Vijf vragen over de nieuwe ja-ja-sticker | De Utrechtse Internet Courant Vijf vragen over de nieuwe ja-ja-sticker | De Utrechtse Internet Courant

Vijf vragen over de nieuwe ja-ja-sticker

Vijf vragen over de nieuwe ja-ja-sticker
Utrechters moeten vanaf 1 januari 2020 zelf aangeven of ze reclame en huis-aan-huisbladen in de brievenbus willen. Daarvoor moeten bewoners een ja-ja-sticker op de brievenbus plakken. Dit is precies het tegenovergestelde van het huidige stickersysteem, waarbij Utrechters moeten aangeven dat ze het drukwerk juist niet willen hebben.

Utrechters moeten vanaf 1 januari 2020 zelf aangeven of ze reclame en huis-aan-huisbladen in de brievenbus willen. Daarvoor moeten bewoners een ja-ja-sticker op de brievenbus plakken. Dit is precies het tegenovergestelde van het huidige stickersysteem, waarbij Utrechters moeten aangeven dat ze het drukwerk juist niet willen hebben.

Hoe werkt het huidige stickersysteem?

Sinds begin jaren ’90 is het mogelijk om een sticker op de brievenbus te plakken waarmee bewoners aangeven dat ze geen ongeadresseerde reclame en/of huis-aan-huisbladen willen ontvangen. Bij een nee-nee-sticker ploffen beide soorten drukwerk niet meer op de mat. Bij een nee-ja-sticker worden de huis-aan-huisbladen wel graag gelezen. Dit systeem bestaat nog steeds. Uit steekproeven en tellingen blijkt dat circa 48 procent van de Utrechtse huishoudens geen sticker heeft, 24 procent heeft een nee-ja-sticker en 28 procent een nee-nee-sticker. Daarnaast is er ook nog Postfilter. Via deze website kunnen bewoners zich afmelden voor geadresseerde reclamepost. Het stickersysteem werkte tot voor kort in heel Nederland zo. In Amsterdam werd echter in 2018 de ja-ja-sticker ingevoerd. Utrecht gaat dit voorbeeld volgen, en gaat ook nog een stap verder.

Hoe ziet het nieuwe systeem eruit?

Het nieuwe systeem is vrij simpel; vanaf 1 januari 2020 ontvangen huishoudens alleen nog maar ongeadresseerd drukwerk, ook huis-aan-huisbladen, indien zij hiervoor expliciet toestemming geven. Dit moeten bewoners doen door een sticker op de brievenbus te plakken. Dit wordt de ja-ja-sticker. Los van de ja-ja-sticker blijven de nee-ja- en nee-nee-sticker ook geldig. De nee-nee-sticker heeft dan wel dezelfde betekenis als helemaal geen sticker. Vanaf 1 december kunnen bewoners de ja-ja-sticker krijgen op het Stadskantoor of de verschillende wijkbureaus. Hier zijn ook de bestaande stickers te krijgen.

Waarom voert Utrecht de sticker in?

De gemeente Utrecht is aan de slag gegaan met idee nadat drie jaar geleden een motie werd aangenomen. De motie voor het invoeren van de sticker werd ingediend door de Partij voor de Dieren (PvdD), GroenLinks en de ChristenUnie. In juli van dit jaar is het uitgewerkte plan aangenomen in de gemeenteraad, met een meerderheid van PvdD, ChristenUnie, GroenLinks, D66, PvdA, CDA, Student & Starter, DENK en SP. Het doel van de motie en van het voorstel is het besparen van een aanzienlijke hoeveelheid papier, inkt en brandstof wat allemaal nodig is voor het produceren en verspreiden van de grote hoeveelheden drukwerk. De verwachting is namelijk dat veel huishoudens geen ja-ja-sticker nemen, waardoor daar geen drukwerk meer bezorgd mag worden. Zo blijkt uit een peiling ook dat 39 procent van de Utrechters, met het huidige stickersysteem, het drukwerk ongelezen weggooien. Die mensen hebben geen sticker maar gooien de post wel direct weg. Uit onderzoek van de gemeente blijkt verder dat er ongeveer twee miljoen kilo papier jaarlijks bespaard wordt met de nieuwe sticker. Dat komt neer op zo’n dertien kilo per huishouden per jaar.

Is er ook kritiek?

Het plan zoals voorgelegd door de gemeente werd niet door alle partijen in de raad aangenomen. VVD, Stadsbelang en PVV zijn kritisch. De kritiek richt zich onder andere op het feit dat ook huis-aan-huisbladen geweerd worden. Dit is een stap verder dan in Amsterdam, daar heeft de sticker alleen betrekking op reclamedrukwerk. Daardoor kwam er ook een huis-aan-huisblad die voor ruim 88 procent uit reclame bestaat, want volgens veel partijen gewoon weer veredelde reclame was, verpakt als krant. Dit soort mazen in de wet wilde de gemeente Utrecht juist voorkomen. Huis-aan-huisbladen vrezen hierdoor voor hun bestaan. Als nog maar weinig huishoudens een krant willen ontvangen zullen adverteerders ook gaan afhaken. De Nederlandse Vereniging van Journalisten sprak zelfs van een doodsteek. De kritiek overtuigde de gemeente niet, mensen kunnen straks alsnog zelf kiezen voor een huis-aan-huisblad, ook online is er nieuws te vinden en voor het milieu zijn er een hoop voordelen. Daarnaast is er kritiek uit de reclamebranche, want ook zij gaan ervanuit dat er minder afname komt door het nieuwe systeem.

Zijn er nog uitzonderingen?

De gemeente maakt wel een uitzondering voor puur informatieve berichten. De wijkberichten met bijvoorbeeld informatie over werkzaamheden, politieke of religieuze pamfletten, wijkkranten zonder winstoogmerk en berichten van energiebedrijven mogen gewoon nog door de brievenbus geduwd worden.

22 Reacties

Reageren
  1. joost

    Naming en shaming dus.
    Je moet aan je buren laten zien dat je wel reclamefolders wilt hebben, en die zooi in je bus waardeert. Niemand gaat dat natuurlijk doen. Stel je voor dat je er door je buren op wordt aangesproken dat je een ja-ja sticker hebt…

  2. G.H.

    Dus politieke en religieuze pamfletten (puur reclame) mogen nog wel, maar het Stadsblad niet. Logica, iemand?

  3. G.H.

    @joost: Ja, stel je voor zeg… “En waarom heb je het daar moeilijk mee, buurman?”

  4. Harry

    Kom maar op met de kortingsacties en iedereen mag dat weten. Dus JA en JA!
    De aangegeven schaamte is alleen voor mensen die nog steeds denken dat het slecht gaat met de planeet. Maar na een heerlijke wandeling in het bos tijdens het weekend kan ik meedelen dat het erg goed gaat met de natuur. Was heerlijk!

  5. Jaap

    totaal onzinnig die ja ja sticker , geen sticker alles mag er in en klaar is kees . mensen op onkosten jagen heet dit toch . Zo krijgt niemand meer die leuke wijkkrant en aanbieding in de bus .Kost bedrijven dus geld dus de ondernemrs zijn weer de klos.

  6. Joske

    Puik plan.

    De overheid is er niet om bestaansrecht voor commerciële partijen te genereren.

    Boeiend dat huis-aan-huis-blaadjes (gewoon reclame onder het mom van pseudo-journalistiek) verdwijnen. Buurtgenootschappen hebben andere mogelijkheden om met elkaar te communiceren en om nieuws te verspreiden binnen de buurtgemeenschap.

    Jammer dat wat handige zakelijke jongens die al decennia misbuik maken (zoals de VVD het graag ziet) van gaten in de wetgeving hun bedrijfsmodel zien verdwijnen (failliet gaan ze waarschijnlijk toch nooit echt, ze schuiven het wel weer op anderen af).

    Typisch weer dat de VVD en de PVV voor die zakelijke Harry’s opkomen en niet voor het burgerlijk belang, zoals altijd.

  7. Scherpschutter

    Joske 16:52

    De overheid is er ook zeer zeker niet om bedrijven kapot te maken.

    Helaas is dat precies wat hier opnieuw gebeurt. Een of andere oliebol van een ambtenaar bedenkt iets compleet idioots waar geen burger op zit te wachten en pronto: drukkerijen failliet, reclamebureau’s failliet en veel middenstanders failliet, want vaak zijn folders de enige manier waarop ambachtelijke slager Harry zijn markt goedkoop kan bereiken…

    De enige overgebleven manier is nu het internet en daar mag de ambachtelijke Harry nu Google vet betalen voor wat klikjes op zijn website, nog los van de kosten die gepaard gaan met een conversie naar een volledig online model.

    Kortom: massieve economische schade en wat is nu opgelost? Helemaal niets…behalve welvaart. Geweldig gedaan, overheid!

  8. Koel Hoofd

    @Joske
    Kan me vergissen, maar burgers vertellen over aanbiedingen en kortingen is toch echt wel in het belang van de burger. Zelfs rijke mensen worden blij van kortingen, daarom zijn ze ooit rijk geworden: door op de kleintjes te letten.

  9. wollie

    Yes, weg met die vieze blaadjes! ik begrijp dat Amsterdam ons Fvoor ging en het daar goed werkt.

  10. Jelle

    Dit is nu echt een uitstekend plan met alleen maar winnaars. Het milieu, de consument – die niet meer nodeloos naar de papierbak hoeft te lopen – en als ze het slim spelen zelfs de huis-aan-huisbladen. Zij kunnen immers tegen hun adverteerders zeggen dat de oplage weliswaar omlaag is gegaan, maar dat de mensen die zo’n krant ontvangen daar wel een bewuste keuze voor hebben gemaakt. En hem dus bewust zullen lezen. Scheelt ook een boel drukkosten en bezorgkosten.

  11. Kadoendra

    Vroeger werd er op woensdag een gratis “krant” in de brievenbus gegooid, die propvol met reclame stond, met de naam Groot Utrecht.

    Duic mag wat mij betreft de loftrompet voor zichzelf gaan steken, een gratis krant met regionaal nieuws die ook zeer vaak goede journalistieke waarde heeft.

    Bagger uit het verleden wordt vaak pas duidelijk zodra het heden iets goeds brengt.

  12. Katja

    Ik plak helemaal geen sticker. Het is toch niet verplicht ?

  13. Hans

    Wie bedenkt hier serieus dat o.a. “religieuze pamfletten” wel zonder meer in de bus mogen? Dat zouden “puur informatieve berichten” zijn die nog “gewoon” door de brievenbus worden geduwd?
    Men zoekt het maar uit met de ondoordachte plannetjes. Ik plak geen sticker.

  14. Pieter

    @scherpschutter: Als de gemiddelde slager om gaat vallen, omdat ze niet meer kunnen adverteren in een wijkkrantje, dan is er iets heel erg mis met de middenstand. Ik schat onze ondernemers echter een stuk hoger in, die creëren de kansen gewoon zelf en daar hoeven ze echt niet online voor te gaan.

  15. Ton

    @Jelle. En ook de middenstander die zich gedwongen voel om uit concurrentieoverwegingen mee te doen met die dure advertentiestrijd is winnaar.
    Scheelt hem/haar veel onnodige kosten. ‘Goede wijn behoeft geen krans.’

  16. Hans

    helemaal goed, adverteerders die denken dat ieder exemplaar gelezen wordt zijn ook een beetje dom.
    En ieder die die meuk wil kan toch gewoon lezen met een gratis sticker, ik zie geen probleem en allemaal winnaars

  17. VincentDV

    Meer dan de helft van alle Utrechters heeft actief de moeite genomen een sticker te halen en die op de brievenbus te plakken. Dat geeft overtuigend aan dat de meeste mensen geen behoefte hebben aan het ongevraagde drukwerk.

    Het ligt dus voor de hand de boel maar eens om te keren. De brievenbus is weer voor brieven, tenzij je zelf aangeeft méér te willen.

  18. Harry

    Als de adverteerders slim zijn maken ze zelf zo’n sticker en stoppen ze er een aantal in 1 van de komende reclamebundels. Er zijn altijd wel een paar jeugidgen te vinden die het leuk vinden de stickers op andermans brievenbus te plakken.

    Ach, zolang we het papier recyclen is er niet s aan de hand. En we hebben die aanbiedingen hard nodig om onze oplopende energiekosten nog te kunnen betalen. Dus ik zeg plakken die stickers!

  19. Tim

    Prima idee, folders zijn een gigantische papierverspilling en niet meer van deze tijd. Bij veel mensen verdwijnen ze sowieso direct in de afvalbak. Wel weer sneu voor de folderbezorgers die nu minder werk hebben.

  20. Cor

    Nou, al die mensen die zo graag de folder van slager Harry lezen en daarmee diens onderneming levensvatbaar houden (LOL) zullen toch prompt een ja-ja sticker nemen? We hebben het immers over zelfbewuste consumenten die de vraag in de markt uiteindelijk bepalen.

  21. Piet

    Mijn vrouw wil geen nee sticker, omdat ze de aanbiedingen wil zien. Vervolgens kijkt ze er amper in, en wie mag de folders naar het oud papier brengen…. 😉 Ben blij met deze actie van de gemeente!

  22. Ray

    Alleen de slager op de hoek die hier last van gaat hebben, de landelijke prijs-slager die gaat gewoon zijn advertentie plaatsen in een foldertje dat mee verpakt gaat worden bij je tv-gids of een tijdschrift.

    Nee als de gemeente en overheid iets nuttigs willen doen, pas dan het belmeniet register aan zodat bedrijven waar je 10 jaar geleden klant bij bent geweest je niet bij nacht en ontij mogen bellen omdat ze een “bestaande relatie” met je hebben, of nog beter zodat “My name is mike, I’m calling you from Microsoft” niet meer wordt toegestaan of doorverbonden met je telefoon of dat ik 20 emails ontvang van “mezelf” waarin staat dat ik gehacked ben en dat ze webcam beelden hebben van mij en dat ik maar ff een paar honderd euro mag gaan overmaken om te voorkomen dat deze beelden naar mijn familie gaan.. ik heb niet eens een webcam!.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).