Zo ziet de centrumzijde van het Stationsgebied eruit in 2020 | De Utrechtse Internet Courant Zo ziet de centrumzijde van het Stationsgebied eruit in 2020 | De Utrechtse Internet Courant

Zo ziet de centrumzijde van het Stationsgebied eruit in 2020

Zo ziet de centrumzijde van het Stationsgebied eruit in 2020
Beeld: CU2030
Ondanks dat het nieuwe Centraal Station is geopend, zijn de werkzaamheden in het Stationsgebied nog niet voorbij. De komende drie jaar gaat er nog flink verbouwd worden in het centrum van Utrecht, maar dan is het zo goed als voorbij. Projectorganisatie CU2030 maakte een infographic waarin duidelijk wordt hoe het gebied aan de centrumkant er in 2020 uit komt te zien. 

Ondanks dat het nieuwe Centraal Station is geopend, zijn de werkzaamheden in het Stationsgebied nog niet voorbij. De komende drie jaar gaat er nog flink verbouwd worden in het centrum van Utrecht, maar dan is het zo goed als voorbij. Projectorganisatie CU2030 maakte een infographic waarin duidelijk wordt hoe het gebied aan de centrumkant er in 2020 uit komt te zien. 

Op de plattegrond zie je onder andere wanneer de verschillende projecten in het Stationsgebied afgerond worden. Eerder zijn er ook al artist impressions afgegeven van de werkzaamheden. Bekijk ze hieronder.

het-platform-richting-stationsplein-1
Het Platform
Hoog Catharijne Vredenburg
Hoog Catharijne Vredenburg
Hoog Catharijne Catharijnesingel
Hoog Catharijne Catharijnesingel
Toekomstbeeld van het vernieuwde V&D-pand aan de Rijnkade. Beeld: IEF Capital/BouwfondsIM (opdrachtgever) en Jan Bakersarchitecten BV. (architect).
Toekomstbeeld van het vernieuwde V&D-pand aan de Rijnkade. Beeld: IEF Capital/BouwfondsIM (opdrachtgever) en Jan Bakersarchitecten BV. (architect).
Het toekomstige Noordgebouw
Het toekomstige Noordgebouw
Het Stationsplein
Het Stationsplein / Paviljoen
Tekening Hoog Catharijne Smakkelaarsveld met opgehoogd plinten
Tekening Hoog Catharijne Smakkelaarsveld met opgehoogde plinten

Eerder is er al een infographic vrijgegeven van de toekomst voor de andere kant van het Stationsgebied aan de zijde van de Jaarbeurs. Dit deel is waarschijnlijk pas in 2023 afgerond.

infographic stationsgebied 2023

33 Reacties

Reageren
  1. waldorff

    Hallo plebs, kijkt u nog even naar de flyer van het referendum van 15 mei 2002 waarin u voor de schijn mocht stemmen?:
    http://www.cu2030.nl/images/2015-04/referendumkrant.pdf\

    59% stemde voor de ‘groene’ , authentieke versie met veel woningen en weinig hoogbouw in het centrum. Hoe veel bewijs wil je hebben dat je door de (Utrechtse)politiek wordt voorgelogen????

  2. Jan-Kees Verschuure

    Let in het bovenste plaatje op het Rijnkadegebouw, een nog te ontwikkelen voorzetgebouw op gemeentegrond waarvan de bouw niet onmogelijk wordt gemaakt. Het in visueel en ruimtelijk opzicht hoopgevende plan voor een herontwikkeling van de V&D met entree aan de Rijnkade is m.i. niet gebaat bij zo’n nieuwe muur langs het water,

  3. Rob H.

    waldorff 9/12/2016 – 12:50

    Ik vind bovenstaand toekomstbeeld verrassend veel lijken op visie A, de “groene” variant…

  4. Zo is het toevallig ook nog eens een keer

    Dan even over het Noordgebouw. Dit gebouw gaat in de eerste plaats al het zonlicht op de trappen die ze daar nu aan het bouwen zijn; alsook de Stationsstraat, ontnemen. Aan de spoorzijde is er geen glas, maar een muur van 2 a 3 verdiepingen hoog te vinden. De perrons zullen dan nog meer een kille, duistere plek worden.

    Gebouwen als een Noordgebouw zullen het zicht op het golvende dak van het station compleet ontnemen.

    Ook opvallend; bij de eerste definitieve schetsen van de CU2030 plannen waren al deze gruwelijke ontwerpen, die er alleen maar komen om geld op te leveren voor NS, Kleppiere en Jaarbeurs, niet ingetekend. Ze worden ook pas vaak net voordat de bouw begint vrij gegeven. Dat is een bewuste tactiek om protest te dwarsbomen. Dat is nu net de politiek/ tactiek waar de burger zo onderhand erg ziek van worden. Allemaal belangen en geld. Om kotsmisselijk van te worden.

    Over 5-10 jaar beginnen de eerste mensen alweer te morren over dit depressieve en grauwe stationsgebied. Mark my words. Dan zeg ik heel hard, told you so.

  5. Johnny Potsmoker

    ‘Minder’ hoogbouw staat daar waldorff. Jij geeft daar jouw draai aan, en best begrijpelijk.

    Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat jouw interpretatie van ‘weinig’ hoogbouw toen niet zodanig is geuit door de gemeente, dus daar heb je jezelf voor de gek gehouden.

  6. Ben

    @ Jan-Kees Verschuure.

    Scherp opgemerkt! Weg idee dat het oude V&D pand erop vooruit zou gaan. Letterlijke elke vierkante meter wordt volgepropt met beton.

  7. JdV

    Prachtige plaatjes. En zo lekker rustig en opgeruimd ook. Geen grafiti, geen afval en nergens gestalde fietsen. Geen rondscheurende scootertjes, bedelende toeristen of zakkenrollers. Het socialistisch paradijs is binnen ons bereik. Ik vermoed dat de artist impressions zijn gekopieerd uit het nieuwe centrum-plan voor Pyongyang, met als architect dhr. K. J. Un.

  8. cas

    De render van het noordgebouw klopt niet. vergelijk maar eens met de laatste van het smakkelaarsveld

  9. Wer

    In ca. 2065 zal er weer een enorm herinrichtingsproces worden gestart waar wederom het hele centrum rond CS op de schop gaat, omdat anno 2015 niet is gekozen voor duurzaamheid, waar ze bijv. bij Rotterdam CS wel voor kiezen…
    Over reeds 10 jaar zal men inzien dat het zojuist geopende CS opnieuw moet worden getransformeerd, het centrum aan jaarbeurszijde wordt een tochtig kil zielloos plein van glas staal en beton waar je na zonsondergang beter niet kan zijn…

  10. Michiel

    Het blijft al met al een raar gebeuren, met een “stationsplein” dat volledig ingebouwd wordt, en volledig (visueel) afgesloten is van de binnenstad, met enkel een nogal nauwe “gang” richting Smakkelaarsveld als looproute om HC heen. Op sommige renders lijkt het nog wat, maar met alle bebouwing zal het alle uren van de dag in schaduw van gebouwen liggen. Ok het stationsgebied verbetert misschien wel ten opzichte van de huidige situatie, maar het blijft een rare, volgebouwde, onlogische plek. Ik vind toch dat als je een Centraal Station uitloopt, je gewoon op een plein hoort te staan van waaruit je de binnenstad kunt zien liggen, zoals in A’dam en R’dam. Helaas zullen we dat in Utrecht nooit meer hebben.

  11. WP

    @Ben en Jan-Kees,

    Kijk even naar wat voor een mooi parkeergarage naast de v&d staat waar dat gebouw voor zal komen te staan! Dat gebouw kan dus heel mooi naast de v&d staan!

  12. ulcohuizinga

    ja ben het groen moet blijl mee
    ulcohuizinga uit utrecht-overvecht

  13. Joris

    Wat in de deze plaatjes wel mee lijkt te vallen, en mij het meest tegen valt, is de 150 meter brede betonnenplaat die over de singel wordt gelegd. Dit stuk ellende is geen product van misleiding door de politiek, maar van misleiding van de politiek. Destijds heeft Corio (thans Klepiere) dat ergens ver weg gemoffeld in de bijlagen van de contracten die over de ontwikkeling van het stationsgebied getekend zijn.

  14. Ben

    @ michiel

    Nog zo’n goede observatie. Inderdaad, als je het station uitkomt beland je op een ‘stationsplein’ dat totaal ingesloten is. Een stedenbouwkundig monstrum zonder waarde.

  15. peter v

    Wer@

    De hedendaagse ( linkse) politiek heeft lak aan de gewone burger en autochtone bewoners. Je mag mee praten voor de buhne, maar men beslist toch anders.

    Ze hebben allemaal een eigen agenda en na hun periode zitten ze “trots” op het Stadhuisplein met weer een biertje in de hand( wat dan ook autovrij is) te pochen wat ze allemaal voor elkaar hebben gekregen.

    De politiek gaat sterk veranderen de aankomende jaren, en de inteelt voorbijgangers in deze mooie stad zullen daarna op de blaren zitten.

    Een beetje slimme partij geeft de stad ( en de auto) weer terug aan haar bewoners!

  16. Zonnewende

    Helemaal eens met Michiel

  17. Bekijk het eens zo

    @ Peter V

    Komt die weer met zijn gezeik op links. Je weet dat je zelf gemanipuleerd ben in het hebben van een dergelijke mening?

    Links is al jaren niet aan de macht. We worden al sinds eind jaren ’70/ begin jaren ’80 door een neo-liberale politiek geregeerd. Thatcher/ Reagan.

    PvdA is niet links, maar neo-liberaal rechts.
    Wilders stemt als ex-VVD’er nog steeds mee en in met neo-liberaal VVD beleid, waardoor hij mede-verantwoordelijk is.

    Stop met dat gezanik over links. Links heeft het nog nooit voor het zeggen gehad. Echt links dan.

    De wat linksere partijen in gemeenteraden komen juist op voor de belangen van de burger, door voor leefbaarheid te strijden. Dat u dat niet door lijk te hebben, tja….. Door massaal nog meer voor rechts te gaan gaat u heel erg bedrogen uitkomen. Jammer dat u dan iedereen daarin meesleept.

    Dan dat onderscheid tussen import (u bedoelt import, maar zegt inteelt) en zogenaamd autochtone Utrechters. Utrecht is een stad. Een stad is tot stand gekomen door import en wordt groot door import. Of dacht u dat we allemaal afstammen van dat selecte clubje dat hier ooit een nederzetting is begonnen. Dat zou pas inteelt zijn. Als dat de zogenaamde echte Utrechters zijn, dan zou ik me maar eens zorgen gaan maken. Inteelt doet geen wonderen voor het IQ namelijk.

    Het bestuur in Utrecht bestuurt deze stad juist redelijk ten aanzien van haar bewoners. Ze voert beleid uit waar een overgrote meerderheid achter staat. Daar hebben de kiezers voor gekozen een aangezien de tendens al jaren is dat deze coalitie een meerderheid krijgt, denk ik niet dat de kiezer zo ontevreden is met het gevoerde beleid. Succes!

  18. wimutrecht

    @peter v Misschien moet jij even terug naar een Utrechtse school en de besluitvorming uit het verleden even nagaan. Ook die van de landelijke politiek. En dan blijft er bitter weinig van jouw verhaal intact. En over de inteelt? Jij warmt je al op kennelijk bij de gedachte dat blond met blond gaat verkeren.

  19. Niels Bokhove

    Ik ben het hartgrondig eens met praktisch alle hierboven gespuide kritiek (ik heb die zelf ook meermaals geleverd). Maar het is niet waar dat het CS vroeger wél vanuit het centrum te zien was. Er lag ook toen de (prachtige) Stationswijk tussen. Alleen het vroegere, noordelijker gelegen Buurtstation kon je vanaf bv. de Catharijnebrug naar het Vredenburg (toen tussen Vinke- en Jaarbeursgebouw in) zien.
    Wanneer is ook die zichtlijn door bebouwing van het Smakkelaarsveld (nu ‘volgebouwd’ met een kolossale maar lage fietsenstalling) verdwenen……?

  20. Maria

    @Michiel

    Onbegrijpelijk inderdaad, zo’n afgesloten plein. Hoe heeft Corio/Kleppiere ooit zoveel macht kunnen krijgen dat de gemeente het heeft laten gebeuren dat er tussen station en stad zo’n afschuwelijk gebouw als Hoog Catharijne alles afsluit? En nu heeft HC een nóg bredere doorgang naar de stad gekregen, waardoor het water over een belachelijk groot stuk overdekt wordt. Waar is dit misgegaan? Gemeente, haal de macht over je stad terug en maak er iets moois van!

  21. Maria

    Wat ik me ook afvraag: waarom gaat Utrecht nooit voor architectonische meesterstukjes. Het is allemaal zó lelijk! Besteed minder ruimte aan Hoog Catharijne en meer geld aan architectuur die Utrecht aantrekkelijker maakt.

  22. Martin

    Ik woon in de binnenstad en wil niet vanuit het station gedwongen worden door Hoog Catharijne te lopen. Volgens de nieuwe plannen worden de mogelijkheden om buitenom te lopen beperkt. Dat vind ik schandalig.

  23. Michael

    Als ik dan ene Ben zie schrijven over de V&D: “Letterlijke elke vierkante meter wordt volgepropt met beton”.
    Zet een bril op man en kíjk naar die foto. Doorzichtig beton?

  24. Michael

    Heel simpel Maria: smaken verschillen. Het is niet lelijk, jij vindt het lelijk, dat mag.

  25. Paul

    Het centrum, is niet alleen oostelijk van het Centraal maar ook westelijk.
    Belangrijk is permanent hoge kwaliteit Architectuur te eisen door de gemeente.
    Dat is deels wel gelukt, deels niet. Het entree gebouw van HC aan het vredenburg heeft een matige kwaliteit weer, die niet bepaald op internationaal nivo is.
    De entree is kleinschalige sparing in het gebouw, het materiaal gebruik is traditioneel en het geheel zal nooit op een monument lijst komen. Alleen een echt internationaal nivo ( licht )kunst werk kan het Vredenburgplein nog tillen naar het juiste nivo. Utrecht moet alles langs de meet lat leggen van kwaliteit, zodat “we” duurzaam investeren.
    Klagen is makkelijk.., het vergt inspanning , en positief denken om een hoog nivo te realiseren !

  26. Barend

    Warrig betoog, ‘Bekijk het eens zo’. Als je wilt beweren dat de Utrechtse bevolking massaal op de banken staat om te klappen voor het gevoerde beleid inzake Hoog Catharijne dan zit je er totaal naast. Tja. Groeten aan Kuch.

  27. Ben

    @ Michael

    Dank voor het advies. Ik leen mijn bril graag even aan je uit. Kan je zien hoe dat gebouw is ingetekend tussen het SHV-gebouw en de oude V&D.

  28. Wer

    De singel wordt doorgetrokken en vervolgens wordt er een gebouw overheen gebouwd, zooo jammer

  29. Michiel

    w.b. lelijk, (de renders van) het Noordgebouw en Het Platform vind ik er nog wel ok uitzien. Die overdekking van het nieuwe stationsplein ziet er ook zeker interessant uit en ondanks dat ik mijn twijfels heb over het nieuwe stationsplein, in de oude situatie was er helemáál geen plein.
    Ook het nieuwe Tivoli Vredenburg, hoewel ik er even aan moest wennen, vind ik geslaagd. Verder wordt aan een aantal lelijke gebouwen in de binnenstand in elk geval een facelift gegeven, zoals de Bijenkorf, en straks het V&D gebouw en de Planeet. Die lelijke passage in de st Jacobsstraat zijn we ook al kwijt.
    De nieuwe ingang van HC is idd niet geweldig, maar ziet er wel beter uit dan de Peek en Cloppenburg voorheen. Als hopelijk in de nabije toekomst het plein zelf ook onder handen genomen wordt zal dat ook zeker een verbetering zijn. Laten we, naast gezonde kritiek, ook onze ogen openhouden voor de goede ontwikkelingen in de stad 🙂

  30. Bekijk het

    @ Michiel

    http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1528299/omwonenden-uitgekocht-noordgebouw-mag-er-komen.html

    En vanaf deze zijde zorgt de muur voor een depressieve uitstraling van de perrons. Is maar net vanuit welk gezichtspunt je kijkt.

    Daarnaast, als je genoegen neemt met “het is lig iets beter nu”, doe je Utrecht ernstig tekort, vind ik. Ik vind dat overigens voor het stationsgebied zelf niet op gaan.

    @ Barend

    Volgens mij heeft de Utrechtse gemeente-politiek juist niks te zeggen over het stationsgebied. Dat recht is voorbehouden aan NS, Kleppiere, Prorail en Jaarbeurs. Dat is nu net het punt. Men heeft zich daar buiten spel laten zetten, echter is dit in de jaren ’60 en ’70 al gebeurd. Dat moet je dus vooral het toenmalige college verwijten.

    Kritiek op de huidige houding van de Utrechtse politiek, met name de passieve houding, ten aanzien van het stationsgebied mag je uiteraard hebben.

    Die kritiek heb ik met name ook. Ik vind het schandalig hoe het stationsgebied en Hoog Catherijne uitonderhandeld zijn en ik vind het verschrikkelijk hoe met een sluwe list de uit te graven gracht nu overkluisd is door een betonnen bouwwerk van 150 meter breed,

    Ik ga hier in op het standaard gezeur van ene Peter V die weer met het idee op de proppen komt dat hij een echte Utrechter is en vele anderen niet en dat de echte Utrechter per sé met de auto door heel Utrecht wil sjezen. Hij denkt ook dat echte Utrechters niet achter dt college staan.

    Ik durf te wedden dat er bij de volgende verkiezingen weer massaal voor GL en D’66 gekozen gaat worden.

    In dat opzicht heeft hij het gruwelijk mis. Ik kan dus concluderen dat een groot deel van de Utrechtse kiezer gewoon het beleid ondersteunt.

    Ik word sowieso schijtziek van dat gezeik over echte Utrechters. Leer in een stad wonen denk ik dan.

    Ik vind niks warrigs aan mijn verhaal.

    Wie of wat is kuch? Als ik hem tegenkom ooit, dan zal ik hem zeker de groeten doen.

  31. Michiel

    Nu ja, “genoegen nemen” impliceert dat ik een keuze heb 🙂 Die keuze hebben we helaas niet meer. De plannen zijn goedgekeurd en er is nu niets meer aan te veranderen. Met die wetenschap probeer ik te wijzen op de punten die naar mijn mening toch wel verbetering laten zien.
    Als we alles over zouden kunnen doen en ik de keuzes mocht maken, zou ik zeker zaken anders aanpakken (HC volledig platgooien en herbouwen Stationsbuurt in oude stijl, naar voorbeeld van herbouw van het historische centrum van Warschau na de oorlog :)).

  32. Bekijk het

    @ Michiel

    Daarom moeten wij zorgen dat wij weer invloed krijgen als burger.

    Dit is toch te triest voor woorden, hoe erg de politiek alleen het belang van het vastgoed aan het dienen is?

  33. Peter Villevoye

    Altijd weer die klaagzang…

    Ik had er ook moeite mee, die volgeplempte singel met die rare quasi wulpse waterkoker er tussen in. Maar soms moet je accepteren dat diverse krachten en machten hand in hand moeten gaan in het leiden en benutten van de stedelijke ruimte. Je neemt wat, je geeft wat. Je offert honderd meter open ruimte op en je krijgt een heuse singel van een kilometer terug:
    http://www.cu2030.nl/images/oud/CONT/N/notitie_bouwplan_catharijneknoop_mei_2012.pdf

    Overigens zijn sommige op het oog vreemde besluiten redelijk onderbouwd of alsnog te onderbouwen. Bijvoorbeeld het feit dat Utrecht een historie heeft van het “overkluizen” wat grachten en singel. De schaal is door de eeuwen wel wat groter geworden, maar op zich valt er wat voor te zeggen:

    http://www.cu2030.nl/images/oud/CONT/B/brief_kwaliteitsoverleg_aan_stuurgroep_rijk_gemeente_over_advies_catharijneknoop.pdf

    Over een eeuw willen we ook terug kunnen zien hoe sommige idiote bouwwerken van een stad later als een markant ikoon worden beschouwd. Wie weet, heeft het Poortgebouw tegen die tijd de status van monumentaal erfgoed of is het zoals de Neudeflat nog steeds nauwelijks te pruimen en hooguit een beetje op te kalefateren…

    @Martin: de omlooproutes naar het station buiten het HC om zijn helaas niet uitgebreid maar evenmin niet beperkt dus gewoon gebleven. En zo te zien wordt een wandeling langs het HC aan het Smakkelaarsveld geen straf. Wel jammer dat je de meest westelijke perrons niet meer vanuit de Noordtunnel kan bereiken. Maar goed, dan maar af en toe toch de (rol)trappen op naar de hal.

    Ik hoop wel dat er t.z.t. voldoende stadsbuslijnen terugkeren naar de Centrumzijde, want momenteel kan je soms beter vanaf Vredenburg uitstappen en lopen i.p.v. met de bus rijden, als je een trein moet halen op de meer oostelijke sporen…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).