Voetbalfans kunnen voortaan met de tram naar wedstrijden in de Galgenwaard. Op wedstrijddagen gaat de tram in beide richtingen over de hele lijn rijden, dus vanaf Utrecht Science Park tot aan IJsselstein en Nieuwegein, en andersom. De uitgebreide dienstregeling geldt voor het eerst tijdens de Eredivisiewedstrijd van FC Utrecht tegen AZ op zaterdag 18 januari. Volgens FC Utrecht gaat hiermee een langgekoesterde wens van supporters, de club, de gemeente Utrecht en de provincie Utrecht in vervulling.
Het uitbreiden van de dienstregeling volgt op een tweetal succesvolle pilots in 2024. Bij de wedstrijd tegen Go Ahead Eagles namen ruim 3000 mensen de tram, een veel hoger aantal dan bij de inzet van pendelbussen, waar doorgaans 1200 supporters gebruik van maken. Het succes was voor een groot deel van de Utrechtse politiek dan ook aanleiding te pleiten voor het structureel laten rijden van de tram op wedstrijddagen.
Dienstregeling
De uitgebreide dienstregeling op wedstrijddagen ziet er als volgt uit: op zaterdagen rijden de extra trams tussen 8.00 tot 23.30 uur en op zondagen tussen 10.30 tot 23.30 uur. Als FC Utrecht door de week speelt, rijden de trams langer door: tot 23.30 uur. Op zaterdag 1 maart zijn werkzaamheden gepland. De dienstregeling voor deze dag is daarom nog niet bekend.
De pendelbussen die tot nu toe tijdens de wedstrijden worden ingezet, vanaf Utrecht Centraal en het Utrecht Science Park, rijden voortaan niet meer.
12 Reacties
ReagerenHet laat maar weer eens zien hoe ridicuul overheidsdienstverlening is gefragmenteerd en vertragend werkt.
Van het waterschap Rijnlanden kunnen we ook nog obstructie verwachten. De waterschappen vinden dat er niet meer in laag gelegen gebieden gebouwd mag worden. Dat creëert uitdagingen voor het waterbeheer en zij vinden dat ze daar niet voor bedoeld zijn. Een gotspe van het hoogste niveau.
Snelle besluitvorming raakt steeds verder uit zicht. Op alle gebieden. Probeer eens een voorziening aan te vragen of iemand kan niet meer zelfstandig thuis wonen. Je moet hemel en aarde bewegen om dat voor elkaar te krijgen.
We hebben doorzettingsmacht nodig. Dat houdt in dat één persoon de bevoegdheid krijgt om ambtelijke apparaten te dwingen om mee te werken. Stob laat bij het verzakken van huizen langs een kanaal zien dat het werkt.
Dit duurt precies tot de allereerste keer dat supporters weer zich eens niet kunnen gedragen en de tram slopen of door heen en weer schudden uit de rails laten lopen. Om vervolgd dan weer te gaan klagen over dat er geen tram rijdt
Dat de tram in het weekend meestal niet rijdt is natuurlijk een slechte zaak. Want er is een P&R notabene die goed gebruikt kan worden voor shoppen. Ook is het een ideale verbinding naar AMELISWEERD, halte Kromme Rijn
Eventueel minder frequent in weekend zou begrijpelijk nog zijn.
Ik vermoed dat met dit onzalig idee niet alleen de gemeentelijke belastingen in 2026 zullen stijgen, maar het ziekteverzuim veroorzaakt door burn out achtige klachten onder tramstellen ook fors zal stijgen.
Om nog maar te zwijgen van het effect op het geestelijk welzijn van al die studenten die op maandagmorgen dan opeens niet meer op hun schooltje kunnen komen.
Nee ik zeg haal brood en spelen naar Sterrenwijk en Ondiep en laat die stadions nu eens en voor altijd een jaartje leeg om het gezonde effect van geen supporters in stadions te kunnen meten.
Haha @toine goosen volgens mij reageer je op een verkeerd item ik kan er in ieder geval geen touw aan vastknopen haha
Zonde van die mooie trams, als ze worden gesloopt kan de belastingbetaler er weer voor opdraaien.
Willen de bovenstaande reaguurders even opzoeken wanneer er voor het laatst bussen zijn gesloopt bij een voetbalwedstrijd van FCU??
Zo simpel weer dit
Dan rijdt de tram dus niet op maandagen, wegens reparatie van schade aangebracht door hooligans.
@S,
Omdat u niet kunt doordenken, enige uitleg. Er is vraag naar OV vervoer, maar helaas wij, de vervoerder met opdracht voor het OV van de overheid, weigert te rijden.
Zo, nu kunt u zelf ook best wat bedenken dat fout gaat door de fragmentatie van de overheidsdienstverlening.
Ik geef het drie wedstrijden want dan zien ze in dat het niet zo’n goed idee was ivm rellen en slopen , wat wij middels belastingverhoging weer mogen bekostigen.
Toch een vaag verhaal.
Op zaterdag begint de vroegste wedstrijd om 16.30 uur. Waarom moeten trams dan al om 8.00 uur gaan rijden?
Zondag heb je wedstrijden om 12.15 uur. Dan haal je de wedstrijd net als je vanuit IJsselstein moet komen.
Laat ze dan 3 uur voor aftrap en 2 uur na eindsignaal de eerste danwel laatste rit houden.
@remco. Kijk iets verder op de homepage van Duic en je vindt al gelijk een artikel over een spelersbus van Feyenoord die door FC Utrecht supporters is opgeblazen