Met de Vanishing Staircase van Birthe Leemeijer is Utrecht weer een kunstwerk rijker. Het object lijkt op een trap tussen het Centraal Museum en het water, de treden zijn echter gekanteld en maar moeilijk te bewandelen.
Het kunstwerk is een folly, een bouwwerk dat met opzet nutteloos is en voornamelijk dient ter decoratie. Het initiatief voor een kunstwerk kwam vanuit een groep omwonenden. Zij legden contact met het Centraal Museum en met de Commissie Beeldende Kunst en Vormgeving, die de gemeente adviseert over kunst in de openbare ruimte.
Vanishing Staircase is een moderne folly; een decoratief ontwerp dat past in een 19e eeuws landschapspark. Het lijkt een trap, maar de treden zijn gekanteld. Het kunstwerk vormt de verbinding tussen het museum en het park, tussen park en water en tussen kunst en leven.
Wethouder Anke Klein is blij met het bewonersinitiatief en met het resultaat. “Deze Utrechters mogen trots zijn op wat ze hebben bereikt. Dit soort mooie, spannende plekken kunnen alleen ontstaan als je bewoners en de kunstenaar echt de ruimte geeft om hun wens te vervullen.”
Gezamenlijke inspanning
Ecologen hebben passende planten uitgezocht. Samen met de bewonersgroep Vergroening Singel en de kunstenaar hebben zij het eerste groen geplant. Zij zullen het verdere vergroeningsproces begeleiden. In de loop van de jaren neemt de natuur de omgevallen trap over.
Van verschillende kanten is bijgedragen om Vanishing Staircase mogelijk te maken. Het Mondriaan Fonds droeg bij om het kunstwerk te kunnen realiseren. De initiatiefgroep Vergroening Singel zorgde ook zelf voor geld door een aanvraag te doen bij het Initiatievenfonds en het Waterschap.
Op vrijdag 16 november openen de beeldend kunstenaar en wethouder cultuur Anke Klein de ‘verdwijnende trap’.
23 Reacties
ReagerenZiet er spannend uit, maar ben ik de enige die zich afvraagt of de veiligheid hier niet in het geding is? Utrecht en kades bleek in het verleden niet echt een gelukkige combi, en dit lijkt me dan wel een ‘uitdaging’!
Is dat niet gewoon een stoep?
“De initiatiefgroep Vergroening Singel zorgde ook zelf voor geld door een aanvraag te doen bij het initiatievenfonds en het Waterschap.”
oftewel: het Waterschap in de Gemeente Utrecht (Initiatievenfonds) droegen ook financieel bij. 😉
sorry maar dit vind ik weinig kunstzinnig.
Jammer gemiste kans! De verbinding naar t water is onbereikbaar. Gevaarlijk en niet functioneel. Zou leuk zijn om daar op brede trappen te kunnen zitten. Er is een vlonder verdwenen waar veel gebruik van werd gemaakt. Kunst kan ook heel functioneel zijn. Jammer dat dat hier niet gelukt is. gemiste kans!
Oh, het is een kunstwerk. Ik bedacht me; Handig en chique zo’n mooie entree. Voor gasten en speciale gelegenheden.
Maar het is kunst.. jammer. Er zit al zoveel kunst achter, meer een drempel dus.
Ik snapte die kuitenbreker van een trap al niet, maar het was dus kunst. Nou ja, prima of zo.
Kost tonnen en tonnen, en dan heb je iets dat in essentie gewoon een niet-functionele trap is. Werkelijk niets fraais of moois aan. Gewoon een onding, letterlijk, en dan ook nog een onding dat iemand die niet op de hoogte van het bestaan ervan is gewoon niet eens zal zien.
Alleen de bijdrage van het Mondriaan Fonds was al 100.000 euro, zoals te lezen is op deze website:
https://www.mondriaanfonds.nl/opdrachtgeverschap-opdrachten/vanishing-staircase/
Kunnen we nou gewoon echt niet beter meer in dit land, mensen? Zijn we het verleerd om echt mooie dingen te maken? Zijn we nou gewoon echt niet langer in staat om ons gezond verstand te gebruiken en gemeenschapsgeld alleen in hoogst uitzonderlijke gevallen in te zetten voor het verfraaien van de leefomgeving met werkelijk unieke kunstwerken van ongekende schoonheid?
Een met mos begroeide trap die geen trap is… Is dit anno 2018 echt the best we can do? Nederig in dienst van werkelijke kunst weiger ik het te geloven.
Een vergroeningsproces waarbij een trap van steen wordt aangelegd..??
En zelf bijdrage door subsidie aan te vragen…?? Het is een rare wereld in de hersens van kunstenaars en subsidie stichtingen….
Het is in ieder geval zichtbaar, dat kun je van een veel duurder kunstwerk op Vredenburg niet zeggen.
Nu al een goed kunstwerk. Het roept discussie op…
@Rob H. Inderdaad in “het wereldje” is alle kunst kunst zodra er over gesproken wordt.
Een vreselijke dooddoener, als het mooi is dan praat men erover, als het flauwekul is ook. Zo heeft “het wereldje” voor elkaar dat alles kunst is, want er wordt over gesproken. Dat er bakken geld (zowel overheid, als goede doelen) wordt verspilt, dat geeft niet, want het is kunst….
Schaamteloos hoe belastinggeld wordt verspild tegenwoordig. Vooral door dit aan de kunstsector te besteden.
Ik vind het steigertje bij het venitaire universiteit gebouw mooier en functioneler en heeft de gemeenschap niets gekost , wasrom dit trspje xo duur moest zijn is mij een raadsel
Ik vind het er mooi uitzien, geeft een geinig effect. En ja het kost geld. Als alles functioneel moet zijn en niks mag kosten wordt het wel heel droevig en sober hier.
Heel mooi en ook een beetje “spannend’ dat je er niet op lopen kunt. Mensen die er toch op proberen te lopen? Ach evolutie, weet u wel…
@Wouter: voor mij kunnen trappen aan het water niet functioneel genoeg zijn!
@Joris: Je evolutiegrapje is in dit verband heel erg fout en behoorlijk pijnlijk!
Nog niet zo lang geleden ging het in Utrecht vreselijk mis op een andere trap aan het water die wel bedoeld was om op te lopen. Gelet op haar uitbundige enthousiasme voor dit kunstwerk is wethouder Anke Klein dat kennelijk ook al weer vergeten…
@Gerard Brugmans je vergelijking met het trapincident aan de Oude Gracht slaat echt als een tang op een varken. Zo kan je alles wel met alles gaan vergelijken.
Wat een ongelooflijk zure reacties hier verder zeg. Meneer Scherpschutter vind het niet mooi, alsof dat een wetenschappelijk onderbouwd feit is. Ik vind het wel mooi en dat is wel vaker met kunst; de een vindt het wel mooi en de ander niet. Als iedereen alle kunst mooi zou moeten vinden zou er geen kunst zijn toch?
De trappen naar het water toe zijn helemaal niet gekanteld. Een hoop fuzz om niks dus in de reacties……..
@Berk 14/11/2018 – 9:39
Quote: “Als iedereen alle kunst mooi zou moeten vinden zou er geen kunst zijn toch?”
Niet alleen vind ik het niet mooi, het is objectief gezien ook gewoon geen kunst.
Heeft u zichzelf ooit wel eens afgevraagd wat kunst eigenlijk is? Eerlijk zeggen. Ik denk van niet. Er is geen begrip waar meer mee gerotzooid is dan het begrip kunst. Ze is anno 2018 zelfs gedegradeerd tot een begrip dat er op neerkomt dat iedere vorm van creatief menselijke geklooi kunst genoemd wordt. Het is verschrikkelijk en in mijn beleving een enorm belangrijke reden waarom onze culturele uitholling zover heeft kunnen komen….Werkelijke kunst is kapot gemaakt, juist door alle objectiviteit eruit te slopen.
Stel je toch eens voor dat de bouwers van de Sixtijnse kapel conform de hedendaagse opvattingen over kunst zouden werken. Niet alleen was een pindakaasvloer dan even ‘waardevol’ als Michelangelo’s fresco’s (want beiden ‘kunst’), de bouwers zouden ook nog eens verketterd en moreel vervloekt worden op het moment dat ze zouden uitspreken dat een pindakaasvloer belachelijk is. Het belachelijke hier is natuurlijk de hedendaagse opvatting (verwoesting) van het begrip kunst. Als alles maar kunst is, bestaat er geen kunst.
Welnu: kunst is NIET een willekeurig in elkaar geflanste drab waarvan het gegeven DAT het inelkaar geflanst is bepaalt of er al dan niet sprake is van kunst. Nee, nee en nog eens nee!
Werkelijke kunst (uit de tijd dat dit begrip nog een werkelijke waarde had en er werkelijk kunstenaars bestonden) is een selectieve recreatie van de realiteit op basis van de metafysische waardeoordelen van de artiest in kwestie. Een paar willekeurige pennenstreken op een doek is GEEN kunst. Een pindakaasvloer is GEEN kunst. Een paar belachelijk gestapelde stenen die een trap nabootsen die geen trap is, is GEEN kunst. Het zijn simpelweg creatieve uitingen… Monstruositeiten, als u het mij vraagt.
Om van kunst te kunnen spreken, moet de creatie in kwestie dan ook in de eerste plaats HERKENBAAR zijn als kunst. Het moet een recreatie van de realiteit zijn…. Een voor iedereen herkenbare interpretatie van een bestaand object, idee of concept.
Deze trap is -vergeef me- een verkrachting van een object (trap) en een idee/concept (een trap kun je op en aflopen). Dit is geen kunst. Het is zelfs het tegenovergestelde van kunst. Anti-kunst. Stel je toch eens voor dat de maker van Venus van Milo destijds van mening was dat een mens dat op z’n kop stond met benen op de plekken van armen ook kunst was….
Ik heb er geen enkele moeite mee dat u dit creatieve gedrocht mooi vindt. Maar in hemelsnaam: noemt u dit geen kunst. Werk daar niet aan mee….
Heerlijk dit geneuzel te lezen, zo zie je maar dat ook deze kunst reacties oproept en dat hoeft niet altijd positief te zijn het wordt in ieder geval opgemerkt.
Kunst lijkt pas kunst als het een Engelse naam heeft. Wat vindt men van de benaming ‘Verdwijnende trap’? Dat lijkt me ook beter passen bij de a.s. Brexit (misschien is dat eigenlijk ook een kunstwerk, van Banksy bijv., maar dan wel een hele dure).
Overigens, als ik het goed begrijp, willen velen dat die trap weer verdwijnt. Doet ie zijn naam pas echt eer aan.
Beste Scherpschutter: waaraan HERKEN ik een kunstwerk volgens jou? Als het een “selectieve recreatie van de realiteit op basis van de metafysische waardeoordelen van de artiest in kwestie” is? Daar zal menigeen een flinke kluif aan hebben. Elk bezoek aan een museum zal minstens uuuren gaan duren. En een stadswandeling gaat daaagen duren.