Waarom zijn de roltrappen bij Utrecht Centraal zo vaak kapot? | De Utrechtse Internet Courant Waarom zijn de roltrappen bij Utrecht Centraal zo vaak kapot? | De Utrechtse Internet Courant

Waarom zijn de roltrappen bij Utrecht Centraal zo vaak kapot?

Waarom zijn de roltrappen bij Utrecht Centraal zo vaak kapot?
Archieffoto Roltrappen Jaarbeursplein: Marlot van den Berg / DUIC
Het zal je vast wel een keer zijn opgevallen als je vanaf de Jaarbeurskant naar Utrecht Centraal loopt. De roltrappen doen het niet. De NS legt aan DUIC uit hoe dit komt en hoe ze dit zoveel mogelijk willen voorkomen in de toekomst. 

Het zal je vast wel een keer zijn opgevallen als je vanaf de Jaarbeurskant naar Utrecht Centraal loopt. De roltrappen doen het niet. De NS legt aan DUIC uit hoe dit komt en hoe ze dit zoveel mogelijk willen voorkomen in de toekomst. 

“Wij vinden ook dat -ie te vaak stil staat”, zegt Hessel Koster, woordvoerder bij de NS. De voornaamste reden is het intensieve gebruik van de roltrap. Dit veroorzaakt slijtage waardoor de trap af en toe stil komt te liggen. “Andere redenen zijn dat de roltrap wordt blootgesteld aan weer en wind en dat er veel zand tussen de treden komt door het bouwterrein ernaast.”

Ook staat de roltrap af en toe stil doordat iemand op de stopknop drukt of doordat de beveiliging moet ingrijpen omdat er iets vastzit.  “Daarnaast heeft zo’n apparaat zelf ook een ingebouwde beveiliging die zo nu en dan aanslaat. Soms is het dan voldoende om te resetten maar soms is er dan sprake van een defect dat moet worden opgelost”, aldus Koster.

Hoe vaak de roltrap de laatste maanden heeft stilgestaan kan Koster niet zeggen, wel dat dit in januari langere tijd het geval was door een kapot onderdeel, waarvan een nieuwe een lange levertijd had. “Over het algemeen zijn de storingen binnen enkele uren opgelost, maar we willen ze gaan voorkomen in de toekomst. Ik wil nergens op vooruit lopen, maar ik stel mij zo voor dat we voor deze roltrappen een ander onderhoudsregime gaan instellen dan gebruikelijk.”

28 Reacties

Reageren
  1. Roderik

    Dat de rol trappen intensief gebruikt gaat worden en buiten in weer en wind staan was hopelijk toch wel van tevoren bekend bij de bouwer/Leverancier? Wat dat betreft een slecht antwoord van de NS.

  2. Martin

    Nee, deze woensdag deden ze het in ieder geval ook een tijd weer niet. Vanochtend rond 8 acht uur waren ze volgens mij allemaal buiten bedrijf. De roltrappen aan de kant van het Theater deden het beide niet en aan de kant zag ik ook mensen de roltrap aflopen. Vanmiddag omstreeks vijf uur deden de roltrappen aan de kant van het theater het ook (weer) niet. De roltrap naar beneden aan de kant van het theater werkt vaker niet dan wel als ik er gebruik van wil maken.

  3. Bert Haanstra

    Is er een manier om na de stopknop de roltrap weer aan de gang te krijgen?

  4. Hassan

    Kan DUIC de vraag van Bert nog aan de NS stellen? Indien de trappen niet te herstarten zijn verneem ik graag waarom

  5. John

    Jee. Dat was inderdaad niet te voorspellen. Dat die trappen intensief gebruikt zouden worden. En dat ze – let op, ze staan buiten, onoverdekt – blootgesteld zouden worden aan weer en wind. Wat een bureaucratisch non-antwoord, blijk gevend van totaal onvermogen van die mijnheer Koster en zijn werkgever, NS. Bahbah.

  6. Hein

    Wel goed voor je conditie

  7. U

    Gewoon de trap pakken ernaast genoeg ruimte en lekker sportief bezig zijn!

  8. Sjaak

    Ook vanochtend deden ze het wederom niet!

  9. herman

    Goede vraag, antwoord is dooddoener van de bovenste plank.

    Vooral de reactie dat de woordvoerder niet kan zeggen is veelzeggend, iedere reiziger die dagelijks van deze trap gebruik maakt weet dat dat dat ding heel veel stil staat, klein onderzoekje en je weet meer.
    Intensief gebruik is een lachertje, dat weet je van tevoren, dus hou je daar rekening mee bij vaststellen specificaties.
    Met het kapotte onderdeel wordt het pas echt lachwekkend, als je iets koopt dan leg je in het contract voorwaarden vast over bijvoorbeeld de beschikbaarheid van reserve onderdelen. het is geen roltrap van 30 jaar oud waar reserve onderdelen lastig voorhanden zijn.
    De woordvoerder maakt zich onsterfelijk belachelijk als ie zich kan voorstellen dat het onderhoudsregime aangepast moest worden. had hij daar een vraag van Duic voor nodig, kan hij dat zelf niet bedenken?

    Tenslotte de gemeente Utrecht zit er letterlijk bovenop, is er dan echt geen enkele ambtenaar die dit gesignaleerd heeft, toen hij door het raam naar buiten keek en actie heeft ondernomen?

    Wat een aanfluiting en dan je mond vol hebben over hoogwaardig OV…..

  10. Oma

    Dat onderdeel dat helemaal uit de oerwouden van Minas Tirith moest komen, zijn daar er nu 2 van besteld? Tipje van oma.

  11. Positieveling

    Het zoveelste bewijs van het slechte ontwerp van het station. En de gerenommeerde architecten en ingenieurs maar opdracht op opdracht binnen slepen. Onderdeel van architectuur is ook bedenken dat een onoverdekte roltrap niet haalbaar is, aangezien geen leverancier ze maakt, al helemaal niet voor de prijs die men er voor wilde geven, kennelijk.

    Wat hebben we, we hebben grijs-witte tegels in een land waar het nogal veel regent, dus we hebben continu bruine voetstappen en vlekken op de vloer, dit gecombineerd met het weinig geld uitgeven aan schoonmaak door NS/ProRail; en je hebt een vieze hal. Volgende: roltrappen die niet werken. Volgende: een golfplaten dak: prachtig. Verder: een gebouw dat aan de stadszijde voor het station wordt gebouwd, waardoor je het golvende dak vanuit daar al niet meer ziet. Volgende: een onderwereld op de perrons en op het busstation jaarbeurszijde waar zelfs de meest opgewekte positieveling al niet meer vrolijk van wordt. Kortom: een prutontwerp voor de hoofdprijs.

  12. Barend

    Incompetentie van de bovenste plank. Van gemeente en van Prorail/NS.

  13. TP

    Roltrappen in de open lucht in Nederland schijnen altijd een probleem te zijn. Daarom willen sommige leveranciers ze liever ook niet leveren. Het ziet er wel mooi uit zo (zeker als je het vergelijkt met de oude situatie) maar zeker in de maanden met veel regen en wind kan je veel storingen verwachten.

  14. Henk

    Roltrappen zijn in alle gevallen storingsgevoelig en buiten al helemaal. Dat is niet alleen in Utrecht zo.

    Misschien dat Herman zich kan inzetten om de problemen voor eens en altijd op te lossen, aangezien het probleem voor hem heel duidelijk is. Daar zou de wereld een klein beetje beter van worden. Ik zie graag je voortgang, hou ons op de hoogte.

    Leuk stukje over de russische metro, en hoeveel er bij komt kijken om die (wel overdekte) roltrappen aan de praat te houden. 3000 man zijn hier mee bezig, en een eigen fabriek voor onderdelen.

    http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/12/14/AR2010121406132.html?sid=ST2010121502670

    Wat je wel kan zeggen is dat ze beter overdekt hadden kunnen zijn. Persoonlijk vind ik de onoverdekte roltrappen er mooier uitzien.

  15. rob

    Leuk voor ouderen.

  16. Henny Lievers

    Ik heb geconstateerd toen de trappen open lagen dat het rond de aandrijving een roestbak was, roestende onderdelen bij een vrij nieuwe buitentrap zegt mij voldoende over de kwaliteit!

  17. joep

    Waarom moesten daar überhaupt roltrappen komen? Het is een enorm brede trap en er zijn liften voor mensen die minder goed ter been zijn. Gekkigheid. Weggegooid geld zeker als je ook nog vergeet dat we wel eens met regen te maken hebben..

  18. Bob

    Iemand zei het in de Facebook comments al:

    Die trap daarnaast is doodeng. Als de roltrap het niet doet is het druk op de trap en is er niet veel ruimte langs de armleuning. Als verwacht wordt dat de roltrap het met regelmaat niet zal doen, dan zou de NS moeten overwegen om een extra leuning (of 2) te installeren op die trap.

  19. Herman

    @Henk,

    Rare reactie, dit project wordt betaalt door onze belastingcenten en gerealiseerd ten behoeve van gebruikers.

    We mogen er dan toch wel vanuit gaan dat dit zorgvuldig gaat en dat er nagedacht is over zaken als onderhoud, bedrijfszekerheid en omgevingsfactoren?

  20. Henk

    @Herman

    De keuze is tussen geen roltrap en iets wat regelmatig kuren heeft. Er is geen tussenweg. Rotrappen, waar ter wereld dan ook, hebben kuren. Daarnaast is er de lift.

    Als jij een systeem hebt dat het altijd doet, heb je goud in handen. Ik zou zeggen, maak de wereld blij met je vinding.

  21. Gerrit

    Veel stuifzand door de vele bouwputten is een excuus, de overige argumenten niet.
    Tot de tijd dat zand geen grote rol meer speelt, zullen de onderhoudsintervallen intensief moeten zijn.
    De vaste trap nemen is beter, ik doe dat graag.
    Maar velen kunnen dat niet en velen zijn moe als ze de hele dag over een beurs hebben gelopen.
    De trappen zijn ook behoorlijk hoog.

  22. isabelle

    Ach…what’s new? Treinen, roltrappen: bij de NS doet niets het echt goed…. 🙂

  23. Kees Truijens

    22 Jaar lang heb ik geforenst met de NS. Het is nooit anders geweest dan dat de roltrappen van de NS, toen nog alle overdekt, véél, véél vaker defect waren dan die van Corio. Het verschil tussen een monopolist en een bedrijf waar klanten alternatieven hebben als ze het niet bevalt?

  24. Daan

    Iedereen die hier zo ontdaan van is en er als de kippen bij is om hier wel lekker over te gaan zeiken: ik word echt treurig van jullie. Echt. Wat is er mis met iedereen? Het gaat om een roltrap die vaak defect is, wat inderdaad soms lastig en vervelend is, maar dat vinden de NS en de heer Koster vast ook hoor! Ze doen dit niet om jullie allemaal te pesten. Wat een treurnis, wat een negativiteit om een roltrap die het regelmatig niet doet. Een roltrap. En niet aankomen met dat ‘mensen die slecht ter been zijn wel anders praten’, want ik durf de aanname aan dat weinigen van jullie in deze categorie vallen. Bovendien is er ook gewoon een lift. Ongelofelijk dit..

  25. Martin

    Vanochtend deden beide roltrappen bij het theater het weer niet.

  26. Daantjedaantje

    @ Daan

    Wat een gebagatelliseer weer. Daar zijn de mensen nu net een beetje klaar mee.

    Mensen zijn zo negatief, omdat ze een stationsgebied krijgen, waar vele miljoenen van hun belastingcenten in zitten en wat door een stel incompetente prutsers er doorheen gedramd is om er zelf beter van te worden. Je mag toch op zijn minst een gedegen ontwerp verwachten, waarvan de roltrap een onderdeel is. Geen Utrechter die zat te wachten op massale trappartijen in het stationsgebied. Ze zijn er wel gekomen, waardoor er weer roltrappen nodig zijn, die willens en wetens geplaatst zijn, terwijl dat in die buiten omstandigheden niet kan. Logisch dat mensen een heel klein beetje pissed zijn toch?

  27. Ohohdaandaan

    Ach Daan toch. Het is natuurlijk doodnormaal dat splinternieuwe roltrappen regelmatig stilstaan. En het is natuurlijk niet abnormaal, of zeg maar idioot, dat zo’n mijnheer van de Spoorwegen dat dan rechtlult. Natuurlijk joh, waar zeikt idereen over.
    Joh, als die Spoorwegen dat zo vervelend vinden als jij denkt doen ze er wat aan. En hadden ze er wat aan gedaan. Beter ontwerp, betere materialen, maar ja, kost wat he…

  28. Rob H. Bekker

    Het valt me op dat geen een poltieke partij hier iets over in zijn verkiezingsprogramma heeft opgenomen. Mogelijk is het een belangarm onderwerp dat een overbodige roltrap buiten werking is ….

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).