Voorlopig niet met de tram naar FC Utrecht; tot zeker eind 2025 geen trams in het weekend naar Utrecht Science Park Voorlopig niet met de tram naar FC Utrecht; tot zeker eind 2025 geen trams in het weekend naar Utrecht Science Park

Voorlopig niet met de tram naar FC Utrecht; tot zeker eind 2025 geen trams in het weekend naar Utrecht Science Park

Voorlopig niet met de tram naar FC Utrecht; tot zeker eind 2025 geen trams in het weekend naar Utrecht Science Park
Archieffoto Uithoflijn. Foto: Robert Oosterbroek
Er gaan nog tot zeker eind 2025 geen trams naar Utrecht Science Park in de late avonden en weekenden. Volgens de provincie Utrecht zal de tram op die momenten te weinig reizigers trekken en daarbij zijn de kosten te hoog.

Er gaan nog tot zeker eind 2025 geen trams naar Utrecht Science Park in de late avonden en weekenden. Volgens de provincie Utrecht zal de tram op die momenten te weinig reizigers trekken en daarbij zijn de kosten te hoog.

De gemeente Utrecht ontvangt van omwonenden van de tramlijn regelmatig reacties dat ze een tramverbinding tussen Utrecht Centraal en Utrecht Science Park missen. Ook verschillende bedrijven, waaronder Stadion Galgenwaard en FC Utrecht, zouden graag zien dat er tijdens voetbalwedstrijden in het weekend trams rijden.

De provincie heeft daarom aan bureau Goudappel gevraagd om de mogelijkheden te onderzoeken. Er is gekeken naar een ‘minimale’ en een ‘maximale’ variant. In de minimale variant zouden er in het weekend trams rijden op het moment dat winkels opengaan. In de maximale variant zouden de trams ook in de avonduren rijden, op zaterdag acht keer per uur en op zondag vier keer per uur. De minimale variant zou 300.000 euro per jaar kosten en de maximale variant 700.000 euro.

Weinig nieuwe reizigers

Volgens de provincie zou de tram op een gemiddelde zaterdag in totaal rond de 2.100 reizigers trekken en op zondag 1.300. Dat komt neer op het aantal reizigers van een rustige stadsbuslijn in Utrecht. De tram zou zo’n 10 procent nieuwe reizigers trekken, wat neerkomt op 210 nieuwe reizigers op een zaterdag en 130 op zondag. De extra opbrengsten daarvan zouden rond de 21.000 euro zijn, terwijl de kosten voor onderhoud en personeel toe zouden nemen tot 300.000 euro per jaar.

Dan is er ook nog gekeken naar de gevolgen van het laten rijden van trams tijdens wedstrijden van FC Utrecht. Volgens de provincie vraagt dat om de inzet van extra veiligheidspersoneel. Ook zijn de tramhaltes bij het stadion niet ruim genoeg voor grote aantallen extra reizigers. Er wordt nog wel verder gekeken naar de mogelijkheid om de tram een uur langer door te laten rijden op dagen dat FC Utrecht doordeweeks wedstrijden speelt.

13 Reacties

Reageren
  1. Mark

    Zou ook wel erg handig zijn voor mensen die in het weekend van en naar het UMC reizen, voor studenten die in het Science Park wonen, die in Science park of bij Galgenwaard sporten enzovoort. Los van de wedstrijden van FC Utrecht die er af en toe zijn. Je wilt betrouwbaar OV, niet beperkt tot specifieke dagen. Op deze manier blijft een auto nodig of ben je op bussen aangewezen terwijl er een kostbaar stuk spoor ligt. De ligging van de tramlijn speelt een grote rol. Er is voor gekozen die door dunbevolkte gebieden om de stad heen te laten lopen. Niet ideaal voor een tram, dan heb je weinig instappers behalve bij de begin en eindhalte. Dat er te weinig reizigers zouden zijn is in grote mate een kip-ei verhaal, het gevolg van een ontwerpkeuze. Het zou goed zijn als provincie en gemeente dat ook erkennen in hun communicatie.

  2. Uuu

    Men wil graag zo groot zijn in Utrecht, men denkt dat men zich met Amsterdam kan meten en de FC Utrecht denkt dat ze top 3 zijn….

    In de realiteit is het een provinciestad met een dorpse mentaliteit.

    Deze tram zou juist 1 van de oplossingen kunnen zijn om Utrecht sneller redelijk autovrij te krijgen. Met een transferium (P en R) op de Uithof en een 1 euro tramkaartje kom je een heel eind, maar helaas dus.

  3. Trol

    Utrecht de stad met dat hoogwaardige OV. 1 april

  4. Koel Hoofd

    “Ook zijn de tramhaltes bij het stadion niet ruim genoeg voor grote aantallen extra reizigers. ”
    Goed voorbereid op de ‘autoloze’ toekomst, not.

  5. Vissers

    Ach, ook doordeweeks rijdt dat ding vaker niet dan wel. Men mist er dus weinig aan.

  6. Lexus

    Het openbaar vervoer moet niet alleen in de buitenprovincies beter worden, willen we de snel naderende klimaatcatastrofe nog een klein stukje uitstellen. Welke partij heeft er ook alweer de verkiezingen gewonnen? Die kan er nu voorlopig wat aan doen, toch? Of nee…

  7. Klaasjan

    Trams tijdens voetbalwedstrijden in het weekend.
    Iets in mij zegt me heel zachtjes dat dit heel misschien toch niet zo superverstandig zou kunnen zijn.

  8. Rob

    Men bouwt een tramlijn voor hoeveel miljoen euro ook alweer??? Vervolgens laat utrecht de tram niet rijden in de avond en weekend???

    Nou woon ik niet in de Uithof, maar fietste er vorige week langs en alles staat er super netjes bij.

    Laat dan niet elke 10 min een tram rijden maar bijvoorbeeld 1x per uur en in de nacht NV om 300 uur en 400 uur.Daar hebben toch zowel de studenten als de binnenstad van Utrecht belang bij.

    Ps studenten klagen dat de bussen overvol zitten. Nou genoeg reden dus!

    Utrecht word eens wakker!

  9. Wim

    Hoe duur was deze tram ook alweer en dan nu mondjes maat rijden.
    Als de tram niet rijdt dan ga je met de auto en dat wil je toch niet
    Bezoekers van het UMC en Wilhelmina Ziekenhuis willen toch ook op zaterdag en Zondag naar hun geleifde gaan nu moeten ze met de Auto.
    ls deze tram geregelt rijdt groeit van zelf het aantal pasagiers en dat hoeft echt niet elke 10min bij een dudielijk dienstregeling wordt daar rekening meegehoude .
    Het zijn dus weer niet gehinderd door enige empathie ambtenaren en bestuurders die dit vast houden.
    en wat is nu 300.000Euro op dat megabedrag dat aan die tram is besteed in 10 jaar 3 millioen, waar hebben we het over.

  10. Bill

    Utrecht, een grote stad met een gemeenteraad die geen idee heeft hoe groot.

  11. Don

    We hadden al de duurste trambaan ter wereld nu hebben we ook nog de duurste niet rijdende tram ter wereld (voor zover het ding al reed). Kost weer een paar belasting centen maar dan heb je ook niets. Staan we mooi twee keer op kaart.

  12. Jeroen

    Dat komt omdat het trace van deze tram zo compleet achterlijk bedacht is. Voor de inwoners van Utrecht is deze vrijwel geheel onbruikbaar. Tenzij je om een of andere reden van Rotsoord/CS naar Utrecht Science Park of Rijnauwen Oost moet. Die paar minuten tijdswinst door de lijn om Utrecht heen te leggen heeft deze peperdure tram alleen bruikbaar gemaakt voor studenten van buiten Utrecht.

  13. Statler

    Ik zet het maar weer eens neer; waar blijft dat fijnmazige OV? Krijg steeds meer de indruk dat bestuurlijke gemakzucht of onvermogen ons de fiets opdringt.
    @Jeroen: functionele infrastructuur lijkt niet tot de sterke punten van dit of de voorgaande colleges te horen.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).