Voorlopig ontwerp van nieuwe inrichting Oudenoord – Kaatstraat in Utrecht bekend Voorlopig ontwerp van nieuwe inrichting Oudenoord – Kaatstraat in Utrecht bekend

Voorlopig ontwerp van nieuwe inrichting Oudenoord – Kaatstraat in Utrecht bekend

Voorlopig ontwerp van nieuwe inrichting Oudenoord – Kaatstraat in Utrecht bekend
De Kaatstraat in Utrecht
De gemeente Utrecht heeft het voorlopige ontwerp voor de herinrichting van het kruispunt tussen Oudenoord en de Kaatstraat bekendgemaakt. De gemeente wil de route van de Kaatstraat richting de Kardinaal de Jongweg veiliger maken voor voetgangers en fietsers en daarom is een afslagverbod richting de Kaatstraat in de plannen opgenomen.

De gemeente Utrecht heeft het voorlopige ontwerp voor de herinrichting van het kruispunt tussen Oudenoord en de Kaatstraat bekendgemaakt. De gemeente wil de route van de Kaatstraat richting de Kardinaal de Jongweg veiliger maken voor voetgangers en fietsers en daarom is een afslagverbod richting de Kaatstraat in de plannen opgenomen.

De zogenoemde Votulastroute – van de Kaatstraat tot en met de Antonius Matthaeuslaan, Juliusstraat/Ingenhouszstraat en Pieter Nieuwlandstraat – is een veelgebruikte route om met de auto vanaf de binnenstad naar de Kardinaal de Jongweg te gaan. De straten zijn alleen niet bedoeld voor doorgaand autoverkeer en daarom wordt de route nu aangepakt.

Onderdeel daarvan is het opnieuw inrichten van de kruising tussen Oudenoord en de Kaatstraat. Het is de bedoeling dat auto’s straks niet meer kunnen afslaan vanaf de Oudenoord richting de Kaatstraat. Fietsers, openbaar vervoer en nood- en hulpdiensten kunnen wel nog rechtsaf. De Kaatstraat moet verder groener worden.

Tekst loopt door onder afbeelding

Beeld: gemeente Utrecht

Als de Kaatstraat in één richting niet meer te gebruiken is – zoals dus het plan is – krijgt de route David van Mollemstraat, Draaiweg en Talmalaan te maken met meer verkeer. De veiligheid op de David van Mollemstraat en de Draaiweg moet verbeterd worden door de fietsstroken daar te verbreden of toe te voegen. Ook komen daar nieuwe oversteekplaatsen. Op de Zeedijk worden maatregelen genomen om doorgaand verkeer tegen te gaan.

De kruising Oudenoord – Kaatstraat, de David van Mollemstraat en de Zeedijk vormen fase één van de werkzaamheden. Nog voor de zomer worden de verkeersbesluiten gepubliceerd en kan er eventueel bezwaar worden gemaakt tegen de plannen. Na de zomer begint dan de uitvoering van het project. De maatregelen op de David van Mollemstraat en de Draaiweg worden eerst uitgevoerd, zodat die klaar zijn als de route via de Kaatstraat onmogelijk wordt en verkeer dus een andere route gaat kiezen.


Wil jij DUIC steunen en een set ansichtkaarten ontvangen met de beste foto’s uit het boek DUIC in 2021? Voor 7,95 euro krijg je twaalf kaarten, van elke maand in 2021 één ansichtkaart. Met de aanschaf van de kaarten heb je niet alleen een herinnering aan 2021 – om op te hangen, te bewaren of te versturen – maar steun je ook de lokale journalistiek in Utrecht.

Gekoppelde berichten

12 Reacties

Reageren
  1. Wim

    Sommige straten zijn niet bedoeld voor doorgaand autoverkeer en worden daarom aangepakt.
    Sommige straten zijn wél bedoeld voor doorgaand autoverkeer en worden toch aangepakt.

  2. Sprintertje

    Mooi plan terug naar 20jaar geleden toen de kaatstraat ook al een richtings verkeer was. Bussen konden wel doorrijden.

  3. Fabio

    Nu nog even de rijrichting tussen noorderbrug en griftpark over de weerdsingel oostzijde omdraaien. Dan wordt de koekoekstaat eindelijk de fietsstraat die het volgende de bebording is. Dan wordt het nog eens wat met dit plan.

  4. Felix

    Heel mooi! Hulde voor de gemeente Utrecht. Ruim baan voor fietser en voetgangers, weg met de dictatuur van te hard rijdend en uitlaatgassenspuwend blik!

  5. New England

    @ Felix: hopelijk blijft het verkeer dan wel doorstromen over de Draaiweg, anders blijven de uitlaatgassen alleen maar hangen..

  6. Gait

    New England, absoluut. Op de draaiweg wordt het straks alleen maar erger. Er wordt ook met regelmaat enorm geracet op deze brede asfaltweg.

  7. Ew

    @fabio hearhear!!

  8. Nomdo Westerdaal

    Hebben jullie in het geniep de molen afgebroken?

  9. Erin

    @nombo: huh? Leg uit aub

  10. Bernhard

    Zodat de Draaiweg een nog grotere racebaan wordt.. Weet niet of dit een goed idee is, al steun ik (als automobilist) de missie om het gebied rondom het centrum autoluw(er) te maken.

  11. Nomdo Westerdaal

    @erin, Vanaf de plek waar deze foto genomen is, moet de Rijn en Zon ver boven de bebouwing links achter te zien zijn.

  12. Gait

    Foto is vanaf Il Mulino genomen

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).