Verwijderen van honderden fietsen op Moreelsepark en Smakkelaarsveld begonnen | De Utrechtse Internet Courant Verwijderen van honderden fietsen op Moreelsepark en Smakkelaarsveld begonnen | De Utrechtse Internet Courant

Verwijderen van honderden fietsen op Moreelsepark en Smakkelaarsveld begonnen

Verwijderen van honderden fietsen op Moreelsepark en Smakkelaarsveld begonnen
Foto's: Robert Oosterbroek
Het ruimen van de twee fietsenstallingen op het Moreelsepark en Smakkelaarsveld is begonnen. Er zijn honderden fietsen achtergebleven. De ruim 3600 plekken worden de komende dagen verwijderd.

Het ruimen van de twee fietsenstallingen op het Moreelsepark en Smakkelaarsveld is begonnen. Er zijn honderden fietsen achtergebleven. De ruim 3600 plekken worden de komende dagen verwijderd.

Al weken wordt het aangekondigd; de fietsenstalling Moreelsepark, Smakkelaarsveld en de Buurt bij de Van Sijpesteijntunnel gaan sluiten. De Buurt met een paar honderd rekken ging 2 september al dicht. De andere twee grote stallingen met in totaal 3600 rekken zijn sinds vandaag gesloten.

Tekst gaat door onder afbeelding

Sommige fietsers weten hun rijwiel nog uit de stalling te halen.

Niet alle fietsers hadden hier echter rekening mee gehouden. Honderden fietsen zijn achtergebleven op de twee locaties. Het opruimen van de fietsen is vanochtend direct begonnen.

Eerst worden de rijwielen bij het Moreelsepark geruimd, de komende dagen worden ook alle achtergebleven fietsen op het Smakkelaarsveld opgehaald. Fietscoaches staan op beide plekken om stallers te wijzen op alternatieve stallingen.

Op slot

Sommige eigenaren halen nog snel hun fiets uit de rekken. Bij de omheinde stalling Smakkelaarsveld zit het hek al op slot, en moet de beheerder de deuren af en toe openen.

“Ik ben maar een paar dagen in de week in Utrecht, het zou mij dan ook meerdere euro’s per week kosten om mijn fiets in de Stationspleinstalling te stallen. Maar nu moet ik er toch serieus over gaan nadenken”, vertelt een fietsers die zijn rijwiel nog uit de stalling plukt.

Tekst gaat door onder afbeelding

Er staan nog honderden fietsen op de twee plekken

Een Engelssprekende vrouw kijkt verbaasd als ze bij het gesloten hek aankomt: “Is de stalling dicht?” Ook zij weet haar fiets nog uit de rekken te halen. Zolang de fietsen nog niet geruimd zijn kunnen eigenaren hun fiets nog ophalen.

Voor het Smakkelaarsveld is al een nieuwe bestemming gevonden. Daar gaan de voorbereidende werkzaamheden beginnen voor de herontwikkeling. Bij het Moreelsepark zijn er geen concrete plannen voor de ruimte waar de rekken worden weggehaald.

27 Reacties

Reageren
  1. Zucht

    Zucht, en iedereen die deze stallingen juist gebruikte voor meerdaags stallen (dag of 3 aaneen) mogen nu allemaal betaald gaan fietsparkeren… Loopt aardig op.
    Ik geloof dat de trein-fiets optie het binnenkort toch eens gaat afleggen tegen het gemak van een klein tweedehands autootje.

  2. Tim

    Voor het Moreelsepark gaat toch ook verbouwd worden aan de gevel van Hoog Catharijne, zoals nu al bij Smakkelaarsveld en Catharijnesingel gebeurt?

  3. Jan

    Als er iemand denkt dat met de komst van de mega stalling de fietsenplaag in de binnenstad zal zijn opgelost, hij/zij/het zal bedrogen uitkomen. Het leger van handhavers zal nog drastisch moeten worden uitgebreid, ze mogen geen moment verslappen.

  4. Frits

    @Zucht
    Gratis 24 uur stallen bij de gemeente en bij NS… Daarna 50 cent per 24 uur bij de gemeente… En nog klagen over de kosten.

    Abonnement? Wel 6 euro per maand.

  5. Jolanda

    Als ik het goed begrijp zijn de nieuw geopende fietsenstallingen bij CS nu al overvol, dus waar moeten fietsers dan hun fiets kwijt? Fijn zo’n ‘groen’ college dat een onduidelijk beleid rondom fietsen voert. Aan de ene kant stimuleren van fietsen door fietswegen aan te leggen en de fiets voorrang te geven, maar waar fietsers hun fiets moeten laten? En dan heb ik het nog niet over dat de binnenstad afgesloten wordt voor fietsers ten faveure van toeristen en voetgangers.
    Ik snap wel dat bewoners gewoon weer met de auto gaan en hun inkopen in randgemeenten of winkelcentra gaan doen waar ruimte is voor auto en fiets.

  6. Scherpschutter

    En wat gebeurt er nu met de fietsen die niet worden opgehaald? Die zijn immers geen eigendom van de Gemeente. Die zijn eigendom van burgers. Hoe zal daarmee worden omgegaan?

  7. Erik

    @Zucht: je kan nog onbeperkt parkeren op het Westplein

  8. Rob H.

    @scherpschutter: die kun je ophalen bij het Gemeentelijk Fietsdepot.

    https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/verkeer/fiets/fiets-weg/

  9. Herman

    Wat zal het opknappen in de stad!
    Na de auto’s oog fietsen uit het zicht.

  10. Wim

    @schetpschutter
    Meteen naar de verbrandings oven en omsmelten

  11. VincentZ

    Ik ben pro fietsen maar het weghalen van deze fietsmagneten juich ik toe. 24 uur gratis stalling is zeer coulant en faciliteert woon werkverkeer voor Utrechters ( ik bedoel hier hen die in Utrecht wonen). Blijkbaar, gelet op de commentaren, maken veel mensen buiten Utrecht gebruik van deze stallingen en staan er nogal wat fietsen die niet of nauwelijks gebruikt worden. Sorry hoor maar voor die faciliteit moet je gewoon betalen. Gratis moet je niet willen : het werkt als een magneet en trekt fietsen die niet of nauwelijks gebruikt worden.
    Betaal gewoon of neem een ov fiets. Waarom moeten wij Utrechters voor deze stallers het gelag betalen?

  12. trol

    Ik snap de commentaren over betalen in de stationsstalling ook echt niet. Stalling cs is goedkoop (abonnement). Bovendien is er rond het station genoeg ruimte (o.a. westplein) om gratis te stallen. Een klein stukje lopen is schijnbaar het grootste probleem.

    Overigens is er nog plek zat in de stalling onder het station. Ben alleen benieuwd wanneer daar de eerste opruimactie eens plaatsvindt, want het aantal “stilstaande fietsen”neemt nogal toe.

  13. JdV

    Fietsers zijn niet bereid te betalen conform het principe de gebruiker betaalt. Fietsers zijn ook niet bereid een klein stukje te lopen om alsnog gratis te kunnen stallen. Fietsers willen het liefste tot in de winkel met hun fiets. Fietsers zijn rupsje nooit genoeg. En de inwoners van deze stad weigeren provincialen of rupsjes nooit genoeg te subsidiëren. Wen er maar vast aan beste fietser.

  14. D.

    Volgens mij zijn er genoeg andere fietsenstallingen. 75 euro per jaar (was eerst 100 euro!) is mi heel schappelijk. Mooi dat het straatbeeld wat opknapt!

  15. Jelle

    Heel goed. En volhouden. Als er zo veel goede faciliteiten elders zijn, is het onzin om daar dure grond voor te reserveren.

  16. Koel Hoofd

    Vind het opmerkelijk dat mensen durven te klagen dat ze hun fiets niet meer dagenlang gratis op een bewaakte stalling kunnen stallen.
    Of die megastalling nou wel niet vol is weet ik niet. Maar het heeft er meer dan alle schijn van dat het werkelijke probleem is dat mensen meer moeten zoeken naar een plekje op 3 verdiepingen, dan ook nog eens verder moeten lopen naar de perrons, en als ze naar huis willen netjes achteraan de fietsfile kunnen aansluiten.
    Iets wat automobilisten al 30 jaar doodnormaal vinden en daar grof voor worden geplukt en op aangekeken….

  17. Marco Knol

    @trol
    Ongetwijfeld binnenkort; je mag er volgens de website van de gemeente maximaal 28 dagen achtereen stallen/stilstaan.

    Overigens meen ik me van een aantal jaar geleden al berichten te herinneren dat er eigenlijk minimaal 30.000 plekken nodig zouden zijn. We zitten nu op de 20.000. Misschien kan de gemeente een parkeergarage op de spoorstraat kopen?

  18. Binnenstadbewoner

    Er zijn gewoon te weinig fietsenstallingen. Je kunt zeggen zoals DUIC huisazijnzeiker JdV fietsers zijn te bedonderd om te betalen voor de fietsenstalling en zijn ‘rupsje nooit genoeg’, maar zouden al die fietsers wel bereid zijn om te betalen voor een plek in een fietsenstalling en om een stukje extra te lopen dan zouden er net zo goed te weinig plekken te zijn.

    Dus voor degenen die wel betalen voor de fietsenstalling: wees maar blij dat zoveel fietsers dat niet doen want alleen daarom heb je nog plek.

    Oplossing is meer fietsenstallingen, kortere stallingstermijnen en sneller fietsen afvoeren die die termijn overschrijden. Sowieso zijn er veel te weinig weesfietsacties. Ook in de wijken.

  19. trol

    Binnenstadbewoner: Waarom kan ik de afgelopen jaren altijd gemakkelijk een plek voor mijn fiets vinden rond spitstijden, na spitstijden en in elke stalling (betaald, gratis, binnen buiten) in de buurt van het station?

  20. JdV

    @binnenstadbewoner: Als fietsers echt bereid zouden zijn (tegen kostprijs) te betalen voor het stallen van hun fiets zouden er allang commerciele partijen in zijn gesprongen die fietsenstalling aanbieden. Dat die er niet zijn komt omdat de gemeente concurrentievervalsend gratis stallen aanbied en daardoor de markt frustreert.

  21. Binnenstadbewoner

    @ Trol: de stallingen – betaald en onbetaald zijn steeds goed vol. Met de nieuwe stationstalling gaat het nu goed qua fietsparkeren maar nog even afwachten hoe dit zich ontwikkelt. Er zijn gister maar liefst 3.600 plekken opgeheven.

    @ JdV: fietsenstallingen aanbieden of faciliteren is een taak van de gemeente. Het gaat hier immers om de openbare ruimte die ernstig dreigt te verloederen als dit niet gereguleerd wordt en ook om ‘real politik’. Fietsers – waaronder ontzettend veel studenten – betalen niet graag om hun karretje te stallen. Daar kun je van alles van vinden, maar zo is het nu eenmaal.
    Bij sommige stallingen wordt personeel met een afstand tot de arbeidsmarkt ingezet om werkervaring te. op te doen. Zo is er ook sprake van een win – win situatie.

  22. Binnenstadbewoner

    @ Trol: onder andere door de gemeente die af en toe weesfietsacties houdt en de stallingen daarmee leger houdt. Met de nieuwe stationstalling gaat het nu goed qua fietsparkeren maar nog even afwachten hoe dit zich ontwikkelt. Er zijn gister maar liefst 3.600 plekken opgeheven.

    @ JdV: fietsenstallingen aanbieden of faciliteren is een taak van de gemeente. Het gaat hier immers om de openbare ruimte die ernstig dreigt te verloederen als niet wordt ongegrepen en ook om ‘real politik’. Fietsers – waaronder ontzettend veel studenten – betalen niet graag om hun karretje te stallen. Daar kun je van alles van vinden, maar zo is het nu eenmaal.
    Bij sommige stallingen wordt personeel met een afstand tot de arbeidsmarkt ingezet om werkervaring te. op te doen. Zo is er ook sprake van een win – win situatie.

  23. Harry

    Ik ben een groot voorstander van het gelijkheidsbeginsel.

    Auto laten betalen voor parkeren dan ook de fietser. Oppervlakte van een een parkeerplaats is ca 5 m2 voor de auto en voor de fiets zo’n 1 m2.

    Dus de tarieven voor het stallen van een fiets moeten in de binnenstad naar 1 Euro per uur en voor een vervuilende elektrische fiets naar 2 euro per uur.

    Het wordt tijd dat de mensen eens gaan lopen! kunnen we gelijk de fietspaden omzetten naar mooie brede voetpaden zoals het was. Belachelijk die vervuiling door fietsers met hun asociaal verkeersgedrag!

  24. Zucht

    @VincentZ: wat betreft mijn opmerking… Ik ben gewoon inwoner van de stad hoor, maar met een lief in een andere stad. Wanneer de tijd rijp is lost het zich vast op met samenwonen, maar sommige dingen moet je niet overhaasten. 😉

  25. BW

    De toon waarop in reacties op DUIC vaak over fietsers wordt gesproken blijft toch bijzonder. Alsof fietsers andere mensen zijn, een apart slag volk met een andere moraal, van een andere planeet bijna, terwijl vrijwel iedere reaguurder waarschijnlijk zelf óók een fiets heeft en die regelmatig gebruikt.

    Wellicht zijn een paar mensen alleen maar aan het trollen (in dat geval chapeau, dan ben ik er met boter en suiker ingegaan), maar ik ben zo bang dat het allemaal bloedserieus is. Winnaar van vandaag is Harry die de fiets liefst helemaal uit het straatbeeld ziet verdwijnen. Lopen is natuurlijk een prima oplossing als je een baan hebt in het kruidentuintje om de hoek, maar voor iedereen die niet zo gelukkig is (waaronder ik) is de fiets een onmisbaar hulpmiddel.

  26. wollie

    gelijkheidsbeginsel, prima, maar dan ook ongelijke gevallen ongelijk behandelen. op een autoparkeerplaats stal je twaalf fietsen, dat is slimmer grondgebruik dus willen we stimuleren. dan is gratis fietsparkeren en betaald autoparkeren een prima optie. of willen we nog langer rondrijden om een autoplekje te vinden in de al overvolle straten?

  27. VincentZ

    De suggestie de binnenstad af te sluiten voor fietsers en iedereen maar te laten lopen is er een van afgunst: Wij automoblisten moeten lopen, jullie fietsers moeten ook lopen. Buitengewoon kinderachtig om de voordelen van de fiets, sneller dan de auto op korte afstanden, makkelijk en dichtbij te parkeren, te willen ontnemen omdat het met een auto niet mogeijk is. Ik zou zeggen neem de fiets. Maar nee, liever schelden op fietsers alsof het een menssoort is, een etniciteit een ras, geen idee hoe men dat ziet. Fietsers zijn zoals BW al opmerkt mensen, verkeersdeelnemers. Daar zit tuig bij, associaal volk, onbezonnen pubers en notoire overtreders. Dat zie je op elk verkeersniveau, want ja, het zijn allemaan gewoon mensen. Hoeveel voetgangers negeren verkeerslichten, lopen op de weg inplaats van het voetpad, dwingen voorrang af of botsen tegen je op?Wat een gemakzuchtig wereldbeeld om het kwaad bij de fietser te zien.
    NB:Zucht Ik gun je alle geluk, uiteraard ligt alles wat genuanceerder. Blijft dat gratis stalling als een magneet werkt voor zwerffietsen en daarmee voer voor jaloerze fietshaters.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).