De wethouders van Economische Zaken van Utrecht en andere grote steden luiden de noodklok. Ze waarschuwen voor ‘ernstige gevolgen’ van de coronacrisis voor de binnenstad.
De aanhoudende crisis zou veel leegstand als gevolg hebben, stellen de wethouders. “We willen voorkomen dat we door de crisis eerst een onnodig grote achterstand oplopen, alvorens we met herstel aan de slag gaan”, schrijven de wethouders uit Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Groningen in een brief aan minister Eric Wiebes en staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken.
De wethouders zeggen zich zorgen te maken om de binnensteden. Die zouden in de eerste maanden van de crisis al extreem zwaar zijn getroffen. Naar verwachting heeft de huidige lockdown een nog grotere impact op de binnensteden, terwijl ze al zwaar onder druk zouden staan.
De nieuwe coronamaatregelen zouden als gevolg hebben dat veel bedrijven vestigingen moeten sluiten of helemaal failliet gaan. Dat betekent meer leegstand in de binnenstad. De wethouders zeggen weinig invloed te hebben op de plaatsen waar panden leeg komen te staan.
‘Verloedering en ondermijning’
“We hebben onvoldoende instrumenten om hierop te sturen”, stelt de Utrechtse wethouder Klaas Verschuure. “We vinden het risico te groot dat dit vastgoed in ongewenste handen komt, verloedering intreedt en ondermijning dreigt. Dit tast het unieke karakter van de grote binnensteden direct aan, wat uiteindelijk negatief uitwerkt op het vestigingsklimaat van Nederland.”
In de brief aan Wiebes en Keijzer stellen de wethouders voor dat de gemeenten meer ruimte krijgen om te ‘experimenteren’ met veilige maatregelen, om zo voor een beter uitzicht voor de ondernemers in de binnenstad te kunnen zorgen. Wat het experimenteren precies inhoudt, wordt in de brief niet toegelicht.
De brief van de wethouders is hier te lezen.
Leegstand in Utrecht
De leegstand in de Utrechtse binnenstad neemt toe. Althans, dat zeggen de gemeente en Centrummanagement Utrecht. Sinds de coronacrisis heeft het centrum van Utrecht te maken met een daling van het aantal bezoekers.
Hoewel het op sommige momenten in de afgelopen maanden nog relatief druk was, zijn er over de gehele linie minder mensen. En hoewel sommige bedrijven profiteren van de coronacrisis zien veel winkels en horecabedrijven de omzet flink dalen.
Gekoppelde berichten
Heb jij een leegstaand pand in de Utrechtse binnenstad gezien? Geef het aan op deze kaart
De leegstand in de Utrechtse binnenstad neemt toe. Althans, dat zeggen de gemeente en Centrummanagement…
17 Reacties
ReagerenIk vind het nogal zorgelijk dat een wethoudertje wel even meent te kunnen besluiten wat ‘wenselijke handen’ zijn voor vastgoed om in te belanden na een door diezelfde overheid veroorzaakte crisis (goh, winkels gaan failliet als je je bevolking opsluit en winkels sluit?) in wat natuurlijk een vrij spel van vraag en antwoord behoort te zijn….
En van het woord ‘experiment’ (zonder definitie) krijg ik al helemaal de rillingen. Dat suggereert dat Wiebes de werkelijke betekenis al kent…maar dat u en ik die niet mogen kennen.
De overheid moet terug het hok in. Het loopt de spuigaten uit…
Voorbeeld. Miljoenen investeren in een loods/gebouw als ‘de machinerie’ is juist met het oog op de leegstand in de binnenstad een schandalig gemeentelijk initiatief en een groot gevaar voor het voorheen zo belangrijk geachte (culturele) ondernemerschap. Voor ons is de herbouw/ heropening van het Slachtstraat theater in het voormalige ‘t Hoogt een zeer gewaagde operatie. Hierbij is de afdeling cultuur van de gemeente Utrecht al jaren ons grootste obstakel (c.q. concurrent).
Snap het probleem niet: leegstaande winkelpanden kunnen woningen worden. In de binnenstad was, al voor de coronacrisis, het bezoekersaantal aan het afnemen. Niet door parkeerproblemen zoals menig reaguurder beweert (er is nml meer dan voldoende parkeergelegenheid) maar door eenzijdig aanbod: vooral kleding- en schoenenwinkels. Die je overigens online ook nog eens goedkoper kunt kopen. Hierover mag oa. CMU zich wel achter de oren krabben.
@ Willem
Nee, een parkeerprobleem hebben we inderdaad niet. Die garages staan inmiddels allemaal meer dan halfleeg. We hebben namelijk wél een bereikbaarheidsprobleem.
@Wim: We hebben ook geen bereikbaarheidsprobleem. Met de fiets, bus, tram en trein is de stad prima te bereiken.
@Rob, Willem,
Natuurlijk heeft Utrecht wel een bereikbaarheidsprobleem. En dat is een keuze. Enkele jaren geleden een enquêteur aan de lijn gehad over het voorgenomen nieuwe winkelcentrum op De Uithof / Archimedeslaan. Na ca. 20 minuten stelde de dame mij een vraag: “Meneer, ik woon in het oosten van het land maar, Utrecht is toch niet zo’n kleine stad?” Ik: “Nee hoor, ruim 300.000 inwoners.” Zij: “Maar waarom doet niemand dan boodschappen in Utrecht zelf?”
Dat is natuurlijk duidelijk. Indertijd met drie kleine kinderen getracht wat cadeautjes voor moederdag te kopen. Op de Wittevrouwenbrug maar besloten om om te keren en naar Amersfoort te rijden. Eenvoudig tot aan het centrum rijden en parkeren. En nog sneller ook! Sindsdien niet meer in het centrum van Utrecht geweest.
Voor de gastronomische boodschappen zijn zowel De Bilt als Bunnik uitstekende alternatieven. De vergeten boodschap haal ik dan nog wel aan de Burg. Reigerstraat. Maar het grote geld wordt dus niet meer in Utrecht uitgegeven.
Inderdaad zou ook zonder de coronacrisis de winkelleegstand verder doorgegaan zijn, zij het in een lager tempo. De gemeentelijke overheid zal voorzieningen moeten treffen om de leegstand tegen te gaan door in ieder geval een woonbestemming op deze panden te leggen. Het aantal gegadigden is zonder twijfel groot, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Meer bewoning betekent een afname van de commerciële verloedering en dus zonder meer een vergroting van de leefbaarheid van de binnenstad.
@OM: wat is er tegen spreiding? Concentratie levert alleen maar problemen op, wat we de laatste decennia — waarin van overheidswege nog nauwelijks ruimtelijke ordening plaatshad — tot onze schade en schande telkens weer en steeds meer moeten vaststellen. Of is alleen “het grote geld” nog belangrijk?
Mooi die lege winkelpanden. Komt er een eind aan ons overmatig consumptisme. Binnenstad wordt weer iets van de bewoners zelf met aardige gasten. Zelfs nu is het nog te druk geweest dus moesten er strengere regels komen. Gefeliciteerd binnenstadbewoner!
In Gouda en Arnhem is het fijn. Veel lokale winkels, en er wonen nog gewone MENSEN boven de winkels en in de binnenstad. Hier in Utrecht zijn de meeste woningen boven de winkels in gebruik als opslagplaats of kantoor.
foto van het leegstaande pand betreft de h&m, maar die zijn gewoon verhuisd van steenweg naar boven vredenburg passage?
Het centrum van een stad is een knooppunt van verkeersstromen. Ga je aan “de knoppen draaien” dan heeft dat consequenties. Vanuit de oostkant is het centrum allang niet meer bereikbaar nee. Maar de andere windrichtingen zijn ook moeizaam, dit in grote tegenstelling tot andere steden (Den Bosch bijv.) De autobereikbaarheid van de binnenstad moet zo nodig nog verder afgeremd worden. Auto’s worden dan wel alsmaar schoner en brengen goed bestedende consumenten naar de binnenstad, maar dat schijnt niet uit te maken. En als je dan toch met de auto wil komen, moet je maar liefst 4.28 – 5.53 per uur betalen, dat is te duur voor veel bezoekers, die haken dan af.
Het is niet alleen corona die het voor ons, zelfstandige winkeliers, niet langer de moeite waard maken te ondernemen in de binnenstad. Het totaal ontbreken van begrip en adequaat handelen bij de beleidsmakers voor waar wij als winkeliers tegenaan lopen. We zijn zo’n beetje de laatste waar ze rekening mee houden. Of het nu gaat om slechte handhaving, vuilophalen, fietsparkeren, overlast bezorgscooters en -busjes, hoge parkeertarieven, afsluitingen bij evenementen, buitenlandse bedelaarsbendes, er is in de 30 jaar dat ik bezig ben niets verbeterd… alleen verslechtert.
Dus de corona is een laatste druppel wat mij betreft, maar het was daarvoor ook al een situatie waar de wethouders zich allang zorgen om hadden moeten maken.
@OM: Anekdotisch bewijs is geen bewijs. Interessante enquête ook met een vraag als “Maar waarom doet niemand dan boodschappen in Utrecht zelf?” Volgens mij vormt de pre-coronadrukte juist een aanwijzing voor het tegendeel. Zelf woon ik in Utrecht en doe ik vrijwel al mijn boodschappen gewoon lopend of met de fiets in Utrecht. En zo ook, voor zover ik weet, iedereen bij mij in de straat en al mijn in Utrecht woonachtige vrienden en bekenden. De vooronderstelling die in de enquêtevraag ligt besloten, is mijns inziens niet juist. De auto voor de winkel op de stoep parkeren gaat in Utrecht inderdaad wat moeilijk, maar wat let u om de auto in Kruisstraatgarage, zo ongeveer naast de Wittevrouwenbrug, te parkeren en de stad in te wandelen of de boodschappen, zoals de meeste mensen, gewoon (helemaal) lopend of op de fiets te doen? Dat is voor een ieder inclusief uw kinderen ook veel gezonder!
Er zijn talloze aantrekkelijke winkels uit de binnenstad verdwenen op basis van exorbitant hoge huurprijzen. Verlagingen opleggen en de leukste initiatieven kunnen ontstaan.
@ OM
Maar als je met de auto de binnenstad in wilt moet je natuurlijk ook niet via de Wittevrouwenbrug rijden.
Het centrum van onze stad wordt steeds meer ontsiert door leegstand en spookstraten. En dat is ook heel slecht voor onze lokale winkelmiddenstand die het vanwege de vele coronarestricties al moeilijk zat heeft om de eindjes aan elkaar te knopen. Wellicht is het een idee als het college in overleg gaat met de huiseigenaren teneinde deze straten, desnoods met lokale subsidies, te transformeren tot betaalbare woonruimtes voor de eigen Utrechters die soms al 15 jaar op een wachtlijst staan.
Jaaaa, eindelijk vrije ruimte in de binnenstad voor bewoning! Hoera! Wat een kans is dit voor de gemeente om de binnenstad leefbaarder te maken. Utrecht: zoveel woningzoekenden en nu zoveel leegstaande panden! 1 + 1 = 2 > als de gemeente deze rekensom niet kan maken wordt het tijd om nog even een online bijscholing ‘rekenen en pragmatisme’ te volgen!