Woensdagochtend geen bussen en trams in Utrecht door staking Woensdagochtend geen bussen en trams in Utrecht door staking

Woensdagochtend geen bussen en trams in Utrecht door staking

Woensdagochtend geen bussen en trams in Utrecht door staking
Archieffoto
Woensdagochtend leggen medewerkers van verschillende vervoerders het werk neer, ook in Utrecht. Het gaat om treinpersoneel en medewerkers van het streekvervoer. Het advies luidt om op 11 september tussen 04.00 uur en 08.00 uur niet te reizen of om gebruik te maken van ander vervoer.

Woensdagochtend leggen medewerkers van verschillende vervoerders het werk neer, ook in Utrecht. Het gaat om treinpersoneel en medewerkers van het streekvervoer. Het advies luidt om op 11 september tussen 04.00 uur en 08.00 uur niet te reizen of om gebruik te maken van ander vervoer.

Vakbonden CNV en FNV organiseren de ov-staking van woensdag, die in het streekvervoer door heel Nederland plaatsvindt. De dienstregeling van vervoerders NS, Arriva, EBS, Keolis, Qbuzz (U-OV) en Transdev (Connexxion, Hermes, Breng) wordt stilgelegd, meldt U-OV.

Ook in Utrecht wordt er dus gestaakt. Die ochtend rijden er geen bussen en trams van de Utrechtse vervoerder U-OV. “Het advies is om gebruik te maken van alternatief vervoer”, schrijft de Utrechtse vervoerder. “Vanaf 08:00 kunnen reizigers weer gebruik maken van de dienstregeling.”

Vroeger met pensioen

Net als bij de stakingen van de politie, wordt er woensdag in het ov gestaakt “omdat de vakbonden meer en betere plannen eisen van het kabinet rondom zware beroepen”, is te lezen op het ov-platform 9292.

Agenten, maar ook andere mensen met een zwaar beroep, kunnen nu nog vervroegd met pensioen. Die regeling vervalt daarentegen in 2025.

Gekoppelde berichten

20 Reacties

Reageren
  1. Sj

    Is buschauffeur of treinmachinist ook al een zwaar beroep?
    Politie snap ik nog wel, maar chauffeur…

  2. Berend

    buschauffeur is zwaar belastend, fysiek en ook mentaal, qua anders opgevoede reizigers, het halen van haltetijden en minimale plaspauzes.

  3. Klaasjan

    @Sj
    Ja, volg het nieuws.

  4. Boogschutter

    @Sj

    Ik kan me voorstellen dat je je dit afvraagt. Als je zo nu en dan in een stadsbus zit op een mooie, rustige dag en je ziet de chauffeur fluitend en soepel de bochten nemen dan kun je denken: leuk werk. En dat is het ook.
    Maar toch een paar kanttekeningen in reactie op je opmerking:

    Het langdurig moeten besturen van een bus bijvoorbeeld kan behoorlijk fysieke inspanning vereisen. Het is een structurele belasting in tal van opzichten, maar zeker ook fysiek.
    De mentale druk die het beroep met zich meebrengt, bijvoorbeeld door verantwoordelijkheid voor de veiligheid van passagiers, het omgaan met agressie, of de noodzaak om snel te reageren op onverwachte situaties vraagt wel iets meer van een chauffeur in kwestie. Het is niet zo simpel allemaal. Dit geldt zeker ook voor treinconducteurs; ze zijn verantwoordelijk voor de orde en veiligheid in de trein. Uit de berichten weten we dat dit tal van incidenten met zich mee kan brengen zoals bedreigingen, scheldpartijen, fysieke agressie. Ga maar na.
    Dan is er het punt van onregelmatige werktijden, nachtdiensten, werken onder moeilijke omstandigheden (zoals in de buitenlucht bij alle weersomstandigheden) en lange werkuren. Voor OV-chauffeurs en treinconducteurs kunnen onregelmatige diensten en nachtdiensten dus behoorlijk zwaar wegen. Net als voor politiemensen en ambulancepersoneel..

    De lengte van de periode waarin iemand dit werk moet doen voordat hij met pensioen kan, speelt ook een rol. Langdurige blootstelling aan zware omstandigheden maakt een beroep sowieso veel zwaarder.
    Op basis van deze en andere criteria werd dus vastgesteld dat OV-chauffeurs en treinconducteurs inderdaad in aanmerking kwamen om als “zwaar beroep” te worden beschouwd. Dit had directe gevolgen voor hun pensioenrechten, waaronder een lagere pensioenleeftijd / gunstigere pensioenvoorwaarden. En dit staat nu ter discussie.

    Volgens mij zijn de acties in het OV dus volkomen terecht.

  5. piet

    Utrecht heeft dubbel pech: in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag reden er geen bussen en trams op dinsdagochtend. U-OV staakt mee met NS en dus ook geen mogelijkheid om vanaf de kleinere stations (Lunetten, Zuilen, Terwijde etc.) naar/van het centrum te reizen. Wordt druk op de weg en het fietspad…

  6. Scherpschutter

    Ik stel voor dat deze buschauffeurs even een weekje van beroep wisselen met stratenmakers. Dan is het snel gedaan met dit soort ronduit bezopen en schaamteloze protestacties.

    Ga eens even gewoon weer op je achterste zitten en je werk uitvoeren zeg…

  7. S

    Is piloot ook een zwaar beroep?

  8. Pim

    @ S

    Staken de piloten ook? Haha

  9. Boogschutter

    @ Scherpschutter

    Je hebt geen idee waar je het over hebt.
    Redeneren vanuit de luie stoel.
    Over schaamteloosheid gesproken.

  10. Toine Goossens

    De regeling vervalt niet. Het kabinet wil die op dezelfde manier voortzetten. Dat houdt in dat zij tot het moment dat de AOW ingaat exact dat bedrag per maand krijgen uitbetaald.

    Meer mag het kabinet niet doen. Alles boven de AOW is pensioen. Daar gaan de vakbonden zelf, ism met de werkgevers, over. Onzin staking.

  11. Klaasjan

    @Scherpschutter
    Ik stel voor dat buschauffeurs en stratenmakers eens een weekje van werk wisselen met bureauridders.

  12. Oranje mannetje

    Staken! Zwaar beroep! stratenmaker dat is pas zwaar hoor je ons zeuren . Wij krijgen gewoon nieuwe knieën op onze 50ste.

  13. Straote maoket

    Zullen we ruilen jij een weekje straatje leggen gaan wij wel languit leggen achter het stuur .

  14. Nina

    Feitelijk is elk beroep zwaar en lastig uitvoerbaar tot 67-68 jaar. Is het niet fysiek, dan wel mentaal (of allebei).

    Ieder mens is anders qua gesteldheid.

    Verder moet je nog maar een baan zien te krijgen als 55- of 60-plusser om pensioen te kunnen (op)sparen, als je je baan hebt verloren.

    Iedereen zou met 65 jaar met pensioen moeten kùnnen gaan. Wie wil, werkt door en spaart voor een hoger pensioen dat later ingaat.

    Je hoort ook nog weleens dat iemand een paar maanden na pensionering plots overlijdt of ernstig ziek blijkt te zijn.

  15. Scherpschutter

    @Boogschutter 18:16

    Neem me niet kwalijk. Ik heb kennelijk nooit gerealiseerd dat koffie drinken terwijl op je gat zit in een zachte ergonomische fauteille met climate control en stuurbekrachtiging zo’n enorme aanslag op de gezondheid is, terwijl je tussendoor de mensen die je voertuig betreden begroet met een knikje terwijl ze geautomatiseerd inchecken.

    Man man man…Hou nou toch op met die nonsens.

  16. David

    @Boogschutter, goed betoog, want zo is het!

  17. David

    @Scherpschutter, je stelt je, zoals gebruikelijk hier, weer wereldvreemd op. Weet jij wat dubbel!! onregelmatige diensten betekent voor je lichaam en tevens voor je sociale leven? Nee, dat weet jij niet! Dus niet meer zo ondoordacht reageren.

  18. Klaasjan

    @Scherpschutter
    Als ik het me goed herinner, hebt u een hekel aan het OV en ziet u het OV nooit van binnen. Het is de vraag of u dan wel recht van spreken hebt.
    Legt u ook even uit wat een fauteille is?

  19. Scherpschutter

    @Klaasjan 14:41

    Want alleen mensen die een buschauffeur wel eens op hun reet hebben zien zitten kunnen erover oordelen…? Ik stel voor dat u even ter zake komt en een zinnig punt te berde brengt.

  20. Klaasjan

    @Scherpschutter
    Dezelfde vraag stel ik aan u, ter zake komen. U hebt geen idee wat mensen met zware beroepen te verduren krijgen. En ja, buschauffeur zijn is echt ook niet mis.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).