De Amsterdamsestraatweg, een van de drukste straten van Utrecht, wordt heringericht. De verkeersveiligheid wordt verbeterd en er komt meer groen. Ook wordt een groot gedeelte van de riolering vervangen. Eind juni gaan de voorbereidende werkzaamheden van start. De straat is vanaf 14 juli nog maar in één richting open. Dit zal wel voor de nodige verkeershinder zorgen.
De Amsterdamsestraatweg wordt opnieuw ingericht. De verkeersveiligheid voor fiets- en voetgangers wordt verbeterd. Daarnaast wordt de straat groener gemaakt en wordt het riool vervangen. Op deze manier wil de gemeente van de straat een plek maken waar het prettig wonen, wandelen en winkelen is. Voor deze herinrichting moeten 107 bomen het veld ruimen.
Werkzaamheden
De voorbereidende werkzaamheden starten op maandag 24 juni. De straat is dan nog in twee richtingen open. Er komt een tijdelijke rijstrook op een deel van de parkeerplekken. Verschillende zijstraten zullen dan om en om één of meerdere dagen worden afgesloten.
Vanaf zondag 14 juli wordt het autoverkeer omgeleid in één richting. Autoverkeer richting Maarssen/Zuilen wordt omgeleid via de Oudenoord. Stad-in verkeer, in de richting van Weerdsingel, blijft mogelijk. Ook moet de Amsterdamsestraatweg een paar keer volledig dicht voor autoverkeer. Voor fietsers en voetgangers blijft de Amsterdamsestraatweg in twee richtingen open. Woningen, winkels, horeca en bedrijven blijven gedurende de werkzaamheden bereikbaar.
Vanwege de omvang van de werkzaamheden en de beperkte ruimte op de Amsterdamsestraatweg, is verkeershinder niet te voorkomen volgens de gemeente. “We zijn al lang bezig met de plannen voor de Amsterdamsestraatweg. Nu gaan de werkzaamheden écht beginnen. En die zijn omvangrijk. We begrijpen heel goed dat de impact groot is voor mensen die aan de Amsterdamsestraatweg wonen, er hun winkel hebben of er dagelijks doorheen rijden. Dat is natuurlijk heel vervelend. Tegelijkertijd willen we de Amsterdamsestraatweg veilig en levendig houden, en dat betekent dat er af en toe groot onderhoud moet plaatsvinden”, zegt wethouder Dennis de Vries.
De werkzaamheden worden vanaf de Marnixlaan en Weerdsingel naar het midden toe uitgevoerd. De aannemer start met de uitvoering van de herinrichting in de gebieden tussen de Weerdsingel en de Otterstraat en tussen de Marnixlaan en de Acaciastraat.
Zomer 2025
Het deel van de Amsterdamsestraatweg tussen de Marnixlaan en de Acaciastraat wordt volgens de planning uiterlijk vrijdag 23 mei 2025 opengesteld in de nieuwe verkeerssituatie met tweezijdig verkeer. Het overige deel van de Amsterdamsestraatweg tussen de Acaciastraat en de Weerdsingel uiterlijk 18 juli 2025. Als alles volgens planning verloopt, zullen de werkzaamheden na de zomer van 2025 afgerond zijn.
BouwApp
Iedereen die op de hoogte wil blijven van de ontwikkelingen, kan de BouwApp downloaden. Via de bouwapp houdt de gemeente betrokkenen op de hoogte van de werkzaamheden. Daarnaast is het mogelijk om via de app vragen te stellen over de werkzaamheden.
38 Reacties
ReagerenEeuwig verbouwproject Utrecht….
Ik ben benieuwd of de Beverstraat bereikbaar blijft.
Dit is toch gewoon een prachtige ontwikkeling. Deze straat wordt zo veel meer leefbaar. Het is nu gewoon een racebaan voor Golfjes en Mercedessen met een paar stoplichten ertussen.
Ik hou mijn hart vast. Na al het klaroengeschal over de Kanaalstraat vind ik het er daar helemaal niet beter op geworden. Als fietser voel ik me er onveilig. Er is geen ruimte voor fietsers in twee richtingen en daartussen dan auto’s.
Hoog- en broodnodig. Vooral de fietspaden liggen er beroerd bij.
Als buurtbewoner ben ik blij dat de werkzaamheden eindelijk beginnen! En nog blijer als het volgend jaar af is 😉
Het vervangen van de riolering lijkt me eigenlijk het belangrijkste. Dat moet weer 100 jaar mee of zo.
@Wim
Mijn idee, ben er laatst met ware doodsverachting in de brandende zon doorheen gefietst. Dat ga ik niet nog een keer doen.
@ R
Dat is nou precies wat ik bedoel met de Kanaalstraat. Die Golfjes scheuren door de Kanaalstraat, en via een rondje JP Coenstraat, Vleutenseweg, Damstraat weer opnieuw door de Kanaalstraat. En ondertussen fietsers in twee richtingen maar zorgen dat ze niet door die gasten geschept worden.
Fijn dat het eenrichtingsverkeer wordt en dat er meer groen komt! Dat is fijner fietsen….
Maar waarom moeten er dan 107 bomen weg? Dat snap ik niet…….!
Bewoner Utrecht Zuilen
Kan alleen maar mooier worden
Wat fijn dat voetgangersverkeer nog wel in beide richtingen mogelijk blijft.
Anders zouden die via Loenen terug naar huis moeten lopen nadat ze boodschappen hadden gedaan…
Vanaf zondag 14 juli dus ook geen bussen op ee Straatweg. Gelukkig gaat er toch nooit iemand met de bus doe daar of in een van de vele zijstraten woont. Proest.
The continuing story of Lot welke aardig op weg is haar levenswerk te voltooien zo
De Kanaalstraat is te smal geworden voor alles dat er doorheen gepropt moet. Hoop niet dat dit nu ook met de ASW gebeurd.
Mooi.
Al dacht ik dat het een half jaar zou duren, ik lees nu dat het een jaar duurt. Wel top dat ze aan 2 kanten beginnen en naar het midden toe werken. Erg benieuwd naar het eindresultaat.
@Koolstra, het wordt géén eenrichtingverkeer, was het maar zo ! Het is maar tijdelijk.. Gemiste kans, heb daar jaren op gehamerd bij de gemeente, vooral als al die nieuwbouw klaar is krijg je meer autoverkeer (want het is Nederland) Handiger was als er naast de autoweg een vrije busbaan zou komen.
Oh ja, grote kans dat de 2e Daalsedijk een sluiproute gaat worden, Tenzij ze er een “knip” maken. En ja, ik heb óók een auto, en ik woon in een zijstraat, dus ik weet waarover ik het heb.
Hoop voor bewoners en gebruikers dat het goed uitpakt. Alle projecten van Lot zijn tot nu toe debacles geworden.
De genen die blij zijn fietsers maar er zijn mensen die vanuit hun werk met auto de boodschappen willen doen worden weer gestraft wij die buiten utrecht komen en toch ons winkels willen houden
Het ziet er in eerste instantie erg goed uit , m’n oude buurtje waar ik m’n jeugd heb doorgebracht , toen stond er nog ‘n tankstation bij de Olympia Bioscoop ……En ja @ Katja , die kans zit er zeker in !!! En wie herinnerd zich nog die IJswinkel op de hoek van de Egelantierstraat tegenover de Jamin ?
Voor de duidelijkheid , ik had het over de IJsvogel ….
Inderdaad een beetje als de Kanaalstraat. Klinkers ipv asfalt en meer groen verwelkom ik, het is een stuk mooier.
Maar de verkeersdrukte is niet minder geworden, het komt toch echt door gedrag: de showcultuur en mensen met een autobreinstoornis. Het is hooguit ietsje minder chaotisch, nu er niet meer dubbelgeparkeerd wordt en de auto’s wat voorspelbaarder zijn in hun beweging. Maar eigenlijk moet die straat gewoon worden afgesloten.
Heb er een hard hoofd in of de ASW dan beter gaat worden, afgezien esthetiek.
Rare vergelijking, met de Kanaalstraat. De Straatweg is totaal anders. De fietspaden zijn hier gewoon gescheiden.
Kanaalstraat kun je alleen nog maar veilig over de stoep fietsen.
Toevallig vandaag via de Kanaalstraat gefietst. Misschien had ik geluk, omdat het in de ochtend was, maar was hartstikke prettig? Echt een verademing/verbetering ten opzichte van hoe het voorheen was.
De klinkers zijn gewoon een stuk gezelliger dan het asfalt… ziet er gewoon zo veel beter uit.
Fijn dat de fietspaden en looppaden zonder drempels met elkaar worden verbonden. Top idee! Vooral met al die elektrische speedfreaks en zo. Wanneer gaan we het eerste zwaar ongeval lezen op DUIC? U kunt nu inzetten.
@ Alain
De Golfjes liggen op dat tijdstip nog te slapen.
@Rob H – precies. Volstrekt niet te vergelijken.
Anyway: ik ben superblij dat het project van start gaat – kan niet wachten tot het opgeleverd is!
Doet Lot tóch nog íets goed in haar carrière…
ASW wordt zo niet veel beter, alleen mooier. Eenrichtingsverkeer is de oplossing. Maar daar is deze gemeente met verkeerskundigen die denken dat Utrecht een dorp is bang voor.
De middag en avond is heel anders @Alain. Zeker met mooi weer.
Als buurtbewoner ben ik blij dat de werkzaamheden eindelijk beginnen! En vooral de rust die ontstaat tijdens de werkzaamheden.
“Steden zijn niet luid, automobilisten zijn luid”
Ik voorspel vertraging van het project, kostenoverschrijding. En natuurlijk totale clusterfucks die voor veel geld moet worden recht gebreid en het obligate “met de kennis van nu” en natuurlijk “de burger heeft het nog niet begrepen”.
Onze vrienden die op de dag slapen en om 3 uur wakker worden en dan hun motor en knalpijp voertuigen gaan klaar maken die worden nu badend in het zweet wakker maar moeten ze nu heen om te flaneren daar gaat de gemeente vast wel een oplossing voor want stel je voor dat er niets komt dan komen onze GroenLinks vrienden gelijk in de bres voor ze want o wee o wee daar moet zo snel mogelijk een oplossing voor komen
Mensen wij kunnen wel altijd de gemeente de schuld geven, maar steek nou eerst een de hand in eigen boezem.
Het is niet de gemeente die te hard door de straten in hun Golf of Mercedes rijdt.
Zij proberen alleen Utrecht leefbaar te maken voor de toekomst waarin er veel meer plaats moet zijn voor groen. En nee ik ben geen linkse rakker en Lot kan mij gestolen worden, maar laten wij nou eens gezamenlijk de stad beter proberen te maken en dat begint bij jezelf. Pak eens wat vaker de fiets en laat die k*t auto van je staan. Je zal zien dat je eerder op je locatie bent op de fiets dan met de auto en het is nog gezonder ook.
Verder wens ik iedereen een fijn Pinkster weekend en succes met het gal spuwen op mijn geschreven tekst ☺
En de vleutenseweg …… die is zoveel gevaarlijker,
Nee daar is geen geld voor, hoeveel ongelukken nog.
Ik wil even wat zeggen op de reactie van Frans.
Ik weet niet in welke zijstraat jij woont maar waarschijnlijk zal jij geen last hebben . .Ik woon zelf midden op de A.damsestr.weg en heb meer last van fietsters die vanaf donderdag tot zondag vanuit de stad dronken ,schreeuwend ( ook nog is glazen naar elkaar gooiend .langs fietsen dan auto”s die gassen .Zet dan hoge drempels of flitspalen in plaats van de weg smaller maken. Ondertussen hou ik elke dag om de kwartier mijn hart vast met de hoop dat een vrachtwagen van Albrt.hijn niet mijn huis gaat raken tijdens omkeren vlak voor mijn huis . .
Ja, de beste stuurlui staan zoals gewoonlijk aan wal!!
O jee, nog een verkeersader in Utrecht naar de filistijnen. De gemeente is er een kei in om de veiligheid van fietsers te verslechteren. En in dit geval ook die van voetgangers.
Het moet er allemaal leuk uitzien, maar veiligheid, ho maar. Mag ik dadelijk gaan slalommen en continu bellen om voetgangers te ontwijken. Want ja, die weten niet dat hun stoep een fietspad is geworden. Of hebben geen noodzaak om op te letten omdat er geen drempel meer is.
En zoals Champ zegt, je zal maar als voetganger een snelle elektrische fiets tegen je aankrijgen.
Het is duidelijk dat de mensen die dit bedacht hebben geen verkeersdeelnemers zijn in Utrecht. Heel triest, fietsen wordt in Utrecht steeds onaantrekkelijker.