Genomineerd voor de Rietveldprijs (3): gebiedstransformatie Wisselspoor Genomineerd voor de Rietveldprijs (3): gebiedstransformatie Wisselspoor

Genomineerd voor de Rietveldprijs (3): gebiedstransformatie Wisselspoor

De jury van de Rietveldprijs 2024 heeft de genomineerden bekendgemaakt. Vijf projecten uit de afgelopen twee jaar maken kans op deze Utrechtse architectuurprijs. De genomineerde projecten komen in aanmerking voor de Rietveldprijs 2024, te kiezen door de vakjury, en maken tevens kans op de DUIC Publieksprijs.

De jury van de Rietveldprijs 2024 heeft de genomineerden bekendgemaakt. Vijf projecten uit de afgelopen twee jaar maken kans op deze Utrechtse architectuurprijs. De genomineerde projecten komen in aanmerking voor de Rietveldprijs 2024, te kiezen door de vakjury, en maken tevens kans op de DUIC Publieksprijs.

De projecten maken bovendien kans op de Truus Schröderprijs voor goed opdrachtgeverschap, die dit jaar voor het eerst wordt uitgereikt.

DUIC zal de komende weken de genomineerde projecten uitlichten met video’s. Vanaf 1 oktober kan het publiek zijn stem uitbrengen op een van de vijf projecten. Het project met de meeste stemmen wint de DUIC Publieksprijs.


Genomineerd: gebiedstransformatie Wisselspoor, fase 1 |

Wisselspoor is een binnenstedelijke gebiedsontwikkeling waarbij het voormalig bedrijventerrein van NS in de Spoorzone aan de 2e Daalsedijk wordt getransformeerd tot een stedelijk woon-werkmilieu. Er is ingezet op het behoud van industrieel erfgoed zoals de oude hallen en delen van wissels en sporen.

Studioninedots en Delva Landscape Architecture, opdrachtgever: Synchroon

Voor de Rietveldprijs en de Truus Schröderprijs 2024 komen projecten in aanmerking die in 2022 en 2023 zijn opgeleverd binnen de gemeente Utrecht.

1 Reactie

Reageren
  1. Paul

    Een zeer geslaagd concept. Mooie variatie aan moderne architectuur gecombineerd met sfeervolle oude bestaande gebouwen die goed ingepast worden en de wijk extra karakter geven.
    Vernaamste min punt is dat er aan het spoor veel te laag is gebouwd, had niet minder dan 6 lagen moeten en kunnen zijn. Een gemiste kan is ook om in de oksel van de spoorlijnen cs naar Amersfoort/ Amsterdam niet een mooie hoge toren te bouwen in eigen stijl. Vanuit die positie is een gweldig mooi uitzicht op de trein dynamiek en Centraal Station.
    Met deze laatste punten hadden er veel meer woningen kunnen komen zo dicht bij het centrum en was er ook meer economische draagvlak voor de diverse functies in de oude gebouwen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).