Wolfgang Spier over plannen Mobiliteitsalliantie: ‘Meer lightrail is niet de oplossing’ | De Utrechtse Internet Courant Wolfgang Spier over plannen Mobiliteitsalliantie: ‘Meer lightrail is niet de oplossing’ | De Utrechtse Internet Courant

Wolfgang Spier over plannen Mobiliteitsalliantie: ‘Meer lightrail is niet de oplossing’

Wolfgang Spier over plannen Mobiliteitsalliantie: ‘Meer lightrail is niet de oplossing’
Testtram van de Uithoflijn. Foto: Lucca Haans
Mobiliteit in Utrecht, het blijft een onderwerp dat de gemoederen bezighoudt. Vooral door de sterke groei die de stad de komende jaren moet maken, wordt er op allerlei vlakken meegedacht over het verbeteren van de vervoersnetwerken in stad en regio. De Mobiliteitsalliantie, bestaande uit zo’n 25 verkeers- en vervoersorganisaties, deed deze week een duit in het zakje. In het rapport wordt bijvoorbeeld gesproken over (wederom) een station bij de Koningsweg en een ondergrondse tramtunnel tot voorbij de Neude.

Mobiliteit in Utrecht, het blijft een onderwerp dat de gemoederen bezighoudt. Vooral door de sterke groei die de stad de komende jaren moet maken, wordt er op allerlei vlakken meegedacht over het verbeteren van de vervoersnetwerken in stad en regio. De Mobiliteitsalliantie, bestaande uit zo’n 25 verkeers- en vervoersorganisaties, deed deze week een duit in het zakje. In het rapport wordt bijvoorbeeld gesproken over (wederom) een station bij de Koningsweg en een ondergrondse tramtunnel tot voorbij de Neude.

De gemeente Utrecht is het eens met de noodzaak van de maatregelen. De richting die wordt benadrukt in de plannen van de alliantie (nadruk op fiets, lopen en openbaar vervoer in de stad en knooppunten in en rond de stad waar kan worden overgestapt op verschillende vervoersmiddelen) worden onderschreven door de gemeente.

“De alliantie noemt een aantal concrete projecten in de regio Utrecht. Station Koningsweg en hoogwaardig openbaar vervoer tussen Lunetten en Utrecht Science Park passen in het Utrechtse concept”, aldus woordvoerder Matthijs Keuning van de gemeente Utrecht.

Maar er zijn de afgelopen jaren wel meer plannen geweest. Zo is er gesproken over een tweede Uithoflijn (door het centrum), station Koningsweg, een nieuw station aan de A12 tussen knooppunt Oudenrijn en Lunetten en wordt er al sinds begin tachtiger jaren voorzichtig gesproken over een bustunnel onder de binnenstad.

Lightrail

Oud-raadslid van Leefbaar Utrecht en deskundige op het gebied van mobiliteit, Wolfgang Spier heeft de plannen gelezen. Hoewel ook hij vindt dat er iets moet gebeuren, heeft hij wel andere ideeën.

‘De reistijd met lightrail is alleen maar korter voor mensen die in de buurt van een opstapplek wonen’

Er zou meer lightrail (metro of sneltram) moeten komen volgens de alliantie. Dat geldt echter niet alleen voor Utrecht, maar ook voor bijvoorbeeld Amsterdam en Rotterdam. Ook wethouder Lot van Hooijdonk sprak daar eerder bij DUIC al eens over.

Dat zal volgens Spier echter leiden tot meer autogebruik en minder openbaar vervoer. “Omdat het niet voldoet aan twee van de belangrijkste keuzefactoren voor een vervoermiddel: de reistijd en een prijskaartje”, vertelt Spier. “De reistijd met lightrail is namelijk alleen maar korter voor mensen die in de buurt van een opstapplek wonen. De meeste mensen wonen niet vlakbij een lightrailhalte en zijn langer onderweg omdat de reistijd begint bij de huisdeur en niet bij de metrodeur. Daarnaast is aanleg van tram en metro extreem duur. Dus krijg je automatisch prijzige prijskaartjes.”

Uithoflijn

Dit recept voor de mobiliteitsverbeteringen is volgens Spier niet goed. Op een paar dagen na is het dertig jaar geleden dat werd besloten om de Uithoflijn aan te leggen (Spier schreef er een achtergrondverhaal voor universiteitsmagazine DUB voor). Hij is echter kritisch geweest op de aanleg van deze tramlijn.

“In het verleden is ontzettend veel geld uitgegeven aan lightrail of autowegen, maar veel minder aan de gewone spoorwegen en busvervoer. Er zijn meerdere buslijnen opgeheven, waardoor het tussen station Centraal en de Uithof nu zo druk is dat – ja inderdaad – een tram nodig is”, legt Spier uit.

Het satellietmodel

Maar wat dan wel? In 1998 sprak Spier al voor verbetering van het openbaar vervoer in Utrecht. Het satellietmodel met het afbuigen van reizigersstromen aan de stadsranden, kruisingsvrije ov-banen, busroutes over bestaande spoordijken én een ondiepe ov-tunnel door de binnenstad.

De inspiratie voor een ondiepe openbaar-vervoertunnel kwam van de allereerste metrolijn op het Europese vasteland in Boedapest. Spier: “Die is zo ontzettend simpel. Er is een sleuf gegraven met twee wanden en een vloer. Dat is zo’n drie meter diep en daarbovenop een betondak die tegelijk de bestrating is. Een baan waar je flink kan doorrijden, ongehinderd door auto’s fietsers of voetgangers. En die grotendeels boven de grondwaterstand blijft. Vanaf de stoep een korte trap naar beneden en je staat op de halte.”

In Utrecht is zo’n baan nog steeds mogelijk, denkt Spier. “De route vanaf de Lange Viestraat naar de Uithof is met 25.000 euro per strekkende meter volgens mij de duurste busbaan van de wereld. In 1998 begonnen ze met het aanleggen van die route. Het is zo duur omdat er een betonnen tramfundering kwam, waardoor de route moest worden uitgegraven. De ruimte eronder is daarmee wel vrij van kabels en leidingen. Dit is een voordeel dat nu gebruikt kan worden. Het zal dus relatief niet al te duur zijn om daar een verdiepte route aan te leggen, waar heel veel mensen iets aan hebben.”

Bovenop de tunnel zou een ‘deksel’ moeten komen. Dat zou de bestrating vormen voor een fietspad. Wel moet er rekening worden gehouden met een extra uitdaging onder de Drift en Oudegracht door.

(tekst loopt verder onder foto)

Een tunnel van het Utrechtse Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-netwerk. Van zuid naar het centrum

Bussen

Spier vervolgt dat de tunnel echter geen metrolijn moet worden. “Of het een hoovercraft of een bus wordt, maakt niet uit. Aan beide zijden van de tunnel moeten de voertuigen alle kanten uit kunnen waaieren. Een metro of tram kan maar één kant uit, dus dat is te beperkt. Mensen uit Vianen of Wijk bij Duurstede willen ook naar de schouwburg en die kan je met bussen wel bedienen. Komt er een tram of metro, dan moeten ze overstappen. Mensen vinden dat niet fijn en het kost extra reistijd.

In de plannen van de Mobiliteitsalliantie worden een aantal andere projecten concreet benoemd. Zoals een snelle buslijn van Breda naar Utrecht. Een heel goed idee, vindt Spier. Bussen zijn bijna net zo snel als treinen mits er een filevrije baan op de snelweg is. Als een spoorlijn niet haalbaar is, dan is dit een goede optie. Dit is in ieder geval een stuk goedkoper dan het aanleggen van een spoorlijn.

“Alleen moeten al die bussen wel stoppen op station Utrecht Centraal. En daar moet gewoekerd worden met de ruimte, want de vervoerkundigen besloten om de beschikbare ruimte voor OV te verkleinen en het station vol te bouwen met kantoren en woonblokken. Nu zeggen ze: ’Help, het station is te klein’. Diezelfde vervoerkundigen komen nu met plannen die hinkelen op tegenstrijdige gedachten: bundelen en spreiden.”

Spier vervolgt: “Aan de ene kant willen ze grote vervoersstromen bundelen, want men wil nog meer lightrail (sneltram of metro) aanleggen. Dan zijn dus grote aantallen passagiers nodig. Aan de andere kant wil men vervoersstromen spreiden, want men wil ook zogeheten ‘hubs’ (overstapstations, red.) aanleggen aan de randen van steden. Dit zorgt er echter voor dat de grote vervoersstromen juist opgeknipt worden. Het is niet voor niets dat Utrecht tegen tienduizenden Uithof forenzen zegt: ‘Willen jullie naar de Uithof? Kom dan eerst allemaal naar Centraal, dan brengen we jullie van daar allemaal naar de Uithof’. Station Koningsweg zat ooit in het plan Randstadspoor maar werd eruit gehaald om die tramlijn mogelijk te maken. Net zoals snelwegbussen die vanuit andere gemeenten rechtstreeks naar de Uithof reden ook moesten verdwijnen.”

Station aan de rand

Een bus- en treinstation aan de rand van de stad. Eind vorige eeuw werd er al over gesproken. Een dubbelstation Lunetten-Koningsweg op de plek waar de treinen uit Den Bosch, Tiel, Rhenen en Arnhem de stad binnenrijden en ook bussen vanuit Wijk bij Duurstede, Vianen, Nieuwegein komen en waar de trams van de Uithoflijn straks gaan rijden. “Als we al die mensen de kans geven om over te stappen, als ze dat willen, dan komen velen niet eens de stad meer in. Ze leggen minder kilometers af”, vertelt Spier.

De plannen voor het verbeteren voor het mobiliteitsnetwerk door een extra station aan de rand staat in ieder geval weer wat prominenter op de agenda. Zegt ook Matthijs Keuning: “We werken aan een netwerk dat reizigersstromen aan de rand van de stad opvangt en deze zo snel en betrouwbaar mogelijk op haar plek in de stad brengt; een netwerk als een ‘wiel met spaken’.”

De gemeente en andere overheden en partijen aangesloten bij de mobiliteitsalliantie zoeken daarover samenwerking. Na de zomer is de verwachting dat er meer te melden is over de gesprekken.

Gekoppelde berichten

25 Reacties

Reageren
  1. Wim Barmentloo

    Op zich weinig tegen in te brengen. echter er ligt aan de oostkant van de stad een uitstekende infrastructuur welke nu voor bijna de helft omgeturnd is in een lange hondenuitlaatlint; “de Oosterspoorbaan”. Deze spoorlijn had simpel uitgebreid kunnen worden in vrijwel alle richtingen. Maar nee hoor het moest een speelplaats worden inmiddels voornamelijk voor hondenbezitters. ook ProRail zal met een schuldig geweten zitten want zij hadden geen zin in het maken van moeilijke bogen in de infrastructuur. Dat je nu voor nog meer en hogere kosten komt te staan behoort tot de zwijgcultuur.

  2. wollie

    de oosterspoorbaan kan niet intensief bereden worden, helemaal niet in de spits vanwege de diverse gelijkvloerse kruisingen in de stad.

  3. Utrechter

    Wat een slecht onderbouwd onsamenhangend verhaal van deze meneer Spier.

    De huidige Uithoflijn is bedoeld de stroom van het CS naar de Uithof te faciliteren. Dit is met name forensenverkeer.
    Vervolgens dient er een oplossing gevonden te worden voor het toenemende verkeer door de stad van de inwoners van de stad. Daarvoor zou de geboorde tunnelvariant een goede oplossing (vooral voor het West-Oost verkeer (en terug) kunnen zijn.

    Lijkt me handig als dhr. Spier daar eerst een onderscheid in maakt.

  4. Utrechter

    Lijkt me handig om niet zo’n platform te geven aan iemand ‘specialist’ is maar eigenlijk een bouwkundig ingenieur is en niet bijvoorbeeld een vervoerseconoom.

  5. Scherpschutter

    Ja. Je zou natuurlijk ook gewoon veel meer…autowegen kunnen aanleggen! Zodat we straks ook ergens overheen kunnen rijden met onze elektrische voitures en tegelijk in de tussentijd een uitstekende en voordelige oplosaing hebben. Wegen aanleggen is relatief goedkoop.

    Een ondergrondse tunnel aanleggen. In Utrecht. Met dit bestuur. Dan kun je je opmaken voor een wereldrecordprijs per m2 die vermoedelijk in geen decennia gebroken zal worden…

  6. Piet

    Geeft aan automatisch prijzige kaartjes. Waarom is in de rest van de wereld een ritje met de metro zo goedkoop? Zeker ten opzichte van een auto. De kilometer kostprijs van een auto is meer dan alleen de benzine/diesel waar de meeste mensen rekening mee houden.

  7. JdV

    Om een amerikaanse president uit de vorige eeuw te citeren: The Government is not the solution for our problems. The government IS the problem.
    De gemeente is niet in staat een simpele tramlijn naar de Uithof op tijd en binnen budget op te leveren. Begin dan in godsnaam niet met een project wat vele malen complexer en duurder is.
    De infrastructuur in NL is veel te belangrijk om aan incompetente gemeente ambtenaren over te laten. Geef het maar aan RWS, die hebben nog het meeste verstand van grote en complexe infra werken.

  8. Massegast

    Inderdaad lijkt een combinatie van spoorwegen en bus me veel beter. In de jaren 80 had er via Nieuwegein een spoorlijn tussen Utrecht en Breda moeten worden aangelegd en geen tramlijn. Gecombineerd met fijnmazig lokaal busvervoer. Aan de oostkant van Utrecht had de spoorlijn naar Driebergen moeten worden verdubbeld via de Uithof en Zeist-Zuid. Wederom gecombineerd met busvervoer en P&R. Over 15 jaar hebben de trams niet genoeg capaciteit en zullen die spoorlijnen er alsnog komen, is mijn voorspelling. Zo niet, dan volgt ongetwijfeld een tram door de binnenstad, waarbij die binnenstad verkracht achterblijft. Gelukkig ben ik er tegen die tijd niet meer, want dan is ‘mijn Utrecht’ voorgoed voorbij.

  9. JdV

    @piet. In tegenstelling tot OV is de auto meer dan kostendekkend. OV daarentegen zou zonder zware subsidies onbetaalbaar zijn.

  10. wollie

    kan elon muskus niet een oost-westtunnel komen graven? Net na Woerden erin, net voor Zeist er weer uit en vice versa.

  11. Ramon

    In Rennes , Frankrijk ( 300k inwoners) gaat volgend jaar een nieuwe lijn open van 13km. Waarvan 8.6 km geboord. 2,5 km open tunnel en de rest bovengronds. De lijn heeft 15 stations. Bouw heeft 6 jaar geduurd en kosten 1.1 miljard ( waarvan 300 miljoen van de EU) 13 km is vergelijkbaar met buslijn 28 in Utrecht. Als je dit toepast op lijn 28 van LR naar de Uithof en past het trace iets van LR naar CS ( via MWK-zone) dan heb je een perfecte Oost/west verbinding.
    Stuk van Kanaaleiland naar de Uithof ligt dan ondergronds. Mooie hub op de Uithof voor de Buslijnen uit de omgeving en elke 3 minuten een metro .

    Bij de stations zal een nieuwe dynamiek ontstaan met oplevende woningbouw , werkgelegenheid en voorzieningen. ( zie je nu in Amsterdam rond de stations Noors/zuidlijn ook gebeuren . Geeft ook meer kansen voor de MWK zone , Beurskwartier en Rijnsweerd. Win / win wat mij betreft

  12. Ties

    Het wordt eens tijd voor een metro. Zelfs een Duitse stad als Bielefeld heeft er een (evenveel inwoners als Utrecht).
    En is hier de ondergrond niet veel makkelijker te doorboren dan in Amsterdam?

  13. Frits

    Als het opstappunt van de lightrail ligt bij een treinstation is dat argument dat het langer zou duren natuurlijk minder sterk. En als lightrail te duur is, treininfra is het duurste van allemaal. Tenzij je gaat praten over tunnels, dan is elke modaliteit 10x duurder.
    Ideetje: geef de busmarkt vrij en laat ondernemers zomaar een buslijn beginnen waar ze geld in zien. Als de vraag groot is, zou er toch aanbod moeten ontstaan van kleine directe buslijntjes.

  14. Utrechter2

    @Utrechter: De Uithof is zo druk dat zowel radiale als tranversale lijnen een kans te hebben. Eén beleidspunt zie je wel terugkomen: het focussen en vooral concentreren van reizigers op de vervoersassen met dikke reizigersstromen. Of het nu in Amstelveen was of in Nieuwegein (denk aan de sneltrams in beide gemeenten). En nu gaat men dit ook steeds meer met buscorridors doen zoals de provincie Utrecht komend jaar: veel bussen op de drukke vervoersassen, daarbuiten worden lijnen afgeslankt en wordt het steeds vaker gedwongen overstappen. De redenatie erachter is dat de kwaliteit op de veel gevraagde verbindingen toeneemt. Wolfgang Spier stelt hierbij terecht de vraag of je hiermee wel nieuwe automobilisten uit de auto lokt of alleen maar de reistijd voor bestaande OV-reizigers (door frequentieverhoging) en comfort (langere bussen, trams) verbeterd. In de Randstad wordt verkeerd beleid niet zo snel afgestraft met reizigersafname omdat er ergens altijd wel bevolkingsgroei is.

  15. Frits2

    @JDV,
    De auto meer dan kostendekkend? Dat is de grap van de eeuw. De auto is zwaar gesubsidieerd en autorijden zou onbetaalbaar zijn als er een kostendekkende prijs gevraagd zou worden voor gebruik van de wegen en parkeervoorzieningen.

  16. Frits2

    @Frits,
    De busmarkt vrijgeven is een slecht plan. Je krijgt dan ondernemers die de krenten uit de pap gaan vissen en alleen op de lucratieve lijnen op lucratieve rijden gaan rijden. Dat betekent dat de gemeenschap uiteindelijk meer moet betalen voor het in stand houden van het overgrote deel van de lijnen, die verlieslatend zijn.

    Overigens rijden er 23 buslijnen naar de Uithof waarvan slechts 2 van en naar Utrecht Centraal, dus wat Spier allemaal loopt te bazelen weet ik niet

  17. Joop

    Meneer Spier denkt het weer beter te weten….
    In alle grote steden in Europa zijn er lightrail netwerken, trams en metro’s om de grote aantallen reizigers te kunnen vervoeren in al die plaatsen kwamen deskundigen ooit tot de conclusie dat dat nodig was, maar in Utrecht hebben we de deskundige Spier ….
    Lachwekkend natuurlijk.
    Natuurlijk is het hard nodig in Utrecht om meer lightrail aan te leggen, en liefst ook een ondergrondse oost-west verbinding.
    Dat argument betreft de reistijd geldt voor elke vorm van OV, ook bij een bus of trein moet je eerst naar de halte of station, niet alleen bij een tram.
    Het OV netwerk moet ook fijnmaziger in Utrecht, sommige plaatsen zijn niet goed bereikbaar, trams of een metro voor drukke lijnen, en goed aansluitende buslijnen waarmee de hele stad/regio gedekt is.

  18. Fred

    Utrecht moet aan de metro. Het kan niet anders. Onze stad groeit veel te hard.

  19. Swyx

    Vroeg of laat zal een spoorlijn Almere – Utrecht Science Park – Breda er toch wel komen. Helaas realiseren we dat altijd pas te laat.

  20. Mikel

    Uithof wordt 85% gebruikt door studenten die in de stad wonen of ergens anders omdat er geen woonruimte is. En niemand komt op het idee om de Uithof helemaal vol te bouwen met studentenflats. Dan doe hè gelijk wat aan de woningnood.

  21. Coenraad V

    Precies wat Joop zegt eigenlijk.
    Als in vrijwel alle steden van dergelijke omvang (en groter) lightrail, tram en/of metro verbindingen worden aangelegd op drukke lijnen, gaan wij in Utrecht dan opnieuw het wiel uitvinden en het helemaal anders doen ?
    Utrecht moet toch geen “Gekke Henkie” worden, de stad en haar inwoners verdienen een serieus goed OV-netwerk tenslotte.
    Ik denk wel de grootste prioriteit nu, zeker gezien de groei van de stad.
    Straks hebben we allemaal nieuwe wijken zonder goede aansluiting als die huizen eerder zijn opgeleverd dan de tramlijn in die buurt.
    Je kunt het niet allemaal oplossen met nog meer buslijnen, die hebben gewoon te weinig capaciteit, en de wegen zijn te druk.
    Ondergronds is het mooiste, je bent niet afhankelijk van het wegenplan/route, de capaciteit van de wegen, en het gaat onafhankelijk van het andere verkeer, dus sneller en efficiënter.
    Dus ook niet weer eerst miljoenen verspillen door allerlei onderzoekjes uit te voeren naar of het wel nodig is, we hoeven het wiel niet elke keer weer uit te vinden, het is gewoon nodig, dus zo snel mogelijk beginnen.

  22. Pauline

    Lightrail zoals dat in Duitsland wordt toegepast om de stad met de omgeving te verbinden is een groot goed. Scheelt veel autoverkeer, minder file en ongelukken en houdt de lucht schoon. Zie bijvoorbeeld omgeving Heidelberg Mannheim. Onze oosterburen zijn al vele jaren proactiever daarin.

  23. roland

    “In het verleden is heel geld aan light rail uitgegeven en veel minder aan gewone spoorlijnen” beweert deze deskundigen.
    Blijkbaar geen kennis, immers hoeveel is niet uitgegeven aan Betuwelijn, HSL, tussen Zwolle – Lelystad – Almere, de spoorverdubbelingen bij Utrecht, spoortunnels en zo verder, dus voor “gewone spoorlijnen”

  24. Utrechter2

    Om een voorbeeld toe te voegen: de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. Ook daar wordt extra overstaps ingevoerd om de metro tot een succes te krijgen.

  25. Peter

    Spier heeft volstrekt gelijk. Het is een afweging tussen kosten en deur-tot-deur-reistijd.
    Als student heb ik jaren moeten reizen tussen Vianen-West en De Uithof. Totale reistijd : 1,5 uur. Met de auto was/is dat amper 20 minuten!
    En natuurlijk een extra-duur busabonnement, want reizen via Utrecht-CS betekende extra zones. Niks snelbus A27.
    En die zgn. ‘stervensdrukke bussen naar en van de Uithof’? Dat was alleen in de spitsuurtjes, ‘s ochtends, begin en einde middag. Daarbuiten had je vrije plaatskeuze.

    Utrecht en regio-gemeenten zijn al die jaren alleen maar bezig geweest met dure prestige-oplossingen, op kosten van de belastingbetaler en zónder de gebruiker iets te vragen.
    Lees de studies van prof. Bent Flyvbjerg over dit soort faalprojecten.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).