Waarom komt er eigenlijk een nieuw systeem voor parkeerkorting in Utrecht? Waarom komt er eigenlijk een nieuw systeem voor parkeerkorting in Utrecht?

Waarom komt er eigenlijk een nieuw systeem voor parkeerkorting in Utrecht?

Waarom komt er eigenlijk een nieuw systeem voor parkeerkorting in Utrecht?
De parkeerkorting in Utrecht blijft bestaan, maar het is straks niet meer te gebruiken via de parkeerautomaat. DUIC schreef er vorige week al over. De korting kan alleen nog maar gebruikt worden met een app. Veel lezers vroegen zich af waarom het systeem eigenlijk aangepast moest worden. We leggen het voor aan de gemeente.

De parkeerkorting in Utrecht blijft bestaan, maar het is straks niet meer te gebruiken via de parkeerautomaat. DUIC schreef er vorige week al over. De korting kan alleen nog maar gebruikt worden met een app. Veel lezers vroegen zich af waarom het systeem eigenlijk aangepast moest worden. We leggen het voor aan de gemeente.

Om eerst nog even de korting toe te lichten: Inwoners van Utrecht kunnen gratis een code aanvragen waarmee ze zorgverleners en visite met fikse korting kunnen laten parkeren bij hen in de straat. De inwoner kan de kortingscode die voor visite bedoeld is ook zelf gebruiken. De korting varieert tussen de 50 en 75 procent en geldt voor een maximumaantal uur per jaar.

Nu is het dus nog zo dat de kortingscode bij de parkeerautomaat ingevuld moet worden. Dit gaat stoppen, het betalen inclusief korting moet straks met een app. Handig voor mensen die geen zin hebben om naar buiten te lopen en digitaalvaardig zijn.

Maar er zitten ook wel een paar nadelen aan. Zo moeten de bewoners de parkeerkosten altijd zelf betalen. Via de automaat was het mogelijk om de kortingscode in te vullen (of gewoon even op voorhand door te sturen naar het bezoek) en dan de visite zelf te laten afrekenen. Dat is via de app niet mogelijk. Inwoners en visite moeten dit dan onderling regelen.

Maar waarom?

DUIC kreeg tientallen reacties en mails over het nieuwe systeem. We vroegen nog eens na bij de gemeente waarom het huidige systeem niet bewaard kan blijven. Een woordvoerder laat weten dat het te maken heeft met nieuwe software dat dit jaar geïnstalleerd moet worden. Deze software heeft niet de functie om te werken met een code. De huidige software op de parkeerautomaten zou gedateerd zijn.

“Verder krijgen we de afgelopen jaren regelmatig de vraag om over te gaan op een digitaal systeem. Veel andere gemeenten hebben ook al een webapp om parkeerkorting online te kunnen gebruiken. Wij lopen als Utrecht dus eigenlijk een beetje achter. Het hoort bij deze tijd dat mensen hun acties graag online willen doen. Wij snappen dat. Daarom gaan wij nu ook een webapp voor parkeerkorting aanbieden.”

Mensen die minder digitaalvaardig zijn kunnen terecht bij wijkbureaus en bibliotheken en er komen informatieavonden. In uiterste gevallen, voor mensen die de app niet kunnen of willen gebruiken, komt er nog een andere mogelijkheid. “Deze manier zijn wij nu aan het ontwikkelen.”

Gekoppelde berichten

44 Reacties

Reageren
  1. Nico

    Grappig…………….
    Eerst lees ik,
    Een woordvoerder laat weten dat het te maken heeft met nieuwe software dat dit jaar geïnstalleerd moet worden. Deze software heeft niet de functie om te werken met een code. De huidige software op de parkeerautomaten zou gedateerd zijn.
    Dan lees ik,
    Mensen die minder digitaalvaardig zijn kunnen terecht bij wijkbureaus en bibliotheken en er komen informatieavonden. In uiterste gevallen, voor mensen die de app niet kunnen of willen gebruiken, komt er nog een andere mogelijkheid. “Deze manier zijn wij nu aan het ontwikkelen.”

    Conclusie het kan niet maar uiteindelijk toch wel….
    Lekker duidelijk gemeente Utrecht.

  2. Utrechter

    Aah halverwege het artikel komt de aap uit de mouw: de gemeente wil het gebruik van de bewonerskorting ontmoedigen door het bewust ingewikkelder te maken en betaling via de bewoners te laten lopen. Fijn he, zo’n gemeente die continu de eigen bewoners in de maling neemt.

  3. C.A. van der Zant

    Wat een waardeloos systeem kost ons als bewoners weer extra geld voor zowel als parkeren en de kosten van dit systeem.
    Niet doen !!!

  4. Hans

    “ In uiterste gevallen, voor mensen die de app niet kunnen of willen gebruiken, komt er nog een andere mogelijkheid. “Deze manier zijn wij nu aan het ontwikkelen.” “

    Okay.
    Dus het hoeft niet. Er is gewoon een keuze. Je werkt met of zonder die app. Wat je wilt.
    En dat is heel goed, die keuze, want er bestaat al meer dan genoeg digitale dwingelandij van overheidswege.

  5. Je Zus

    @ Nico

    Men wil niet, want deal met softwareontwikkelaar die iedereen aan de app wil (verdienmodel/data), dus men MOET waarschijnlijk iets ontwikkelen om digitaal minder vaardige mensen tegemoet te komen, anders gedoe met gemeenteraad, maar daar wil men geen ruchtbaarheid aan geven, want iedereen moet aan de app. Dat is immers de deal.

    Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat mensen om nog weer een extra app hebben gevraagd. Mensen, klanten, willen vooral producten geïntegreerd zien in bestaan applicaties. De reden van de (extra) app is dataverzameling.

  6. Rottebert Peermans

    Software is nu bij uitstek iets dat aangepast kan worden. De gemeente zou de invoering van betaald parkeren in de hele stad en de daarmee gemoeide mega-orders automaten kunnen gebruiken om te onderhandelen over de functionaliteit van die automaten. Dat de methode met de code lang bestaat is maakt die niet per definitie slecht. En digitaal er bij is ook prima! Beide methodes kunnen prima naast elkaar bestaan!

    Het lijkt er op dat de gemeente een beetje naïef is en dat de praatjes van de automatenproducent voor zoete koek worden geslikt.

    Zal niet de eerste keer zijn dat de gemeente door een aannemer of projectontwikkelaar wordt gepiepeld. Uithoflijn? Merwedekanaalzone?

  7. Martin Utrecht

    Ik vind het heel grappig dat de gemeente zegt dat ze iets gaan ontwikkelen voor mensen die niet digitaal vaardig zijn, terwijl wat ze willen ontwikkelen er nu al is en al functioneert. Laat het dan gewoon naast elkaar bestaan.

  8. Ed Klute

    “Mensen die minder digitaalvaardig zijn kunnen terecht bij wijkbureaus en bibliotheken en er komen informatieavonden. In uiterste gevallen, voor mensen die de app niet kunnen of willen gebruiken, komt er nog een andere mogelijkheid. “Deze manier zijn wij nu aan het ontwikkelen.”

    Het is wel erg bijzonder dat er nu nog een andere manier moet worden ontwikkeld voor mensen die de app niet kunnen of willen gebruiken. Er worden wel al brieven verstuurd, er wordt informatiemateriaal gemaakt en er worden informatiebijeenkomsten voorbereid. Dat gebeurt dus zonder bekend alternatief.

    Het alternatief moet ook aansluiten bij de mensen die minder digitaal- en/of taal vaardigvaardig zijn. Dit vraagt overleg met ervaringsdeskundigen en de doelgroepen zelf.

    Volgens de laatste CBS cijfers is slechts 48,9 % van de ouderen in de leeftijd van 75 jaar en ouder in het bezit van een mobiele telefoon of smartphone. Een groot deel daarvan zijn niet geschikt voor de nieuwe parkeerapp. Dus zelf als ze een app willen, dan is het praktisch en vaak financieel niet eens mogelijk.

    Tenslotte is er in de wijken waar in 2023 de eerste omschakeling moet gaan gebeuren geen bibliotheek en is ook het wijkbureau niet op loopafstand. De vraag is ook welke ondersteuning op deze punten gegeven gaat (kan gaan) worden.

  9. Claire Obscur

    Echt iedereen blijft hier maar niét de vraag stellen hoe de mensen die dit soort dingen verzinnen van achter hun bureau vér weg van de echte wereld op die posities komen te zitten zodat ze dit soort dingen ook kúnnen verzinnen. Juist. Deze mensen zitten daar omdat het gros in Utrecht het prima vindt dát ze daar zitten. Toch maar een keer de oorzaak wegnemen in plaats van telkenmale maar symptoombestrijding moeten doen? Nederland is overigens KING in dat laatste doen en het eerste láten.

  10. Fab Brons

    Voor mensen die al genoeg te regelen hebben is dit een drama, nog een app erbij.No way. En dan ook nog zelf voor je bezoek betalen. Te gek voor woorden. Gemeente Utrecht, een kwetsbare groep wordt opnieuw op de grote hoop gegooid. Maar wel kassa voor alle luchtfietserij qua verkeer en blokkades om verkeer te weren. Het is duidelijk dat deze gemeente er niet voor zijn bewoners zit.

  11. De count

    We lopen achter, dus we organiseren “informatie-avonden” en “inloop bij bibliotheken”. Zelden zoveel achterhaalde concepten in 1 zin gezien. Volgens mij ben je dan niet goed bezig

  12. Bert

    Het is natuurlijk gelul van de bovenste plank dat die software daar niet mee aan de gang kan. Dat kan je gewoon implementeren.

    En sowieso dat er een compleet nieuw software systeem moet komen, omdat de burger dat wil.

    Als ze echt deden wat de burger wil, hadden ze niet ingevoerd dat het overal betaald parkeren wordt in utrecht (incl de buitenwijken)

  13. GeeWee

    Worden die codes stiekem doorgegeven of op het darkweb doorverkocht ofzo? En andere reden voor deze vreemde move van de gemeente kan ik niet bedenken

  14. S.baarspul

    Er wordt hier vanuit gegaan, dat de bewoners genoeg geld op hun rekening hebben staan om een app , parkeervergunning, te gaan gebruiken.
    Bij huishoudelijke hulp, mantelzorg visite kosten moet de kenteken ingevoerd worden van de bezoeker. Hoeveel uur mag je besteden per maand met korting.? Zijn de parkeerkosten terug te halen bij het Cak of aftrekbaar bij de belasting?
    Bezoek bij ernstig zieken en verhuizingen, huis leeg halen is de tijd snel opgemaakt, is hier ook een regeling voor?
    Waarom wordt er niet overal dezelfde tijdslot ingevoerd? Van 6 tot 11 van maandag t/m vrijdag?
    Hiermee geef je ruimte om toch nog bezoek te ontvsngen

  15. Pedro

    Denk dat de gemeente dit ontwikkelt heeft, omdat ze er vanuit gaat dat veel codes gedeeld worden. Dus lopen ze geld mis. En nu moeten de bewoners met IDeal een tegoed inkopen.
    Wat ook de gemeente in 1 klap een grote zak geld inlevert. Men zal geen €5 per wonder ontvangen. Dan kan mijn gaat ca 10 parkeren tegenwoordig

  16. Angelique

    Als koper van de software bepaal je zelf war het wel en niet kan doen, een onzinreactie in mijn oren.
    Andere gemeentes hebben her, is al helemaal niet overtuigend.

  17. Ed Klute

    “Eind augustus krijgen alle bewoners met ‘Bewonerskorting voor bezoek’, ‘Parkeerkorting mantel-/thuiszorg’ en ‘Parkeerkorting kraamzorg’ een brief. Daarin staat hoe u een account aanmaakt voor ‘Mijn Parkeeractie’ en hoe de webapp werkt. U hebt in ieder geval straks DigiD nodig en een e-mailadres. Hebt u die nog niet? Dan is het handig om ze alvast aan te vragen.” (https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/parkeren/mijnparkeren/) Hier ontstaan een extra probleem. Veel mensen hebben nog steeds veel problemen met het gebruik van DigD. Bij het geven van hulp en ondersteuning is er sprake van veel privacy- en veiligheids issues, waardoor vrijwillige- en professionele ondersteuning problemen op kan leveren.

  18. Binnenstadbewoner

    @ Utrechter: volgens mij lees jij een ander artikel. er staat nergens dat “de gemeente het gebruik van de bewonerskorting wil ontmoedigen door het bewust ingewikkelder te maken en betaling via de bewoners te laten lopen.”.

    Er staat alleen dat de software ge-update wordt en via een app zal gaan. Een bekende landelijke app die andere gemeentes allang gebruiken overigens. Bijkomend voordeel is dat je niet meer naar een parkeerpaal hoeft.

  19. AaCe

    Tjongejongejonge… Weer zo’n stunt van de gemeente die beenburger helpt. Alleen de inkomsten worden groter voor de gemeente. Betekent waarschijnlijk dat we minder bezoek ontvangen en vaker op bezoek gaan… want in allebei de gevallen zijn de kosten voor ons…

  20. Kees Truijens

    Ik maak al jaren bescheiden gebruik van de bewonerskorting. Bezoekers geef ik de code en verder kunnen ze het zelf regelen. Voortaan zou ik hun gegevens moeten opnemen en ze na vertrek om betaling vragen. Kom nou!

  21. Niels Bokhove

    Kreeg intussen (zie mijn reactie op het vorige DUIC-bericht) van de gemeente de toelichting dat je als vergunninghouder *je gasten kunt machtigen om zelf de kosten te betalen*. Dus aan dat bezwaar – mijn hoofdbezwaar – zou dan tegemoetgekomen zijn. Ben benieuwd!

  22. Wim

    Makkelijker kunnen we het niet maken; moeilijker in ieder geval wel. Zucht.

  23. LinUtrecht

    In Den Haag is een uitstekend systeem: bewoners krijgen aantal minuten (ruim) per jaar waarmee ze parkeren voor bezoekende autobezitters kunnen aanmelden en afmelden (kenteken via app invullen, misschien kan het ook op andere manier, bellen of website?). Er hoeft niets afgerekend te worden. Als de minuten op zijn, nooit gehoord dat dat zo was, dan betaal je als bezoeker het gewone parkeertarief.
    De vier grote steden zitten in overleg met elkaar, waarom niet van elkaar leren?
    Het Utrechtse systeem is wel aan verandering toe, hoe vaak mensen niet staan te turen bij de apparaten.

  24. Binnenstadbewoner

    @ AaCe: inkomsten voor de gemeente worden juist lager. Parkeren met meestal 50 % korting levert de gemeente immers minder op. Op de parkeerplek die maar 50 % oplevert, kan ook een auto staan die 100 % betaalt.
    Meeste bezoekers zullen hun eigen parkeerkosten willen betalen en de bewoner compenseren.

    Los hiervan, meeste bezoekers komen met OV.

  25. Uuu

    @Binnestadbewoner

    Nee, dat staat nergens, maar dat heet tussen de regels doorlezen.

  26. Utrechter

    @Binnenstadbewoner: inderdaad tussen de regels lezen want de gemeente is er meester in om communicatieve rookgordijnen op te werpen als ze een vervelende boodschap te vertellen hebben. Er staat letterlijk: “Zo moeten de bewoners de parkeerkosten altijd zelf betalen.” Dus twee extra handelingen voor de bewoner (voorschieten en tikkie sturen) en één extra handeling voor de bezoeker (vragen om voor te schieten cq. een tikkie vragen). Dan kost even naar de betaalzuil wandelen minder moeite. Of gewoon als bezoeker zelf de code in een eigen app intoetsen. Nodeloos gecompliceerd dus kassa voor de softwareontwikkelaar en kassa voor de gemeente die minder kortingen te verwerken krijgt. Bewoners en bezoekers zijn de klos. Maar ja, je krijgt als Utrechter waar je voor stemt dus alles wat met auto’s te maken heeft wordt dwarsgezeten.

  27. Gerrit

    Ik heb geen mobiel en kon goed met het oude systeem omgaan. Waarom wijzigen? Moet toch mogelijk zijn om het oude systeem in de nieuwe software in te bouwen.

  28. Boyd

    Ieder kwartaal ben ik door mijn bewonerskorting van 70 uur heen, o.a. ouders komen een keer per week oppassen. Op zich geen probleem, want dan gebruiken wij nu de korting van een van onze buren. Nu dit niet meer kan, zou het de gemeente sieren om net als in diverse andere steden extra bezoekersuren te kunnen kopen tegen een gereduceerd tarief. Maar de gemeente Utrecht kennende zal dat “technisch gezien niet mogelijk zijn”…

  29. Anne Marie ten Berge

    En alweer: “Wij snappen dat”
    En dan gaat het over dat mensen hun betaalacties graag online willen doen.
    Wanneer gaan B&W eens snappen dat de burgers 100% korting op online willen? .

  30. Binnenstadbewoner

    @Uuu: nee dat zijn eigen verzinsels.

  31. Paul

    Ongelooflijk irritante ontwikkeling. Ik wil toch niet met mijn gasten na hun bezoek gaan afrekenen. Bizar!

  32. Koel Hoofd

    Allemaal gepikeerde reacties…

    Maar heeft hier iemand al aan gedacht?

    Parkeergeld is parkeerbelasting van de gemeente, dus een bron van inkomsten. Daar worden de kosten van belastinginning afgetrokken en wat er over blijft gaat in de gemeentelijke zak.

    In het huidige systeem incasseert een parkeerbelastingpaal van de gemeente, of een parkeerapp zoals bijvoorbeeld Yellowbrick of EasyPark, de parkeerbelasting van bezoekers die ook zelf verantwoordelijk zijn voor het afmelden in hun gebruikte app bij vertrek.

    Met de nieuwe webapp draagt de bewoner die bezoek krijgt de parkeerbelasting aan de gemeente af, wordt deze zelf verantwoordelijk gemaakt voor het afmelden van bezoek in de nieuwe webapp, en moet deze zelf die parkeerbelasting weer terugvorderen van het bezoek.

    Met andere woorden, de belastingbetaler moet extra belasting betalen voor bezoek wat met de auto komt, bewoners worden dus bestraft voor het krijgen van bezoek.
    Daarnaast wordt de belastingbetaler gedwongen om als belastinginner/tollenaar te gaan fungeren om die reeds betaalde parkeerbelasting bij het bezoek terug te vorderen.
    En om het af te maken draait de bezoek ontvangende bewoner ook nog voor de kosten op van vergeten af te melden van het bezoek in de webapp.

    Om het eens heel cru te stellen, de parkeerbelastingpaal van de gemeente wordt vervangen voor onbezoldigde arbeid van bewoners die het parkeerbelastingen innend werk (de paal) voor de gemeente moeten gaan doen. Als het tegenzit moeten ze dat zelfs tegen betaling omdat ze de voorgeschoten parkeerbelasting om wat voor reden dan ook niet kunnen terugvorderen. En als het nou echt tegenzit voor ze, dan is de bezoeker met auto de lachende derde want die heeft nergens omkijken naar en parkeert nog gratis ook.

    Dat is de omgekeerde wereld! We leven hier niet in een totalitair regime!
    De gemeente staat als overheidsorgaan in een democratie in dienst van de burger, maar gemeente Utrecht stelt hier de burger in dienst van de gemeente en bestraft deze daar ook nog voor. En nog kwalijker, ze manouvreert de meest kwetsbare inwoners in een nog grotere afhankelijkheidspositie vanwege financieel gewin.

    De gemeente schuift dit af op de software ontwikkelaar omdat de nieuwe software zogenaamd geen functie heeft om te werken met een code…
    Met dat slappe nitwitexcuus kon je 20 jaar geleden al niet meer mee wegkomen dus heb mijn licht eens opgestoken bij expert programmeurs. Die stellen onafhankelijk van elkaar dat dit niet aan de softwareontwikkelaar ligt maar aan de opdrachtformulering van de gemeente want die bepaald wat de software moet doen. De software ontwikkelaar maakt dat volgens principe “custom order”…

    Dus het ligt niet aan de software ontwikkelaar, maar aan de gemeente (verantwoordelijke wethouder/ambtenaren) die de opdracht zo heeft geformuleerd….

    Dat werpt toch ook een weer ander licht op de toeslagenaffaire, de DUO kwestie en meer onsmakelijk overheid ICT kwesties van de afgelopen jaren. Maar dat terzijde.

    Vind het dan ook werkelijk onbegrijpelijk dat de Raad kennelijk akkoord is gegaan met deze waanzin en, kennelijk ook nog het belachelijke en al decennia geleden achterhaalde onzin excuus “het ligt aan de software” voor waar aanneemt.

  33. Sjongejonge

    Ik vermoed dat Utrecht massaal aan ‘het alternatief voor mensen die dat niet kunnen/willen’ gaat. Tenzij ze beter in goede oplossingen zijn dan in communicatie (laten we het hopen).

    Dat software op z’n tijd vervangen moet worden begrijp ik, maar als opdrachtgever bepaal jij de voorwaarden en functionaliteiten. Bij vervanging van een systeem kijk je o.a. naar de huidige functionaliteiten en beslis je welke je wilt behouden voor een nieuw systeem. Het is dus niet toevallig dat dat er niet in zit: de gemeente heeft hier bewust voor gekozen. Keuzes maken waar niet iedereen het mee eens gaat zijn is één ding, maar kom gewoon voor je besluitvoering uit ipv je latjes achter techniek te verschuilen.

    En over het lang turen op de schermpjes van de betaalzuilen… Het contrast is bagger waardoor het display bij een zonnetje of licht weer nauwelijks te lezen is: dat is een kwestie van contrast verhogen en/of een afdakje of schaduwrandje, en het touchscreen is niet gevoelig genoeg en geeft het signaal vertraagd door. Beide issues zijn niet softwarematig, maar liggen aan de hardware. Zou me niets verbazen als ze de bestaande zuilen behouden en dat juist deze twee irritante issues blijven voortbestaan.

    Een verandering is niet automatisch een verbetering.

  34. Tom

    Je moet het geld voor parkeren eerst naar naar de gemeente over maken. Die schrijft het dan af als je de app gebruikt. Ik heb weinig bezoekers die met de auto komen, dus laat maar zitten. Maar de twee 90 jarigen met thuiszorg in mijn flat moeten binnenkort dus 1) zorgen dat ze altijd een positief saldo hebben bij de gemeente, 2) de app gebruiken als de thuiszorg langs komt en 3) de parkeerkosten declareren bij de zorgverlener.

  35. Uuu

    @ binnenstadsbewoner

    Knap dat je weet wat ik denk.

    En natuurlijk weet de gemeentelijke overheid dat het proces dat men nu voorstaat meer geld gaat opleveren; ook, omdat nu codes uitgewisseld worden en er dus zwart geparkeerd wordt.

  36. Geenstijl@Utrecht

    Aaa er worden weer barbecues en diverse andere zaken uitgedeeld …. aanbestedingen zijn bij de gemeente Utrecht een groot feest.

  37. Binnenstadbewoner

    @uuu: ik lees alleen maar aannames. Vooral over dat de gemeente van kwade wil is of streeft naar zoveel mogelijk winst. Dat hele straatparkeren van bezoekers levert de gemeente niet meer zoveel op. Parkeerplaatsen die op straat nog over zijn, worden voornamelijk bezet gehouden door de bewoners zelf die een parkeervergunning hebben. Voor de gemeente liggen daar de parkeerinkomsten. Die zijn nog wel behoorlijk. Bezoekers kijken wel uit om met eigen naar auto te komen en om dan ook nog eens niet in een parkeergarage maar op straat te parkeren.

    Verder kun je geen codes. o.i.d. uitwisselen. Het gaat op kenteken.

  38. Piet

    Snap niet dat hier zoveel weerstand tegen is. Je mag het gebruiken maar hoeft het niet. je kan ook je bezoek het volle pond laten betalen via de parkeermeter of een eigen app.

  39. Harry

    @Piet, de reden is denk ik vrij simpel. Bij iedere wijk waar de gemeente parkeergeld heeft ingevoerd wordt elke keer beloofd dat de kosten voor de bewoners draagelijk blijven en gasten nog steeds kunnen parkeren zonder hoge kosten. Alleen gelegenheidsparkeerders worden ontmoedigd door de hoge tarieven. Daar past dus een laagdrempelige manier van verstrekken van korting bij.

    wat de gemeente wil invoeren is bepaald niet laagdrempelig, finacieel nadelig voor bewoners, sociaal lastig en voor mensen die minder goed met een mobiel weten om te gaan onbruikbaar.

    Ondertussen groeit de gemeente qua aantallen ambtenaren als kool (+ 5,2% medewerkers in 2023, nu 5.485 ambtenaren). Kost ook allemaal (veel) geld, maar een goed plan uitwerken en invoeren is blijkbaar lastig.

  40. Elle

    The problem I see is that residents have to pay up front for their visitor’s parking under the new system – then ask for the money back. Currently, visitors can use a resident-specific code at the parking meter and the visitor pays the reduced fee.

    For those under financial pressure, how embarassing will it be to ask their visitors for the money back? Can everyone afford to pay for their visitor’s parking?

    Where is the hurdle, to establish a novel system that allows visitors to receive a resident-specific code via app? Are there not tons of systems e.g., authenticator apps that provide codes? Could it not be that residents shall specify if this is a one-time code or a recurring code for those that visit daily or regularly? I see so many positive options that would allow residents to offer reduced parking to their visitors without paying up front.

    Why should this not be possible?

  41. Jet

    Welk probleem wordt opgelost met deze app? Als bewoner heb je extra werk en gedoe – zorgen dat er saldo is, kenteken aan bezoeker vragen, aanvraag doen in app, in de gaten houden dat je niet teveel betaalt (als bezoeker eerder weggaat), maar ook niet te weinig (want anders bekeuring). En je moet als bewoner voor je bezoeker de parkeerkosten betalen. Dat is net zo gek als wanneer ik voor een bezoeker een treinkaartje zou moeten betalen.
    Stel dat ik als bewoner niet genoeg tijd heb aangegeven, voor wie is dan de parkeerboete? De verantwoordelijkheid ligt daarmee ook bij mij.
    Als het gaat om een thuiszorgmedewerker die moet parkeren: bv je ondergaat als bewoner een chemokuur, hebt ALS of een andere ziekte/aandoening/behandeling waardoor je niet actief zult zijn in een app. En je wil en kunt al helemaal niet met het Stadskantoor bellen om je BSN, het kenteken van je bezoeker en de begin- en eindtijd door te geven. Nadat je eerst een heel traject ‘belt u voor…kies dan’ hebt doorlopen. Het is wel zo makkelijk als de thuiszorgmedewerker zelf de korting via de parkeermeter kan regelen.
    Voor wie is het saldo als je als bewoner verhuist?
    Vandaag geprobeerd een account aan te maken. Helaas kwam er geen bevestigingsmail, waardoor dit nog niet is gelukt. Wat een onzinnig gedoe. En wat een onduidelijke brief van de gemeente over het gebruik van de app.

  42. T.j

    Die methode voor digibeten die de gemeente aan het ontwikkelen is werkt dus voor geen ene meter.

    Een van de kanshebbende methodes is dat mensen naar een officiele plek moeten om op te laden en dan kunnen ze inbellen om het aan te zetten. Vreselijk omslachtig.

    Utrecht, hou gewoon de bewonerskortingscode.

  43. Dirk W

    Lekker gedaan gemeente. Ik loop al vast bij het invoeren van email adres.
    DigiD inloggen gaat nog, maar daarna kan ik de bewoners korting niet aanvragen, want dat er is er al een product. nog een keer in- en uitloggen en dan staat er toch dat er een aanvraag in behandeling is.
    Daarna in de webapp emailadres activeren en dan……. niks ontvangen.

  44. Marieke

    Eén ding is duidelijk. Het is niet de eventueel wat oudere gebruiker die digitale vaardigheden mist, maar de projectmanager die dit project heeft gedraaid. Elke software is aan te passen voor een upgrade. Het is een kwestie van herkennen van het probleem en niet in verkooppraatjes van leveranciers trappen. Als dat überhaupt is gebeurt en dit niet gewoon een ordinair verdienmodel blijkt te zijn. Er zijn packagers in te huren op projectbasis die de oude software hadden kunnen ombouwen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).