliseer hoor… Dat weet ik ook wel…)

  24. Gerben

    @john
    Toeristen zullen bijna altijd de weg vragen. Doe ik ook als ik vreemd in een stad ben.
    Dit verhaal ging over studenten.

  25. Willem

    Volgens mij is de verantwoordelijke instantie niet de gemeente, maar U-OV.
    @Hannah: +1. Ik ken je niet, maar je bent een topwijf!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).